גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יום בחבל מודיעין: טבע מתעורר, 40 מיני גבינות כבשים, סבונים ממרווה ופיצות משוגעות

חבל ארץ קרוב למרכז, שאוצרותיו רק ממתינים לגילוי: משקים, חצרות ובתים האוצרים חיים שלמים של אנשים מעוררי השראה ועסקים קטנים ומעוררי תיאבון: דבש, גבינות ופיצה

סבונים ונרות אורגניים אצל חווה תפוחי / צילום: אלדד מאסטרו
סבונים ונרות אורגניים אצל חווה תפוחי / צילום: אלדד מאסטרו

"יום החולין הזה הוא יום שיש בו חסד, ובחסדו שורות אליך נכתבות" (רחל שפירא)

טיול ביום חולין. דווקא עכשיו, כשמוטב להתרחק מצפיפות וכשהכבישים נינוחים יותר והטבע בחוץ מתפרץ ברוב חסדו, ראוי לו לאדם לשוטט בחבל ארץ קרוב למרכז, שאוצרותיו רק ממתינים לגילוי. זוהי הזמנה ליום ביישובי חבל מודיעין. סטייה משאון הכביש תנווט אתכם למשקים, לחצרות ולבתים האוצרים חיים שלמים של אנשים מעוררי השראה.

11:00 | על גבינות, כבשים וחסדים

תהפוכות וגלגולים רבים עבר אהרון מרקוביץ', גבן ואיש צדיק, עד שהגיע אל ההשלמה המקצועית שייחל לה. המחלבה הוותיקה שבמושב הדתי נחלים, שהקים עם רעייתו תמי לפני שנים רבות, מייצרת גבינות על טהרת חלב הכבשים. עד לפני כמה שנים שימשה החצר המטופחת בית קפה מצליח ששמו יצא למרחוק הודות לארוחות הבראנץ' הנדיבות של ימי שישי, אולם בשל ענייני מינהל כאלה ואחרים המקום נסגר.

אהרון מרקוביץ' / צילום: אורנה בן חיים
 
אך לא אדם מלא אמונה וחדור מטרה כאהרון מרקוביץ' יוותר על שליחותו. מדי יום הוא ניגש בעיניים בורקות ובחפץ כפיים למלאכת חביצת הגבינות, מתרוצץ הנה והנה בין המכלים האוגרים גבן טרי שיהפכו עוד מעט קט לריקוטה חמימה (רק ביום שלישי, כמו קוסקוס) לבין חדר הקירור. שם הוא מצפין כיכרות וחריצים מצופים פרחי מאכל, אחרים זרועים בזרעי חרדל, נוספים המנוקדים בדבלים ויש כאלה העטופים בעלי גפן.

40 מיני גבינות כבשים מייצר מרקוביץ', והוא מלטף את הכיכרות בעיניים אוהבות כמו היו נכדיו. הוא מפליג בשבחי חלב הכבשים ומספר בצניעות אודות מפעל התרומה של יוגורט הכבשים שלו, שאותו הרים לטובת חולים שסגולותיו עשויות לעזור להם. ביום חול ניתן לרכוש פלטת גבינות מתוצרת החנות, להצטייד בבקבוק יין ובעוד מעדנים הולמים לרביצה עצלה, ולתפוס שלווה באחת מפינות החצר היפה.

מחלבת מרקוביץ' - רחוב שניר 29, מושב נחלים. 03-9332797. כשר.

13:00 | תפוחי גן העדן

מגבינות צאן לרועת צאן, לפחות על פי חזותה. חווה תפוחי היא אומנית סבונים ונרות אורגניים, המתפיחה מחמצות שאור. כדי ליהנות מקשת כישוריה של תפוחי, יש להתחמש בסבלנות ובסקרנות. השער הנפתח אל חצר גן העדן הנסתר שלה במושב בית נחמיה, אף הוא מיישובי חבל מודיעין, מוביל לגינה פרועה אם כי מלבבת, המרמזת על סגידתה של תפוחי לעונות השנה ולכל מה שהקרקע מנביטה.

הביקור אצל תפוחי אינו מובנה, וזהו חינו. יש לה שכבות של ידע ותזזיתיות חיננית ומהפנטת העוזרים לה לדלג בקלות בין הסברים על יפעת הגינה או הצעה לייצר קומפוסט בצוותא, בין אפיית לחם שאור מופלא או הצעה להתכבד בריבה או במיץ גת ירקרק תוצרת הגינה.

אפשר גם רק לקפוץ לשיעור מזורז בפרמקולוגיה בסטודיו שבו היא מייצרת סבונים טבעיים ממרווה, לבנדר ושמנים בניחוחות משכרים, ונרות דונג צהובים, שפרחים וצמחים שזורים בשעוותם.

חווה תפוחי, בית נחמיה. סדנאות אקולוגיה, אפיית לחמים ועוד. בתיאום: 054-4711855.

15:00 | טיול תצפית מתל חדיד

חורף יפה מזמין התרעננות בחיק הטבע, תצפית נינוחה ושאיפת אוויר צח. זהו מוצר צריכה בסיסי, ויקר שבעתיים בימים שכאלה. חבל מודיעין טובל במרחב הכפרי של יער בן שמן, שבחלקים נאים ממנו מבצבצים כבר פרחים.

חמש דקות נסיעה מבית נחמיה ותגיעו לאחת מהתצפיות היפות שהחבל מזמן. ממרומו של תל חדיד נראים גושי הנדל"ן של גוש דן, ואילו בשיפוליו כרמי זיתים ומרבדי פריחה המתעוררים לאטם. מי שחפץ בהשלמת אתגר 10,000 הצעדים, מוזמן למסלול בצורת הספרה 8 החופף למקטע 20 משביל ישראל.

תל חדיד / צילום: וקיפדיה

תל חדיד - פתוח בכל ימות השנה ופרחוני בחודשי החורף והאביב.

17:00 | להטוטי פיצה לעת ערב

צינת סוף היום מבשרת על חשקים לפחמימה חמימה לצד כוס יין אדום. ביקור בעוד חצר נסתרת, הפעם במושב גינתון, תניב הפתעה קולינרית מרנינה. פיצות משוגעות, עשויות בידיה של הפיצהיולה חנית אסא, שלמדה את אומנות ההתפחה והצביטה בבצק בבית ספר לבישול בקלבריה שבאיטליה. בגלגולה הקודם עסקה אסא בהייטק. את התכנות החליפה ברידוד בקונדיטוריות ידועות בישראל, עד שהמריאה לקלבריה כדי ללמוד את אמנות הקונדיטוריה ותורת הבצקים.

חנית אסא אשת הפיצות / צילום: ניר ואן דר פילד

את תנור הפיצות כמו גם את חייה היא קבעה בבית ילדותה בגינתון, שם היא מסובבת ומלהטטת בצקים העשויים בקפדנות לפי המסורת האיטלקית, שבניגוד לישראל אינה מחבבת יצירתיות.

את הדרור ליצירתה מביעה חנית בתוספות ובשילובים שעל הבצק, שם היא יוצרת פיצות משוגעות במיוחד, כמו זו המשוחה בקרם חצילים, מעוטרת בעיגולי קרם פלפל, טחינה וצ'ימיצ'ורי. פיצת שוק ישראלית שהייתה עשויה לגרום למוריה האיטלקים לשלול ממנה את הדיפלומה. לצד המיוחדות, יש גם מרגריטה קלאסית מעולה, בירות מקומיות, גלידה תוצרת בית ויופי של אווירה.

CALABRESE - מושב גינתון. פתוח בימי ג', ד', ה', בין השעות 17-21. 054-4711855.

מקומות שפועלים רק בשישי-שבת 

העסקים בחבל מודיעין הם לרוב מיזמים קטנים, מרביתם משפחתיים. הביקור במרביתם דורשים תיאום מראש, ולא כל המקומות פתוחים בכל יום. על-מנת לאפשר לקהל רב ככל שניתן להגיע גם בימות חול וגם בסופי שבוע, נציע גם ביקור בעוד שני מקומות, הפועלים אך ורק בסופי שבוע.

שישי בבוקר במכוורת ספקטור - שי ספקטור הוא דבוראי ותיק, המייצר למעלה מ-40 סוגי דבש זני מכוורות נודדות שאותן הוא מפזר בכל הארץ, החל מדבש מעץ אשל עז טעם, דרך דבש מפרחי עצי המנגו והליצ'י שעל שפת הכנרת ועד לדבש פרחי הבצל שצפון רמת הגולן. את מיני הדבש, כמו גם את חלות הדבש מפרחי זעתר ואפילו מפרחי כותנה, ניתן לרכוש אך ורק בחנות היפה שבכפר רות.

מכוורת ספקטור - ימי שישי, כפר רות.

שבת בבוקר ביקב נטוף - מאיר עקל וזאב צינמון נפגשו כששרו בחבורת זמר אי שם בשנות ה-90. בין החזרות, נהגו הזמרים העליזים לשבת בצוותא על כוסית משקה קטנה שצחצחה את מיתרי קולם. כוסית גררה שיר, ושיר גרר כוסית, וכך בסוף שנות ה-90 הפכו השניים אורווה ישנה ליקב. כרם ענבי מאכל הפך לכרם ענבי יין וחברותא אמיצה הפכה לשותפות עליזה. ואיך אפשר שלא, שוחקים השניים, כשכל היום שלנו מוקדש ללגימות.

מאז ועד היום מייצרים השניים סדרה קטנה של יינות זניים אדומים וכמה בלנדים, שאותם אפשר ללגום בשבתות במתחם אירוח נדיב וחביב לצד גבינות ופת לחם טעימה. בשבתות יפות יושבים בחוץ וצופים אל כרם הזיתים או יושבים בחצר האחורית המוצלת, ואילו בימי סגריר מתכנסים בחלל המזמין והחמים עם חברים טובים שהם משפחה, ולא צריך עוד מאום.

יקב נטוף - כפר טרומן. פתוח רק בשבת. יש להזמין מקום מראש. 054-6701061.

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט