גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקה הגדולה בתולדות ההייטק: למה מיקרוסופט מוכנה לשלם כ-70 מיליארד דולר עבור עוד חברת גיימינג?

מיקרוסופט רוכשת את יצרנית המשחקים אקטיביז'ן בליזארד בעסקה הגדולה בהיסטוריה של ההייטק, ומדגימה עד כמה תעשיית הגיימינג לוהטת ● ענקית הטכנולוגיה שואפת להפוך לחברה המובילה בתחום לאור הניסיון העשיר והיתרון שיש לאקטביז'ן ● מנגד, חברת הגיימינג מקווה שהעסקה תשפר את תדמיתה, ברקע החקירה שנפתחה אודות יחס בלתי הולם כלפי העובדים

מיקרוסופט רוכשת את אקטיביז'ן בליזארד / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic
מיקרוסופט רוכשת את אקטיביז'ן בליזארד / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic

בתקופה האחרונה דווח עד כמה תעשיית הגיימינג זוכה לעניין רב מצד חברות הטכנולוגיה השונות. עד לאחרונה רכישת חברת משחקי המובייל זינגה על ידי טייק-טו אינטראקטיב תמורת 12.7 מיליארד דולר נחשבה לגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג אי פעם. אולם, כעת רכישת אקטיביז'ן בליזארד על ידי מיקרוסופט - תמורת סכום חסר תקדים של עבור 68.7 מיליארד דולר - שברה את השיא. העסקה מתוכננת להיחתם בשנת הכספים 2023 וכפופה לבדיקות הרגולציה ואישור בעלי המניות של אקטיביז'ן בליזארד. כך תהפוך מיקרוסופט לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם בהכנסות, אחרי טנסנט וסוני.

אז מה בעצם מרוויחה כל אחת מהחברות ברכישה הזו? אקטיביז'ן מקווה לשפר את המוניטין השלילי שנוצר לה בעקבות תלונות על יחס פוגעני כלפי העובדיה, לרבות תלונות על הטרדות מיניות. מן הצד השני, לאור הניסיון הרב שיש לחברה בתחום הגיימינג, מיקרוסופט עשויה להעמיק את שליטתה במטא-וורס בתחרות מול פייסבוק, גוגל וטנסנט.

אקטיביז'ן זקוקה לשינוי תדמיתי

אקטיביז'ן בליזארד היא חברה מאוד מוכרת בעולם הגיימינג. היא הפיצה לשוק משחקים מוכרים כמוCall Of Duty ,Candy Crush ו-Warcraft. אולם, החברה מתמודדת עם דעת קהל שלילית משנה לשנה.

דעת הקהל על החברה הושפעה במיוחד מאירוע שהתרחש בקליפורניה בחודש יולי האחרון, הנוגע ליחסי עבודה לא הולמים, בלשון המעטה, לרבות טענות על הטרדות מיניות. כמובן שאקטיביז'ן בליזארד הכחישה את הטענות, אך מחקירת משטרה עלה שבכירים בחברה החליטו להשתיק תלונות בצורה שיטתית, כולל המנכ"ל המכהן, בובי קוטיק. בדיווח לוול סטריט ג'ורנל אישרה החברה ש-37 עובדים עזבו את החברה, ועוד 44 עובדים קיבלו נזיפות בכתב, אזהרות רשמיות או הערות משמעות אחרות.

אור מנטש, מומחה לשיווק גיימינג בסוכנות הקריאייטיב Reset/ ועובד מיקרוסופט ישראל לשעבר, טען כי כחברה וכמותג, אקטיביז'ן בליזארד איבדה את אמון הקהל, אך יש לחברה המון פוטנציאל וכישרון. "אקטיביז'ן תיכנס תחת הנהגה חדשה שתשנה את תרבות העבודה, ובתקווה תשנה את דעת הקהל לגביה", אמר מנטש. "הכישרון והיכולת כבר קיימים באקטיביז'ן, והגיימרים יוכלו לראות איך הרכישה על ידי מיקרוסופט מטיבה עימם ועם המפתחים שעומדים מאחורי המשחקים.

אקסבוקס, חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, תקבל לידיה כמה מהפרנצ'ייזים המוערכים ביותר בתעשייה כמו World of Warcraft, Diablo, Overwatch. כך, אקטיביז'ן תוכל להנות מהכלים ומהמשאבים האדירים של מיקרוסופט כדי לפתח וליצור משחקים מעניינים וטובים יותר.

תחום המטא-וורס קורץ למיקרוסופט

בהודעה שפרסמה מיקרוסופט היא התייחסה הזכירה מספר פעמים את המילה "מטא-וורס". סאטיה נאדלה, מנכ"ל ויו"ר מיקרוסופט העולמית, אמר שרכישת אקטיביז'ן תמלא תפקיד מפתח בפיתוח פלטפורמות המטא-וורס. כך גם כתב מנכ"ל אקטיביז'ן במייל שהפיץ לכלל עובדי החברה, וטען כי לכל החברות - פייסבוק, גוגל, טנסנט - יש שאיפות למשחקים משלהם ויוזמות מטא-וורסיות. "הכישרון שלנו והמשחקים שלנו הם מרכיבים חשובים לבניית מטא-וורס עשיר", הוא כתב.

אין ספק שזה הכיוון שאליו הולכת מיקרוסופט, כפי שמסביר שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של חברת אוברוולף. "המהלך לרכישה מהווה שינוי טקטוני אשר הולך להשפיע על החיים של כולנו", אמר סורק. "למעשה כל הגופים הגדולים מבינים שתהליך העולמות הווירטואליים הולך להתעצם בעתיד הקרוב. תהליך בו העולמות הווירטואליים יקיפו אותנו ויהיו נוכחים כל הזמן, בכל מקום ויהיה ניתן לגשת אליהם גם מכל פלטפורמה".

