גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דאצ'יה דאסטר היא קרוס-אובר במחיר של סופר מיני, אך מתקשה לתת פייט למתחרות

דאצ'יה דאסטר האוטומטית מציעה מנוע חזק ומרחב פנימי במחיר נמוך ● עם זאת, היא מתקשה ליישר קו עם המתחרות בכל הנוגע לגימור ואמצעי בטיחות

Dacia-Duster / צילום: יח''צ
Dacia-Duster / צילום: יח''צ

ועידת האקלים השנתית של האו"ם COP26, שנערכה בנובמבר בגלזגו, יצרה תחושה שהרכב החשמלי הוא הפתרון האולטימטיבי לבעיית ההתחממות הגלובאלית. כמעט כל מדינה מערבית שהשתתפה בוועידה, הציגה תוכנית לעודד מעבר לרכב חשמלי, ופוליטיקאים התחרו זה בזה בהצבת יעדים אגרסיביים יותר הכוללים מעבר משימוש בבנזין לחשמל, תוך שימוש בסיסמאות כמו "דה קרבוניזציה תחבורתית", "הצבת מטרות אפס פליטה" וכדומה.

היחיד שהתעקש לקלקל את החגיגה היה הבנק העולמי. בדו"ח שהציג ערב הוועידה טענו עורכי המחקר, בלשון מנומסת, שרכב חשמלי הוא "פתרון מחמד" שיעיל לצורך ניקוי מצפונם הציבורי של פוליטיקאים במדינות עשירות ומסודרות עם אספקת חשמל יציבה ותשתית מפותחת. ואכן, המעבר לשימוש ברכב חשמלי רחוק מלהיות פתרון ריאלי למאות מיליוני נהגים במדינות מתפתחות, שבהן ההכנסה לנפש נמוכה ותשתיות חשמל בעייתיות. דווקא המדינות המתפתחות הלו אחראיות לעיקר פליטת גזי החממה מתחבורה.

הבעיה היא שעיקר ההכנסות של יצרני הרכב מגיעות ממדינות שמעודדות מעבר לרכב חשמלי, ומטילות על רכבי בנזין ודיזל קנסות ומכסות פליטה. כתוצאה מכך, אנחנו עתידים לראות בשנים הבאות בשוק יותר דגמים חדשים, נקיים ויקרים, שמכוונים לאליטות, ופחות כאלה שפונים לשכבות הנמוכות.

אחד המותגים המערביים האחרונים, שממשיכים להציע להמונים "רכב חדש במחיר של משומש", היא דאצ’יה מבית רנו. גם הדגם הזה יאלץ ליישר קו עם העולם, אך עד שזה יקרה, רנו ממשיכה להציע גרסאות Value חדשות, כמו הדור המעודכן של רכב הפנאי דאסטר, בגרסת בנזין אוטומטית שעומד השבוע למבחן.

 

רחבה מבפנים, אופנתית מבחוץ

עיצובו של הדאסטר תמיד היה נעים לעין, וגם מודל 22 נראה מרשים, עדכני ורחב. הדגם כולל חיפוי פגושים פלסטיים בולטים, חישוקים גדולים ונאים, ואפילו פנסי LED קדמיים אופנתיים. אם מוסיפים לכך צבע כתום מטאלי בוהק כמו ברכב ההדגמה, מקבלים רכב שמספק לבעליו מידה סבירה של סטטוס, למרות הדימוי העממי של המותג.

הנוסעים ברכב נהנים משפע של מרחב לרגליים ולראש. בחלק האחורי יש ספסל שטוח, שיכול להכיל ללא קושי שלושה מבוגרים. את החבילה משלים תא מטען עמוק ושימושי.

התא גם עטוי במשטחי פלסטיק קשיחים ועמידים ללא דיפון רך. ריפוד המושבים די בסיסי, ואנחנו לא זוכרים מתי נתקלנו בפעם האחרונה בדיפון תא מטען, שמוצמד למקומו באמצעות אקדח מהדקים. מי שהיה בבעלותו רכב רנו מאמצע העשור הקודם, בוודאי יזהה חלק מהמתגים שמותקנים בדאסטר 2022. אבל זה חלק מהמחיר שצריך לשלם כדי לתמחר קרוס אובר חדש וגדול במחיר של סופר-מיני, ובדאצ’יה מכירים את סדרי העדיפויות של הקהל שלהם.

