גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרך להנפקה עוברת בתערוכה: כך מנסה מובילאיי לשכנע שהיא שווה עשרות מיליארדים

תערוכת CES הייתה תחנה חשובה בדרכה של החברה להנפקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי ● כיצד מתכוונת מובילאיי לשכנע קרנות ענק ובתי השקעות שהיא שווה פי עשרה מאשר בהנפקה הקודמת? ● ומדוע זה מאיים עבור הרבה חברות אוטוטק צעירות?

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל

מובילאיי צפויה לצאת בתוך כמה חודשים להנפקה הגדולה ביותר אי פעם של חברה ישראלית בוול סטריט. אך, בינתיים, בתהליך הזה עדיין רב הנסתר על הגלוי ומי שמעוניין לקבל רמזים לאסטרטגיה של החברה בהנפקה - יכול היה למצוא אותם בתערוכת האלקטרוניקה CES.

בטרם התערוכה, מובילאיי הבהירה כי אין בכוונתה לעסוק כרגע בהנפקה, אלא רק בטכנולוגיה. עם זאת, ההופעה בתערוכה הייתה "Roadshow" לכל דבר. נזכיר, שמובילאיי תצטרך לשכנע בחודשים הקרובים את המשקיעים שהיא שווה היום לפחות 50 מיליארד דולר, יותר מפי עשרה מהשווי בו נסחרה בסיבוב הקודם שלה בוול סטריט באמצע העשור הקודם. בהשוואה ל-2015, שוק ההון של 2022 הוא אמנם הרבה יותר צמא להשקעות ספקולטיביות בתחום הרכב, אך כדי להשיג את השווי האמור - מובילאיי תצטרך לקבל תמיכה ואמון גם מקרנות ענק ומבתי השקעות שמרניים וסולידיים.

אם להתרשם מהפרזנטציה שהציגה מובילאיי בתערוכה, הטקטיקה שלה תהיה "לשאוב ערך" מכמה תחומים שונים של עולם "הרכב החכם" ומחברות סטארט-אפ צעירות רבות - ולנסות לשכנע את המשקיעים שערך השלם גבוה מחלקיו ושאין כמו יתרונות לגודל.

שוק ה־ADAS: מקור ההכנסות המרכזי כרגע

מובילאיי שולטת כיום בכ-80% מהשוק העולמי למערכות ADAS (מערכות בטיחות אקטיביות לרכב) עבור רמות האוטונומיה הנמוכות, שהוא גם מקור ההכנסות היחיד שלה.
הטכנולוגיה של מובילאיי היא ה"סטנדרט" בתעשיית הרכב, ואף שבשנים האחרונות צצו לא מעט מתחרות שטוענות שהמוצרים שלהן מציגים יחס מחיר/ביצועים טוב יותר - נראה שזה לא מטריד את מובילאיי. החברה ממשיכה לזכות בעשרות חוזים אסטרטגיים בתעשיית הרכב מדי שנה וקצב צמיחת ההכנסות השנתי שלה מתחום הזה עומד על כ-39%.

אבל שוק ה-ADAS הוא די בוגר, ועל כן פוטנציאל ההכנסות ממנו יתקשה להצדיק את מכפיל הרווח שאותו שואפת מובילאיי לקבל בהנפקה. לפיכך, מובילאיי תצטרך לשכנע את המשקיעים כי היא תוכל למנף את ההיכרות והנגישות הקרובה עם כל הלקוחות הפוטנציאליים החשובים בשוק ה-ADAS גם למכירה של מוצרים ושירותים רווחיים יותר בעתיד.

מובילאיי רמזה על כך כשדיברה בתערוכה על כוונתה "להביא את הנהיגה האוטונומית אל ההמונים" בסיוע סופר-צ'יפ חדש וזול יחסית למקובל, שמתוכנן להיות חזק ומהיר מספיק כדי להחליף את ההחלטות של נהג אנושי. מנגד, המשקיעים בעולם כבר שמעו הבטחות רבות בנושא בחמש השנים האחרונות, כולל של טסלה. אולם, מעטות אכן קוימו.

שוק הליידאר: חביבם של המשקיעים

בתערוכת CES הקדישה מובילאיי סקירה ארוכה להתקדמות בפיתוח עצמאי של חיישני LIDAR מתקדמים, על בסיס טכנולוגיה שפיתחה אינטל והועברה לחברה. חיישני ה-LIDAR מבוססי הלייזר מיועדים, בעיקר, לשמש כגיבוי מתקדם למצלמות הווידאו במערכי החישה של כלי רכב בעלי רמת אוטונומיה גבוהה. מכיוון שבינתיים אין צפי לייצור המוני של כלי רכב עם רמת אוטונומיה גבוהה בקרוב, מדובר בשוק מוגבל שנפחו השנתי נאמד בכ-4 עד 5 מיליארד דולר עד 2025. כלומר, גם אם המוצר של מובילאיי, שיושק תוך שנתיים, יהיה איכותי וזול יותר מהמתחרים - פוטנציאל ייצור ההכנסות מוגבל.

אבל, הליידארים חביבים על משקיעי ההון ומוצמד להם ערך ספקולטיבי לא מבוטל. חברות ותיקות, דוגמת ולודיין ולומינאר האמריקאיות, מייצרות הכנסות נסחרות בוול סטריט על פי מכפילי רווח של פי 28-25 מה-EBITDA החזוי שלהן לשנת 2025. בהתחשב בבסיס הלקוחות הפוטנציאלי של מובילאיי וביכולתה להציע את הליידאר שלה כחלק ממערכות שלמות לנהיגה אוטונומית בעתיד, זהו בהחלט "תבלין" שעשוי להוסיף לה ערך בהנפקה על חשבון החברות הקטנות בשוק הליידרים.

חיישני רדאר: תחרות קשה

חיישני "רדאר על צ'יפ" מהווים שכבת גיבוי נוספת לנהיגה אוטונומית, במיוחד עבור נהיגה בתנאי ראות בעייתיים. אולם להבדיל מה-LIDAR, פוטנציאל השוק שלהם גדול משמעותית משום שמחירם הנמוך מאפשר לשדרג איתם גם מערכות ADAS קיימות בכלי רכב סדרתיים ברמות אוטונומיה נמוכות. כלומר, פוטנציאל הביקוש להן בשנים הקרובות עשוי להיות מיליוני יחידות בשנה ולא אלפים או עשרות אלפים בלבד. מובילאיי מתכוונת לכלול את צ'יפ הרדאר שהיא מפתחת בחבילות המתקדמות של מערכות ה-ADAS, שאותן היא תספק בתוך כשנתיים לתעשיית הרכב. הבעיה היא, שזהו שוק תחרותי שבו לוקחות חלק גם ענקיות שוות ערך לאינטל, דוגמת NXP, לצד הספקיות הגדולות של תעשיית הרכב, דוגמת קונטיננטל, שיש להן השפעה ניכרת אצל יצרני הרכב.

מיפוי: פוטנציאל לספין־אוף?

מאז אמצע העשור הקודם משקיעה מובילאיי בפיתוח טכנולוגיות למיפוי ברזולוציה גבוהה על בסיס הנתונים המופקים מחיישני המצלמה שלה.

התוצר, מפות דיגיטליות עדכניות, הוא בעל ערך לא רק לשיפור יכולת ההתמצאות של כלי רכב אוטונומיים עתידיים, אלא גם עבור מגוון שימושים חיצוניים כמו תכנון ערים. זה לכשעצמו שוק שהיקפו נאמד בכ-1.4 מיליארד דולר ב-2021 וצפוי לצמוח עד כ-17 מיליארד דולר בשנה עד 2030. מה שאומר קצב צמיחה שנתי של כ-31%. למובילאיי יש כמה שותפים אסטרטגיים חשובים בתחום ובראשם קבוצת פולקסווגן, שהודיעה ב-CES על הרחבת השת"פ. השאלה הגדולה היא האם תחום זה יכול לתרום מהותית לערך החברה מבחינת הכנסות? ובקשר זה, הפוטנציאל האמיתי שלו הוא בפיצולו ומכירתו במיליארדים לצד ג'. כמו קבוצת פולקסווגן למשל.

שירותי תחבורה: האם החברה תייצר רכבים?

תחום הצפת הערך החשוב ביותר של מובילאיי לא זכה להתייחסות ב-CES וכנראה שהחברה שומרת אותו לשלב קרוב יותר להנפקה. הכוונה היא לתוכנית החברה להפוך בעתיד לספקית של "פתרונות מדף" מושלמים של כלי רכב חשמליים-אוטונומיים לשימושים מסחריים ושל שירותים נלווים, כמו מוניות אוטונומיות.

החברה מחזיקה את הרכיבים הנדרשים: אפליקציית ניהול הנסיעות של MOOVIT; ערכות חומרה/תוכנה להסבת כלי רכב קיימים לאוטונומיים ("פול סטאק"); שיתופי פעולה עם שותפים בתחום התחבורה וההובלה החכמה; ולאחרונה גם שת"פ עם חברה גרמנית, שמפתחת פלטפורמה חשמלית מודולרית עליה ניתן להתקין מרכבים.

מבחינת הצפת הערך הפוטנציאלי למשקיעים, החברה מכוונת גבוה: היא מתחככת בעולם של שירותי ההסעות של אובר, ליפט ואף WAYMO, שאותם מתמחר השוק בעשרות מיליארדים. היא קורצת למשקיעים בפלטפורמות החשמליות החכמות, שבו פועלות חברות כמו ARRIVAL; וכן, היא רומזת לפוטנציאל לכניסה לפעילות בתחום הייצור של רכב חשמלי ממותג - וכאן נמצא הכסף הגדול של שוק ההון.

כמובן, שחלק מהמרכיבים הם בחזקת הבטחה. אבל מובילאיי נכנסת לשוק ההון מעמדת פתיחה רצינית. ובשוק כיום, שמתמחר הבטחות בטריליונים - דוגמת טסלה - אמון השוק בהבטחות חשוב לא פחות מהמוצר.

עוד כתבות

קייב, אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

בלגיה מנעה ברגע האחרון הקמת קרן סיוע לאוקראינה בשווי 140 מיליארד אירו

לאחר שלוש שנים של היסוסים, האיחוד האירופי צפוי להפוך את מאות מיליארדי הדולרים המוקפאים של מוסקבה לערבות להלוואה ענקית לקייב ● הטריגר: ניסיון לחזק את אוקראינה אל מול שינוי העמדות של ארה"ב ● מהם החששות ממהלך כזה, ואילו תנאים הציבה בלגיה

מערכת ההגנה האווירית BARAK MX / צילום: התעשייה האווירית

המדינה האירופית שחשבה לרכוש מערכת מהתע"א, וחזרה בה

דנמרק שחשבה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית מתוצרת התעשייה האווירית ברק MX החליטה לפנות לפתרונות אחרים ● ההצעה הישראלית למערכת ההגנה האווירית קסמה לדנים, בשל פתרון "סופט קיל" לרחפנים, שלא נמצא בידיהם אולם הוחלט לפנות לכיוון אחר, שטרם ברור מהו

עגלת הקפה Wide Open / צילום: אסף קרלה

עם תפריט מרענן ומדויק: בית הקפה בקיבוץ שעבר מתיחת פנים

עגלת קפה מוקפדת ולצדה משתלה עונתית, אופנה נשית על־זמנית, סטודיו שהופך בדים ישנים לעיצובים ייחודיים לבית ופנינה קולינרית מלאת הפתעות ● כל מה שאפשר למצוא בגבת שבעמק יזרעאל ● חגית אברון תופרת יום

מנכ''ל אינטל, ליפ-בו טאן / צילום: ap, ChiangYing-ying

מנכ"ל אינטל הפתיע בשיחת המשקיעים: זה השוק החדש שאליו תיכנס החברה

תחרות לברודקום: מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, בישר כי החברה נכנסת לשוק פיתוח השבבים והקניין הרוחני שבו שולטת כיום ברודקום ● נראה שאינטל מתכננת להוסיף נדבך חדש למפעל היצור שלה שכבר נפתח בשנה שעברה ללקוחות חיצוניים - והוא פיתוח שבבים יעודיים

בודקים את המיתוס. מרקו פולו לא הביא לאיטלקים את הפסטה מסין / צילום: ויקיפדיה

מרקו פולו לא הביא לאיטלקים את הפסטה מסין

האטריות עיטרו את המטבח האיטלקי מימים ימימה, אז למה הסינים מקבלים את הקרדיט?

