גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דאצ'יה דאסטר היא קרוס-אובר במחיר של סופר מיני, אך מתקשה לתת פייט למתחרות

דאצ'יה דאסטר האוטומטית מציעה מנוע חזק ומרחב פנימי במחיר נמוך ● עם זאת, היא מתקשה ליישר קו עם המתחרות בכל הנוגע לגימור ואמצעי בטיחות

Dacia-Duster / צילום: יח''צ
Dacia-Duster / צילום: יח''צ

ועידת האקלים השנתית של האו"ם COP26, שנערכה בנובמבר בגלזגו, יצרה תחושה שהרכב החשמלי הוא הפתרון האולטימטיבי לבעיית ההתחממות הגלובאלית. כמעט כל מדינה מערבית שהשתתפה בוועידה, הציגה תוכנית לעודד מעבר לרכב חשמלי, ופוליטיקאים התחרו זה בזה בהצבת יעדים אגרסיביים יותר הכוללים מעבר משימוש בבנזין לחשמל, תוך שימוש בסיסמאות כמו "דה קרבוניזציה תחבורתית", "הצבת מטרות אפס פליטה" וכדומה.

היחיד שהתעקש לקלקל את החגיגה היה הבנק העולמי. בדו"ח שהציג ערב הוועידה טענו עורכי המחקר, בלשון מנומסת, שרכב חשמלי הוא "פתרון מחמד" שיעיל לצורך ניקוי מצפונם הציבורי של פוליטיקאים במדינות עשירות ומסודרות עם אספקת חשמל יציבה ותשתית מפותחת. ואכן, המעבר לשימוש ברכב חשמלי רחוק מלהיות פתרון ריאלי למאות מיליוני נהגים במדינות מתפתחות, שבהן ההכנסה לנפש נמוכה ותשתיות חשמל בעייתיות. דווקא המדינות המתפתחות הלו אחראיות לעיקר פליטת גזי החממה מתחבורה.

הבעיה היא שעיקר ההכנסות של יצרני הרכב מגיעות ממדינות שמעודדות מעבר לרכב חשמלי, ומטילות על רכבי בנזין ודיזל קנסות ומכסות פליטה. כתוצאה מכך, אנחנו עתידים לראות בשנים הבאות בשוק יותר דגמים חדשים, נקיים ויקרים, שמכוונים לאליטות, ופחות כאלה שפונים לשכבות הנמוכות.

אחד המותגים המערביים האחרונים, שממשיכים להציע להמונים "רכב חדש במחיר של משומש", היא דאצ’יה מבית רנו. גם הדגם הזה יאלץ ליישר קו עם העולם, אך עד שזה יקרה, רנו ממשיכה להציע גרסאות Value חדשות, כמו הדור המעודכן של רכב הפנאי דאסטר, בגרסת בנזין אוטומטית שעומד השבוע למבחן.

 

רחבה מבפנים, אופנתית מבחוץ

עיצובו של הדאסטר תמיד היה נעים לעין, וגם מודל 22 נראה מרשים, עדכני ורחב. הדגם כולל חיפוי פגושים פלסטיים בולטים, חישוקים גדולים ונאים, ואפילו פנסי LED קדמיים אופנתיים. אם מוסיפים לכך צבע כתום מטאלי בוהק כמו ברכב ההדגמה, מקבלים רכב שמספק לבעליו מידה סבירה של סטטוס, למרות הדימוי העממי של המותג.

הנוסעים ברכב נהנים משפע של מרחב לרגליים ולראש. בחלק האחורי יש ספסל שטוח, שיכול להכיל ללא קושי שלושה מבוגרים. את החבילה משלים תא מטען עמוק ושימושי.

התא גם עטוי במשטחי פלסטיק קשיחים ועמידים ללא דיפון רך. ריפוד המושבים די בסיסי, ואנחנו לא זוכרים מתי נתקלנו בפעם האחרונה בדיפון תא מטען, שמוצמד למקומו באמצעות אקדח מהדקים. מי שהיה בבעלותו רכב רנו מאמצע העשור הקודם, בוודאי יזהה חלק מהמתגים שמותקנים בדאסטר 2022. אבל זה חלק מהמחיר שצריך לשלם כדי לתמחר קרוס אובר חדש וגדול במחיר של סופר-מיני, ובדאצ’יה מכירים את סדרי העדיפויות של הקהל שלהם.

חיישן מצלמה במקום מערכת אקטיבית

הדגם העדכני מצויד במערכת מולטימדיה די חדישה, אם כי קצת איטית בתגובתה ודלה באפליקציות, ויש לה אפילו בלם חנייה חשמלי והתנעה ללא מפתח. אבל כאן בערך מסתיים הפרק העדכני והשאר מזכיר מסע נוסטלגי במנהרת הזמן. כך, למשל, מרשימת האבזור נעדרת חבילת מערכות בטיחות אקטיביות (ADAS), ואת מקומה תופס חיישן מצלמה עם התרעות פסיביות בלבד. אמנם במדינות מתפתחות הביקוש ל-ADAS אינו גבוה, אך עדיין ויתור עליהן ברכב חדש בשנת 2022 הוא טעות שיווקית, שתעלה לרנו בלא מעט מוניטין ומכירות.

נעימה לנסיעה, אך פחות לנהיגה

הדגם כולל מנוע ה-1.3 ליטר טורבו בנזין מודרני. המנוע הקטן מפיק הרבה מומנט בסל"ד נמוך ודוחף את הרכב הקל יחסית בקצב מכובד, לרבות בעליות. הרכב נוסע למרחקים ארוכים ב-140 קמ"ש וצפונה, והתיבה כפולת המצמדים מייצרת העברות חלקות. עם זאת, הניסיון לסחוט תגובות מהירות באמצעות לחיצה רצינית, יתקל בהשתהות שמלווה לעיתים ברעשים מכאניים. כמו כן, לתיבה גם אין מצב תכנות ספורטיבי. בנהיגה רגועה אפשר להגיע לכ־15 ק"מ לליטר, אך הניסיון למצות את פוטנציאל המנוע יוריד את הצריכה לכ-11 ק"מ לליטר.

הנסיעה על הדאסטר המחודש היא די נעימה - והדגש הוא על נסיעה ולא נהיגה. המתלים הרכים וארוכי המהלך מתאימים מאוד לשיבושים של כבישי החורף הישראלים וסופגים היטב בורות ומהמורות מכל גודל. חישוקי ה-17 אינץ’ מעניקים אחיזת כביש סבירה במהירויות טיפוסיות.

מנגד, מערכת ההיגוי פוגעת מעט בחוויית הנהיגה, מכיוון שהיא מתאפיינת בלחימה לא מבוטלת עם ההגה ("היגוי מומנט") בעת האצה על כביש חלקלק. חבל על כך, מכיוון שכיול השלדה הבסיסי בסך הכל לא רע.

הדאסטר קנה לא מעט מעריצים בזכות יכולות השטח והעמידות של הגרסה כפולת ההנעה, אך הגרסה האוטומטית מסתפקת בהנעה קדמית בלבד. אולם, עם מרווח גחון גבוה וחישוקים גדולים, ניתן לצלוח לא מעט שבילי עפר, וכמובן גם לטפס בקלילות על מדרכות גבוהות. אבל זו לא הגרסה הנכונה לאתגרי בוץ וחול.

את הדאסטר 2022 עם תיבה ידנית אפשר לרכוש כבר בכ-101 אלף שקל, ואת הגרסה האוטומטית המאובזרת עם 150 כ"ס ב־125 אלף שקל. זהו תמחור מאוד אגרסיבי ביחס לממדי הרכב, ובמציאות הנוכחית של שוק הרכב הישראלי הוא בקושי מספיק עבור קרוס אובר משומש, או לגרסת בסיס של ג’יפון קומפקטי. קל לטעון שהרכב נותר מאחור ביחס לשוק, אך צריך להוריד את הכובע בפני מי שמתעקש להציע Value במציאות של ימינו.

חלק מהמתחרות

סקודה קאמיק
131 אלף שקל עולה גרסת ה-1.5 ליטר טורבו של קאמיק. בסיס גלגלים הנדיב מעניק תא נוסעים מרווח. תא המטען מסתפק ב-363 ליטר. האבזור הבטיחותי מקיף, ומנוע בהספק 150 כ"ס עם תיבה כפולת מצמדים מאיץ את הרכב ל-100 ב-8.4 שניות.

סקודה קאמיק / צילום: יח''צ

קיה סלטוס
134 אלף שקל עולה קיה סלטוס בגרסת הבסיס. היא נמתחת לאורך 4.37 מ’, גובה 1.63 מ’ ובסיס הגלגלים 2.63 מ’. העיצוב החיצוני מרשים ותא המטען מכיל 468 ליטר. ברכב יש המנוע שני ליטר בנזין, שמייצר 149 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה.

קיה סלטוס / צילום: יח''צ

סוזוקי קרוס אובר
127 אלף שקל עולה הקרוס אובר הוותיק. האורך והרוחב דומים לדאסטר. תא הנוסעים מאובזר במערכות עדכניות והמנוע הוא 1.4 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 140 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 ב-9.5 שניות.

סוזוקי קרוס אובר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

חבילות מחו''ל בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לקראת הכפלת הפטור ממע"מ בינואר: מי ירוויח ומי יפסיד מהמהלך?

עו"ד רז נזרי נשכר על ידי הסוחרים להגשת עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר האוצר להכפלת הפטור ליבוא מוצרים ● במקביל, השחקנים המרכזיים בתחומי השילוח והקליטה כבר מתכוננים להסתערות של הצרכן הישראלי ● גלובס בדק כיצד ייראה שוק האונליין לאחר השינוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

החלטה מתוחה במיוחד: הפד הוריד את הריבית בפעם השלישית ברצף

הפדרל ריזרב הודיע על הפחתת ריבית של רבע אחוז, מרמה של 4% ל-3.75%, באחת ההחלטות המורכבות ביותר שנאלץ לקבל בשנים האחרונות ● כפי שאנליסטים צפו, הבנק המרכזי אותת כי צפויה הפסקה במתווה הורדות הריבית בעתיד הקרוב, וצופה הורדת ריבית אחת בלבד במהלך 2026

הדיון בוועדת הכלכלה על הוזלת תעריפי ביטוחי הרכב / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

דיון סוער בוועדת הכלכלה על מחירי ביטוח הרכב

אף שדרשה מהחברות להוזיל את ביטוחי הרכב בתוך שלושה חודשים, הח"כים הטיחו בנציגי רשות שוק ההון כי נכשלו בבלימת גל ההתייקרויות המתמשך

איי פוקלנד / צילום: Shutterstock

הפרויקט הישראלי שיהפוך 3,500 תושבים באיי פוקלנד למיליונרים

נאוויטס מקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט "סי ליון" באיי פוקלנד - מהלך שצפוי להניב כ־4 מיליארד ליש"ט לממשלת הטריטוריה ולהפוך את 3,500 תושביה למיליונרים ● חלקה של החברה עומד על כ-1.2 מיליארד דולר, ותחילת ההפקה בפרויקט צפויה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2028

ג'ארד קושנר / צילום: Shutterstock, Alex Brandon

ג'ארד קושנר מצטרף למאבק על האחים וורנר. האם עסקת נטפליקס בסכנה?

במהלך שעשוי לאיים על עסקת נטפליקס לרכישת האחים וורנר שאושרה לאחרונה, פרמאונט מגישה הצעה נגדית ומביאה עימה חיזוק בלתי צפוי - קרן Affinity Partners שבה שותף ג'ארד קושנר ● ברקע: הסתייגות הנשיא טראמפ מהכוח הרב שהרכישה עשויה להביא לנטפליקס

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהפכה במוצרי החיסכון: הבנקים יורשו להציע את הפלטפורמה החדשה

אחת המחלוקות הגדולות ברפורמה המתגבשת בשוק החיסכון מתקרבת להכרעה: הבנקים צפויים לקבל אפשרות להציע את חשבון ההשקעות האחוד כבר עם ההשקה ● לאחר פרסום המסקנות הסופיות בימים הקרובים, תעבור הרפורמה לשלב החקיקה

האחים אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

המניה נפלה ביותר מ-70% מאז ההנפקה. משפחת יעקובי משדרגת לעצמה את השכר

חברת התשתיות יעקובי מתכננת להעלות את שכרם של בעלי השליטה ושל חמשת קרוביהם הבכירים ● במשרדי בלוסטון LIVE NATION הושקה חברת הדיגיטל והמשפיענים החדשה MIND ● וזה המנהל החדש של בית החולים השיקומי ● אירועים ומינויים

חיילי צה''ל / צילום: דובר צה''ל

בעקבות הסופה: הרמטכ"ל הנחה על עוצר יציאות והגבלת פעילות בצה"ל

הרמטכ"ל הנחה על עוצר יציאות - עד יום שישי בבוקר ●  אזרחים חצו את הגדר בגבול עזה ונתפסו על ידי כוחות צה"ל ● באל-ג'זירה מדווחים על משט חדש שמתכונן לצאת לכיוון עזה בקרוב ● ישראל העבירה למתווכות מידע: "יש בג'יהאד מי שיודע איפה רן גואילי מוחזק" ● עדכונים שוטפים

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

דודי השמש תופסים את החלל על גגות הבניינים בישראל / צילום: גיא ליברמן

דודי השמש יוחלפו במשאבות חום ופאנלים סולאריים

על פי ההצעה החדשה של משרד האנרגיה, כל בניין חדש למגורים בישראל יחויב בהתקנת פאנלים סולאריים על הגג, משולבים עם משאבות חום ● החיסכון למשק מוערך במיליארדי שקלים

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Jose Luis Magana

קרע פנימי ולחץ של טריליון דולר: מאחורי מצב החירום ב–OpenAI

הכרזת ה"קוד האדום" של סם אלטמן לאחר השקת מודל ה־AI החדש של גוגל, חשפה מחלוקת עמוקה לגבי זהות OpenAI ● כעת, בחברה מנסים לשמור על צמיחה בזמן שהמתחרות מחזקות מעמדן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

בשוק בטוחים מה הפד יעשה הערב. אבל מה יקרה ב-2026?

בעוד שטראמפ מחפש לו מחליף נוח, יו"ר הפד, ג'רום פאוול צפוי להכריז הערב על הורדת הריבית בארה"ב ● הסקרנות האמיתית היא לגבי תחזיות הריבית ל-2026, הפד צפוי לשדר שתהליך הפחתות הריבית יוצא להפסקה ● בתוך כך, ההתנגדות בין חברי הוועדה גוברת: חלקם מודאגים מהאינפלציה העיקשת, ושהריבית הנוכחית לא מספיקה כדי להחזיר אותה ליעד ● טראמפ לוחץ על הורדה חדה: "פאוול לא אוהב אותי"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט לאחר הורדת הריבית בארה"ב

הדאו ג'ונס קופץ בכ-1.2% ● הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז, אך אותת כי צפויה הפסקה בהורדות הריבית בעתיד הקרוב • ענקיות הטכנולוגיה מגבירות את המרוץ שלהן בשוק בהודו - אל מיקרוסופט ואלפאבית, הצטרפה הבוקר אמזון ● אורקל תפרסם הלילה את תוצאות הרבעון, למרות הנפילה במניה, אנליסטים אופטימיים לגביה • ג'יי. פי. מורגן: הראלי בשוק צפוי להעצר לאחר הורדת הריבית

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

מנהל רשות המסים: "בין 1.5 ל־2 מיליארד שקל מועלמים בשוק ההשכרה"

מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' הזהיר בוועידת מרכז הבנייה הישראלי כי מיליארדי שקלים אינם מדווחים בשוק ההשכרה וקורא לחובת דיווח גורפת על כל חוזה שכירות ●  בנוסף, הציג תמונה חיובית של הכנסות המדינה, הסביר מדוע הוא צופה ש-2025 תסתיים הרחק מעל היעד, והתייחס לאפשרות החזרת מס הרכוש

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

מחשב קוונטי / צילום: Shutterstock

מאה מיליון דולר: הגיוס החדש של חברת הקוונטים מנס ציונה

קוונטום ארט, שמפתחת מחשבים קווונטים, גייסה מאה מיליון דולר כדי לבנות את הדור הבא של המחשוב הקוונטי ● את הסבב הנוכחי של החברה, שהוקמה ב-2022 כספין אוף ממכון ויצמן, הובילה קרן Bedford Ridge Capital

גיורא אלמוגי, מנכל או פי סי אנרגיה / צילום: אפרת מזור

יצרנית החשמל של עידן עופר כבר שווה 20 מיליארד שקל. זה האיש שמוביל אותה

מניית או.פי.סי אנרגיה זינקה כמעט 130% בשנה האחרונה ● גיורא אלמוגי, מנכ"ל החברה מאז היווסדה, מספר על הזדמנויות הטמונות בביקוש הגדל לחשמל בארץ, התרחבות הפעילות בארה"ב, וגם על גיוסי הענק בשוק ההון: "אנחנו הדרך הכי נוחה של המוסדיים לצאת לחו"ל"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האוצר: תשלומי הריבית של המדינה יהיו גבוהים ב־50% ביחס לערב המלחמה

גיוס חוב של חצי טריליון שקל, סביבת ריבית גבוהה ופרמיית סיכון שטרם התאפסה הביאו לזינוק בהוצאות הריבית של ישראל ● הצד האופטימי: חלק ניכר יתגלגל לפנסיות של הישראלים

פרויקט המגורים Riverside של איה במנהטן. בעיגול: אמיר שריקי, בעל השליטה באיה / צילום: מצגת החברה

עם הלוואות בריבית של 17%: יזם הנדל"ן הישראלי מניו יורק שמגייס חוב בת"א

הנהירה לשוק החוב נמשכת: חברת הנדל"ן המניב איה ניו יורק שבשליטת אמיר שריקי, רוצה להנפיק אג"ח בכ–550 מיליון שקל בבורסה המקומית ● תמורת ההנפקה צפויה לשמש לפירעון חובות יקרים עבור שלושה נכסים, בהיקף של כ–140 מיליון דולר