גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפלצת אמריקאית: כך מתמודדת פורד אקספלורר החדשה עם הכבישים הישראליים

בפורד אקספלורר ST הספורטיבית יש שפע של מרחב, אחיזת כביש מצוינת ואבזור יוקרתי ● אולם, מדובר ברכב עצום, השוקל 2.2 טון ולא ברור למי הוא מיועד בימינו

פורד אקספלורר ST / צילום: יח''צ
פורד אקספלורר ST / צילום: יח''צ

אחרי המון ניסיונות, יצרני הרכב האמריקאים הצליחו לבסוף לגלות מה היא נוסחת ההצלחה של טסלה בשוק הרכב העולמי. הסוד הזה אינו נוגע למחקר ולפיתוח וגם לא ללוגיסטיקה, אלא לנוסחה הייחודית, שפיתחה טסלה כדי לכבוש ליבם של משקיעי שוק ההון. היא כוללת שימוש רצוף במילות מפתח חיוניות, דוגמת "אנרגיה ברת קיימא" ו"נהיגה אוטונומית", בנייה של ציפיות "גדולות מהחיים" לעתיד הרחוק, חשיפה מוקדמת מאוד של דגמים עתידיים, ושלל גימיקים תקשורתיים ברשתות החברתיות.

הנוסחה הזו, שהביאה את טסלה לשווי של טריליון דולר ולמכפיל רווח של כ־354 (נכון לתחילת ינואר), עובדת גם עבור המתחרות. אחת הבולטת מבניהן היא פורד - מי שנחשבה עד לפני שנתיים לאחד מסמלי "העולם הישן". עם זאת, בתחילת 2021, מנייה החברה זינקה בכמעט 150%, והביאה את החברה לשווי בורסאי של כמעט 100 מיליארד דולר.

ג’ים פארלי הצליח לטפח היטב את המניה באמצעות הכרזות תכופות על "העתיד החשמלי" אליו צועדת פורד, לרבות חשיפת טנדר חשמלי, וכוונות להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בתחום. לכן, לא מעט משקיעים סבורים ש"פורד היא טסלה החדשה".

אחד הדגמים הבולטים בהקשר זה הוא פורד אקספלורר ST - הרכב הספורטיבי והחזק ביותר במשפחת ה-SUV המצליחה של פורד, שנחת כאן בשנה שעברה.

בגודל של שני רכבי מיני

חיצונית, ל-ST יש פרופורציות של SUV קלאסי, והוא תופס שטח כביש של שתי מכוניות מיני ממוצעות. בנוסף, לדגם יש שלל עיטורים חיצוניים קרביים דוגמת גריל מושחר, חישוקי 20 אינץ’ בעיצוב ייחודי ופגוש אחורי קרבי, שמתוכו מבצבצים ארבעה פתחי מפלט קולניים.

זה לא בדיוק הדימוי שהחברה מתיימרת להציג. עם זאת, את הקהל הישראלי זה לא ממש מעניין, והגרסה האגרסיבית ביותר במשפחת האקספלורר זוכה אצלנו להרבה כבוד, ששמור לכלים גדולים ומאיימים, שאף אחד לא רוצה להתעסק עם בעליהם.

נוחה עם בטיחות מעגלית

תא הנוסעים דומה בעיקרון לאקספלורר, המוכר עם תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת. יש בו שפע של מרחב אפילו בשורת המושבים השלישית. בדגם קיים תא מטען בנפח סביר, כאשר כל המושבים מאוישים. רוכשי הרכב יכולים לבחור בין תצורה לשבעה נוסעים עם ספסל מתקפל בשורה השנייה, או בתצורה לשישה עם שני מושבים אישיים ונוחים בשורה השנייה. אנחנו היינו ממליצים על התצורה השנייה, מכיוון שברכב כל כך חזק, היושבים בספסל השטוח מאחור נידונים לבחישה מתמדת בכל פניה מהירה.

רמת הגימור והאבזור של גרסת ה-ST כוללת, בין השאר, מושבי ספורט קדמיים, שתומכים היטב בגוף תחת עומסי פניה כבדים, לוח מחוונים דיגיטלי עשיר במידע שלצידו מסך אנכי "צף" וגדול נוסח טסלה, מערכת קול רצינית של B&O עם שלל רמקולים ומערכת בטיחות עם עשרות פיצ’רים ששומרת על הרכב ב-360 מעלות, ומגיבה אקטיבית על איומים מלפנים, מאחור או מהצד.

 

למרות מערך התצוגה הדיגיטלי, פורד הקפידה לשמור על כמות מכובדת של מתגים פיזיים גדולים וברורים לטובת מי שמתקשה להתמודד עם תפריטי מגע. הבאג היחיד בהנדסת האנוש הוא אותו מתג רוטורי לשליטה בהילוכים, שאפילו הממציאה שלו, ריינג’רובר, כבר הותירה אותו מאחור.

רמת הגימור מכובדת עם חומרים רכים ואיכותיים ובידוד רעשים מצוין. אולם, חבל שהגוונים הדומיננטיים בתא נעים על המנעד שבין שחור לאפור כהה, ויוצרים אווירה של חדר בריחה. היינו גם שמחים להגה שמזכיר קצת פחות פורד פוקוס.

סלחנית פחות למהמורות

כבר עברו יובלות מאז פגשנו במנוע V6 בנזין רציני, שלא הוצמדו לו איזה מנוע חשמלי וסוללה נטענת. מנוע שלושה ליטר טורבו של האקספלורר הזכיר לנו מה אנחנו מפסידים. המנוע, שמייצר 400 כ"ס ומומנט של 54 קג"מ, פותח במחלקת הספורט המוטורי של פורד (ST), ומשמיע צליל גרגור עמוק ונעים תחת האצה, וקולות הדומים לפיצוץ מפלט, בעת הרפיה מדוושת התאוצה במצב התכנות הספורטיבי.

התיבה האוטומטית מספקת מגוון רחב של סגנונות נהיגה לבחירת הנהג: מצד אחד, בנהיגה רגועה, למשל עם המשפחה, התיבה "מדלגת" להילוכים גבוהים, ואפילו צריכת הדלק היא הגיונית (במונחים אמריקאים). לעומת זאת, מהצד השני, במצב הספורטיבי, כל קיק דאון מוריד שניים-שלושה הילוכים מיידית, וגורם לנהג לחייך ולנוסעיו להשמיע קולות מצוקה.

גם השלדה הרכה-מטבעה של האקספלורר נכנסה לטיפול במחלקת הספורט, ויצאה ממנו עם בולמים זעזועים מוקשחים, מוטות מייצבים עבים ובלמים במפרט של רכב מסלול. התוצאה היא איזון מוצלח מאוד בין נוחות להתנהגות כביש. המתלים אמנם קצת פחות סלחניים לבורות עירוניים, אך עדיין מצליחים לנטרל היטב את רוב מפגעי הכביש. עם זאת, נטיית הגוף בפניות חדוקות נמוכה משמעותית, אחיזת הכביש מצוינת תחת עומס, ופקודות ההיגוי של הנהג מתורגמות לשינוי כיוון בצורה מדויקת.

ב-385 אלף שקלים פורד אקספלורר ST מציע ביצועים והתנהגות כביש, שאינם נופלים מאלה של כלים עם שם מותג יותר מיוחס, שעולים 200 אלף שקלים יותר. ברמה העיקרון, אנחנו עדיין מתקשים להבין מי, בישראל ובעולם, צריך התנהגות ספורטיבית וכאלה ביצועים ב-SUV משפחתי ענק לשבעה אנשים, ששוקל 2.2 טון, ופולט CO2 כמו שלוש היברידיות ממוצעות. אבל עובדה שזוהי אחת הגרסאות המבוקשות ביותר במשפחת ה-SUV הנמכרת ביותר בארצות הברית, ואפילו בישראל הרכב כבר מצא 230 לקוחות. אז כנראה שפורד מכירה את נפש לקוחותיה טוב יותר מאיתנו. רק אל תספרו את זה למשקיעיה.

חלק מהמתחרות

שברולט טרווארס

הדור המחודש של "טראוורס" שומר על הממדים של קודמו, ומיועד לעד שמונה נוסעים. יש לו עיצוב פנים עדכני, מערכות בטיחות משודרגות ואופציה לגרסת RS קרבית. המנוע ימשיך להיות 3.6 ליטר עם 310 כ"ס, ותיבת אוטומטית בת 9 מהירויות.

שברולט טרווארס / צילום: יח''צ

הונדה פיילוט

ה-SUV של הונדה מיועד לעד שמונה נוסעים. הוא נמתח לאורך 4.99 מ’, מתנשא לגובה 1.8 מ’ וניצב על בסיס גלגלים של 2.82 מ’. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 280 כ"ס. המחיר לדגם העילי כפול ההנעה מגיע עד כ-390 אלף שקל.

הונדה פיילוט / צילום: יח''צ

קדילאק XT-6

400 אלף שקל עולה ה-XT6, הקרוס אובר של קדילאק, שמיועד לשבעה נוסעים. הוא נמתח לאורך 5.04 מ’, ניצב על בסיס גלגלים של 2.86 מ’ ומציג תא נוסעים עמוס בטכנולוגיות מתקדמות. המנוע הוא V6 בנפח 3.7 ליטר, שמייצר 310 כ"ס.

קדילאקXT-6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה