גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העימות בנמלים: רשות התחרות פתחה בבדיקה נגד נמל חיפה

הרשות חושדת כי עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן של אוניית מטען ברזל והפעילו עליו לחצים שלא לפרוק בנמל המפרץ ● זאת לאחר שבשבוע שעבר הוכרז ע"י ההסתדרות סכסוך עבודה על רקע דומה ● נמל חיפה: "אנו בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל"

עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

העימות בנמלים מסתעף: רשות התחרות החלה בבדיקת התנהלות נמל חיפה ועובדיו. הרשות עושה זאת לאחר שאוניית מטען ברזל אמורה הייתה להגיע לנמל המפרץ כשלפי הטענות עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן האונייה והפעילו עליו לחצים שלא להגיע ולפרוק בנמל המפרץ.

הרקע לבדיקה הוא סכסוך העבודה שהוכרז בנמלים בשבוע שעבר על ידי ההסתדרות, לאחר שלדבריה המדינה התכוונה לאפשר פריקת מטען כללי בנמל המפרץ המופעל על ידי חברת SIPG.

לטענת ההסתדרות, המדינה התחייבה שהנמלים הפרטיים יפרקו רק אוניות מכולה ולא אוניות מטען כללי. בתגובה לכך, נציגי המדינה ענו להסתדרות שמעולם המדינה לא נתנה התחייבות כזו, על אף שההסתדרות אכן העלתה אותה במהלך המשא-ומתן להסכמים הקיבוציים.

סכסוך העבודה פרץ, בין היתר, על רקע הגעתה הצפויה של אוניית מטען הברזל לנמל המפרץ אלא שהאונייה לא הגיעה בסופו של דבר. במכתב למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, ציינה עו"ד מעיין מור מרשות התחרות כי "מבירור ראשוני שערכנו הסתבר כי אוניית מטען הברזל אינה צפויה בסופו של יום לפרוק את מטענה בנמל המפרץ. הסיבות לכך טרם הובהרו לנו עד תום. בין היתר עלו טענות שעובדי נמל חיפה פנו ליבואני מטען כללי ו/או סוכני אוניות במטרה להרתיע, לתמרץ או למנוע פריקה של אוניות בנמל המפרץ".

עוד טענות עלו ביחס ל"מתן הטבות לאוניה, כגון קידומה בתור התפעולי, וכן טענה בנוגע לאיומים וסנקציות באמצעות פגיעה כזו או אחרת באוניות אחרות הקשורות לאותו גורם, אשר בבוא היום ירצה לפרוק מטען בנמל חיפה".

ברשות התחרות התריעו בפני מנכ"ל נמל חיפה כי "כל מעשה או ניסיון לפגיעה בתחרות בין הנמלים בכלל ובתחום המטען הכללי בפרט, מבלי להיכנס בשלב זה לגופן של הטענות במכתב ההסתדרות, נבקש להבהיר למען הסר ספק, כי גם פעולות של עובדי נמל חיפה, בין במסגרת התאגדות עובדים, ובין בפעולות פרטניות של עובדים, עשויות לעלות כדי הפרה של החוק על ידי נמל חיפה (בין אם במעשה ובין אם במחדל) ואשר על נמל חיפה לפעול אקטיבית על מנת למנוע".

קבוצת ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה

בשנת 2013 נקבע לפי חוק ההגבלים העסקיים כי הנמלים מהווים קבוצת ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה של מכולות מקומיות בקווי הובלה ימיים סדירים ולטענת רשות התחרות פעולות כגון אלה שנטען שנעשו בנמל חיפה, מהוות הפרה של הוראות אלה.

במסגרת הבדיקה שמבצעת הרשות היא דרשה מנמל חיפה להעביר אליה את שמותיהם של כלל העובדים המנויים עם ועד העובדים, פרוטוקולים מדירקטוריון החברה ומסמכים שהוצגו בהם בנושא נמל המפרץ או החברה המפעילה אותו וחומרים נוספים בהקשר זה.

ביום חמישי האחרון, הודיעו חברות הבת של חנ"י תעבורה ימית באשדוד ובחיפה על התנגדותן לסכסוך העבודה ולאיומי השביתה של ההסתדרות. עובדי חברות אלו הם לשעבר עובדי מחלקות הים בנמלים שהיוו במשך שנים את ה"שאלטר" של ההסתדרות על הפעילות הנמלית.

כל אחת מהחברות אחראית על השירותים הנדרשים לצורך הכנסת כלי שייט מפתח בריכת נמל חיפה ואשדוד, אל הרציף אליו הם מיועדים להקשר וכן הוצאתם מהנמל. השירותים הנדרשים הם ניתוב, גרירה, קשירה ותצפית.

החברות הועברו לניהולה של חנ"י וממנה לחברות הבת שלה כדי לאפשר תחרות בשטח הנמלים בצפון ובדרום הארץ בין הנמלים הממשלתיים לפרטיים. גם שם העלו החברות טענות כלפי הנחיות שהעבירה ההסתדרות לעובדיה.

בחברת תעבורה ימית חיפה למשל הלינו בפני ההסתדרות כי "רק על מנת לסבר עיני הקורא כי נתתם הוראות לעובדי מרשתי להימנע מביצוע פעולות, המדובר בהוראה בלתי חוקית בעליל, שלא רק עלולה הייתה לעלות כדי צעד ארגוני בלתי מוגן אלא גם מנוגדת להוראות הדין ולחוסר הסמכות של ההסתדרות להתערב בשירותי החובה שעל מרשתי לספק".

בחברת תעבורה ימית אשדוד היו כבר יותר ספציפיים וטענו כי ניתנה הוראה מטעם ההסתדרות לעובדת מרכז התכנון והבקרה בחברה "כי אם תתקבל אצלה בקשה מנמל הדרום להכניס אניית מטען כללי - לא לשבץ אותה בתור התפעולי. הודעה זו מהווה כשלעצמה נקיטה בצעד ארגוני בלתי חוקי", ציינו בחברה.

מנמל חיפה נמסר בתגובה כי "חברת נמל חיפה זוכה לביקוש רב מצד חברות הספנות בארץ ובעולם. הסיבות לכך הן המקצועיות, האמינות ורמת השירות הגבוהה באופן מוכח. רק אתמול, בשבת בבוקר, שבר נמל חיפה שוב שיאים של תפוקות במסוף כרמל עם 1,450 מכולות ששונעו מאוניית ענק במשמרת אחת. זו התשובה הראויה לכל מי שעסוק בהכפשות במקום במתן שירות מעולה. החברה מספקת מגוון רב של פתרונות אופרטיביים ומצליחה לצמצם את תור התפעולי. כאמור, בזמן שגורמים שונים עסוקים בלהכפיש כדי לפגוע בתחרות, חברת נמל חיפה בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל".

עוד כתבות

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

האם אפל הולכת בעקבות IBM? השאלות הגדולות בעקבות גל העזיבות

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

"המדינה המצטיינת בשוק ההון": המקום המפתיע שישראל קטפה במדד של המגזין היוקרתי

למרות החששות ממיתון עולמי על רקע מלחמת הסחר של טראמפ, הכלכלה העולמית סיימה את 2025 ביציבות ● בדירוג הכלכלות החזקות של האקונומיסט ישראל מזנקת מהמקום ה-6 בשנה שעברה, למקום השלישי, בעיקר בזכות ביצועי שיא של שוק ההון המקומי

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת במזרח התיכון? / צילום: Shutterstock

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת בים התיכון?

היכן נמצא הפארק הלאומי ביג בנד, מיהו האסטרונום הראשון שגילה כי פני הירח אינם חלקים ובאילו מדינות יתקיים המונדיאל ב–2026? ● הטריוויה השבועית

כלב-רובוט בדמות אילון מאסק / צילום: Reuters, ZUMA Press Wire

הלהיט הוויראלי חדש: כלב-רובוט עם פרצוף של מאסק ב-100 אלף דולר

לאמן ביפל, שהצית את טירוף ה־NFT ונחשב לאחד האמנים החיים היקרים בעולם, יש אטרקציה חדשה במחיר מופקע: רובוט דמוי כלב, שלגופו פרצוף אמיתי להפליא של מיליארדי טק כמו אילון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס ● ביפל: "זה לא נגד אף אחד, גם אני אחד מהכלבים"

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש ידון בבקשת המשטרה להרחיק את ארנון בר דוד מההסתדרות עד מרץ 2026

לפי המשטרה, יו"ר ההסתדרות "רקם מנגנון שוחדי", וחזרתו לתפקיד עלולה לאפשר ביצוע עבירות זהות ושיבוש חקירה ● בר דוד, המורחק מההסתדרות מאז נעצר בנובמבר, מסכים להרחקה נוספת לשבועיים בלבד – ומציע כי אז יחזור לתפקיד, אך לא יעסוק במינוי דירקטורים ובמכרזים, וייפגש עם מעורבים בפרשה רק בנוכחות יועץ משפטי או מבקר ההסתדרות

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

כך הפך השקל לאחד המטבעות החזקים מול הדולר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

למרות אי־הוודאות הביטחונית, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● האנליסט שרואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● וגם: אלו התחזיות של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים