גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית הדין לעבודה נגד טייסי ארקיע שסירבו להטיס בדיקות אנטיגן מדרום קוריאה

ביה"ד לעבודה הוציא צו מניעה המורה לוועד טייסי ארקיע להשתבץ ל-6 טיסות מטען שאמורות להמריא לסיאול כדי להביא לארץ ערכות של בדיקות קורונה ● העובדים טענו כי אינם נוקטים עיצומים, אך ביה"ד קבע כי מדובר בפעולה קיבוצית מתואמת ● הטייסים פנו לרת"א שתתערב בהחלטה

מטוס ארקיע / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס ארקיע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

שופטת בית הדין לעבודה בתל אביב, דפנה חסון-זכריה, החליטה להוציא צו מניעה המורה לוועד הטייסים של עובדי ארקיע להשתבץ ל-6 טיסות מטען שאמורות להמריא לסיאול שבדרום קוריאה, החל מהיום בשעה 17:00 ועד ליום שבת 22.1.22, על-מנת להביא לארץ ערכות של בדיקות קורונה (אנטיגן).

לטענת ארקיע, טייסיה נוקטים עיצומים, חרף קיומו של סעיף של שקט תעשייתי, ובהיעדר הכרזה על סכסוך עבודה. לטענת ארקיע, מבצע זה תואם עם משרד הבריאות, תוך שארקיע התחייבה לעמוד בלוחות זמנים שסוכמו עם המשרד. הטייסים סירבו להשתבץ לטיסות אלה, ויו"ר הוועד התנה את הסכמת הטייסים להשתבץ לטיסות בשיפור תנאיהם של הטייסים.

הטייסים: לא מדובר בעיצומים

לטענת הטייסים, הם אינם נוקטים עיצומים, אלא דרישת ארקיע להשתבץ לטיסות חורגת מחובתם על-פי ההסכמים הקיבוציים, ועל כן אין מקום למתן צווי המניעה.

ועד הטייסים וועד עובדי ארקיע טענו בבית הדין כי הטייסים לא נוקטים עיצומים, וכי ככל שהדבר היה תלוי בטייסים, זמני הבלוק התקצרו. עוד נטען כי הטייסים גילו נכונות להשתבץ בטיסות לא מתוכננות ואף הסכימו להשתבץ בשבת האחרונה לטיסות מטען להבאת בדיקות אנטיגן, אלא שאלה בוטלו בסופו של דבר על-ידי החברה.

בנוסף, טענו הוועדים, סירוב הטייסים שלא להשתבץ לטיסות המטען אינו מהווה עיצומים, שכן הדרישה להשתבץ לטיסות אלה חורגת מחובת הטייסים על-פי ההסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים.

הטייסים הדגישו כי ככלל, ארקיע אינה מקיימת טיסות מטען, ובדרך-כלל לא נדרשות שעות טיסה רבות כל-כך ושהייה כה ארוכה מחוץ לבית, כפי שנדרש לשם עמידה במבצע הבאת בדיקות האנטיגן.

עוד הם שבו והדגישו כי בהתאם להסכם ה-FTL, הטייסים רשאים לסרב להשתבץ לטיסות מבלי לנמק את סירובם. מכל מקום, נטען, סירוב הטייסים להשתבץ בטיסות אינה פעולה קיבוצית מתאומת אלא בסירוב ברמת הפרט. כך למשל, ישנו טייס עם ילד עם מחלה קשה שאינו יכול להשאירו לבדו לזמן ממושך; טייס אחר הוא אב לילדים בבידוד; טייס נוסף קבע חיסון לתור לילדים וביקש מראש שלא לטוס במועדים הרלוונטיים; לטייס אחר יש ילדים חולים בקורונה; ישנו טייס ללא רישיון על הסימולטור; וטייס נוסף חייב לשהות בביתו ביום חמישי עקב נסיבות אישיות.

הסתדרות העובדים טענה אף היא אין מדובר בעיצומים, שכן הדרישה להשתבץ בטיסות אלה, הכרוכה בשהייה ממושכת מחוץ לבית, חורגת מחובת הטייסים מכוח ההסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים. בהסכם הקיבוצי אין תגמול נוסף בגין העבודה הנוספת הנדרשת מהם לשם ביצוע הטיסות הנוספות. מכל מקום, נטען, על ההנהלה חלה חובה להידבר עם העובדים, ולא להורות להם להשתבץ לטיסות בהודעות SMS חד-צדדית.

בית הדין: פעולה קיבוצית מתואמת

בית הדין לעבודה קבע כי אין מדובר בסירוב של יחידים במישור האינדיבידואלי, כי אם בפעולה קיבוצית מתואמת, על רקע דרישתם הארגונית של המשיבים לעבור לתקופה השנייה ולחתום על הסכם הטייסים.

לדברי בית הדין, "פעולה קיבוצית מתואמת זו ננקטת שלא כדין, מאחר שהיא נעשית בתקופת התחייבות לשקט תעשייתי ומיצוי תביעות, ומאחר שלא אושרה כדין על-ידי ארגון העובדים היציג, שהוא בלבד מוסמך להכריז על סכסוך עבודה ושביתה".

בית הדין התייחס לכך שדרישת ארקיע להשתבץ לטיסות מטען חורגת מהרגיל, ועובדה זו אף לא הוכחשה על-ידי ארקיע. "בנוסף, מקובלת עלינו טענת ההסתדרות כי מן הראוי היה שבנסיבות אלה היה על המבקשת לבוא בדברים עם המשיבים ולהציע להם תגמול הולם", אלא שלאחר מכן קבע בית הדין כי "בשים לב לצו השעה, שעה שטייסי ארקיע נדרשים לשתף פעולה עם החברה לשם הבאת בדיקות אנטיגן הדרושות לשם שמירה על בריאות הציבור ולהמשך פעילות תקינה של המשק, בשיאו של גל הקורונה הנוכחי בו מצויה כעת מדינת ישראל, מצופה היה מהמשיבים לשתף פעולה עם החברה, ולא לנצל שעה זו לשם השגת הישגים כלכליים במישור הקיבוצי".

השופטת חסון-זכריה כתבה כי "בנסיבות שכאלה, החלטה לעבוד 'לפי הספר' מהווה עיצומים". עוד נכתב כי "בנסיבות העניין, גם סירוב סתמי להשתבץ לטיסות, שלא על רקע דרישות כלכליות כאלה ואחרות, רק 'כי לא בא לטייסים', חורג אף הוא מחובת תום-הלב המוטלת על הצדדים ליחסי עבודה קיבוציים, שכן אין מדובר בצעד מידתי לאור הנזק העלול להיגרם מהסירוב להשתבץ לטיסות".

הטייסים פנו לרת"א שתתערב בהחלטה

בעקבות החלטת בית הדין לעבודה, ועד טייסי ארקיע פנה לרת"א (רשות התעופה האזרחית) בתקווה שתתערב בהחלטה. יצוין כי מדובר בהליך חריג שבו מחלוקת בין עובדי החברה להנהלה מגיעה לפתחה של רת"א ולעומד בראשה, יואל פלדשו.

הטייסים מלינים על מכתב ששיגר להם המשנה למנכ"ל בארקיע, עוז ברלוביץ, בו הוא דורש מהם לקיים את צו בית הדין. ברלוביץ' ציין כי "אי-היענות ואי-זמינות מצד הטייסים מהווה הפרה של הצווים".

בעקבות זאת פנו הטייסים כאמור לרת"א: "אנו, טייסי ארקיע, כולנו אזרחים שומרי חוק, וחלה עלינו החובה למלא אחר הוראות החוק. כך היה וכך יהיה. עם זאת, באמירה זו שאינה מצוטטת מתוך לשון החלטת בית הדין (ועל כן היא מהווה את פרשנותו שלו להחלטת בית הדין), יש משום איום ממשי על כל טייס וטייס על כך שעליו להיות זמין ולהיענות לדרישות החברה, שאם לא כן, ייחשב כמפר צו בית המשפט.

"איום כזה מייצר לחץ בלתי סביר על טייסים למלא את תפקידם כאנשי צוות טסים, גם כאשר אינם מרגישים שהם כשירים לביצוע משימתם, וזאת כפי שדורש מהם החוק. על כך נוסיף את דרישת החוק לחתימת הצהרת בריאות 'Fit to fly' אליה מחויב כל טייס טרם יציאתו לטיסה, ואשר הנחייתו של המשנה למנכ"ל כאמור עלולה לגרום לטייסים חתימה על הצהרה כוזבת".

הטייסים ציינו כי מכתבו של ברלוביץ' נשלח כשעה לפני טיסה שתוכננה בלו"ז, ועל כן עשוי להיווצר מצב שבו יפרו הטייסים את זמן המנוחה הקבוע בתקנות הטיס לפני טיסות.

"נבקשך לבדוק ולפעול מול הנהלת חברת ארקיע על-מנת להסיר איום בלתי סביר זה מעל ראשי הטייסים, וזאת כמובן מבלי לגרוע מכך שאנו נפעל למלא אחר החלטת בית הדין כלשונה ובתום-לב".

את ארקיע ייצגו עורכי הדין אורלי אבירם וברק גבעוני ממשרד נ. פינברג ושות'.

עוד כתבות

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

S&P 500 ננעל ביום שלישי ברציפות של עליות; הזהב בשיא חדש

המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך והמניה עלתה ● בורסות אירופה ננעלו בירידות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • אלפאבית מודיעה על רכישה תמורת 4.75 מיליארד דולר ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

מטוס קרב F-15 / צילום: דובר צה''ל

ההיערכות בישראל לעימות עם איראן, והמסר: לא ניקח סיכון

במערכת הביטחון העלו חשש, ההבנה: "חבית הנפץ" עלולה להתלקח מחדש ●  אלי פלדשטיין: "אחרי 7.10 המשימה הייתה למחוק את מושג האחריות סביב רה"מ" ●  איזנקוט מאשים: "נתניהו, אתה לא ראוי להוביל את המדינה. ישראל חייבת ללכת לבחירות ולנקות את קודש הקודשים ● דיווחים שוטפים

סניף של מסעדת ''נונו מימי'' / צילום: ליאור ממון

בדרך להנפקה? שתי קבוצות מסעדות מושכות את המוסדיים, למרות הסיכונים בענף

למרות הסיכונים המיוחסים לעסקי המסעדנות, השקעות שביצעו מוסדיים ובעלי הון ברשתות "נונו מימי" ו"קיסו" מעידות על עניין גובר בתחום ● גורם בשוק: "הכול זה ניהול, וכשיש הנהלה איכותית, הביזנס דופק כמו שצריך, והתוצאות יפות" ● וגם: איזה רווח נדרש כדי להנפיק?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

היצע הטיסות גדל משמעותית, מה יקרה למחירים בפסח בקרוב?

חזרת החברות הזרות והגברת התדירויות בקווים מבוקשים יוצרות תחרות מחודשת לקראת החג ● חלק מהמחירים כבר בירידה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אך ביעדים אחרים ההיצע עדיין מוגבל ● דחיית החופשה לשבוע שאחרי פסח עשויה לחסוך עשרות אחוזים

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי

השינויים שצפויים בענף החיסכון ב־2026 / צילום: Shutterstock

מקופות הגמל למדרגות המס: השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב־2026

תקרת ההפקדה לגמל להשקעה תעלה, "חיסכון לכל ילד" ייצא מהקפאה והפטור ממס על הקצבאות לפנסיה יגדל מעט ● הבשורה הרעה: דמי הניהול בחלק מקרנות הנאמנות עשויים לעלות ● כל מה שצריך לדעת לקראת 2026

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הממשלה אישרה פה אחד את ההצעה לסגירת גלי צה"ל

השרים אישרו היום את החלטת שר הביטחון ישראל כ"ץ, לפיה שידורי גלי צה"ל יופסקו עד 1 במרץ 2026 ● ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת היועמ"שית, שקבעה כי ההחלטה אינה חוקית ● מיד לאחר פרסום ההחלטה הוגשו לבג"ץ מספר עתירות בנושא ● כ"ץ הנחה להתחיל בשיבוץ מחדש של חיילי התחנה - "תוך מתן עדיפות לתפקידי לחימה"

יותר מאלף עסקאות לרכישת דירות חדשות בוטלו / איור: גיל ג'יבלי

תחילתו של גל? יותר מאלף עסקאות לרכישת דירות חדשות בוטלו

במשרד האוצר חשפו כי 6% מהעסקאות לרכישת דירות חדשות "על הנייר" ב־2023 בוטלו ע"י הרוכשים ● התופעה בולטת בעיקר במחוז הדרום, שמאופיין בשיעור גבוה של מבצעי מימון מצד הקבלנים ● הנפגעים העיקריים הם לרוב לא היזמים אלא הרוכשים עצמם, שלא מסוגלים להשלים את הרכישה ונאלצים לשלם פיצויים גדולים

מספר עובדי ההייטק בישראל במגמת ירידה / צילום: Shutterstock

הנתון החריג שמראה: מספר העובדים בהייטק הישראלי במגמת ירידה

נתונים חדשים מציגים עלייה בשכר הממוצע בענף הייטק הישראלי ● אלא שמאחורי המספרים מסתתר סיפור מורכב יותר: החל מהתכווצות במצבת כוח האדם, דרך קיפאון בקידומים ועד עלייה במשרות הפנויות ● האם המגמה צפויה להמשיך לתוך 2026?

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט / צילום: מרי רון

המניות שעלו ב־65%, והבכיר באנליסט ש"לא רואה משהו יותר אטרקטיבי מהן"

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט, מאמין בבורסה בת"א, גם אחרי תשואה של 100% בשנתיים ● הוא מעריך שמבין שני הסקטורים המצטיינים של השנה יש הזדמנות רק בבנקים ● וממליץ על מניות אנרגיה: "לא יודע אם ג'מיני ינצח את ChatGPT, אבל שניהם יצטרכו חשמל"

"שונא היהודים הנתעב ביותר של 2025": הזוכה בתואר אנטישמי השנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המדינה הערבית שהפכה לשותפה של ישראל בתעשייה הצבאית, איראן מגיבה לאיומים של ישראל בתקיפה נוספת, בניו יורק טיימס מסקרים את המלחמה על קרקעות פלסטיניים באיו"ש, וטאקר קרלסון "זכה" בפרס אנטישמי השנה ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992 / צילום: Shutterstock

השיא ה־60: הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992. מה קרה אחר־כך?

מדד ת"א 35 שבר ביום ראשון את השיא ה־60 מתחילת השנה. כך, שנת 2025 קטפה את התואר השנה עם הכי הרבה שיאים מאז השקת מדד הדגל ב־1992 ● גלובס בדק מה קרה בהיסטוריה אחרי שנים כל־כך טובות בבורסה. ולמה שיאים לא תמיד מגיעים יחד עם תשואות גבוהות

מפעל ייצור חברת ''על בד'' / צילום: איל יצהר

המושב הדתי מצטרף לגל המימושים בבורסה: משואות יצחק מכרה מניות עלבד ב-33 מיליון שקל

אחרי זינוק של מעל 80% בשנה האחרונה, בעלת השליטה ביצרנית המגבונים עלבד החליטה לממש 6% ממניותיה וירדה להחזקה של כ-60% ● במשואות יצחק מציינים כי מדובר בסגירת מעגל, לאחר שלפני שלוש שנים רכש המושב שיעור דומה של מניות בעת שהחברה נקלעה לסחרור

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

מענק של עד 20 אלף שקל: תוכנית הפרישה מרצון של i24NEWS נחשפת

בהנהלת i24NEWS מציעים תוכנית פרישה מרצון לעובדים ● עובדים בעלי ותק של בין ארבעה חודשים לשנה, יקבלו 10 אלף שקל אם יחליטו לפרוש; עובדים בעלי ותק של מעל לשנתיים, יקבלו 20 אלף שקל ● בוועד העובדים ציינו כי "למרות שמדובר בפעולה מאוד לא טבעית בעבורנו, אנו מציעים לכם לשקול בחיוב אופציה להיעתר להצעת ההנהלה"

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

חוסר היציבות בנופר נמשך: סמנכ"ל הכספים עוזב אחרי חודשיים וחצי

שרשרת העזיבות והשינויים בצמרת חברת האנרגיה המתחדשת של עופר ינאי נמשכת ● את מקומו של ניר פלג המתפטר יחליף אברהם גולדה, ששימש עד לאחרונה כסמנכ"ל הכספים של שיכון ובינוי