גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דאצ'יה דאסטר היא קרוס-אובר במחיר של סופר מיני, אך מתקשה לתת פייט למתחרות

דאצ'יה דאסטר האוטומטית מציעה מנוע חזק ומרחב פנימי במחיר נמוך ● עם זאת, היא מתקשה ליישר קו עם המתחרות בכל הנוגע לגימור ואמצעי בטיחות

Dacia-Duster / צילום: יח''צ
Dacia-Duster / צילום: יח''צ

ועידת האקלים השנתית של האו"ם COP26, שנערכה בנובמבר בגלזגו, יצרה תחושה שהרכב החשמלי הוא הפתרון האולטימטיבי לבעיית ההתחממות הגלובאלית. כמעט כל מדינה מערבית שהשתתפה בוועידה, הציגה תוכנית לעודד מעבר לרכב חשמלי, ופוליטיקאים התחרו זה בזה בהצבת יעדים אגרסיביים יותר הכוללים מעבר משימוש בבנזין לחשמל, תוך שימוש בסיסמאות כמו "דה קרבוניזציה תחבורתית", "הצבת מטרות אפס פליטה" וכדומה.

היחיד שהתעקש לקלקל את החגיגה היה הבנק העולמי. בדו"ח שהציג ערב הוועידה טענו עורכי המחקר, בלשון מנומסת, שרכב חשמלי הוא "פתרון מחמד" שיעיל לצורך ניקוי מצפונם הציבורי של פוליטיקאים במדינות עשירות ומסודרות עם אספקת חשמל יציבה ותשתית מפותחת. ואכן, המעבר לשימוש ברכב חשמלי רחוק מלהיות פתרון ריאלי למאות מיליוני נהגים במדינות מתפתחות, שבהן ההכנסה לנפש נמוכה ותשתיות חשמל בעייתיות. דווקא המדינות המתפתחות הלו אחראיות לעיקר פליטת גזי החממה מתחבורה.

הבעיה היא שעיקר ההכנסות של יצרני הרכב מגיעות ממדינות שמעודדות מעבר לרכב חשמלי, ומטילות על רכבי בנזין ודיזל קנסות ומכסות פליטה. כתוצאה מכך, אנחנו עתידים לראות בשנים הבאות בשוק יותר דגמים חדשים, נקיים ויקרים, שמכוונים לאליטות, ופחות כאלה שפונים לשכבות הנמוכות.

אחד המותגים המערביים האחרונים, שממשיכים להציע להמונים "רכב חדש במחיר של משומש", היא דאצ’יה מבית רנו. גם הדגם הזה יאלץ ליישר קו עם העולם, אך עד שזה יקרה, רנו ממשיכה להציע גרסאות Value חדשות, כמו הדור המעודכן של רכב הפנאי דאסטר, בגרסת בנזין אוטומטית שעומד השבוע למבחן.

 

רחבה מבפנים, אופנתית מבחוץ

עיצובו של הדאסטר תמיד היה נעים לעין, וגם מודל 22 נראה מרשים, עדכני ורחב. הדגם כולל חיפוי פגושים פלסטיים בולטים, חישוקים גדולים ונאים, ואפילו פנסי LED קדמיים אופנתיים. אם מוסיפים לכך צבע כתום מטאלי בוהק כמו ברכב ההדגמה, מקבלים רכב שמספק לבעליו מידה סבירה של סטטוס, למרות הדימוי העממי של המותג.

הנוסעים ברכב נהנים משפע של מרחב לרגליים ולראש. בחלק האחורי יש ספסל שטוח, שיכול להכיל ללא קושי שלושה מבוגרים. את החבילה משלים תא מטען עמוק ושימושי.

התא גם עטוי במשטחי פלסטיק קשיחים ועמידים ללא דיפון רך. ריפוד המושבים די בסיסי, ואנחנו לא זוכרים מתי נתקלנו בפעם האחרונה בדיפון תא מטען, שמוצמד למקומו באמצעות אקדח מהדקים. מי שהיה בבעלותו רכב רנו מאמצע העשור הקודם, בוודאי יזהה חלק מהמתגים שמותקנים בדאסטר 2022. אבל זה חלק מהמחיר שצריך לשלם כדי לתמחר קרוס אובר חדש וגדול במחיר של סופר-מיני, ובדאצ’יה מכירים את סדרי העדיפויות של הקהל שלהם.

חיישן מצלמה במקום מערכת אקטיבית

הדגם העדכני מצויד במערכת מולטימדיה די חדישה, אם כי קצת איטית בתגובתה ודלה באפליקציות, ויש לה אפילו בלם חנייה חשמלי והתנעה ללא מפתח. אבל כאן בערך מסתיים הפרק העדכני והשאר מזכיר מסע נוסטלגי במנהרת הזמן. כך, למשל, מרשימת האבזור נעדרת חבילת מערכות בטיחות אקטיביות (ADAS), ואת מקומה תופס חיישן מצלמה עם התרעות פסיביות בלבד. אמנם במדינות מתפתחות הביקוש ל-ADAS אינו גבוה, אך עדיין ויתור עליהן ברכב חדש בשנת 2022 הוא טעות שיווקית, שתעלה לרנו בלא מעט מוניטין ומכירות.

נעימה לנסיעה, אך פחות לנהיגה

הדגם כולל מנוע ה-1.3 ליטר טורבו בנזין מודרני. המנוע הקטן מפיק הרבה מומנט בסל"ד נמוך ודוחף את הרכב הקל יחסית בקצב מכובד, לרבות בעליות. הרכב נוסע למרחקים ארוכים ב-140 קמ"ש וצפונה, והתיבה כפולת המצמדים מייצרת העברות חלקות. עם זאת, הניסיון לסחוט תגובות מהירות באמצעות לחיצה רצינית, יתקל בהשתהות שמלווה לעיתים ברעשים מכאניים. כמו כן, לתיבה גם אין מצב תכנות ספורטיבי. בנהיגה רגועה אפשר להגיע לכ־15 ק"מ לליטר, אך הניסיון למצות את פוטנציאל המנוע יוריד את הצריכה לכ-11 ק"מ לליטר.

הנסיעה על הדאסטר המחודש היא די נעימה - והדגש הוא על נסיעה ולא נהיגה. המתלים הרכים וארוכי המהלך מתאימים מאוד לשיבושים של כבישי החורף הישראלים וסופגים היטב בורות ומהמורות מכל גודל. חישוקי ה-17 אינץ’ מעניקים אחיזת כביש סבירה במהירויות טיפוסיות.

מנגד, מערכת ההיגוי פוגעת מעט בחוויית הנהיגה, מכיוון שהיא מתאפיינת בלחימה לא מבוטלת עם ההגה ("היגוי מומנט") בעת האצה על כביש חלקלק. חבל על כך, מכיוון שכיול השלדה הבסיסי בסך הכל לא רע.

הדאסטר קנה לא מעט מעריצים בזכות יכולות השטח והעמידות של הגרסה כפולת ההנעה, אך הגרסה האוטומטית מסתפקת בהנעה קדמית בלבד. אולם, עם מרווח גחון גבוה וחישוקים גדולים, ניתן לצלוח לא מעט שבילי עפר, וכמובן גם לטפס בקלילות על מדרכות גבוהות. אבל זו לא הגרסה הנכונה לאתגרי בוץ וחול.

את הדאסטר 2022 עם תיבה ידנית אפשר לרכוש כבר בכ-101 אלף שקל, ואת הגרסה האוטומטית המאובזרת עם 150 כ"ס ב־125 אלף שקל. זהו תמחור מאוד אגרסיבי ביחס לממדי הרכב, ובמציאות הנוכחית של שוק הרכב הישראלי הוא בקושי מספיק עבור קרוס אובר משומש, או לגרסת בסיס של ג’יפון קומפקטי. קל לטעון שהרכב נותר מאחור ביחס לשוק, אך צריך להוריד את הכובע בפני מי שמתעקש להציע Value במציאות של ימינו.

חלק מהמתחרות

סקודה קאמיק
131 אלף שקל עולה גרסת ה-1.5 ליטר טורבו של קאמיק. בסיס גלגלים הנדיב מעניק תא נוסעים מרווח. תא המטען מסתפק ב-363 ליטר. האבזור הבטיחותי מקיף, ומנוע בהספק 150 כ"ס עם תיבה כפולת מצמדים מאיץ את הרכב ל-100 ב-8.4 שניות.

סקודה קאמיק / צילום: יח''צ

קיה סלטוס
134 אלף שקל עולה קיה סלטוס בגרסת הבסיס. היא נמתחת לאורך 4.37 מ’, גובה 1.63 מ’ ובסיס הגלגלים 2.63 מ’. העיצוב החיצוני מרשים ותא המטען מכיל 468 ליטר. ברכב יש המנוע שני ליטר בנזין, שמייצר 149 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה.

קיה סלטוס / צילום: יח''צ

סוזוקי קרוס אובר
127 אלף שקל עולה הקרוס אובר הוותיק. האורך והרוחב דומים לדאסטר. תא הנוסעים מאובזר במערכות עדכניות והמנוע הוא 1.4 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 140 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 ב-9.5 שניות.

סוזוקי קרוס אובר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ד''ר דן דייקר / צילום: רפי קוץ

הוא נפגש עם נתניהו לפחות 5 פעמים במהלך המלחמה. למה הוא מודאג מההסכם עם חמאס?

חמאס מפרש את ההסכם אחרת לגמרי, טורקיה וקטאר נחושות לתמוך בו, וצה"ל הוא הצבא היחיד שיגרום לו להתפרק מנשקו ● כך סבור ד"ר דן דייקר, נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● מבחינתו התנאי היחיד לקיום השלב השני הוא תמיכה מלאה של ארה"ב, אבל הוא מודאג: "טראמפ מדבר על לסיים לפני 19 הנקודות הביטחוניות"

נתניהו וטראמפ בכנסת. ''לראש הממשלה יש עוד נשק סודי, רון דרמר'' / צילום: ap, Evelyn Hockstein

רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ שוחחו על הצעדים הבאים בעזה

נתניהו בדיון המצומצם שמתקיים כעת: ״אני יודע בדיוק בכמה חללים החמאס מחזיק, ואם לא נקבל אותם - ישראל תדע לפעול בהתאם״ ● גשש צה״ל שנפל בקרב ומי שהייתה האישה החטופה האחרונה בעזה יובאו למנוחות ● דיווח ברויטרס: נשיא סוריה א-שרע ביקש מפוטין את תמיכת רוסיה נגד העמדה של ישראל ליצירת אזור חיץ רחב בדרום סוריה ● שורד השבי מתן אנגרסט: "אני מוכן להיכנס עכשיו לעזה להחזיר את החללים" ● עדכונים שוטפים 

ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: Shutterstock

למה למרות יותר מעשור כמנכ"לית AMD, היא לא ניצבת גבוה יותר ברשימות העשירים?

מנכ"לית AMD ליסה סו נמצא במקום ה-2,494 של דירוג עשירי העולם של פורבס עם שווי נקי של 1.5 מיליארד דולר ● זאת למרות שהובילה את "אחת התמורות הגדולות ביותר בשוק הטכנולוגיה"

AirPods Pro 3 של אפל / צילום: יח''צ

אפל משיקה אוזניות חדשות. האם הן שוות 1,170 שקל?

שלוש שנים חלפו מאז השיקה ענקית הטכנולוגיה אפל את אוזניות הפרו האחרונות שלה ● כעת מגיע ה–AirPods Pro 3 - מוצר מעולה, אך עם חידושים מינוריים ותג מחיר גבוה

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

מכה לעיריות תל אביב וירושלים: לא ייהנו מהיטלי השבחה של מיליארדים

ערעוריהן של שתי העיריות נדחו פה אחד בהרכב של שלושה שופטים בעליון – אשר דחו גם את עמדתה של היועמ"שית לממשלה • השופט שטיין: "באין קשר סיבתי, חיוב בהיטל השבחה לא יכול לקום"

וול סטריט / צילום: ap

למרות החשש ממשבר אשראי: וול סטריט ננעלה בעליות

שתי פשיטות רגל הציפו חשש בקרב המשקיעים למשבר אשראי בארה״ב ● מדד הפחד נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל ● נעילה אדומה באירופה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-106 אלף דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

לקראת מיסוי על קרנות ההשתלמות? איך יעבוד המהלך, ומי ייפגע

באוצר נחושים לקדם מחדש את המיסוי על קרנות ההשתלמות - הפעם באמצעות הנמכת תקרת ההפקדה ●  כיצד ישפיע המהלך על כספי החוסכים, והאם יש לו בכלל היתכנות לעבור? ● גלובס עושה סדר

מתוך הספר ''52 שבועות 52 דגים'' / צילום: תומר אפלבאום

מהים לצלחת: הרפורמה שעומדת לשנות את מחירי הדגים בארץ

הספר שכתב יו"ר איגוד הדייגים גיל ססובר ונהיה סולד אאוט מהר מקבל גרסה חדשה, המתייחסת לרפורמה שצריכה לשמח את חובבי הדגים

נתב''ג / צילום: Shutterstock

המכרזים החדשים בנתב"ג: המסעדות שצפויות לקום בדיוטי פרי

רשות שדות התעופה מפרסמת מכרזים חדשים להקמת מסעדות ובתי קפה בנתב”ג, כחלק מהמהלך להרחבת היצע המזון בשדה ● מנכ”ל החטיבה המסחרית של קשת, ויקטור וקרט, עובר ללאומי פרטנרס ● וגם: TwentyFourSeven משיקה פופ-אפ מאצ’ה בר בתל אביב ומינויים חדשים בשיכון ובינוי, ישראל קנדה ואשטרום מגורים ● אירועים ומינויים

ג'וליה הארטלי־ברואר / צילום: Reuters, PA Images

העיתונאית שמציגה את הצד הישראלי לבריטים: "בשביל הרבה אנשים, עובדות לא חשובות. הרגשות חשובים"

העיתונאית ג'וליה הארטלי־ברואר סבורה שהאנטישמיות בבריטניה מסוכנת, ומדברת בתקשורת על ההטיה נגד ישראל ועל מה שהיא למדה מהביקור בארץ ● "ממשלות המערב אוהבות לחשוב שיש להן הרבה מה ללמד את ישראל, אבל לישראל יש הרבה יותר מה ללמד אותנו"

יירוטים של כיפת מגן מספינת סער 6 / צילום: תע''א

הלייזר יגיע גם לספינות של חיל הים: "עוד לא ראינו את כל היכולות"

ישראל כבר הוכיחה חדשנות באוויר וביבשה, אך היכולות בים בחלקן לא נחשפו ● סא"ל ה', ראש ענף ים במפא"ת במשרד הביטחון, מפנה זרקור לאתגרים בזירה הזו, מסבירה למה חשוב לעבוד עם סטארט־אפים, ומצהירה: "חלק מהיכולות נראה רק בהמשך"

מאיר ברנד / צילום: רמי זרנגר

20 שנה אחרי שהביא את גוגל לישראל: מאיר ברנד על התחרות, הסטארט־אפ ניישן והדור החדש של הבינה המלאכותית

אחרי שני עשורים בגוגל, מאיר ברנד מתאר חברה שעברה אבולוציה עסקית ותרבותית - ממשרדים צבעוניים עם מגלשות אל תחרות עולמית על הבכורה בתחום הבינה המלאכותית ● "הרף למקצועיות רק עולה", הוא אומר ● בראיון מיוחד ברנד מספר על חשיבות המרכז הישראלי, מסביר למה הוא לא מפחד מהתחרות מול ChatGPT ומבהיר: "יש כאן אתגר, אבל גם הזדמנות היסטורית"

מייסד מנגו, המיליארדר איזק אנדיק / צילום: Reuters, Lorena Sopêna

הבן חשוד: התפתחות דרמטית בחקירת מותו של המיליארדר שייסד את מנגו

עשרה חודשים אחרי מותו הפתאומי של המיליארדר איזק אנדיק, מייסד רשת מנגו, המשטרה הספרדית בוחנת מחדש את נסיבות האירוע ● בנו, ג'ונתן אנדיק, שהיה עמו בטיול בהרי מונסראט סמוך לברצלונה, נחקר כחשוד – אך במשטרה מדגישים: "ההנחה המרכזית היא שמדובר בתאונה"

הצוואות החדשות  של הישראלים / צילום: Shutterstock

גם מתחת לגיל 50: מספר עורכי הצוואות מזנק. אלה הסיבות

מספר הצוואות שהופקדו אצל רשם הירושה בשנה החולפת קפץ ב־32% בהשוואה לשנה שקדמה למלחמה ● חיילים צעירים שחששו שלא יחזרו מהשטח, מילואימניקים שמסדירים את חלוקת הרכוש בין האישה והילדים, וציבור שמבין שהמציאות השתנתה: מאז ה־7 באוקטובר יותר ויותר ישראלים נערכים לתרחיש הגרוע ביותר

סם אלטמן, מייסד OpenAI, ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה, ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: רויטרס - Tom Williams

אבק הכוכבים של OpenAI: המניות שזינקו בזכות דיווח על עסקה עם חברה אחת

שורה של מניות רשמו בשבועות האחרונים ימי מסחר חריגים, ובין כולן יש מכנה משותף אחד - דיווח על עסקה עם OpenAI ● למה השם של מפתחת ChatGPT מלהיב את המשקיעים, ואיזה מסר טמון במגמה החדשה? "אין פה גישה של המנצח לוקח הכול, יהיו הרבה מרוויחים"

באיזו מדינה יש חג מיוחד המוקדש לנאמנותם של בעלי החיים? / צילום: Shutterstock

איזו חברה שברה שיא עולמי והפכה לראשונה בעולם בשווי 4 טריליון דולר?

היכן מוענק פרס נובל לשלום, איזו אמנות לחימה מבוססת על תנועותיו של גמל שלמה, ובאיזו מדינה יש חג מיוחד המוקדש לנאמנותם של בעלי החיים? ● הטריוויה השבועית

חיילי מילואים בצפון הארץ / צילום: דובר צה''ל

כרטיס האשראי "פייטר" ללוחמי מילואים: מה הוא יציע בתום המלחמה?

כרטיס המועדון "פייטר" ללוחמים - תוצר של שיתוף פעולה בין משרד הביטחון, משרד האוצר וצה"ל - עלה לכותרות פחות מחודש לאחר השקתו עקב צמצום שחל בהטבות שהוא מקנה ● האם סיום המלחמה מבשר על שינויים נוספים שיחולו בהמשך? גלובס עושה סדר ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד

צדיק בינו, שלמה אליהו, יגאל דמרי / איור: גיל ג'יבלי

דמרי בפנים, ומי בחוץ? השינויים במדדים של בורסת ת"א

ראלי מניות הנדל"ן בת"א טרף את הקלפים לקראת עדכון המדדים, והותיר את מניית דמרי בת"א 35, אליה יצטרפו נקסט ויז'ן ומגדל שלא יזכו לשדרוג ● "המפסידות": אנרג'יאן והחברה לישראל, שיוצאות ממדד הדגל, לצד פיבי ושיכון ובינוי ● ומי נכנס לת"א 90 על חשבון תדיראן ומימון ישיר?

אלי פודה / צילום: קונסטנטין גרוסמן

החוקר שמסביר: מה מחפשת אינדונזיה בישראל ומה הסיכוי של חמאס לשרוד

המחיר של היעדרות נתניהו מהוועידה בשארם, השליטה של חמאס בשטח גם היום, סלידת הפלסטינים מטוני בלייר והקלף של ישראל מול אינדונזיה בדרך לכינון היחסים ● פרופ' אלי פודה, חוקר המזרח התיכון כ-30 שנה, קורא את האותיות הקטנות בהסכם טראמפ

בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ

התקלה בבתי הזיקוק באשדוד: איך תפח הנזק ביותר מ־100 מיליון שקל

התקלה בבית זיקוק אשדוד בעקבות נפט מזוהם מאזרבייג'ן, הובילה תחילה להערכת נזק של עשרות מיליוני דולרים ● לאחר שלושה חודשים, הנזק כבר הגיע ל־130 מיליון דולר במצטבר ● וגם: כך באירופה הצליחו להתמודד עם תקלה דומה