גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרך להנפקה עוברת בתערוכה: כך מנסה מובילאיי לשכנע שהיא שווה עשרות מיליארדים

תערוכת CES הייתה תחנה חשובה בדרכה של החברה להנפקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי ● כיצד מתכוונת מובילאיי לשכנע קרנות ענק ובתי השקעות שהיא שווה פי עשרה מאשר בהנפקה הקודמת? ● ומדוע זה מאיים עבור הרבה חברות אוטוטק צעירות?

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל

מובילאיי צפויה לצאת בתוך כמה חודשים להנפקה הגדולה ביותר אי פעם של חברה ישראלית בוול סטריט. אך, בינתיים, בתהליך הזה עדיין רב הנסתר על הגלוי ומי שמעוניין לקבל רמזים לאסטרטגיה של החברה בהנפקה - יכול היה למצוא אותם בתערוכת האלקטרוניקה CES.

בטרם התערוכה, מובילאיי הבהירה כי אין בכוונתה לעסוק כרגע בהנפקה, אלא רק בטכנולוגיה. עם זאת, ההופעה בתערוכה הייתה "Roadshow" לכל דבר. נזכיר, שמובילאיי תצטרך לשכנע בחודשים הקרובים את המשקיעים שהיא שווה היום לפחות 50 מיליארד דולר, יותר מפי עשרה מהשווי בו נסחרה בסיבוב הקודם שלה בוול סטריט באמצע העשור הקודם. בהשוואה ל-2015, שוק ההון של 2022 הוא אמנם הרבה יותר צמא להשקעות ספקולטיביות בתחום הרכב, אך כדי להשיג את השווי האמור - מובילאיי תצטרך לקבל תמיכה ואמון גם מקרנות ענק ומבתי השקעות שמרניים וסולידיים.

אם להתרשם מהפרזנטציה שהציגה מובילאיי בתערוכה, הטקטיקה שלה תהיה "לשאוב ערך" מכמה תחומים שונים של עולם "הרכב החכם" ומחברות סטארט-אפ צעירות רבות - ולנסות לשכנע את המשקיעים שערך השלם גבוה מחלקיו ושאין כמו יתרונות לגודל.

שוק ה־ADAS: מקור ההכנסות המרכזי כרגע

מובילאיי שולטת כיום בכ-80% מהשוק העולמי למערכות ADAS (מערכות בטיחות אקטיביות לרכב) עבור רמות האוטונומיה הנמוכות, שהוא גם מקור ההכנסות היחיד שלה.
הטכנולוגיה של מובילאיי היא ה"סטנדרט" בתעשיית הרכב, ואף שבשנים האחרונות צצו לא מעט מתחרות שטוענות שהמוצרים שלהן מציגים יחס מחיר/ביצועים טוב יותר - נראה שזה לא מטריד את מובילאיי. החברה ממשיכה לזכות בעשרות חוזים אסטרטגיים בתעשיית הרכב מדי שנה וקצב צמיחת ההכנסות השנתי שלה מתחום הזה עומד על כ-39%.

אבל שוק ה-ADAS הוא די בוגר, ועל כן פוטנציאל ההכנסות ממנו יתקשה להצדיק את מכפיל הרווח שאותו שואפת מובילאיי לקבל בהנפקה. לפיכך, מובילאיי תצטרך לשכנע את המשקיעים כי היא תוכל למנף את ההיכרות והנגישות הקרובה עם כל הלקוחות הפוטנציאליים החשובים בשוק ה-ADAS גם למכירה של מוצרים ושירותים רווחיים יותר בעתיד.

מובילאיי רמזה על כך כשדיברה בתערוכה על כוונתה "להביא את הנהיגה האוטונומית אל ההמונים" בסיוע סופר-צ'יפ חדש וזול יחסית למקובל, שמתוכנן להיות חזק ומהיר מספיק כדי להחליף את ההחלטות של נהג אנושי. מנגד, המשקיעים בעולם כבר שמעו הבטחות רבות בנושא בחמש השנים האחרונות, כולל של טסלה. אולם, מעטות אכן קוימו.

שוק הליידאר: חביבם של המשקיעים

בתערוכת CES הקדישה מובילאיי סקירה ארוכה להתקדמות בפיתוח עצמאי של חיישני LIDAR מתקדמים, על בסיס טכנולוגיה שפיתחה אינטל והועברה לחברה. חיישני ה-LIDAR מבוססי הלייזר מיועדים, בעיקר, לשמש כגיבוי מתקדם למצלמות הווידאו במערכי החישה של כלי רכב בעלי רמת אוטונומיה גבוהה. מכיוון שבינתיים אין צפי לייצור המוני של כלי רכב עם רמת אוטונומיה גבוהה בקרוב, מדובר בשוק מוגבל שנפחו השנתי נאמד בכ-4 עד 5 מיליארד דולר עד 2025. כלומר, גם אם המוצר של מובילאיי, שיושק תוך שנתיים, יהיה איכותי וזול יותר מהמתחרים - פוטנציאל ייצור ההכנסות מוגבל.

אבל, הליידארים חביבים על משקיעי ההון ומוצמד להם ערך ספקולטיבי לא מבוטל. חברות ותיקות, דוגמת ולודיין ולומינאר האמריקאיות, מייצרות הכנסות נסחרות בוול סטריט על פי מכפילי רווח של פי 28-25 מה-EBITDA החזוי שלהן לשנת 2025. בהתחשב בבסיס הלקוחות הפוטנציאלי של מובילאיי וביכולתה להציע את הליידאר שלה כחלק ממערכות שלמות לנהיגה אוטונומית בעתיד, זהו בהחלט "תבלין" שעשוי להוסיף לה ערך בהנפקה על חשבון החברות הקטנות בשוק הליידרים.

חיישני רדאר: תחרות קשה

חיישני "רדאר על צ'יפ" מהווים שכבת גיבוי נוספת לנהיגה אוטונומית, במיוחד עבור נהיגה בתנאי ראות בעייתיים. אולם להבדיל מה-LIDAR, פוטנציאל השוק שלהם גדול משמעותית משום שמחירם הנמוך מאפשר לשדרג איתם גם מערכות ADAS קיימות בכלי רכב סדרתיים ברמות אוטונומיה נמוכות. כלומר, פוטנציאל הביקוש להן בשנים הקרובות עשוי להיות מיליוני יחידות בשנה ולא אלפים או עשרות אלפים בלבד. מובילאיי מתכוונת לכלול את צ'יפ הרדאר שהיא מפתחת בחבילות המתקדמות של מערכות ה-ADAS, שאותן היא תספק בתוך כשנתיים לתעשיית הרכב. הבעיה היא, שזהו שוק תחרותי שבו לוקחות חלק גם ענקיות שוות ערך לאינטל, דוגמת NXP, לצד הספקיות הגדולות של תעשיית הרכב, דוגמת קונטיננטל, שיש להן השפעה ניכרת אצל יצרני הרכב.

מיפוי: פוטנציאל לספין־אוף?

מאז אמצע העשור הקודם משקיעה מובילאיי בפיתוח טכנולוגיות למיפוי ברזולוציה גבוהה על בסיס הנתונים המופקים מחיישני המצלמה שלה.

התוצר, מפות דיגיטליות עדכניות, הוא בעל ערך לא רק לשיפור יכולת ההתמצאות של כלי רכב אוטונומיים עתידיים, אלא גם עבור מגוון שימושים חיצוניים כמו תכנון ערים. זה לכשעצמו שוק שהיקפו נאמד בכ-1.4 מיליארד דולר ב-2021 וצפוי לצמוח עד כ-17 מיליארד דולר בשנה עד 2030. מה שאומר קצב צמיחה שנתי של כ-31%. למובילאיי יש כמה שותפים אסטרטגיים חשובים בתחום ובראשם קבוצת פולקסווגן, שהודיעה ב-CES על הרחבת השת"פ. השאלה הגדולה היא האם תחום זה יכול לתרום מהותית לערך החברה מבחינת הכנסות? ובקשר זה, הפוטנציאל האמיתי שלו הוא בפיצולו ומכירתו במיליארדים לצד ג'. כמו קבוצת פולקסווגן למשל.

שירותי תחבורה: האם החברה תייצר רכבים?

תחום הצפת הערך החשוב ביותר של מובילאיי לא זכה להתייחסות ב-CES וכנראה שהחברה שומרת אותו לשלב קרוב יותר להנפקה. הכוונה היא לתוכנית החברה להפוך בעתיד לספקית של "פתרונות מדף" מושלמים של כלי רכב חשמליים-אוטונומיים לשימושים מסחריים ושל שירותים נלווים, כמו מוניות אוטונומיות.

החברה מחזיקה את הרכיבים הנדרשים: אפליקציית ניהול הנסיעות של MOOVIT; ערכות חומרה/תוכנה להסבת כלי רכב קיימים לאוטונומיים ("פול סטאק"); שיתופי פעולה עם שותפים בתחום התחבורה וההובלה החכמה; ולאחרונה גם שת"פ עם חברה גרמנית, שמפתחת פלטפורמה חשמלית מודולרית עליה ניתן להתקין מרכבים.

מבחינת הצפת הערך הפוטנציאלי למשקיעים, החברה מכוונת גבוה: היא מתחככת בעולם של שירותי ההסעות של אובר, ליפט ואף WAYMO, שאותם מתמחר השוק בעשרות מיליארדים. היא קורצת למשקיעים בפלטפורמות החשמליות החכמות, שבו פועלות חברות כמו ARRIVAL; וכן, היא רומזת לפוטנציאל לכניסה לפעילות בתחום הייצור של רכב חשמלי ממותג - וכאן נמצא הכסף הגדול של שוק ההון.

כמובן, שחלק מהמרכיבים הם בחזקת הבטחה. אבל מובילאיי נכנסת לשוק ההון מעמדת פתיחה רצינית. ובשוק כיום, שמתמחר הבטחות בטריליונים - דוגמת טסלה - אמון השוק בהבטחות חשוב לא פחות מהמוצר.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב