גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרנות הפנסיה וההשתלמות מסכמות שנה של תשואות יוצאות דופן. מי המצטיינות ומי נשארו מאחור

מנהל ההשקעות של הפניקס פנסיה, שהניבה תשואה של כ-18% ב-2021: "החשיפה שלנו לישראל הביאה לתשואה העודפת – בעיקר הבנקים, התקשורת והנדל"ן" • בקרנות ההשתלמות התחדד הפער בין המסלולים המנייתיים לכלליים בניצוחן של ילין לפידות, אנליסט ומור, שהניבו מעל 26% בשנה החולפת

הפנסיה וההשתלמות מסכמות שנה חלומית / צילום: Shutterstock, Artem Postoev
הפנסיה וההשתלמות מסכמות שנה חלומית / צילום: Shutterstock, Artem Postoev

החוסכים בקרנות הפנסיה ובקרנות ההשתלמות בהחלט יזכרו את 2021 כאחת השנים הטובות בכל הנוגע לתשואות שהם יקבלו על החסכונות שלהם. קרנות הפנסיה סיימו את השנה החולפת עם תשואה ממוצעת של 16% במסלול הצעירים, לבני 50 ומטה, שנחשב למסלול עם שיעור מניות גבוה יחסית, ואילו המסלול הסולידי יותר, לבני 50 עד 60, הניב לחוסכים תשואה ממוצעת של 13.8%.

התשואות יוצאות הדופן בולטות גם בהשוואה רב-שנתית אל מול השנים הקודמות. כך למשל, בשנת 2020, השנה שבה פרצה מגפת הקורונה אשר הפילה את שוקי ההון בעולם, וכתוצאה מכך גם את התשואות ברבעונים השני והשלישי, עמדה התשואה הממוצעת בקרנות הפנסיה החדשות על 5.4%. את שנת 2019 סיימו קרנות הפנסיה החדשות בתשואה ממוצעת של 11.8% ואת השנה שלפניה בתשואה זניחה של 0.93%.

כאשר בוחנים את הגופים המצטיינים של 2021 מתברר כי הפניקס סיימה את השנה ראשונה במסלול לחוסכים הצעירים, עם תשואה של 17.7%, בזכות תשואה יוצאת דופן של 2.9% שהשיגה בדצמבר. היא עקפה עם סיום השנה את מיטב דש (17.2%), שהובילה במסלול זה לאורך החודשים האחרונים, וגם מנורה מבטחים (16.9%) וכלל (16.7%) השיגו תשואות טובות.

אלטשולר ממשיכה לפגר מאחור

לעומתן, קרן הפנסיה של אלטשולר שחם סיימה את דצמבר בתשואות חסר ביחס למתחרות, כפי שעשתה ברוב החודשים האחרונים, והפער בין התשואה שלה ובין הממוצע במסלול הצעירים עומד על יותר מ-3.5%.

מיטב דש אמנם איבדה את הבכורה במסלול הצעירים, אך היא יכולה לרשום לעצמה הישג מרשים עם פער של יותר מ-2% מהמקום השני בסיכום התשואות במסלול הסולידי יותר, לבני 50 עד 60. קרן הפנסיה של בית ההשקעות סיימה את השנה החולפת עם תשואה של 16.6% במסלול זה, ואחריה זו של כלל עם 14.6%.

 

יהודה אינדיג, מנהל ההשקעות החדש של הפניקס פנסיה וגמל, מסביר כי הביצועים הטובים ביחס למתחרים בחודש דצמבר נובעים בחלקם הגדול בעקבות החשיפה של הפניקס לשוק הישראלי. "החשיפה המנייתית הכוללת שלנו אומנם נמוכה מעט ביחס למתחרים, אבל אנחנו יותר מוטים לשוק הישראלי. הנחנו שאת התשואה העודפת נביא מכאן, ואכן השוק המקומי הניב ביצועים טובים ביחס לעולם", הוא מסביר.

לדברי אינדיג, הפניקס נהנתה החודש משתי מגמות הנמצאות בחיתוליהן, עד שאפשר לומר שהבסיס שעליהן הן נשענות אף טרם התממש. "המגמה הראשונה היא האפשרות שישראל תיכלל במדד ה-MSCI האירופי, וזה גרם כניסות כספים מאוד גדולות לישראל", הוא מסביר. הוא מתייחס לכך שחברת המדדים האירופי פנתה למנהלי הנכסים הגדולים בעולם על מנת שימליצו לה אם לשלב את ישראל במדד, צעד שאם ייצא לפועל צפוי להשפיע על יותר מ-100 חברות ישראליות ולהזרים מיליארדי שקלים לישראל.

האירוע השני הוא רפורמת האג"ח המיועדות, שבמסגרתה יבוטלו אותן איגרות חוב שמנפיקה המדינה עבור החוסכים לפנסיה, בשיעור של 30% מהתיק הפנסיוני של החוסכים (בתשואה מובטחת של 4.86%), והן יוחלפו במנגנון מבטיח תשואה בשיעור של 5.15%, רפורמה שתחל במהלך השנה הקרובה.

"האוצר העביר את ניהול 30% מהתיק הפנסיוני שהושקע באג"ח המיועדות לקרנות הפנסיה והורה לנו להשקיע אותן בדומה לתיק הדגל שלנו - המסלול לבני 50 ומטה. התוצאה היא שאצטרך לקנות עוד מניות ואג"ח קונצרניות בישראל, כי כאן אנחנו וגם קרנות אחרות מושקעים, וזה הביא לעליות בשוק ההון המקומי. השילוב בין הכניסה האפשרית למדד MSCI יחד עם רפורמת האג"ח המיועדות גרם לכך שהרבה גופים ישראליים יודעים שהולכים להיכנס סכומי כסף מאוד גדולים לשוק המקומי", מסביר אינדיג.

האם יש סקטורים ספציפיים שהניבו עבורכם את התשואה במהלך השנה האחרונה?
"אנחנו אוהבים מאוד את סקטור התקשורת ויש לנו החזקה מאוד משמעותית. קח לדוגמה את עסקת פרטנר , שמחיר המניה שלה עלה כבר ב-40% כמעט מאז הכניסה שלנו. זהו סקטור שאנחנו עדיין חושבים שהמחירים בו נמוכים.

"גם בנדל"ן על כל סוגיו אנחנו נמצאים. אנשים חשבו שהמשרדים יהיו ריקים בגלל הקורונה וזה לא תאם לתזה שלנו, ואפשר לראות שמחירי השכירות במשרדים עולים יפה באזורי ביקוש.

"הסקטור הבנקאי צמח יפה בשנה האחרונה, ולדעתנו הבנקים הורידו סיכון בתיק האשראי שלהם, ובמקביל ראינו שהפסדי האשראי שלהם היו יחסית מתונים לעומת מה שכולם חשבו בתחילת המגפה".

גורם נוסף שהוביל לדבריו לתשואות עודפות בדצמבר לעומת המתחרים, הוא החלטת הבנק המרכזי האמריקאי, הפד, להפסיק את רכישות האג"ח ולהעלות את הריבית בעתיד הקרוב. "ההכרזות האלה גרמו לעלייה באג"ח הממשלתיות ולא עשו טוב למניות הטכנולוגיה, כך שהנאסד"ק עלה פחות ביחס לשוק המקומי, ומי שהיה יותר חשוף אליו השיג תשואה פחות טובה", מסביר מנהל ההשקעות של הפניקס פנסיה וגמל.

פערים של 80% לטובת המסלולים המנייתיים

ומה לגבי קרנות ההשתלמות? גם הן רשמו תשואות יפות בשנה החולפת. המסלול הכללי של קרנות ההשתלמות השיג תשואה ממוצעת של 14.2% בהובלת בית ההשקעות אנליסט, שרשם תשואה של 15.65%, כאשר מיטב צמוד אליו במקום השני.

 

בתחילת השנה קשה היה למצוא מנהל השקעות בחברות שמנהלות את קרנות ההשתלמות שלא היה חותם על תשואות כאלה גם במסלול המנייתי, אולם 2021 עלתה על כל הציפיות, והתברר בה כי חוסכים ששמו את כספם במסלולים המנייתיים השיגו תשואה גבוהה בחלק מהחברות ב-80% מאשר המסלולים הכלליים, עם תשואה ממוצעת בתעשייה של 23.5%.

הגופים שבלטו לטובה במסלולים המנייתיים בשנת 2021 היו ילין לפידות (26.6%), אנליסט (26.2%) ומור (26%). גם כאן בולטת לרעה אל מול המתחרים אלטשולר שחם, עם תשואה שנתית של 15.6% במהלך השנה החולפת, למרות שבשנים רגילות בשוק ההון לא מדובר בתשואה חלשה כלל ועיקר.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד