גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגיעים לתל אביב עם רכב? בקרוב החניה שלכם עשויה להתייקר. למה ראשי ערים אחרים לא מצטרפים?

חוק ההסדרים ניסה לעודד רשויות מקומיות לגבות תשלום גבוה ככל שירצו על חניה בכחול לבן ● אבל להפתעת הממשלה, כל העיריות, פרט לתל אביב שבוחנת להעלות את התעריף לתושבי חוץ, בחרו להשאיר את מחיר המקסימום הישן (6.3 שקלים) ולוותר על הכנסה נוספת של עשרות מיליוני שקלים בשנה

חניה ברחוב בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel
חניה ברחוב בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

מתחילת החודש הרשויות המקומיות יכולות להעלות את מחיר החניה בכחול לבן, אבל בוחרות להשאיר את התעריף הישן. במסגרת חוק ההסדרים האחרון, התעקשו במשרדי האוצר והתחבורה להעביר את רפורמת החניה הציבורית. התוכנית כוללת שני חלקים עיקריים: ביטול מחיר המקסימום לשעת חניה בכחול לבן (שהוגבל על תחילת ינואר ל-6.3 שקלים), וחלוקת הערים לאזורים כך שחניה חינם תתאפשר רק לתושבים באזור מגוריהם. החלק השני ייכנס לתוקף רק בעוד שלוש שנים, לאחר הבחירות המוניציפליות בעוד שנתיים, ויוחל רק בערים עם 40 אלף תושבים ומעלה.

בממשלה ציפו שעיריית תל אביב-יפו תהיה החלוצה בנושא, אבל בינתיים אף עירייה לא העלתה את מחיר החניה ובמשרד האוצר מאבדים סבלנות. "מצופה מהרשויות המקומיות להרים את הכפפה", מסרו לנו גורמים במשרד. לעומת זאת, דווקא במשרד התחבורה הגיבו באדישות: "מדובר בהליך וולונטרי המאפשר לרשות מקומית לקבוע את תעריפי החניה".

בדיקת גלובס מגלה שלא רק שאף רשות לא הרימה את הכפפה, רשויות רבות בארץ כלל לא שקלו להשתמש בכלי האפקטיבי שהרפורמה מעניקה להן כדי לנהל את ביקושי החניה והתנועה בערים. עיריית תל אביב היא היחידה שהשיבה לפניית גלובס כי היא שוקלת צעד קונקרטי בנושא, ומסרה כי היא בוחנת את העלאת תעריף החניה - אבל לתושבי החוץ בלבד וכי הדבר טרם הוחלט סופית.

 

מתגובות הרשויות שפנינו אליהן נראה שהרפורמה נותרה על הנייר בלבד ולהערכת גורמים בממשלה, היא עשויה להישאר כך לפחות עד הבחירות המקומיות בעוד שנתיים. בירושלים, ראשון לציון, גבעתיים, פתח תקווה ורמת גן השיבו כי נכון לרגע זה אין צפי או כוונה לשינוי מחירי החניה, ובבאר שבע מסרו כי העירייה טרם החליטה לגבי מועד המהלך (התגובות המלאות בסוף הכתבה). חלק מהעיריות טענו כי הן מנהלות עבודת מטה בנושא ובעיריית חיפה סירבו להגיב לפניית גלובס.

לא פופולרי, אבל נחוץ

העלאת מחיר החניה הציבורית וצמצום המרחב המוקדש לה הם צעדים לא פופולריים, אך הם הוכיחו את יעילותם בעולם. מומחים בינלאומיים מסבירים במהלך העשרים שנה האחרונות כי לחניה חינם יש עלות גבוהה שבאה לידי ביטוי בזמן ובמשאבים של החיפוש אחריה.

התיור אחר החניה החינמית פוקק את הערים. לכן, יש לגבות מחירי שוק שיהלמו את המחיר האמיתי של החניות ברחוב ולהחזיר את ההכנסות מהן לצורך השקעה קהילתית באותם אזורים. חוקרי האוניברסיטה העברית, אמיר ברודנר ומאיר יגוד, ציינו במחקר שפרסמו בשנה שעברה כי בעוד שתפוסת החניונים במרכז ירושלים מגיעה בשעות השיא לשני שלישים בלבד, חניית הרחוב נמצאת בתפוסה של 90% ומעלה לאורך כל שעות העבודה. זו דוגמה לכך שאין מצוקה במקומות חניה, אלא ניהול חסר שלה.

ליאור שטיינברג, מייסד חברת התכנון העירוני Humankind בהולנד, מסביר כי "כשהחניה בחינם וכולם רבים עליה, וכשהרשויות בישראל מספקות חניה עד קצה גבול היכולת - כולם מפסידים. בעלי רכבים לא מצליחים לזוז ולמצוא חניה ומי שמנסה להתנייד באמצעים אלטרנטיבים סובל מרעש, זיהום, והיעדר תשתיות.