חיישן מצלמה במקום מערכת אקטיבית

הדגם העדכני מצויד במערכת מולטימדיה די חדישה, אם כי קצת איטית בתגובתה ודלה באפליקציות, ויש לה אפילו בלם חנייה חשמלי והתנעה ללא מפתח. אבל כאן בערך מסתיים הפרק העדכני והשאר מזכיר מסע נוסטלגי במנהרת הזמן. כך, למשל, מרשימת האבזור נעדרת חבילת מערכות בטיחות אקטיביות (ADAS), ואת מקומה תופס חיישן מצלמה עם התרעות פסיביות בלבד. אמנם במדינות מתפתחות הביקוש ל-ADAS אינו גבוה, אך עדיין ויתור עליהן ברכב חדש בשנת 2022 הוא טעות שיווקית, שתעלה לרנו בלא מעט מוניטין ומכירות.

נעימה לנסיעה, אך פחות לנהיגה

הדגם כולל מנוע ה-1.3 ליטר טורבו בנזין מודרני. המנוע הקטן מפיק הרבה מומנט בסל"ד נמוך ודוחף את הרכב הקל יחסית בקצב מכובד, לרבות בעליות. הרכב נוסע למרחקים ארוכים ב-140 קמ"ש וצפונה, והתיבה כפולת המצמדים מייצרת העברות חלקות. עם זאת, הניסיון לסחוט תגובות מהירות באמצעות לחיצה רצינית, יתקל בהשתהות שמלווה לעיתים ברעשים מכאניים. כמו כן, לתיבה גם אין מצב תכנות ספורטיבי. בנהיגה רגועה אפשר להגיע לכ־15 ק"מ לליטר, אך הניסיון למצות את פוטנציאל המנוע יוריד את הצריכה לכ-11 ק"מ לליטר.

הנסיעה על הדאסטר המחודש היא די נעימה - והדגש הוא על נסיעה ולא נהיגה. המתלים הרכים וארוכי המהלך מתאימים מאוד לשיבושים של כבישי החורף הישראלים וסופגים היטב בורות ומהמורות מכל גודל. חישוקי ה-17 אינץ’ מעניקים אחיזת כביש סבירה במהירויות טיפוסיות.

מנגד, מערכת ההיגוי פוגעת מעט בחוויית הנהיגה, מכיוון שהיא מתאפיינת בלחימה לא מבוטלת עם ההגה ("היגוי מומנט") בעת האצה על כביש חלקלק. חבל על כך, מכיוון שכיול השלדה הבסיסי בסך הכל לא רע.

הדאסטר קנה לא מעט מעריצים בזכות יכולות השטח והעמידות של הגרסה כפולת ההנעה, אך הגרסה האוטומטית מסתפקת בהנעה קדמית בלבד. אולם, עם מרווח גחון גבוה וחישוקים גדולים, ניתן לצלוח לא מעט שבילי עפר, וכמובן גם לטפס בקלילות על מדרכות גבוהות. אבל זו לא הגרסה הנכונה לאתגרי בוץ וחול.

את הדאסטר 2022 עם תיבה ידנית אפשר לרכוש כבר בכ-101 אלף שקל, ואת הגרסה האוטומטית המאובזרת עם 150 כ"ס ב־125 אלף שקל. זהו תמחור מאוד אגרסיבי ביחס לממדי הרכב, ובמציאות הנוכחית של שוק הרכב הישראלי הוא בקושי מספיק עבור קרוס אובר משומש, או לגרסת בסיס של ג’יפון קומפקטי. קל לטעון שהרכב נותר מאחור ביחס לשוק, אך צריך להוריד את הכובע בפני מי שמתעקש להציע Value במציאות של ימינו.

חלק מהמתחרות

סקודה קאמיק
131 אלף שקל עולה גרסת ה-1.5 ליטר טורבו של קאמיק. בסיס גלגלים הנדיב מעניק תא נוסעים מרווח. תא המטען מסתפק ב-363 ליטר. האבזור הבטיחותי מקיף, ומנוע בהספק 150 כ"ס עם תיבה כפולת מצמדים מאיץ את הרכב ל-100 ב-8.4 שניות.

סקודה קאמיק / צילום: יח''צ

קיה סלטוס
134 אלף שקל עולה קיה סלטוס בגרסת הבסיס. היא נמתחת לאורך 4.37 מ’, גובה 1.63 מ’ ובסיס הגלגלים 2.63 מ’. העיצוב החיצוני מרשים ותא המטען מכיל 468 ליטר. ברכב יש המנוע שני ליטר בנזין, שמייצר 149 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה.

קיה סלטוס / צילום: יח''צ

סוזוקי קרוס אובר
127 אלף שקל עולה הקרוס אובר הוותיק. האורך והרוחב דומים לדאסטר. תא הנוסעים מאובזר במערכות עדכניות והמנוע הוא 1.4 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 140 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 ב-9.5 שניות.

סוזוקי קרוס אובר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

דוד כץ / צילום: יוסי כהן

קנס בגובה רבע מיליון שקל הוטל על חברה המצויה בלב פרשת הונאת משקיעים

משרד הבינוי והשיכון הטיל עיצום כספי על "סיגניצ'ר ספיר", אותה מנהל כיום יזם הנדל"ן דוד כץ שמצוי תחת חקירה של רשות ני"ע ● הקנס הוטל על החברה לאחר שנמצא כי הפרה את חוק המכר בנוגע למתן בטוחות במכירת נדל"ן בפרויקט בדרום הארץ ● לטענת כץ הוא לא היה מעורב בחברה בתקופה הרלוונטית אלא במועד מאוחר

בית הדין הרבני בת''א / צילום: Shutterstock

פסק הדין החתרני ביותר נגד בית הדין הרבני ניתן דווקא בבית הדין עצמו

בית הדין הרבני פסק לאחרונה בענייני "הסכמי מסדרון", כאלו שמגיעים אליהם תוך כדי הדיון באולם או מחוצה לו, עבור זוגות שמתגרשים ● מבעלי הדין נדרש לקבל החלטות במקום, לעיתים מבלי שהייתה להם שהות לעבור ביסודיות על הפרטים, או לשקול לעומק את הפשרות אליהם הגיעו

גילעד אלטשולר, שגיא יוגב, יורם נוה, ניר כהן / צילום: איל יצהר, גל חרמוני, כדיה לוי, ורדי כהנא

איך ייגמר ההימור של אלטשולר שחם ומגדל על מניות ההייטק הישראליות?

בשנים האחרונות גילו המוסדיים את ענף הטכנולוגיה והשקיעו כ–21 מיליארד דולר מכספי החוסכים במניות הסקטור ● אלטשולר שחם השקיע מאות מיליוני דולרים ב–Wix, מגדל בנייס, והם לא היחידים ● איך ישפיעו עליהם הירידות בשווקים?

סניף סגור של המשביר לצרכן, נובמבר 2020 / צילום: בר - אל

מי יספוג את הנזק? קניוני עופר והמשביר ממשיכים במאבק על דמי השכירות בתקופת סגרי הקורונה

חברת אזו-ריט מקבוצת קניוני עופר תבעה בנובמבר 2021 את המשביר לצרכן בסכום של 12.7 מיליון שקל בגין אי תשלום דמי שכירות החל ממרץ 2020 על נכס בירושלים ● מאוחר יותר הוגשה מטעם המשביר לצרכן תביעה נגדית, בה נטען כי השטח המושכר קטן בכ-15% משסוכם ● לאחרונה הגישה אזו-ריט כתב הגנה לתביעה שכנגד, במסגרתו טענה שההתביעה "מופרכת"

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

לאחר פרסום הפרוטוקולים של הפד: וול סטריט ננעלה בעליות שערים

ניו יורק ננעלה בעליות שערים ● הפרוטוקולים של הפדרל ריזרב מצביעים על מעבר למדיניות אגרסיבית יותר ביחס לאינפלציה ● טבע קפצה ב-6% ● מחיר הביטקוין עולה לרמת 29.5 אלף דולר

עו''ד מיה ליקוורניק / צילום: תומר הרפז

אור ירוק מוועדת המינויים: עו"ד מיה ליקוורניק מתקרבת לתפקיד יו"ר נת"ע

אם מינויה יאושר באופן סופי על ידי שרי האוצר והתחבורה, לליקוורניק אתגרים רבים לפתחה: כל הפרויקטים שבאחריות החברה נמצאים בעיכובים, כמו למשל קווי הרכבת הקלה בגוש דן ● ליקוורניק הובילה במשך יותר משני עשורים את אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, בו הייתה שותפה בכירה

ההאטה מגיעה לאפל? החברה צפויה לצמצם את ייצור האייפונים

לפי דיווח בבלומברג, ענקית הטכנולוגיה אפל מתכננת לייצר השנה 220 מיליון אייפונים, בעוד הציפייה הייתה ל-240 מיליון מכשירים ● בין הסיבות לצמצום: האינפלציה הגבוהה, משבר האספקה העולמי, המלחמה באוקראינה והסגרים בסין

יאיר לפיד והלל קוברינסקי מאחוריו/ צילום: רוני שיצר

ללא תפקיד רשמי או הסכם ניגוד עניינים: האיש של יאיר לפיד שמושך בחוטים וממנה בכירים

הלל קוברינסקי הוא ממקימי יש עתיד ונחשב לאחד האנשים המקורבים לראש הממשלה החליפי ● למרות שרשמית הוא לא אוחז בתפקיד רשמי, נראה שחלק גדול מהמהלכים של לפיד, כמו גם מינויים של בכירים עוברים דרכו ● וגם: מדוע הקואליציה נדרכה כשזועבי הציבה דרישות, אבל נשארה אדישה למרד של ביטון?

מימין: רה''מ הודו נרנדרה מודי, רה''מ יפן פומיו קישידה, נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ורה''מ אוסטרליה אנתוני אלבניזי, בטוקיו ביום שלישי / צילום: Reuters

ארה״ב מאשימה את סין בהשמדת עם - אך שוקלת להסיר את המכסים

מנהיגי ארה"ב, יפן, הודו ואוסטרליה התכנסו בטוקיו לדון בשאלה כיצד ניתן לבלום את סין ● הנשיא ביידן הזהיר שארה"ב לא תניח לסין לכבוש את טייוואן, אך אנשי צבא וביון במערב משוכנעים שבייג׳ינג תתקוף אותה בתוך חמש שנים

קבוצת תיירים בירושלים / צילום: Shutterstock

מפיזור גיאוגרפי ועד סדרות טלוויזיה: מומחה התיירות העולמי עם עצות מיתוג לישראל

המומחה הבינלאומי למיתוג ערים, אנגין קליקבס, סבור שישראל צריכה לייצר "קואליציה של גופים" - ומציג שלוש דרכים למיתוג המדינה ביום שאחרי הקורונה ● על הפרק: קידום יעדים חדשים מחוץ לתל אביב וירושלים, קמפיינים ממוקדים ושימוש במדיום הטלוויזיוני

''מקבלי החלטות צריכים להתאים את המדיניות לשינויים המהירים בהקדם'' / צילום: Shutterstock, Bernhard Staehli

מכון ויצמן: שינויי האקלים מתרחשים מהר מהתחזיות, מודלים אקלימיים לא דייקו

מחקר חדש של מכון ויצמן ואוניברסיטאות פרינסטון ו- MIT גילה שמודלים אקלימיים הבודקים את השתנות הסופות בחצי הכדור הדרומי פספסו ● תחזיות שניתנו לסוף המאה, כבר התממשו בשנים האחרונות ● ד"ר רעי צ'מקה, עורך המחקר: "מקבלי החלטות צריכים להתאים את המדיניות לשינויים המהירים בהקדם"

יהודים בהר הבית. למצולמים אין קשר לכתבה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

על השופט שהפך תוך ימים מ"עוכר ישראל" ל"נער גבעות", ועל הידרדרות השיח הציבורי

שופט השלום ציון סהראי זכה לאחרונה למבול תגובות נזעמות, פעם מימין ופעם משמאל ● נראה שבשני המקרים איש לא טרח לקרוא ולהבין את ההחלטות עצמן ● דוגמה מובהקת לרוח הזמן בו השיח נעשה אינפנטילי ורדוד מיום ליום, ואנשים זוכים לשיימינג על בסיס כותרות וחלקי משפטים

מטוס של חברת ישראייר / צילום: תמר מצפי

ישראייר מסכמת רבעון עם רווח נקי של 1.8 מיליון דולר

הרווח הגולמי של ישראייר ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-4.7 מיליון דולר - פי שלושה מהרווח הגולמי ברבעון המקביל ב-2019, טרום הקורונה ● רואי החשבון של ישראייר העריכו כי החברה מסוגלת לעמוד בכל התחייבויותיה בעתיד הנראה לעין ● מההנהלה נמסר: "ישראייר לא עצרה מלכת לכל אורך משבר הקורונה"

מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי

הצצה לאוטופיה: פסח הדגים מה קורה לאוטובוסים כשהנתיבים פנויים

לפי מדד גלובס ו-Moovit, באפריל (ללא חול המועד פסח) שהיה רווי חופשות רק 16% מהאוטובוסים איחרו לתחנה בלמעלה מ-10 דקות, ואילו 11% הקדימו ביותר מ-5 דקות ● חול המועד סיפק מבט למציאות שבה תנועת האוטובוסים זורמת בחופשיות והם כמעט ולא איחרו באופן משמעותי

ריקול של מוצרי שטראוס בסופרים / צילום: טלי בוגדנובסקי

ממשיכה להסתבך: הרשות להגנת הפרטיות חוקרת את שטראוס

בעקבות מידע שהגיע לרשות להגנת הצרכן ולרשות להגנת הפרטיות, מפקחים התייצבו הבוקר במשרדי שטראוס כדי לבדוק את המידע שאוספת החברה במסגרת הריקול ● על פי המידע הנבדק, במסגרת הליך הריקול שמבצעת החברה היא דורשת מצרכנים המעוניינים לקבל ממנה החזר כספי למסור לה מידע אישי, לרבות מספר תעודת זהות

דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

שאלת 30 מיליארד האירו: האיחוד מתלבט מה לעשות עם הנכסים הרוסיים שנתפסו

מאז הסנקציות בפברואר, מדינות האיחוד האירופי הקפיאו יותר מ-22 מיליארד אירו השייכים לבנק המרכזי הרוסי  וקרוב ל-10 מיליארד אירו בנכסים פרטיים של מאות אנשי העסקים ● המדינות הבלטיות דורשות להשתמש בכספים כדי לסייע לאוקראינה, אך זהו צעד בעייתי מבחינה חוקית במדינות אחרות

אזרח מקומי צופה על אזור העסקים של ריאד / צילום: Shutterstock

עשרות אנשי עסקים טסו לאחרונה לסעודיה עם דרכון ישראלי

חשיפת גלובס: עשרות אנשי עסקים הגיעו לסעודיה עם דרכון ישראלי לאחר שזו ביטלה את האיסור על נחיתת ישראלים בשטחה ● המטרה: לנצל את התחממות היחסים בין המדינות לטובת חתימה על הסכמים כלכליים בין הצדדים

סופרמרקט / צילום: Shutterstock

מאז הריקול של שטראוס המתחרות העלו מחירים ב-5%

לפי נתונים מ-58 רשתות ותתי רשתות, מאז הריקול של חברת שטראוס, עלו מחירי מוצרי השוקולד של חברות אחרות בממוצע בכ-5% ● "עליות המחיר האלה מקוממות, ושוב מטילות את מלוא הנטל על הצרכן", אומרים במועצה לצרכנות, שערכה את הבדיקה

נכס של אפיק סוויס בשווייץ / צילום: אתר החברה

אקירוב: "אם לא היינו משלימים את הנפקת אפיק סוויס - זה היה נתפס ככישלון"

אלרוב נדל"ן בשליטת אלפרד אקירוב הנפיקה פעילותה בשווייץ תחת אפיק סוויס לפי שווי של 693 מיליון פרנק שוויצרי (2.4 מיליארד שקל) ותגייס עד 203 מיליון פרנק שוויצרי ● אקירוב על ההתעקשות להמשיך במהלך על אף מצב השווקים: "היינו כבר ברוד-שואו. כעת שוק ההון יאפשר לנו לגייס בעלויות חוב יותר נמוכות"

אלכס גינצבורג, רותי שמחה ועידו ויגדור, ויולה קרדיט / צילום: באדיבות ויולה קרדיט

ויולה קרדיט גייסה 700 מיליון דולר כדי לספק קווי אשראי לחברות פינטק

קרן החוב הוותיקה ויולה קרדיט מציעה קווי אשראי של 3-4 שנים לחברות פינטק שזקוקות להון זמין לצורך מתן הלוואות ללקוחות הקצה ● המשקיעים מאחורי ויולה קרדיט הם גופים מוסדיים ישראלים