גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריף לעתיד: איך ייראה שוק הפרסום בעידן הווירטואלי החדש

לא רק במטאוורס עצמו אלא גם בפרסום שיתקיים בתוכו, פייסבוק מנסה להקדים את כולם ורשמה פטנט על מכרזי חסות למוצרים בעולם הווירטואלי - כך עולה מתחקיר שפורסם לאחרונה ● היא כנראה לא לבד: לא מעט מותגים וחברות עובדים על הגרסה שלהם, ובכל הכוח

 

מבקר צופה באמנות מטאוורס בהונג קונג. מותגים יוכלו להשתלב בתוך חוויות משחקיות / צילום: Reuters, Tyrone Siu
מבקר צופה באמנות מטאוורס בהונג קונג. מותגים יוכלו להשתלב בתוך חוויות משחקיות / צילום: Reuters, Tyrone Siu

המטאוורס עדיין לא כאן, אבל נראה שחברות כבר מתחילות להתחבט בשאלה איך ייראה הפרסום בעידן שבו הוא יתפוס חלק נרחב בחיינו. בשבוע שעבר פרסם הפייננשל טיימס תחקיר על פטנטים שונים של מטא (לשעבר פייסבוק), וגילה בין היתר שהחברה רשמה עוד ב-2019 פטנט על טכנולוגיה שמאפשרת למפרסמים להשתתף במכרז על חסות למוצרים בעולם וירטואלי.

בואו ננסה לדמיין את זה, באמצעות דוגמה: תחשבו שאתם יושבים עכשיו עם האווטאר שלכם בחדר ישיבות וירטואלי, בפגישה עם כמה קולגות (גם הם עם האווטארים שלהם, כמובן). בחדר הווירטואלי הזה יהיו כיסאות, שולחנות, טלוויזיה, תמונות על הקירות, ספות וכן הלאה.

ברירת המחדל תהיה שכל המוצרים סביבכם יהיו דיפולטיביים, כלומר ללא מיתוג ספציפי או נראות ספציפית שמזכירה משהו. אבל הפטנט שמטא רשמה עוד ב-2019, ודובר עליו בתחקיר, מתייחס לכך שהיא רוצה לאפשר למפרסמים להשתתף ב"מכרז" (בידינג, בדומה לאופן שבו מערכות הפרסום שלה ושל גוגל עובדות היום) על חסות לאותם מוצרים.

כלומר, אם לדוגמה חברת סוני תרצה, היא תוכל לרכוש את החסות על הנראות של טלוויזיות בחדרי הישיבות ב-Horizon Workrooms (אפליקציית ה- VR של מטא לפגישות ועבודה מרחוק). כך, במקום שהן יהיו גנריות, הן יוכלו להיראות כמו טלוויזיות של סוני כולל הלוגו, יהיה עליהן מידע ואולי גם אפשרות לרכוש ישירות מתוך ה-VR.

אופן השימוש בדאטה והטרגוט לא פורט בתחקיר או בפטנט, אבל מניסיון העבר עם מטא וגוגל אנחנו יכולים להעריך שהפרסום יהיה מאוד פרסונלי. משמע, סוני למשל תוכל להחליט שהיא רוצה שהטלוויזיות שלה יהיו חסות רק בחללים שיש בהם משתמשים ממדינות מסוימות, בגילאים מסוימים ועם מאפייני התנהגות כאלו ואחרים.

המסחור מתבקש

למותר לציין, שהפרסום של הפייננשל טיימס העלה ללא מעט ביקורת כנגד מטא. הטענה העיקרית הייתה שהיא מנסה "למסחר" את המטאוורס. אישית, אני לא מתחבר לטרנד הזה ולהרמות הגבה. זה הרי ברור שהיא מנסה למסחר את המטאוורס, כמו שכל עסק אחר היה עושה. ככה עסקים עושים - הם עובדים בשביל להרוויח, ובשביל זה הם משקיעים בפיתוח, בחדשנות ובכלל.

