גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מסייעת תוכנית "מסע-טק" לפתרון בעיית כוח האדם בהייטק המקומי?

פביאן וולפמן, מהנדס אלגוריתמים בן 26 מארגנטינה, הגיע בחודש ספטמבר האחרון לישראל היישר אל עבודה במעבדת החדשנות של "סיטיבנק" הפועלת בארץ ● החיבור עם החברה נוצר באמצעות תוכנית "מסע-טק" של ארגון מסע, ששמה לה מטרה לקשר בין צעירים יהודים מכל העולם, בעלי הכשרה במקצועות ההייטק לבין מעסיקים מקומיים הזקוקים לכוח אדם איכותי בתחומי הפיתוח וההנדסה

תוכנית ''מסע טק'', רווח לתעשיית ההיייטק ולמדינת ישראל / צילום: Shutterstock, Jirsak
תוכנית ''מסע טק'', רווח לתעשיית ההיייטק ולמדינת ישראל / צילום: Shutterstock, Jirsak

הכתבה בשיתוף ארגון מסע

ענף ההייטק עומד כיום במרכזה של הכלכלה הישראלית. אלא שבעוד התחום ממשיך לצמוח בקצב מסחרר, המחסור בכוח אדם מיומן בו הולך ומתרחב. על פי ההערכות, מספר המשרות הפנויות בענף ההייטק עומד כיום על כ-15 אלף.

מיזם חדש של ארגון מסע, מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל, תחת השם "מסע-טק" מציע פתרון לבעיית כוח האדם בענף לאלפי חברות הייטק בישראל, באמצעות הבאת צעירים יהודים, עובדי הייטק בתחומי הפיתוח וההנדסה, בעלי ניסיון מינימלי של 3 שנים לישראל. המיזם אף מספק מעטפת חברתית וקהילתית תומכת, הכוללת דיור, לימודי עברית באולפן, ליווי של מדריך צמוד, טיולים ועוד.

אחד הצעירים שהצטרף לאחרונה באמצעות "מסע-טק" לחברת הייטק הפועלת בארץ, הוא פביאן וולפמן בן ה-26, שעזב את עבודתו כמהנדס אלגוריתמים (Machine Learning Engineer) בחברת הייטק ארגנטינאית, לטובת תפקיד דומה ב-"NLP group, in Citi Innovation lab TLV", מעבדת החדשנות של "סיטיבנק" בישראל, הממוקמת בקרית עתידים בתל אביב.

"גדלתי בסביבה יהודית והייתי רכז בתנועת הנוער הציונית, 'החלוץ למרחב', כך שהקשר שלי עם מדינת ישראל קיים מאז ילדותי", מספר פביאן, "אלא שההיכרות עם המדינה והחברה הישראלית הייתה בעיקר דרך סיפורים ששמעתי משליחים או מכתבות שנחשפתי אליהן, ולכן היה חשוב לי להגיע לישראל ולחוות את החיים כאן. עם זאת, לא הייתי מוכן לוותר על העבודה והניסיון שלי בהייטק, ולהשאיר הכל מאחור". עוד הוא מוסיף כי מעבר לרצון לחיות בישראל, גם שאיפותיו המקצועיות השפיעו על רצונו להגיע לכאן. לדבריו, "תעשיית ההייטק הישראלית היא עצומה. הרעיונות, הכלים, התוכנות והחברות שקמות כאן משפיעות על העולם כולו - ומציבות את ישראל בטופ. השאיפה שלי היא להיות חלק מזה".

במשך כמה שנים חיפש פביאן דרך להגיע ארצה ולהשתלב מקצועית, כאמור, כמהנדס למידת מכונה. הוא בדק תוכניות שונות, אך בכולן הוצע לו להגיע לישראל כמתמחה ללא שכר או בשכר חלקי, עד שנתקל בפרסום אודות תוכנית "מסע-טק". מרגע פנייתו אל התוכנית - הדרך להגעתו ארצה הייתה קצרה.

מרכז הקריירה של ארגון מסע, שאחראי על גיוס עובדים והשמתם בחברות מקומיות, יצר קשר עם מעסיקים שונים, שחיפשו עובדים בתחום ההתמחות של פביאן; והוא מצידו עבר את התהליכי המיון והאבחון ככל המועמדים האחרים והתקבל לעבודה במעבדת החדשנות של "סיטיבנק".

מעסיקים, מעוניינים לקחת חלק בתוכניות "מסע"? הקליקו כאן>>

מי שקלט את פביאן הינו דייגו כהן, מנהל מוצר מוביל (Product lead) בחברה, שעלה אף הוא לישראל מארגנטינה לפני שלוש שנים וחצי, ביחד עם אשתו וילדיו.

דייגו כהן ופביאן וולפמן / צילום: הילה פלד

בצעירותו, השתתף דייגו בתוכנית "מסע קריירה" במסלול המתמחים, שהותירה בו חוויות וזיכרונות טובים, והביאה למחויבות נוספת מצידו להתגייס להצלחת ההשמה והקליטה של פביאן. כמה שנים מאוחר יותר, כאמור, הוא עלה לארץ.

לדבריו, "כמי שחווה את הקושי שבמציאת עבודה כעולה חדש בישראל, היה ברור לי מהרגע הראשון, שאני נרתם למשימה ומוביל את הטמעת תוכנית "מסע-טק" בחברה שלנו. יש מחסור גדול בכוח אדם בהייטק ובייחוד בתחומי הפיתוח, כך שלא יתכן שעובד הייטק מצוין ומנוסה לא יגיע לעבוד כאן רק בשל סיבות טכניות ובירוקרטיות, או מגבלות שפה. זו גם המחשבה אצלנו בחברה, ולראיה יש בה גיוון רחב מאד של עובדים ממדינות שונות בעולם".

פביאן, כאמור, עבר את תהליכי המיון ככל עובד אחר הנקלט בחברה, ותוך פחות מחודש מרגע קבלתו כבר נחת בישראל לדירה שחיכתה לו במסגרת השתתפות בתוכנית "מסע-טק", ולעבודה כמהנדס למידת מכונה במעבדת החדשנות של "סיטיבנק".

מעטפת הוליסטית לסיוע בקליטה

הגעתם ארצה של אנשי הייטק יהודים נמצאת על סדר היום הציבורי. כך למשל, בחודש אוקטובר האחרון אישרה הממשלה את ההחלטה לגיבוש תוכנית אופרטיבית לעידוד עלייתם של יהודים מהתפוצות העוסקים במקצועות ההייטק. בסוף נובמבר הודיעו שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, כי הם מגבשים תוכנית להטבות מס לעובדי הייטק עולים ותושבים חוזרים.

מי שמכירים מקרוב את הפוטנציאל הגדול של עובדי ההייטק הפזורים בעולם הם אנשי ארגון מסע, לו נציגים ונציגות הפזורים בעשרות מדינות. הארגון מוביל את תחום התוכניות ארוכות הטווח בישראל לצעירים יהודים מכל העולם ומביא מידי שנה לישראל כ-12 אלף צעירים יהודים מ-60 מדינות ברחבי העולם, במטרה ללמוד, ללמד, להתמחות או להתנדב בישראל.

תוכנית "מסע-טק", אותה יזם הארגון, משמשת הלכה למעשה כמקור לגיוס ורילוקיישן לטאלנטים, שעובדים בתעשיית ההייטק. שליחי הארגון הפזורים בעולם באים במגע ישיר עם קהילות יהודיות, נחשפים לצעירים רבים בקהילות הללו ובקמפוסים, ויוצרים את החיבור בינם לבין מעסיקים ישראלים בתעשיית ההייטק המקומית. "במסע-טק" מכירים היטב גם את הצרכים של המעסיקים הישראלים, ולכן מתמקדת התוכנית בגיוסם של עובדים בתחומי הפיתוח וההנדסה ותחומים נוספים בהם מתקשות חברות רבות בגיוס כוח אדם מיומן ואיכותי.

מעבר לתהליך ההשמה, הנפקת הויזה ואשרת העבודה, מספקת תוכנית "מסע-טק", כאמור, מעטפת חברתית וקהילתית למשתתפים, הכוללת מגורים בחינם בחודש הראשון, לימודי עברית באולפן, סיורים להכרת הארץ, ערבי גיבוש וגם מדריך שזמין להם לכל שאלה ובעיה. מעטפת הוליסטית זו היא בעלת חשיבות מכרעת בהצלחת קליטתם של העובדים החדשים והישארותם לאורך זמן בישראל, שכן היא מאפשרת להם נחיתה רכה והשתלבות מהירה ומיטבית במדינה החדשה.

הרבגוניות משתלמת

להגעתם של צעירים יהודים ממדינות שונות, יש ערך נוסף עבור ההייטק הישראלי - והוא גיוון, מושג המתייחס לשילובן של קבוצות אוכלוסייה רבות והטרוגניות יותר במשק הישראלי. הגיוון כערך הפך נפוץ בשנים האחרונות בתאגידים ובחברות פרטיות, ובכלל זה בחברות הייטק רבות, שמחפשות להעשיר את ייצוג כוח האדם.

לדברי דייגו, חברות וארגונים יוצאים נשכרים מהגיוון בהון האנושי: "החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית ומכאן בין היתר מקור העוצמה שלה. הצוות שבו אני עובד מורכב מעולים שהגיעו מארגנטינה, צרפת ורוסיה, לצד ילידי ישראל. זה חלק מהדי.אן.איי של החברה שלנו. עובדים ממדינות שונות מביאים איתם רעיונות חדשים, נקודות מבט שונות וזוויות ראיה אחרות. כל אלה עוזרים להפרות את התחום, שכל הזמן נמצא בתחרות". עוד הוא מוסיף כי "כולם יוצאים מרווחים מכך, גם העובדים שמגיעים לארץ וגם המעסיקים. זו דרך לצמצם את המחסור בכוח האדם בהייטק, לסייע לישראל להיות בטופ וגם לעזור לצעירים יהודים".

בדומה לפביאן, ישנם יהודים רבים המועסקים בתחומי ההייטק השונים ומעוניינים להגיע לעבוד בישראל. אלא שהעדר הוודאות והחשש לעזוב את מקום עבודתם הבטוח ואת סביבתם המוכרת, הם שמעכבים אותם ואף מונעים מרבים מהם לעשות זאת. לדבריו: "כשהעליתי פוסט פרידה בפייסבוק וסיפרתי שאני עובר לישראל, קיבלתי תגובות רבות של חברים ואנשים בקהילה שהביעו רצונם להגיע לתקופה ארוכה בארץ, ושאלו איך עושים את זה. יש הרבה צעירים שרוצים להגיע לארץ, ולהמשיך בה את הקריירה. ולשמחתי בזכות 'מסע-טק', יש לי כמה חברים שיצטרפו אליי בקרוב".

ארגון מסע מזמין מעסיקים נוספים להצטרף למספר מסלולים שונים של קליטת משתתפי מסע קריירה במגוון המסלולים: עובדים בשכר ומתמחים>>

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה