גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרך להנפקה עוברת בתערוכה: כך מנסה מובילאיי לשכנע שהיא שווה עשרות מיליארדים

תערוכת CES הייתה תחנה חשובה בדרכה של החברה להנפקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי ● כיצד מתכוונת מובילאיי לשכנע קרנות ענק ובתי השקעות שהיא שווה פי עשרה מאשר בהנפקה הקודמת? ● ומדוע זה מאיים עבור הרבה חברות אוטוטק צעירות?

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל

מובילאיי צפויה לצאת בתוך כמה חודשים להנפקה הגדולה ביותר אי פעם של חברה ישראלית בוול סטריט. אך, בינתיים, בתהליך הזה עדיין רב הנסתר על הגלוי ומי שמעוניין לקבל רמזים לאסטרטגיה של החברה בהנפקה - יכול היה למצוא אותם בתערוכת האלקטרוניקה CES.

בטרם התערוכה, מובילאיי הבהירה כי אין בכוונתה לעסוק כרגע בהנפקה, אלא רק בטכנולוגיה. עם זאת, ההופעה בתערוכה הייתה "Roadshow" לכל דבר. נזכיר, שמובילאיי תצטרך לשכנע בחודשים הקרובים את המשקיעים שהיא שווה היום לפחות 50 מיליארד דולר, יותר מפי עשרה מהשווי בו נסחרה בסיבוב הקודם שלה בוול סטריט באמצע העשור הקודם. בהשוואה ל-2015, שוק ההון של 2022 הוא אמנם הרבה יותר צמא להשקעות ספקולטיביות בתחום הרכב, אך כדי להשיג את השווי האמור - מובילאיי תצטרך לקבל תמיכה ואמון גם מקרנות ענק ומבתי השקעות שמרניים וסולידיים.

אם להתרשם מהפרזנטציה שהציגה מובילאיי בתערוכה, הטקטיקה שלה תהיה "לשאוב ערך" מכמה תחומים שונים של עולם "הרכב החכם" ומחברות סטארט-אפ צעירות רבות - ולנסות לשכנע את המשקיעים שערך השלם גבוה מחלקיו ושאין כמו יתרונות לגודל.

שוק ה־ADAS: מקור ההכנסות המרכזי כרגע

מובילאיי שולטת כיום בכ-80% מהשוק העולמי למערכות ADAS (מערכות בטיחות אקטיביות לרכב) עבור רמות האוטונומיה הנמוכות, שהוא גם מקור ההכנסות היחיד שלה.
הטכנולוגיה של מובילאיי היא ה"סטנדרט" בתעשיית הרכב, ואף שבשנים האחרונות צצו לא מעט מתחרות שטוענות שהמוצרים שלהן מציגים יחס מחיר/ביצועים טוב יותר - נראה שזה לא מטריד את מובילאיי. החברה ממשיכה לזכות בעשרות חוזים אסטרטגיים בתעשיית הרכב מדי שנה וקצב צמיחת ההכנסות השנתי שלה מתחום הזה עומד על כ-39%.

אבל שוק ה-ADAS הוא די בוגר, ועל כן פוטנציאל ההכנסות ממנו יתקשה להצדיק את מכפיל הרווח שאותו שואפת מובילאיי לקבל בהנפקה. לפיכך, מובילאיי תצטרך לשכנע את המשקיעים כי היא תוכל למנף את ההיכרות והנגישות הקרובה עם כל הלקוחות הפוטנציאליים החשובים בשוק ה-ADAS גם למכירה של מוצרים ושירותים רווחיים יותר בעתיד.

מובילאיי רמזה על כך כשדיברה בתערוכה על כוונתה "להביא את הנהיגה האוטונומית אל ההמונים" בסיוע סופר-צ'יפ חדש וזול יחסית למקובל, שמתוכנן להיות חזק ומהיר מספיק כדי להחליף את ההחלטות של נהג אנושי. מנגד, המשקיעים בעולם כבר שמעו הבטחות רבות בנושא בחמש השנים האחרונות, כולל של טסלה. אולם, מעטות אכן קוימו.

שוק הליידאר: חביבם של המשקיעים

בתערוכת CES הקדישה מובילאיי סקירה ארוכה להתקדמות בפיתוח עצמאי של חיישני LIDAR מתקדמים, על בסיס טכנולוגיה שפיתחה אינטל והועברה לחברה. חיישני ה-LIDAR מבוססי הלייזר מיועדים, בעיקר, לשמש כגיבוי מתקדם למצלמות הווידאו במערכי החישה של כלי רכב בעלי רמת אוטונומיה גבוהה. מכיוון שבינתיים אין צפי לייצור המוני של כלי רכב עם רמת אוטונומיה גבוהה בקרוב, מדובר בשוק מוגבל שנפחו השנתי נאמד בכ-4 עד 5 מיליארד דולר עד 2025. כלומר, גם אם המוצר של מובילאיי, שיושק תוך שנתיים, יהיה איכותי וזול יותר מהמתחרים - פוטנציאל ייצור ההכנסות מוגבל.

אבל, הליידארים חביבים על משקיעי ההון ומוצמד להם ערך ספקולטיבי לא מבוטל. חברות ותיקות, דוגמת ולודיין ולומינאר האמריקאיות, מייצרות הכנסות נסחרות בוול סטריט על פי מכפילי רווח של פי 28-25 מה-EBITDA החזוי שלהן לשנת 2025. בהתחשב בבסיס הלקוחות הפוטנציאלי של מובילאיי וביכולתה להציע את הליידאר שלה כחלק ממערכות שלמות לנהיגה אוטונומית בעתיד, זהו בהחלט "תבלין" שעשוי להוסיף לה ערך בהנפקה על חשבון החברות הקטנות בשוק הליידרים.

חיישני רדאר: תחרות קשה

חיישני "רדאר על צ'יפ" מהווים שכבת גיבוי נוספת לנהיגה אוטונומית, במיוחד עבור נהיגה בתנאי ראות בעייתיים. אולם להבדיל מה-LIDAR, פוטנציאל השוק שלהם גדול משמעותית משום שמחירם הנמוך מאפשר לשדרג איתם גם מערכות ADAS קיימות בכלי רכב סדרתיים ברמות אוטונומיה נמוכות. כלומר, פוטנציאל הביקוש להן בשנים הקרובות עשוי להיות מיליוני יחידות בשנה ולא אלפים או עשרות אלפים בלבד. מובילאיי מתכוונת לכלול את צ'יפ הרדאר שהיא מפתחת בחבילות המתקדמות של מערכות ה-ADAS, שאותן היא תספק בתוך כשנתיים לתעשיית הרכב. הבעיה היא, שזהו שוק תחרותי שבו לוקחות חלק גם ענקיות שוות ערך לאינטל, דוגמת NXP, לצד הספקיות הגדולות של תעשיית הרכב, דוגמת קונטיננטל, שיש להן השפעה ניכרת אצל יצרני הרכב.

מיפוי: פוטנציאל לספין־אוף?

מאז אמצע העשור הקודם משקיעה מובילאיי בפיתוח טכנולוגיות למיפוי ברזולוציה גבוהה על בסיס הנתונים המופקים מחיישני המצלמה שלה.

התוצר, מפות דיגיטליות עדכניות, הוא בעל ערך לא רק לשיפור יכולת ההתמצאות של כלי רכב אוטונומיים עתידיים, אלא גם עבור מגוון שימושים חיצוניים כמו תכנון ערים. זה לכשעצמו שוק שהיקפו נאמד בכ-1.4 מיליארד דולר ב-2021 וצפוי לצמוח עד כ-17 מיליארד דולר בשנה עד 2030. מה שאומר קצב צמיחה שנתי של כ-31%. למובילאיי יש כמה שותפים אסטרטגיים חשובים בתחום ובראשם קבוצת פולקסווגן, שהודיעה ב-CES על הרחבת השת"פ. השאלה הגדולה היא האם תחום זה יכול לתרום מהותית לערך החברה מבחינת הכנסות? ובקשר זה, הפוטנציאל האמיתי שלו הוא בפיצולו ומכירתו במיליארדים לצד ג'. כמו קבוצת פולקסווגן למשל.

שירותי תחבורה: האם החברה תייצר רכבים?

תחום הצפת הערך החשוב ביותר של מובילאיי לא זכה להתייחסות ב-CES וכנראה שהחברה שומרת אותו לשלב קרוב יותר להנפקה. הכוונה היא לתוכנית החברה להפוך בעתיד לספקית של "פתרונות מדף" מושלמים של כלי רכב חשמליים-אוטונומיים לשימושים מסחריים ושל שירותים נלווים, כמו מוניות אוטונומיות.

החברה מחזיקה את הרכיבים הנדרשים: אפליקציית ניהול הנסיעות של MOOVIT; ערכות חומרה/תוכנה להסבת כלי רכב קיימים לאוטונומיים ("פול סטאק"); שיתופי פעולה עם שותפים בתחום התחבורה וההובלה החכמה; ולאחרונה גם שת"פ עם חברה גרמנית, שמפתחת פלטפורמה חשמלית מודולרית עליה ניתן להתקין מרכבים.

מבחינת הצפת הערך הפוטנציאלי למשקיעים, החברה מכוונת גבוה: היא מתחככת בעולם של שירותי ההסעות של אובר, ליפט ואף WAYMO, שאותם מתמחר השוק בעשרות מיליארדים. היא קורצת למשקיעים בפלטפורמות החשמליות החכמות, שבו פועלות חברות כמו ARRIVAL; וכן, היא רומזת לפוטנציאל לכניסה לפעילות בתחום הייצור של רכב חשמלי ממותג - וכאן נמצא הכסף הגדול של שוק ההון.

כמובן, שחלק מהמרכיבים הם בחזקת הבטחה. אבל מובילאיי נכנסת לשוק ההון מעמדת פתיחה רצינית. ובשוק כיום, שמתמחר הבטחות בטריליונים - דוגמת טסלה - אמון השוק בהבטחות חשוב לא פחות מהמוצר.

עוד כתבות

פרויקט יבניאלי גבעתיים / הדמיה: אלכס קנטור

התחדשות עירונית בגבעתיים: "לכל מקום אפשר להגיע ברגל בלי להזיז את האוטו והתחבורה הציבורית לא רעה"

שלושה בנייני רכבת ברחוב יבניאלי בגבעתיים ייהרסו ובמקומם 21 דירות תהיינה 51 דירות ● על פי נתוני רשות המסים, דירת 6 חדרים בקומה החמישית בבניין, בשטח 197 מ"ר, נמכרה ביולי אשתקד תמורת 6.1 מיליון שקל

נועם טויסטר / צילום: איל יצהר

היזם שמוכר כרטיסי אוטובוס בקצה העולם: "אנחנו נהיה בוקינג.קום של התחבורה"

כשנועם טויסטר בילה בירח דבש בפיליפינים וחיפש להגיע לאי יפה במיוחד - התברר לו שכדי להזמין כרטיס אוטובוס הוא צריך לנסוע במונית שעתיים לכל כיוון ● את התסכול הוא הפך לסטארט-אפ Bookaway - פלטפורמה המנגישה תחבורה ציבורית בכל קצוות תבל: "גיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות"

החקלאים מפעילים בשקט יחסי מנוף לחץ גדול, חזק ויקר הרבה יותר / צילום: Shutterstock

קבוצת הלחץ שמייצגת 5% מהאוכלוסייה ומספסרת בזכויות על קרקעות ענק במדינה

בזמן שהסתכלנו על בלימת רפורמת הפירות והירקות, החקלאים מפעילים בשקט יחסי מנוף לחץ גדול, חזק ויקר הרבה יותר ● מגזר המושבים והקיבוצים מצליח פעם אחר פעם למנוע מהמדינה זכויות לבנייה עתידית בשטחי ענק וזוכה לרווחי עתק על חשבון משבר הנדל"ן

עדיאל שמרון / צילום: איל יצהר

מנכ"ל רמ"י לשעבר עובר לשוק הפרטי: "בתוכניות דיור אסור להוריד את הרגל מהגז"

עדיאל שמרון, שהיה מנהל רשות מקרקעי ישראל, מונה לאחרונה לנהל את הזרוע לדיור להשכרה המשותפת לחברת הנדל"ן עץ השקד ולקבוצת הראל ● בראיון לגלובס הוא אומר: "השינויים התכופים מקשים גם על זרועות הממשלה וגם על החברות בשוק"

קובה בורגול צמחוני במסעדת תבל / צילום: גל שון

איך מארגנים יום כיף בגליל לחבורה של צמחונים-טבעונים?