חברה אחת תחפש להשיא את הרווח שלה ממכירת מוצרים במחיר גבוה מאוד וברווחיות אדירה (כמו אפל), ואחרת תעדיף לחלק את המוצרים בחינם או במחיר סמלי, אבל להרוויח מהדאטה ומהפרסום (כמו מטא וגוגל). בסופו של דבר, פונקציית המטרה של כולן היא אותה פונקציית מטרה של כל עסק - בין אם הוא חד קרן, ענקית טק בינלאומית, חברה לייצור פלסטיק או שווארמה ברחוב - להרוויח. וזה לא משנה אם יש לו פופים בכניסה, 24 טעמי קורנפלקס או הילה של מגן זכויות הפרט.

התפקיד שלנו, המשתמשים, הוא לבחור באילו מוצרים אנחנו משתמשים, ועם אילו חברות אנחנו מייצרים אינטראקציה ואילו לא. התפקיד של המחוקקים והרגולטורים הוא להחליט מה חורג מגבולות הגזרה המקובלים.

המודעה המדברת

אם נשים רגע בצד את הביקורת שהייתה על מטא, וננצל את השיח שהתעורר סביב התחקיר כדי לדמיין איך באמת עומד להיראות הפרסום בעידן של מטאוורס, נגלה עולם מרגש - גם במציאות מדומה (VR), גם במציאות רבודה (AR) וגם בעולמות וירטואליים תלת-ממדיים מבוססי Web (כמו מיינקראפט, רובלוקס או פורטנייט).

היום, כאשר גולשים מבלים במרחב האינטרנטי, הדרך של מפרסמים "לגשת אליהם" היא בעיקר באמצעות כלים גרפיים כמו באנרים או מודעות, או לחלופין באמצעות כלי תוכן כמו כתבות ממומנות, סרטוני יוטיוב או טיק טוק וכדומה. בזה, פחות או יותר, נגמר מנעד הכלים האפקטיביים. בעידן המטאוורס, הנפח שהדיגיטציה תתפוס ילך ויגדל, וכך גם המנעד הזה יתרחב מאוד.

בעולמות הווירטואליים (בין אם הם ב-VR, ובין אם מבוססי Web), מפרסמים יוכלו לייצר אינטראקציות הרבה יותר רחבות עם קהלי היעד שלהם, החל מעולמות ייעודיים שמעבירים את הדנ"א והערכים של המותג, המשך בסקינים בלעדיים (כלומר תלבושות שמשתמש יכול להוסיף לאווטאר שלו, לרוב במשחקים) והשתלבות של מותגים בתוך חוויות משחקיות, וכלה בסוכני מודעות וירטואליים בדמות אווטאר - שהם בעצם מודעה חכמה שמהלכת ומדברת, אולי אפילו מבלי שהצד השני יודע עם מי הוא מדבר.

אותו הדבר נכון גם לגבי AR - העובדה שהצרכנים יסתובבו רוב שעות היום עם מסך (משקפי AR הם הלכה למעשה מסך בלי מסך) פותחת אינסוף דרכים חדשות להגיע אליהם. תחשבו על שכבות מידע שניתן לתת לקהל כאמצעי אורגני, על חסויות על מקומות גיאוגרפיים (כל פעם שיסתכלו על הבניין הזה עם המשקפיים האלו, יראו מסר שלכם) ועוד.

כל הדברים האלו אולי נשמעים עתידניים, אבל יש כבר לא מעט מותגים, חברות וארגונים שנמצאים שם - בכל הכוח. אפשר לקחת כדוגמה את נייקי עם Nikeland שהיא פתחה ברובלוקס, או את Farfetch וקולקציית הפילטרים שלה בסנפ, וזו רק ההתחלה.

שינוי תפיסתי

נכון, מוקדם עדיין להעריך לאן הדברים הולכים, ואיך באמת ייראה הפרסום במטאוורס. אבל מה שבטוח הוא שהתחקיר הזה על מטא והפטנט שלה גרם לי להתחיל לדמיין את האפשרויות הרבות שהמטאוורס יביא לעולם הפרסום, ואת השינוי התפיסתי שמשרדי הפרסום ואנשי הפרסום בכלל יצטרכו לעשות, על מנת להתאים את עצמם לעידן הזה - ויפה שעה אחת קודם. כך או כך, אין ספק שזו הולכת להיות תקופת מרגשת מאוד. 

הכותב הוא מנכ״ל mihi.market ויוצר קהילות digital. tech. business ו-Beyond the metaverse

עוד כתבות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

דוחות חזקים לאנבידיה: מציגה שיא בהכנסות ומכה את התחזיות להמשך

ענקית השבבים דיווחה על הכנסות שיא בגובה של 57.01 מיליארד דולר - עלייה של 62% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. המניה מזנקת בקרוב ל-4% במסחר המאוחר ● גם תחזיות החברה לרבעון הרביעי עלו על הציפיות ● הדוחות מגיעים לאחר שבשבועות האחרונים, מניית החברה, לצד מניות נוספות בתחום ה-AI, ספגו לחצים על רקע חששות מפני הערכות שווי מנופחות בוול סטריט

תקיפות צה''ל ברצועת עזה / אילוסטרציה: ap, Leo Correa

חמאס הפר את ההסכם, צה"ל תקף בכירים בזרוע הצבאית בתגובה

בצבא שיגרו איום לחמאס: "הפרה של הפסקת האש" ● בכיר בבית הלבן: "נשמור על היתרון האיכותי של צה"ל במזרח התיכון" ● טראמפ: "יורש העצר ואני ניצור ברית חזקה ועוצמתית יותר מאי פעם ● צה"ל תקף תשתיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון ● התקיפה החריגה אמש בלבנון: סיכול ניסיון של חמאס להוציא פיגועים בגבול ● שר הביטחון והרמטכ"ל סיירו היום בדרום סוריה ● עדכונים שוטפים

שלומית ברנד / צילום: ענבל מרמרי

סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי: "יש מלאי של דירות מתוכננות, השאלה איך נבנה אותן"

שירה ברנד, סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי, גאה במלאי התכנוני הגדול ובמאמצים לקצר את הליכי התכנון והרישוי בישראל, ומקווה שהשנה תירשם פריצת דרך בתחום ● בראיון לגלובס היא מספרת גם על המאמצים לשיקום היישובים שנפגעו במלחמה והנגשת הבתים לפצועים הרבים

מיצב אמנות המציג את הנשיא דונלד טראמפ וג'פרי אפשטיין מחזיקים ידיים, המוצב סמוך לקפיטול / צילום: ap, Jose Luis Magana

הנשיא טראמפ חתם על שחרור מסמכי ג'פרי אפשטיין

אחרי שהקונגרס העביר חוק שיחייב לפרסם את כל החומרים של העבריין המורשע - הנשיא חתם עליו כפי שהבטיח ● טראמפ הצהיר על כך ברשת Truth ותקף את המפלגה הדמוקרטית: "השתמשו בסוגיה כדי להסיח את הדעת מההצלחות שלנו, האמת תתגלה בקרוב" ● הוא טען כי כבר הורה להעביר כ-50 אלף עמודים מהמסמכים לקונגרס - ועקץ את ביידן: "לא העביר אפילו קובץ או עמוד אחד"

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

מיטב: פשרה משפטית הקפיצה את הרווח ליותר מחצי מיליארד שקל

בית ההשקעות של משפחות סטפק וברקת הגיע להיקף נכסים מנוהלים הדומה לזה של חברות ביטוח ● ראלי של כמעט 1000% במניה בשלוש שנים הפך את בעלי השליטה למיליארדרים

יירוט של מערכת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

בהיקף של מיליארדים: משרד הביטחון חתם על חוזה חדש עם רפאל

משרד הביטחון חתם היום (ה') על חוזה ענק עם חברת רפאל להרחבת הייצור של כיפת ברזל ● החוזה נחתם כחלק מחבילת הסיוע האמריקאית למלחמה, שכללה חבילה של 5.2 מיליארד דולר לחיזוק מערכות ההגנה האווירית של ישראל

פתח תקווה / צילום: Shutterstock

דירה קטנה בפתח תקווה בכמעט 2 מיליון שקל: הגורם המפתיע שמושך את המחירים למעלה

מחירי דירות 1-2 חדרים רשמו קפיצה ברבעון השלישי, ובתל אביב ובמרכז דירות קטנות חדשות נמכרות בסכומים הגבוהים ב־40%-50% בהשוואה לישנות ● שבע ערים רושמות עליות דו־ספרתיות בסגמנט זה, והביקושים מגיעים ממשקיעים ומצמצמי דיור

אבישי אברהמי מייסד ומנכל וויקס / צילום: אלן צצקין

למרות שעקפה את תחזיות האנליסטים - מניית וויקס צונחת בחדות

מניית הפלטפורמה לבניית אתרים צונחת במעל 10% במסחר בוול סטריט, על אף שעקפה את תחזית הרווח ברבעון השלישי ● החברה גם עדכנה כלפי מעלה את תחזיותיה השנתיות וצופה צמיחה דו־ספרתית בהזמנות ובהכנסות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה העולמית / צילום: Shutterstock

משפט אחד של ג'נסן הואנג הפך לחלוטין את הסנטימנט ברחבי העולם. מה עומד מאחוריו?

דוח שובר שיאים, עוצמת ביקושים שלא נרגעת ושרשרת עסקאות ענק - אנבידיה הפכה את הסנטימנט בשווקים, והאנליסטים לא הסתירו את ההתפעלות ● בלילה אחד החששות הפכו לאופוריה: "יש הרבה דיבורים על בועת AI. מהזווית שלנו, אנחנו רואים משהו אחר לחלוטין", אמר המנכ"ל הואנג

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות, לקראת הדוחות הכספיים של אנבידיה

הנאסד"ק עלה בכ-0.6% ● אנבידיה תפרסם את תוצאותיה הכספיות לאחר נעילת יום המסחר ● אלפאבית טיפסה בכ-3%, על רקע אופטימיות סביב מודל ה-AI החדש שלה ● הביטקוין צונח ונסחר סביב 89 אלף דולר ● מחירי הנפט יורדים

בנקים בישראל

הבנקים רשמו רווח נקי של כ-9 מיליארד שקל ברבעון: 60% ממנו חולק כדיבידנד

חמשת הבנקים הגדולים פרסמו השבוע את התוצאות שלהם לרבעון השלישי, כאשר הרווח שהציגו צמח ב-17% והסתכם ב-8.7 מיליארד שקל ● בגזרת הדיבידנדים, הבנקים חילקו 5.2 מיליארד שקל - במה שמסמן עלייה חדה של 75% ● וכמה עמלות הם גבו?

ציקי קורלנד-פוקס / צילום: שלומי גבאי , באדיבות וואלה חדשות

מנהל החברה הציג מצגים כוזבים וזייף מסמכים – ויפצה את המשקיעה במיליוני שקלים

הקרן הצ'כית KKCG תבעה דרך הזרוע הבינלאומית שלה בישראל ספרינגטייד את חברת הסייבר ביו נקסוס שייסד וניהל ציקי קורלנד-פוקס, לאחר שלטענתה הגישה לה דוחות כספיים מזויפים והציגה מצגי שווא • בית המשפט קבע כי התובעת זכאית לפיצוי חריג של מלוא סכום התביעה, 17.3 מיליון שקל

רפי סער, ראש עיריית כפ''ס / צילום: יח''צ

כפר סבא במאבק מול הותמ"ל על עתודת הקרקע האחרונה: "פיגוע תכנוני"

עיריית כפר סבא מתנגדת לתוכנית של הותמ"ל בצפון העיר, שתכלול יותר מ-14 אלף יחידות דיור על פני 1,367 דונם ● "אתם מביאים מצגת מנותקת לחלוטין מהעיר", טען ראש העיר רפי סער, "בלי פתרון תחבורתי, בלי מט"ש ובלי שטחי ציבור. כמו גבינה צהובה מלאה חורים"

אייל פסו, מנכ''ל ובעלי גאוזי / צילום: יח''צ

הצרות של גאוזי: בכיר לשעבר תובע את החברה, והמניה ממשיכה לצלול

חברת הזכוכית החכמה גאוזי צנחה במעל 40% תוך מספר ימים לאחר פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות־בנות בצרפת ● הבכיר לשעבר טוען כי "הנתבעת מצויה בתקופה של 'בעיות כלכליות' בכל הקשור לתזרים הפיננסי שלה"

בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

בג"ץ לממשלה: נמקו מדוע לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר

השופטים הוציאו צו על-תנאי המורה לרה"מ נתניהו ולשר המשפטים לוין לנמק עד 4 בינואר מדוע הממשלה אינה מקימה ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר ● השבוע החליטה הממשלה להקים ועדה שאינה ממלכתית ומינתה צוות שרים בראשות לוין לקביעת סמכויותיה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

היקף המכירות ירד בכ־33%: דוחות דמרי ממחישים את המשבר העמוק בענף המגורים

בדוחות לרבעון השלישי ציינה דמרי כי מכרה כ־51% מהדירות "בתנאי מימון מיטיבים" – אך היקף המכירות מתחילת השנה הסתכם ב־536 דירות, לעומת 805 בתקופה המקבילה אשתקד • ולמרות זאת, הרבעון השלישי הוא המוצלח ביותר של החברה השנה מבחינת היקף מכירות, וגם הרווח הנקי הוסיף לעלות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; טאואר עולה ב-3.5%, נובה ב-3%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ● מניות השבבים הדואליות עולות ● עליות חדות נרשמו בשווקים באסיה, בעקבות הדוחות החזקים שפרסמה אתמול אנבידיה ● הפרוטוקולים של הפד חושפים: ייתכן כי ישנו רוב נגד הורדת ריבית בארה"ב בדצמבר ● וגם: אנליסטים בוול סטריט מעריכים כיצד הדוחות החזקים של אנבידיה ישפיעו על השווקים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: ap, Mark Schiefelbein

האם הפחתת ריבית של רבע אחוז מספיקה כדי להניע את שוק הנדל"ן?

הורדת הריבית הצפויה מעוררת תקוות בענף הנדל"ן, אך מומחים מזהירים שהציפיות מוגזמות: גם ריבית נמוכה יותר לא תפתור את משבר המחירים וההיצע ● וגם: מתי נתחיל לראות הקלה משמעותית יותר במשכנתא?

פריז / צילום: Shutterstock

כולם זקוקים לחופשה: אתרי התיירות רושמים עלייה במספר ההזמנות

אחרי תקופה ארוכה של מצב בטחוני מתוח, ענף התעופה והתיירות משגר ששה נציגים למדד החודשי של רכישות הישראלים באתרי האונליין ● עלי אקספרס ושופרסל שומרים על מקומם בפסגה ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

אודיטי טק העלתה את התחזית, והמניה קפצה במסחר המאוחר

חברת הטכנולוגיה לעולם היופי העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ל-806-809 מיליון דולר מ-799-804 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 72.5% בהשוואה לתחזית קודמת ל-71% ● מנכ"ל אודיטי טקף אורן הולצמן: "אנחנו ממוצבים היטב לקראת סיום חזק של שנת 2025"