"במקומות שהגבילו חניה או החליפו אותה למדרכה או שביל אופניים רואים עלייה במכירות בתי העסק, רווחה להולכי הרגל והרוכבים ותלות פחותה ברכב הפרטי. בישראל כמעט אין תועלת בשום בחירה. רכיבה והליכה מסוכנות, אוטובוס מאחר והרכב בפקק ואין אופציה נעימה, ויעילה. לכן, צריך להעביר אנשים ממכוניות לתנועה מקיימת על ידי הפיכת הרכב הפרטי לפחות נוח, ובמקביל להפוך את החלופות לנעימות ומכבדות".

מסקירה שערכו במשרד האוצר עולה כי מחיר החניה הציבורית במטרופולינים בעולם גבוה בהרבה מזה שבישראל. בלונדון המחיר הוא 9-54 שקלים לשעת חניה, בניו יורק 8.5-46, בוונקובר 3-21 ובברלין 8-16 שקלים לשעה. בערים בעולם נהוג לגבות תשלום דיפרנציאלי לפי רמת הביקוש באותו אזור ולא בתעריף עירוני כללי.

בדברי ההסבר לשינוי פקודת התעבורה בנושא, כתבו במשרד האוצר כי לצד השקעה במיזמי תחבורה ציבורית, "למדיניות החניה בערים השפעה רבה על השימוש ברכב הפרטי". העלאת מחיר החניה יכולה גם לשמש את הרשויות להשקעות שונות. לפי הסקירה בשנת 2018, עיריית תל אביב הכניסה ממחירי החניה (ללא קנסות) 89 מיליון שקל, וירושלים הכניסה 77.5 מיליון שקל.

משרד האוצר יתערב?

גורמים במשרד האוצר טוענים כי "מקומות חניה הינם משאב ציבורי במחסור אשר תמחורו בחסר מייצר עלות משקית גבוהה. עם זאת, ניהולו צריך להיעשות ברמה המוניציפלית כפי שבא לידי ביטוי בתיקון החקיקה".

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

כן יצויין כי העלאת תעריפי חניה הם חלק ממדיניות חניה כוללת שאמורה לכלול גם צמצום במרחב הציבורי המוקדש לחניות ויצירת אלטרנטיבה כמו הרחבת מדרכה, נת"צ או סלילת שביל אופניים. אך גם צעדים אלו מבוצעים ברשויות רבות בעצלתיים.
לדברי שטיינברג, הבעיה נעוצה דווקא בביזור הסמכויות: "יכול להיות שהעברת האחריות לראשי ערים זה מקור הבעיה כי הם נבחרים על דברים מאוד מקומיים ויומיומיים. בטווח הקצר תושבים יתעצבנו ויעוררו מחאות ולראש עיר אין אינטרס לעמוד בפני זה. ליתרונות לוקח זמן להתברר".

מנגד, יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, טוען כי "ביזור הסמכויות הוא צעד חיובי". אבל גם הוא אומר כי התנהלות הרשויות המקומיות בעייתית. "כשחניון פרטי עולה 30 שקל לשעה וחניה ציבורית 6 שקלים, המחיר לא משקף את העלות, אבל ברור שאף אחד לא יעלה את מחיר החניה שנתיים לפני הבחירות המונציפליות".

שרביט אומר כי "הרשויות המקומיות צריכות לזכור שאם הן לא יפעלו, יתכן והמדינה תגיד להן 'נתנו לכם את הכלים, לא פעלתם איתם ולכן נשנה את העלות בעצמנו'".

תגובות

תגובת משרד התחבורה: "המשרד מאפשר לרשויות המקומיות ליישם מדיניות חניה עצמאית. זאת, מתוך הכרה ביכולות הניהוליות של הרשויות, ובהיכרותן עם צורכי התושבים".

עיריית תל אביב: "בימים אלה נעשית עבודת מטה הבוחנת את נושא היצע וניהול החניה, בין היתר הגבלת מספר תווי החניה למשק בית, והעלאת תעריפי החניה לתושבי חוץ. לכשתסיים העבודה נעדכן בהתאם".

עיריית ירושלים: "העירייה מגבשת בימים אלו מדיניות חניה חדשה לעשור הקרוב. אין בכוונת העירייה להעלות את מחיר אגרת החניה, בשלב זה".

עיריית באר שבע: "טרם התקבלה החלטה על המועד להעלאת דמי החניה בכחול לבן".

עיריית ראשון לציון: "נכון לרגע זה לא חל שינוי בתעריף".

עיריית פתח תקווה: "בשלב הזה אין כוונה לבצע שינוי".

תגובת עיריית רמת גן: "אנו כרגע בעבודת מטה סדורה להבנת הנושא. עם סיומה, הנהלת העיר תחליט בעניין".

תגובת עיריית גבעתיים: "עוד לא שקלנו את הנושא".

עוד כתבות

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הרמטכ''ל, רא''ל אייל זמיר, בביקור ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל בביקורת חריפה: "קורא לוועדת חקירה חיצונית"

הרמטכ"ל זמיר: קורא לוועדת חקירה חיצונית – ומפנה אצבע מאשימה לכל הדרגים ● למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

המייסדים: יונתן פסס, נדב שץ, יהלי סער, תום להט וגל שלזינגר / צילום: MNG

הם פרשו מהלימודים והקימו אתר שביקש לחולל מהפכה. זה הפך אותם למכונת מזומנים

טיילור ברנדס סיפקה לעסקים קטנים פתרונות מיתוג, וחלקה את השוק עם ענקיות כמו וויקס ופייבר ● שינוי כיוון כשברקע מהפכת ה-AI הביא אותה לתחום ביורוקרטי בארה"ב - שמייצר לה בשנה 100 מיליון דולר בהכנסות ו-40% צמיחה במכירות ● המנכ"ל יהלי סער: "הצלנו את העצמאים משעמום"

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית לשעבר שוחררה מביה"ח לאחר חודש באשפוז

יפעת-תומר ירושלמי שוחררה מאיכילוב לאחר שנטלה כדורים ואיבדה את ההכרה ● תנאי המעצר שלה הסתיימו, המשטרה צפויה לבקש להחמיר אותם ● גורמים המעורבים בחקירה: "היא תזומן לחקירה - ותעומת עם עדויות וגילויים חדשים בפרשה"

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בבת ים? / צילום: שירי נועה חסון

פער של שנתיים ו־200 אלף שקל פחות: בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בבת ים?

בשכונת דרום־מערב בבת ים, נמכרה דירת 5 חדרים בשטח של 111 מ"ר, תמורת 2.63 מיליון שקל ● הבניין משופץ עם מעלית ונמצא בקו שלישי לים ● לפני כשנתיים נמכרה דירה זהה בבניין, בקומה הרביעית, תמורת 2.8 מיליון שקל ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם בני סבטי / צילום: INSS

"בתוך שמונה חודשים צפויה עוד מערכה מול איראן, והיא תתמקד במשטר"

שיחה עם בני סבטי, מומחה לאיראן ב-INSS ● על התחזית להתפרקות משטר האייתוללות בתוך כשנתיים, מדוע אסטרטגיית טבעת האש לא צפויה להשתנות ומה יקרה בחזית מול חיזבאללה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שנייה בסדרה

תכנון פרישה / צילום: Shutterstock

המומחה לתכנון פרישה ואשתו תכננו את הפנסיה המושלמת. ואז היא חלתה

יותר משלושה עשורים עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל גלן רופאנאך כתב וערך מאמרים על פרישה ותכנון לקראתה, ואפילו כתב על זה ספר - ואז הקלפים נטרפו ● בטור אישי הוא חושף מהם הלקחים הקשים, הדברים שהיה רוצה לעשות אחרת, ובמיוחד מה הוא מצטער שדחה

מימין: מנכ''ל AIG לשעבר מרטין סאליבן וג'יימי דיימון, מנכ''ל בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן / צילום: Reuters, Larry Downing, Mikala Compton/American-Statesma

היום שבו אמריקה תגיע לכונס נכסים: על הפצצה המתקתקת הכי מפחידה בכלכלה העולמית

שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי הוא הבסיס של כל המערכת הפיננסית העולמית. אם הוא יקרוס, הוא יפיל אחריו שרשרת בלתי ניתנת לעצירה של אבני דומינו ● מה עשוי למנוע מאמריקה ומהעולם את המפגש הטראומטי עם כונס הנכסים? ● כתבה אחרונה בסדרה

פיוש גויאל / צילום: לע''מ

שר התעשייה של הודו מסביר איך אפשר לנהל יחסים טובים עם איראן וישראל במקביל

מאז מלחמת חרבות ברזל, הודו היא בין המדינות הבולטות שממשיכה להעמיק את קשריה עם ישראל - כולל בתחום הביטחוני ● בריאיון לגלובס אומר השר פיוש גויאל שניו דלהי מחויבת לקדם את מסדרון IMEC בין הודו לאירופה וכי "ישראל היא גורם אינטגרלי במהלך" ● הוא מדגיש את הפוטנציאל בשיתופי פעולה בטכנולוגיה, ביטחון ופוד־טק, ומסביר כיצד הודו מצליחה לנהל יחסים מקבילים עם ישראל ואיראן