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: כדיה לוי

שני מגדלים בת"א ובטבריה מוכיחים עד כמה שוק הדיור שלנו מתנהל באפילה

דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע הוכיח עד כמה מסד הנתונים עליו מתבססת הלמ"ס בתחום הדיור מלא חורים ● כשמולו ישנם בעיקר גורמים שמדברים מפוזיציה - קבלנים, שמאים, עו"ד - הבעייתיות של "הנתונים הרשמיים" מתסכלת

מנכ''ל אינטל, ליפ-בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

אינטל עקפה את צפי האנליסטים, המניה מזנקת במסחר המאוחר

אינטל דיווחה על הכנסות בהיקף של 13.7 מיליארד דולר, מעל לצפי, אך פרסמה תחזית מעט חלשה מן הצפוי לרבעון הרביעי ● תוצאות הרבעון השלישי עדיין לא מביאות לידי ביטוי את שלל העסקאות עליהן חתמה החברה בחודשים האחרונים, מול סופטבנק, אנבידיה וממשלת ארה"ב

לקנות דירה או לשכור? / צילום: Shutterstock

חזרנו לשאלה הנצחית: אם כל המומחים אומרים לשכור, למה כל כך הרבה אנשים קונים דירה

לישראלים אין ספק מה עדיף, וגם הנתונים מעידים שהעם הצביע משכנתא ● כלכלנים וחוקרי נדל"ן יודעים שנכון יותר כלכלית לשכור, אבל מכירים את נפש הציבור המקומי

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לצד מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו, בירושלים / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

ראש הממשלה נועד עם מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו

ראש הממשלה נתניהו לצד מזכיר ההגנה האמריקאי רוביו: "רוצים לקדם שלום אבל יש לנו אתגרי ביטחון" ● טראמפ: אם ישראל תספח את השטחים - היא תאבד את תמיכת ארה"ב ● נורמליזציה עם סעודיה? סמוטריץ': "לא תודה, שימשיכו לרכוב על גמלים במדבר" ● צה"ל תקף אתר לייצור טילים מדוייקים של חיזבאללה בלבנון ● עדכונים שוטפים

גלעד ארדן / צילום: דוברות מד''א

"שיקולים זרים": גלעד ארדן הודיע כי יסיר מועמדותו לתפקיד יו"ר תע"א

ארדן, ששר הביטחון הקודם יואב גלנט החליט למנותו ליו"ר התעשייה האווירית ב-2024, הודיע הערב כי הוא מסיר את מועמדותו ומתח ביקורת על שר הביטחון ישראל כץ ● "כץ מונה ומייד פעל לטרפד את בחירתי ליו״ר, ללא שום סיבה עניינית וללא שיח מולי. כל בר דעת מבין שהוא עשה זאת בעיקר כיוון שחשש שפעילותי בתחום הביטחוני וההישגים שיושגו, יעניקו לי יתרון עליו בעתיד"

יעקב ויינשטיין / צילום: אייל טואג

אחד השחקנים הוותיקים בשוק ההון המקומי מציג - חמש תחזיות ואזהרה חמורה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מזהיר כי "אנחנו בשלבים המאוחרים של 'שוק שורי' שנמשך כבר 40 שנה" ● בכל זאת, הוא צופה המשך עליות בשנתיים הבאות:"ה-S&P 500 יכול לעלות מעל 10% בשנה הקרובה, אבל זה יביא אותו למכפיל 25, שזה למתוח את הגומי יותר מדי" ● ממליץ לא להשקיע במניות בישראל, ולהיערך למשבר כלכלי גדול בסוף העשור

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הנשיא טראמפ ייפגש עם נשיא סין בשבוע הבא

הנאסד"ק קפץ בכ-0.9% ● מניות המחשוב הקוונטי זינקו בעקבות דיווח בוול סטריט ג'ורנל כי ממשל טראמפ במגעים לרכוש החזקות בחברות בתחום ● סופר מיקרו קומפיוטר נפלה במעל 7%, לאחר שהורידה תחזיות לרבעון הראשון של 2026 ● מחירי הנפט זינקו במעל 5%, בעקבות הסנקציות של טרמאפ על רוסיה ● בנק אוף אמריקה: מדד S&P 500 קרוב לשיא – רוב הסימנים על "שוק דובי" כבר מהבהבים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עכשיו זה רשמי: אלה המניות החדשות במדד ת"א 35. ומה השינויים בשאר המדדים?

הבורסה לניירות ערך פרסמה את רשימת השינויים שיבוצעו במדדים המובילים בבורסה בעדכון הקרוב, שייכנס לתוקף בסוף יום המסחר של ה-6 בנובמבר ● יצרנית המצלמות לרחפנים נקסט ויז'ן ומגדל ביטוח יצטרפו למדד ת"א 35 ● בתי ההשקעות מור ומיטב ייכנסו למדד ת"א 90 ● וגם: אלו המניות שייכללו בשלושת המדדים החדשים של הבורסה

מי מכונה אילון מאסק 2.0?

מה היה "שוד חדר האוצר הירוק", היכן אפשר למצוא סליל אלפא, ובאיזו עיר בארץ מצטלבים הרחובות שמעון פרס, הנרי קיסינג'ר ואלי ויזל? ● הטריוויה השבועית

מימין: השותפים עופר כץ, הללי ברט ורוני זהבי. ''יושבים על הטיקט של משקיע עוקב שמביא ערך מוסף'' / צילום: רמי זרנגר

כשאסף רפופרט הקים את וויז הוא צירף קומץ של אנשים, כולל הקרן החריגה הזו

עופר כץ והללי ברט היו רואה חשבון ועורכת דין שנתנו שירות ליזמים בתחילת דרכם ● אלא שאז הם קיבלו החלטה: באלה שהם זיהו פוטנציאל - הם גם ישקיעו ● תחושת הבטן הובילה אותם להיכנס לחברות כמו וויקס, ארמיס ופייבר, וגם וויז, שלימים הלכה לעסקת הענק עם גוגל ● הכירו את קרן Cerca, שהפכה לכיכר העיר של האנשים שמובילים את תעשיית ההייטק

נשיא טורקיה ארדואן (מימין) והשר פידאן / צילום: ap, Petros Karadjias

טורקיה: דיפלומט הוחזר מישראל – ונעצר באשמת חתרנות

הדיפלומט הטורקי גורצ'אי שקר שכיהן כממונה על השגרירות עד שתפקידו הסתיים לפני כחודשיים נעצר בהאשמה של חברות בארגון של פתהוללה גולן ● מי שעומדים מאחורי המעצר של שקר ודיפלומטים נוספים הוא ארגון הביון (MİT) בראשות אברהים קאלין, מקורבו של ארדואן שהיה אחראי מטעם טורקיה למגעי הפסקת האש מול חמאס

פרופ' מיקי הלברטל (מימין) עם נעמי ושרון עזריאלי באתר הבנייה ברמב''ם / צילום: המרכז הרפואי רמב''ם

כ-24 מיליון שקל: קרן עזריאלי תורמת למרכז שיקום ילדים בבית החולים רמב"ם

הקרן של משפחת עזריאלי תורמת כ–24 מיליון שקל לבניית מרכז שיקום ילדים ראשון באזור חיפה ● בפלטפורמת הסטרימינג freeTV נפרדים מהפרסומאי גדעון עמיחי ● חברת ההפקות גרין פרודקשנס מתמזגת עם חברת ההפקות האוסטרלית MOFA ● וגם: המנכ"ל החדש של סיקס סנסס

אילוסטרציה: Shutterstock

האם אישה שהתעמרה בילדיה זכאית לתבוע מהם סיוע כלכלי?

לפי החוק, בגירים המצויים במצוקה כלכלית מתמשכת, רשאים להגיש תביעה לסיוע כספי מקרובי משפחתם אשר נהנים מיציבות כלכלית ● אך מה קורה כשמדובר בהורה אשר התנהגותו כלפי ילדיו הייתה מחפירה?

מסוף הרכב בנמל ג'בל עלי בדובאי / צילום: יח''צ

האם בקרוב יגיעו לישראל רכבים מדובאי ואיזה סגמנטים יושפעו?

משרד התחבורה בוחן מתן אישורי יבוא לרכב בתקינה של מדינות המפרץ, סין והודו – מהלך שעשוי להוזיל מחירים ולפתוח שווקים חדשים אך גם לעורר ביקורת בינלאומית ● דיפאל משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש במחיר תחרותי ● ניסאן מתכוננת לקאמבק בישראל ב־2026 ● וגם: ועדת הכספים דורשת מתווה להצלת נמל אילת ● השבוע בענף הרכב

מייסדי GammaTime: אלכס מונטאלבו, סלבה מודריך וביל בלוק / צילום: GammaTime Inc

גם הקרדשיאנס בפנים: החברה הישראלית שמגייסת כדי לייצר את הדור הבא של הטלויזיה

החברה צפויה להשיק אפליקציה תחת המותג GammaTime שתאפשר צפייה במיקרו-סדרות בתשלום מהטלפון ● בנוסף לבנות משפחת קרדשיאן, משקיע בחברה מייסד רדיט אלכסיס אוהניאן, כאשר את הגיוס בחברה הובילו בעיקר קרנות ישראליות: פיטנגו פירסט, הקרן של פיטנגו המיועדת להשקעה בסטארט-אפים צעירים וקרן vgames