מחפשים הפתעה ליום הולדת? טיול מיוחד לחובבי טבע צמחונים? ספא שווה? מקום מיוחד להצעת נישואים? יש את מי לשאול!

דאבוס, השבוע. הפעם ללא שלג / צילום: Reuters, ARND WIEGMANN

דיבורים על סטגפלציה ונאום של זלנסקי: הפורום הכלכלי הגדול בשוויץ חוזר

ועידת "הפורום הכלכלי העולמי" בעיירת הסקי דאבוס בשוויץ תיפתח בשבוע הבא ● בעוד שחלק מהדברים החשובים קורים בחדרים הצדדים ו"בשיחות המסדרון", באולמות ידונו בהתאוששות מהקורונה, שינויי האקלים, "קפיטליזם של בעלי עניין" וגם ב"הסכמי אברהם" ● הנשיא הרצוג יגיע וינאם, מנהיגי עולם רבים אחרים' ובהם נשיא צרפת, רה"מ בריטניה ונשיא ארה"ב, יישארו בבית

סדנת בירה בקרמזינה / צילום: אמנון זיו

דברים שלא ציפיתם למצוא בחצרות של מושבים קטנים בחוף אשקלון

גלריה לעיצוב הבית שתורים משתרכים בפתחה, מסעדה איטלקית כמו בחבל אברוצו, סטודיו של אמנית בינלאומית ומבשלת בירה בחצר

רני צים / צילום: רמי זרנגר

רני צים נפרד מאופיס דיפו: נמכרת ל-UMI לפי שווי של 80 מיליון שקל

יבואנית הרכב תעביר לידי צים כ-35 מיליון שקל, שכן רשת הציוד המשרדי נושאת חוב של 45 מיליון שקל ● על פי הערכות, צים השקיע כ-30 מיליון שקל ברכישת אופיס דיפו ב-2014

גינוי רוסיה בעצרת האו''ם / צילום: Associated Press, Seth Wenig

הסנטימנטים והאינטרסים: את מי בכלל מעניינת אוקראינה

המערב מגלה כמה מעט מעניינת אוקראינה את העולם הלא-אירופי ● במלחה"ע השנייה, 2.5 מיליון לא-אירופים לחמו נגד היטלר ● מעטים מאוד יילחמו עכשיו נגד פוטין

חברי המשלחת האוקראינית לאחר הזכייה באירווזיון / צילום: Associated Press, Luca Bruno

איך הגיעה אוקראינה למקום הראשון בטורינו?

המפלה של I am והזכייה המרגשת של אוקראינה, הזוגות החדשים שיעסיקו אותנו בחודשים הקרובים, הדרמה החמה של נטפליקס וקנדריק לאמאר באלבום חדש ● על מה כולם דיברו השבוע

מחאת חקלאים באיראן, בעקבות הבצורת / צילום: Associated Press, Hamidreza Nikoomaram

כלכלת איראן בשפל, והממשל רץ לגרעין

מחירי המזון באיראן מזנקים, והתקשורת במדינה הגדירה את מצב הכלכלה ברפובליקה האסלאמית כגרוע ביותר בשלוש השנים האחרונות ● לפי הנתונים הרשמיים של המשטר האיראני - לפחות 9 מיליון משפחות נמצאות מתחת לקו העוני ● מנגד, המנהיג חמינאי וצמרת משמרות המהפכה ממשיכים לדבוק בעמדה נוקשה בקשר לשיחות על חזרה להסכם הגרעין

מסכים אדומים בוול סטריט / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר שמדד S&P 500 היה בשוק דובי במהלך המסחר

מדד S&P הגיע לשוק דובי במהלך המסחר לאחר שצלל במעל 20% מתחת לשיא שקבע בינואר ● נעילה חיובית בבורסות אירופה, לאחר יום של עליות חדות ● הביטקוין יורד ונסחר מתחת ל-29 אלף דולר ● בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים חדות, הנג סנג טיפס ביותר מ-3%

מחאה נגד המצב הכלכלי בלבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla

חיזבאללה הפסיד בבחירות והוכה פוליטית אבל ממשיך לשדר עסקים כרגיל

חיזבאללה איבד את הרוב שהיה לו בפרלמנט הלבנוני ● למרות המכה הפוליטית שספג ארגון הטרור, כוחותיו הצבאיים עדיין חזקים, ואנשיו ניסו להראות זאת בשורה של הפגנות ואירועים אלימים לאחר הבחירות שנערכו בלבנון בתחילת השבוע ● בהיבט הכלכלי, ייתכן וממשלה חדשה תיפעל להגעה לפשרה עם ישראל בסוגיית מחלוקת הגבול הימי, אשר מונעת בינתיים פיתוח שדות גז במים הכלכליים של לבנון בים התיכון

מדורת ל''ג בעומר / צילום: Shutterstock, Lerner Vadim

למי קרא מנחם בגין "בר כוכבא" ואיזו תנועת נוער נוסדה בל"ג בעומר?

איזו חברה השיקה לאחרונה משקה בטעם של פיקסל, ובאיזה ספר מופיע חתול בשם פיקסל? ● הטריוויה השבועית

אתר בנייה. יתרת התשלום על הדירות שועבדה לבנק / צילום: שלומי יוסף

האם ניתן לקזז פיצוי על איחור במסירה מיתרת תמורת הדירה, ומה מעמדו של הבנק המלווה בהחלטה

רוכשים ביקשו לקזז את הכסף שחייב להם היזם בגין פיצוי על איחור, מהתשלום האחרון על הדירה ● הבנק המלווה התנגד ● מה קבע ביהמ"ש

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W. Chiu

ההאשמות בהטרדה מינית נגד אילון מאסק: מניית טסלה נפלה, המנכ"ל מכחיש

"Business Insider" דיווח אתמול כי SpaceX שילמה 250 אלף דולר ב-2018 לדיילת שהתלוננה שמאסק הטריד אותה מינית ● מניית טסלה הגיבה בנפילה של 6% והשלימה צניחה של כ-13% בשלושה ימים

סיני / צילום: Shutterstock

לצאת לחו"ל ולא בטיסה: מה צריך לדעת לפני שנוסעים לסיני או לעקבה

ישראלים רבים מחליטים בחודשים האחרונים לא להתרחק ולצאת לנופש בשתי המדינות הסמוכות לנו ● כמה עולה אגרה, מהם נהלי הקורונה ומה אסור לשכוח להסדיר לפני הביקור ● גלובס עושה סדר

אביגדור ליברמן, איילת שקד, זאב אלקין / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, מארק ישראל סלם/הארץ, יוסי זמיר

לא רוצים או לא יכולים? למה הפוליטיקאים לא מצליחים לעצור את השתוללות מחירי הדירות

האווירה שהבחירות תמיד מעבר לפינה מביאה פוליטיקאים לנסות פתרונות קסם לשוק הדיור • זה ההפך מהצורך של ענף הנדל”ן: תכנון יציב וארוך טווח • הפתרון טמון בריכוז סמכויות, יציבות והמשכיות, ולראייה כחלון הוא היחיד שרשם הצלחה כלשהי בעשור האחרון

מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה ''קלמן-ליברמן'', כאן ב', 23.05.2021 / צילום: Associated Press

האם יוזמת חופשת הלידה לאבות תוכל לרכך את "קנס האימהות"?

המהלך למתן חופשת לידה לאב שלא על חשבון האם נראה כרגע כבעייתי מבחינת ההיתכנות הפוליטית שלו, אך הוא מעלה לדיון תופעה כלכלית מעניינת המכונה "קנס אמהות" ● מדוע לידת הילד הראשון משפיעה באופן כה דרמטי על כושר ההשתכרות של נשים, איך נראית ישראל ביחס לעולם בתחום הזה, ואיפה יש "קנס נישואין"? ● המשרוקית של גלובס

סוחרים בוול סטריט / צילום: Associated Press, Courtney Crow

אשליית האינפלציה: השד יצא מהבקבוק ואף אחד לא זיהה. לאן תוביל המפלה בשווקים?

שנים הזהירו כולם שמדיניות התמריצים של הבנקים המרכזיים וריביות השפל יביאו עימם עלייה חדה בסביבת האינפלציה, ואולם משלא הגיעה מיהרו כולם להספיד אותה וראו בה תופעה מהעבר הרחוק. עכשיו היא חזרה ובגדול ● הבנקים המרכזיים איבדו זמן יקר, ועתה הם מתאמצים לשדר לשוק נחישות ● ואיך זה קשור לישראל?