סורק הוסיף כי החלטת מיקרוסופט לרכוש את אקטיביז'ן לא מובנת מאליה: "צריך לזכור כי המטא-וורס נולד בכלל בעולמות הגיימינג אי שם בתחילת שנות האלפיים. החברה העולמית שהובילה אותו הייתה אקטיביז'ן. כבר בשנת 2004, החברה החלה לבנות את היסודות של העולמות הווירטואליים עם יציאת המשחק World Of Warcraft.

לטענת סורק, אקטיביז'ן, שמחזיקה בכמעט 20 שנות ניסיון בחוויות עולמות וירטואליים, הפכה אותה לחברה עם הכי הרבה ניסיון בתחום המטא-וורס. "הקנייה גם תאפשר למייקרוסופט להוציא כותרים אשר יאפשרו בעתיד את חווית המטא-וורס המושלמת".

עם זאת, בהתאם לניסיון רכישות העבר של מיקרוסופט, החברה לא רק מתעניינת בתחום המטא-וורס, אלא בכוונתה לצלול לעומק עולם הגיימינג. בשנת 2014, רכשה את חברת מיינקראפט מוג'נג תמורת 2.5 מיליארד דולר, ובשנה שעברה השלימה מיקרוסופט רכישה של 7.5 מיליארד דולר מול יצרנית המשחקים בטסדה. כך הופך לאט לאט האקסבוקס גיים פאס, מודל המנוי שלה, למשתלם יותר ומכיל תכנים ומשחקים נוספים למנוי. כלומר, במקום שהצרכן ישלם מאות שקלים עבור משחק אחד, הוא יכול לשלם על מנוי ולקבל יותר - מה שיעניק לה למיקרוסופט יתרון על פני המתחרות.

מי צריכה לדאוג מהעסקה?

מנטש, בתור מומחה לשיווק גיימינג, הצביע על סוני פלייסטיישן כחברה שצריכה להתכונן למערכה לא פשוטה בעקבות עסקת הרכישה. "עד כה סוני עבדה בשיתוף פעולה צמוד עם אקטיביז'ן על מגוון כותרים, והשיגה מיליוני שחקנים בזכות המשחקים האלו. אולם, כעת העתיד של המשחקים האלה נתונים בידיים של מיקרוסופט". כך למשל, במידה ואקסבוקס הופכת להיות הבעלים של משחקי Call of Duty, עולה שאלה האם זה יהפוך למשחק בלעדי לשחקני האקסבוקס או שמא יהיה זמין בקונסולות אחרות?

מנטש מתייחס גם למתחרה נוספת, נינטנדו. לתפיסתו, "נינטנדו לא תושפע יותר מדי בטווח הקצר", ייתכן בגלל שיש לה את הכותרים שלה ואת התוכן שלה שלא מושפע מהמתחרות - כך שהיא תדע לשמר את הקהל העולמי שלה. "לראיה: מניית נינטנדו עלתה ב-2% בעקבות ההכרזה, ואילו המניה של סוני נפלה ב-13%. אבל לטווח הרחוק - נינטנדו תצטרך להתאים את עצמה לשוק ולצאת עם שירות מתחרה לגיים פאס של אקסבוקס", הוא מוסיף.

האם העסקה יכולה להשתנות או להיעצר?

מדובר כאמור ברכישה הגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג בפרט, אך גם בהייטק בכלל. זו עסקה של כמעט 70 מיליארד דולר במזומן והיא משמעותית ביותר - מה שאמור למשוך את תשומת לב הרגולטורים ברחבי העולם. "ענף הגיימינג הוא העתיד של תעשיית הבידור, עם או בלי המטאוורס. תוכן הוא המלך ומיקרוסופט בחרו חברה מהמובילות בתחום זה כדי להבהיר את הנקודה. זאת הצהרה ברורה לגבי ההשקעות בעתיד של תחום הבידור-גיימינג, והגדירו בעסקה זאת את השווי/מכפילים הגבוהים של תחום הגיימינג להמשך", מסביר עילי דה- בר, מנכ"ל באפ טכנולוגיות, שפיתחה פלטפורמה ליצירה וניהול של מועדון לקוחות לשחקני משחקי וידאו. 

מיקרוסופט עשויה להיתקל בהתנגדויות מצד הרגולציה. "במיקרוסופט כבר נכוו בבעיות רגולציה בעבר והעסקה הזאת לא פחות בעייתית ואכן יש סיכוי שהיא תיתקל בקשיים מצד הרגולטור בין אם בביטול העסקה או הטלת מגבלות עליה. וזאת מכיוון שלאחר האיחוד עם אקטיביז'ן, מיקרוסופט תהפוך לכוח חזק מידי וקיים הסיכון שתנצל אותו לדריסת המתחרים. לדוגמה, אם במיקרוסופט יחליטו ויודיעו כי מעכשיו כל התכנים של אקטיביז'ן, על כל הפלטפורמות, יהיו זמינים רק ללקוחות מיקרוסופט - זוהי סוגיה שרגולטור יצטרך לתת עליה את הדעת. גם הצדדים המעורבים בעסקה מבינים את הסיכון בהיבט הרגולטורי ולכן כחלק מהסכם הרכישה, מיקרוסופט תשלם 3 מיליארד דולר כתשלום לאקטיביז'ן (במזומן) למקרה שהרגולטור אכן יעצור את העסקה", מוסיף דה-בר.

עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה