גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העימות בנמלים: רשות התחרות פתחה בבדיקה נגד נמל חיפה

הרשות חושדת כי עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן של אוניית מטען ברזל והפעילו עליו לחצים שלא לפרוק בנמל המפרץ ● זאת לאחר שבשבוע שעבר הוכרז ע"י ההסתדרות סכסוך עבודה על רקע דומה ● נמל חיפה: "אנו בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל"

עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

העימות בנמלים מסתעף: רשות התחרות החלה בבדיקת התנהלות נמל חיפה ועובדיו. הרשות עושה זאת לאחר שאוניית מטען ברזל אמורה הייתה להגיע לנמל המפרץ כשלפי הטענות עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן האונייה והפעילו עליו לחצים שלא להגיע ולפרוק בנמל המפרץ.

הרקע לבדיקה הוא סכסוך העבודה שהוכרז בנמלים בשבוע שעבר על ידי ההסתדרות, לאחר שלדבריה המדינה התכוונה לאפשר פריקת מטען כללי בנמל המפרץ המופעל על ידי חברת SIPG.

לטענת ההסתדרות, המדינה התחייבה שהנמלים הפרטיים יפרקו רק אוניות מכולה ולא אוניות מטען כללי. בתגובה לכך, נציגי המדינה ענו להסתדרות שמעולם המדינה לא נתנה התחייבות כזו, על אף שההסתדרות אכן העלתה אותה במהלך המשא-ומתן להסכמים הקיבוציים.

סכסוך העבודה פרץ, בין היתר, על רקע הגעתה הצפויה של אוניית מטען הברזל לנמל המפרץ אלא שהאונייה לא הגיעה בסופו של דבר. במכתב למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, ציינה עו"ד מעיין מור מרשות התחרות כי "מבירור ראשוני שערכנו הסתבר כי אוניית מטען הברזל אינה צפויה בסופו של יום לפרוק את מטענה בנמל המפרץ. הסיבות לכך טרם הובהרו לנו עד תום. בין היתר עלו טענות שעובדי נמל חיפה פנו ליבואני מטען כללי ו/או סוכני אוניות במטרה להרתיע, לתמרץ או למנוע פריקה של אוניות בנמל המפרץ".

עוד טענות עלו ביחס ל"מתן הטבות לאוניה, כגון קידומה בתור התפעולי, וכן טענה בנוגע לאיומים וסנקציות באמצעות פגיעה כזו או אחרת באוניות אחרות הקשורות לאותו גורם, אשר בבוא היום ירצה לפרוק מטען בנמל חיפה".

ברשות התחרות התריעו בפני מנכ"ל נמל חיפה כי "כל מעשה או ניסיון לפגיעה בתחרות בין הנמלים בכלל ובתחום המטען הכללי בפרט, מבלי להיכנס בשלב זה לגופן של הטענות במכתב ההסתדרות, נבקש להבהיר למען הסר ספק, כי גם פעולות של עובדי נמל חיפה, בין במסגרת התאגדות עובדים, ובין בפעולות פרטניות של עובדים, עשויות לעלות כדי הפרה של החוק על ידי נמל חיפה (בין אם במעשה ובין אם במחדל) ואשר על נמל חיפה לפעול אקטיבית על מנת למנוע".

קבוצת ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה

בשנת 2013 נקבע לפי חוק ההגבלים העסקיים כי הנמלים מהווים קבוצת ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה של מכולות מקומיות בקווי הובלה ימיים סדירים ולטענת רשות התחרות פעולות כגון אלה שנטען שנעשו בנמל חיפה, מהוות הפרה של הוראות אלה.

במסגרת הבדיקה שמבצעת הרשות היא דרשה מנמל חיפה להעביר אליה את שמותיהם של כלל העובדים המנויים עם ועד העובדים, פרוטוקולים מדירקטוריון החברה ומסמכים שהוצגו בהם בנושא נמל המפרץ או החברה המפעילה אותו וחומרים נוספים בהקשר זה.

ביום חמישי האחרון, הודיעו חברות הבת של חנ"י תעבורה ימית באשדוד ובחיפה על התנגדותן לסכסוך העבודה ולאיומי השביתה של ההסתדרות. עובדי חברות אלו הם לשעבר עובדי מחלקות הים בנמלים שהיוו במשך שנים את ה"שאלטר" של ההסתדרות על הפעילות הנמלית.

כל אחת מהחברות אחראית על השירותים הנדרשים לצורך הכנסת כלי שייט מפתח בריכת נמל חיפה ואשדוד, אל הרציף אליו הם מיועדים להקשר וכן הוצאתם מהנמל. השירותים הנדרשים הם ניתוב, גרירה, קשירה ותצפית.

החברות הועברו לניהולה של חנ"י וממנה לחברות הבת שלה כדי לאפשר תחרות בשטח הנמלים בצפון ובדרום הארץ בין הנמלים הממשלתיים לפרטיים. גם שם העלו החברות טענות כלפי הנחיות שהעבירה ההסתדרות לעובדיה.

בחברת תעבורה ימית חיפה למשל הלינו בפני ההסתדרות כי "רק על מנת לסבר עיני הקורא כי נתתם הוראות לעובדי מרשתי להימנע מביצוע פעולות, המדובר בהוראה בלתי חוקית בעליל, שלא רק עלולה הייתה לעלות כדי צעד ארגוני בלתי מוגן אלא גם מנוגדת להוראות הדין ולחוסר הסמכות של ההסתדרות להתערב בשירותי החובה שעל מרשתי לספק".

בחברת תעבורה ימית אשדוד היו כבר יותר ספציפיים וטענו כי ניתנה הוראה מטעם ההסתדרות לעובדת מרכז התכנון והבקרה בחברה "כי אם תתקבל אצלה בקשה מנמל הדרום להכניס אניית מטען כללי - לא לשבץ אותה בתור התפעולי. הודעה זו מהווה כשלעצמה נקיטה בצעד ארגוני בלתי חוקי", ציינו בחברה.

מנמל חיפה נמסר בתגובה כי "חברת נמל חיפה זוכה לביקוש רב מצד חברות הספנות בארץ ובעולם. הסיבות לכך הן המקצועיות, האמינות ורמת השירות הגבוהה באופן מוכח. רק אתמול, בשבת בבוקר, שבר נמל חיפה שוב שיאים של תפוקות במסוף כרמל עם 1,450 מכולות ששונעו מאוניית ענק במשמרת אחת. זו התשובה הראויה לכל מי שעסוק בהכפשות במקום במתן שירות מעולה. החברה מספקת מגוון רב של פתרונות אופרטיביים ומצליחה לצמצם את תור התפעולי. כאמור, בזמן שגורמים שונים עסוקים בלהכפיש כדי לפגוע בתחרות, חברת נמל חיפה בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל".

עוד כתבות

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טראמפ מדיה יורדת ב-14%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● מורגן סטנלי עולה ב-5% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים