גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ח"כ תומא סלימאן לקובלנץ: "מי שלא מכיר בתוצאות לא יכול לתקן אותן"

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת עסקה היום בדוח שקבע כי בתאגיד השידור "כאן" מתקיימת התעמרות בעובדים ● מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ התעקש כי "בתאגיד אין אווירת טרור" ● יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר: "יש פה כישלון גדול מאוד בנושא התרבות הארגונית"

יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח''כ עאידה תומא סלימאן, בדיון על תאגיד השידור / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח''כ עאידה תומא סלימאן, בדיון על תאגיד השידור / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי "כאן", אלדד קובלנץ, נקלע היום (ד') לקרב האשמות עם חברות הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, כשטען כי בתאגיד אין אווירה של טרור. הדיון בוועדה עסק בדוח ועדת פרוקצ'יה, שקבע כי בתאגיד קיימת תרבות ארגונית קלוקלת הכוללת התעמרות בעובדים.

קובלנץ סיפר לחברות הוועדה כי "מאז שהדוח פורסם אני לא ישן בלילה, והדבר היחיד שאני מתעסק בו הוא הדבר הזה. אני לוקח אחריות מלאה על כך שכל תשומת-הלב הניהולית שלי הוקדשה בהתחלה - אולי אתן לא זוכרות - לכמות ניסיונות החיסול של התאגיד על-ידי הפוליטיקאים והממשלה הקודמת וניסיונות סיכול מעוד גורמים. לאחר ששרדנו במצוינות, אני לוקח אחריות מלאה שלא הקדשתי מספיק תשומת-לב לתרבות הארגונית. אני באופן אישי אדאג לתקן את כל מה שצריך".

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, הקשתה על קובלנץ ואמרה: "אני יודעת שידעת על התלונות האלה. האווירה הייתה מאוד קשה". בתגובה ענה לה קובלנץ: "בתאגיד אין אווירת טרור. אני לא מוכן לקבל את זה". על כך השיבה ח"כ תומא סלימאן בזעם: "מי שלא מכיר בתוצאות, לא יכול לתקן אותן".

ח"כ שרון אופיר הטיחה בקובלנץ: "אתה יכול להסתכל בעיני עובדים שלוקחים כדורים פסיכיאטריים ולהגיד להם, למה אתם לוקחים את הכדורים האלה? מאות עובדים שלך משקרים?". על כך השיב קובלנץ: "יש משבר אמיתי. יש כשלים, אבל הם ברי-תיקון".

את צד העובדים הציגה זיו ברקוביץ, רכזת איגוד מקצועי בארגון העיתונאים המלווה את ועד העובדים בתאגיד, שסיפרה כי עדיין יש חשש של עובדים להיחשף. לדבריה, "הנהלת התאגיד מתייחסת להמלצות כמו מטרד שיש לסלק, במקום להבין שיש פה הזדמנות לבצע תיקון עומק בנורמות העבודה הבעייתיות בלשון המעטה שהתקבעו בתאגיד. צריך להטמיע קוד אתי ומסקנות פרסונליות. העובדים צריכים לדעת שאלה שהואשמו בהטרדות לא יכולים להמשיך את עבודתם בתאגיד. לחברי הוועד מגיעות עדיין תלונות על איומים, וזה ימשיך לקרות אם לא יפעלו עכשיו ליישום מסקנות פרסונליות".

פעמיים במשך הדיון הוזכר מכתב שיצא מטעמו של קובלנץ לעובדי התאגיד מיד לאחר פרסום התחקיר בעיתון "הארץ", שעסק בהטרדות המיניות, שבו הוא הבהיר כי לא יסבול חתרנות. כשנשאל על-ידי יו"ר הוועדה על המשפט שלטעמה מגלם איום מרומז, השיב קובלנץ: "אכן הרפליקה הזאת הייתה שם, אבל היא הייתה חלק ממכלול. זאת הייתה בחירת מילים אומללה".

על כך השיבה ח"כ מיכל רוזין: "אתה מבין שלהגיד לעובדים 'חתרנות' זה איום מפורש. להגיד 'לא נסבול חתרנות', זה אומר אני יודע מי אתם ומה סיפרתם". ח"כ תומא סלימאן הוסיפה: "זה אומר שהתלונות הן מה שיפגע בארגון ולא המעשים שמדווחים". על כך השיב קובלנץ: "זאת הייתה בחירת מילים אומללה, ואני מצטער עליה".

"יש פה דוח קשה מאוד. צריך להחליף כוח-אדם"

לאורך כל הדיון הציפו החברות בוועדה סימני שאלה לגבי הפער שיש בין חומרת הדוח לבין המסקנות הפרסונליות, שכונו על-ידן מינוריות. הראשונה שנשאלה על כך הייתה השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, שעמדה בראש ועדת הבדיקה שבחנה את התרבות הארגונית בתאגיד וסיפרה לחברות הוועדה על התהליך.

לדברי פרוקצ'יה, הוועדה התמקדה בצורך בתיקון בעתיד ופחות בעיסוק בחשבונות העבר. מתוך כ-150 עדים היו עשרות רבות של תלונות, רובן הגדול חסויות, בגלל שאותם עדים שהופיעו בפני הוועדה ביקשו באופן עקבי חיסיונות גם לגבי הזהות שלהם וגם לגבי תוכן התלונות. לדברי השופטת, החיסיון לא אפשר עימות חזיתי עם אלה שכלפיהם הופנו התלונות. "לכן שמענו מקבץ גדול של תלונות בלי יכולת אמיתית לאמת תלונות ספציפיות כלפי הנילונים", אמרה פרוקצ'יה.

עם זאת, השופטת הדגישה כל העת את ההישגים המרשימים של התאגיד בתחום התוכן והיצירה, אותם זקפה לזכות המנכ"ל קובלנץ. אלא שרוב חברות הכנסת לא השתכנעו שמצוינות היא סיבה טובה להתעמרות, ולא חסכו על כך בביקורת.

ח"כ תומא סלימאן אמרה: "כשמישהו טורח להופיע בפני ועדה כזאת מכובדת ומבקש חיסיון, זה אומר פחד והרגשת טרור". ח"כ שרון רופא אופיר חיזקה את הדברים ואמרה: "התחושה היא שלצד הדברים הקשים, ההמלצות הן מאוד מינוריות. אפשר להבין למה?".

השופטת פרוקצ'יה השיבה: "אני לא חושבת שההמלצות הן מינוריות. המסקנות קשות. ההמלצות שלנו מאוד נוקבות. במישור הארגוני הבאנו רשימה של המלצות לשינויים ארגונים משמעותיים. לגבי המסקנות הפרסונליות, לא חשבנו שהן עומדות במוקד החזון לתיקון פה. בדרגי הביניים המלצנו על שינויים. לגבי המנכ"ל, סברנו כי טובת התאגיד מחייבת לתת תקופת מבחן לעשיית רפורמות, וכי האדם המתאים לבצע אותן הוא המנכ"ל אלדד קובלנץ, שלזכותו הישגים רבים של התאגיד".

הקו הנוקשה המשיך גם מול יו"ר מועצת התאגיד גיל עומר, שאמר: "הישגיות זה חשוב, והיא בשום פנים ואופן לא מצדיקה יחס מתעמר ומשפיל לעובדים, נקודה, סימן קריאה. ומי שחושב שאמירת מצוינות מצדיקה את זה, חוטא לתפקיד על גבול לא יכול להיות בו. המועצה לא תיתן יד להתעמרות בעובדים".

על כך השיבה ח"כ רוזין: "אם רגע אחרי פרסום התחקיר המנכ"ל מוציא מכתב לעובדים ואומר ש'התאגיד לא יאפשר חתרנות', זה איום. יש פה דוח קשה מאוד. צריך להחליף כוח-אדם. יש שמות מפורשים שאני לא שומעת מה אתם מתכוונים לעשות לגביהם. ההנהלה מואשמת, ואותה צריך להחליף".

יו"ר התאגיד, גיל עומר, אמר: "יש אחראי אחד למצב, והוא מנכ"ל התאגיד. יש פה כישלון גדול מאוד בנושא התרבות הארגונית. למנכ"ל יש הישגים גדולים וכישלון גדול. בלי המנכ"ל לא היה תאגיד. האחריות היא עליו, והוא האשם העיקרי במצב הזה".

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה