גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירקטוריון כלל ביטוח החליט על הנפקת מניות בהנחה על מחיר השוק; אקירוב: "החלטה אידיוטית"

ההנפקה בהיקף של כחצי מיליארד שקל ובדיסקאונט של כ-7% נועדה על פי הערכות בשוק לדלל את החזקותיה של אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, המבקשת להפוך לבעלת השליטה בכלל ● אקירוב: "ההנחה בהנפקה המתוכננת תפגע עוד במחיר המניה וכנראה שגם יהיו לכך תגובות"

הקשיים בהשתלטות על כלל לא נגמרו. אקירוב / צילום: יוסי כהן
הקשיים בהשתלטות על כלל לא נגמרו. אקירוב / צילום: יוסי כהן

האם מנהלי כלל ביטוח  מצאו דרך להצר את צעדיו של בעל המניות הגדול בחברה, אלפרד אקירוב? החברה עדכנה בדיווח לבורסה כי בישיבת דירקטוריון שלה הוחלט על בחינת אפשרות להנפיק לציבור מניות רגילות, כשככל הידוע בכוונתה לגייס כחצי מיליארד שקל במחיר שישקף הנחה של כ-7% על מחיר השוק.

בשוק יש הטוענים כי מאחורי המהלך עומד רצון לדלל את החזקותיה של חברת הנדל"ן אלרוב , באמצעותה מחזיק אקירוב ב-15% ממניות כלל. זאת על רקע היחסים העכורים בין הנהלת כלל לאקירוב, המבקש להגדיל את החזקותיו בכלל ל-30% מההון ואף הגיש לצורך זה בקשה לרשות שוק ההון לקבלת היתר שליטה בחברה. הבדיקה של רשות שוק ההון נמצאת בעיצומה ותוצאות צפויות להתקבל בשבועות הקרובים.

אם אכן תצא הנפקת המניות לפועל, משקיעים נוספים מהציבור יוכלו לרכוש מניות כלל וכך ידולל חלקם של בעלי המניות הקיימים. המשמעות היא כי אם תרצה אלרוב לשמור על חלקה בחברה היא תידרש להזרים סכום של כ-75 מיליון שקל במחירים גבוהים מאלו שבהם השקיעה בעבר. כל עוד לא התקבל אישור לבקשת היתר השליטה, מנועה אלרוב מלהגדיל את החזקותיה מעבר ל-15% מההון. גורמים בסביבת כלל טוענים כי מטרת ההנפקה אינה דילולו של אקירוב אלא פיתוח פעילות החברה, כשהכספים שיגוייסו ישמשו בין היתר לטובת מיזוגים ורכישות.

התגובה של אקירוב למהלך הגיעה במהרה ובזעם. "אני חושב שזו החלטה אידיוטית למכור מניות ביחס של פחות מ-70% מההון. כיום יחס השווי שוק להון של כלל עומד על 74%, והנחה של 7% בהנפקה המתוכננת תפגע עוד במחיר המניה וכנראה שגם יהיו לכך תגובות".

אילו תגובות?
"אני יודע שכל המוסדיים פונים אלינו לשאול אם אנחנו קשורים להנפקה. אף אחד לא אוהב שמנפיקים את החברה שבה הוא מחזיק מניות ב-60% או 70% מההון שלה".

האם תשתתפו בהנפקה?
"ההנפקה מיועדת להתקיים מחר ואנחנו נחליט רק מחר".

שעות ספורות לאחר פרסום הדיווח של כלל פנתה אלרוב לחברת הביטוח בהצעה להשהות את הנפקת המניות לציבור. תחת זאת הציעו באלרוב לפתוח במגעים, "לטובתה של חברת כלל ולטובת ציבור המחזיקים בה", בדבר השקעה בחברת כלל, בכפוף לקבלת היתר השליטה, כנגד הנפקת מניות או הנפקת זכויות בחברת כלל, וזאת "באופן שיקדם את האינטרסים של חברת כלל ויעניק לה יתרונות כלכליים מהותיים על פני ההנפקה הנבחנת".

באלרוב ציינו כי יתרונות אלו יכללו הנחה על מחיר הסגירה של המניה ואף פרמיה, עמלת התחייבות מוקדמת בשיעור של 2% וכן עמלות חתמים ומשווקים .

עוד ביקשו באלרוב את התייחסות כלל לשאלות האם הוכחה נחיצות ההנפקה והשימוש הקונקרטי בכספי ההנפקה וכן אם סכום ההנפקה המבוקש תואם את צרכי חברת כלל או שניתן להסתפק בסכומים נמוכים יותר. עוד ביקשו בחברת הנדל"ן לדעת כיצד נקבע 'הדיסקאונט' על מחיר המנייה והאם נבחנו חלופות אחרות כמו הנפקת זכויות, שטרי הון, אג"ח וכו', ואף ביקשו לקבל פרוטוקולים של הדיונים בנושא.

תהיות באשר למטרת המהלך

אין זו הפעם הראשונה שבה כלל ביטוח יוצאת למהלך של הנפקת מניות גדולה - פריווילגיה השמורה לחברה ללא בעל שליטה החושש מדילול בהחזקותיו. בשלהי 2019, ימים ספורים לאחר שהפכה לחברת הביטוח הראשונה בישראל המתנהלת ללא גרעין שליטה, השלימה כלל גיוס של 650 מיליון שקל בהנפקת מניות - סכום שרובו שימש לשיפור איתנותה הפיננסית של החברה וגמישות בפיתוח עסקיה.

עם זאת, גורם בשוק ההון מסביר כי עצם הבחירה של כלל במודל של הנפקת מניות, ולא גיוס באמצעות שטרי הון, כפי שפעלו חברות הביטוח בשנים האחרונות על מנת לעמוד ביעדי ההון הנדרש על פי סולבנסי 2 (דירקטיבה אירופית לניהול הון בחברות ביטוח) מעלה תהיות באשר למטרת המהלך.

"שטר הון הוא גיוס שמבחינה חשבונאית מוצג כחוב של החברה אך יש לו רמת ביטחון גבוהה שמבחינת החברה הוא אינו דומה לאג"ח שיוצר לה מחויבות ובמצבים מסוימים הוא יכול להיות מומר להון. במקביל, שטרי הון לא גורמים לדילול של החזקות בעלי המניות, כך שבכלל היו יכולים למצוא אלטרנטיבה לגיוס כספים דרך שטרי הון", הוא הסביר. מנגד, כלל היא חברת הביטוח היחידה שמתנהלת ללא גרעין שליטה, ולכן קשה יותר לראות בעלי שליטה בחברות האחרות פועלים מרצון לדילול החזקותיהם.

הכישלון של אקירוב בדירקטוריון

קידום הנפקת המניות של כלל ביטוח מתרחש על רקע כישלון שנחל אקירוב לאחרונה בבחירות לדירקטוריון החברה, אחר שבעלי המניות בכלל דחו לפני כשבועיים את המועמד שהציע לתפקיד הדיקטור החיצוני, דוד גרנות, ובחרו במקומו את שמואל שורץ.

גרנות, שכיהן בעבר כדירקטור באלרוב, הוא מקורב לאקירוב. אם היה נבחר היה גרנות מחזק את ההשפעה שיש לאקירוב כבר היום בדירקטוריון כלל, כאשר יו"ר הדירקטוריון הינו חיים סאמט, שהיה בעברו מועמד מטעם אלרוב לדירקטוריון ונחשב למקורב לאקירוב וכך גם הדירקטורית המכהנת, השופטת בדימוס ורדה אלשיך.

אם אכן מטרת המהלך היא דילול החזקותיה של אלרוב בחברה, זהו צעד שמציף מחדש את המתיחות בין אקירוב לבין בכירים בהנהלת כלל ביטוח. מתיחות זו החלה סביב עסקת בעלי עניין שביקשה לקדם אלרוב עם חברת המלונאות לוקה אותה ניהל בנו של אקירוב, ג'ורג'י, שגם מחזיק ב-15% במניותי החברה הבת.

העסקה נועדה לאפשר לג'ורג'י אקירוב שלא היה צריך להזרים הון מעצמו לפעילות של החברה, וכללביטוח, שהייתה עד לתחילת השנה שעברה בעלת מניות המיעוט הגדולה ביותר באלרוב (כ-13%), התנגדה לאישורה. לבסוף, לאחר שכבר החליטה על מכירת מניותיה באלרוב, נאותה כלל להסכים לעסקה. במהלך התקופה המתוחה בין הצדדים אף האשים מנכ"ל כלל, יורם נוה, את אקירוב בכך שכבעל מניות בכלל הוא היה שותף בניסיון להדיחו.

אלרוב, שמבקשת כאמור להגדיל את החזקתה בכלל ל-30%, נתקלה במשוכה גבוהה שהציבה בפניה רשות ני"ע בחודש שעבר, שצפויה להקשות על השלמת המהלך. ברשות הבהירו כי מתן היתר שליטה לאלרוב במבנה הנוכחי של כלל ביטוח יפר את חוק הריכוזיות, כי המהלך ייצור מבנה פרמידיאלי של שלוש חברות שכבה בעוד שהחוק מתיר שתי חברות שכבה בלבד. זאת מאחר שאלרוב הציבורית מוגדרת כשכבה אחת, כלל החזקות הציבורית היא שכבה שנייה והחברה הנכדה שלה, כלל ביט, היא חברה מדווחת הנחשבת כחברת שכבה שלישית.

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק