גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגיעים לתל אביב עם רכב? בקרוב החניה שלכם עשויה להתייקר. למה ראשי ערים אחרים לא מצטרפים?

חוק ההסדרים ניסה לעודד רשויות מקומיות לגבות תשלום גבוה ככל שירצו על חניה בכחול לבן ● אבל להפתעת הממשלה, כל העיריות, פרט לתל אביב שבוחנת להעלות את התעריף לתושבי חוץ, בחרו להשאיר את מחיר המקסימום הישן (6.3 שקלים) ולוותר על הכנסה נוספת של עשרות מיליוני שקלים בשנה

חניה ברחוב בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel
חניה ברחוב בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

מתחילת החודש הרשויות המקומיות יכולות להעלות את מחיר החניה בכחול לבן, אבל בוחרות להשאיר את התעריף הישן. במסגרת חוק ההסדרים האחרון, התעקשו במשרדי האוצר והתחבורה להעביר את רפורמת החניה הציבורית. התוכנית כוללת שני חלקים עיקריים: ביטול מחיר המקסימום לשעת חניה בכחול לבן (שהוגבל על תחילת ינואר ל-6.3 שקלים), וחלוקת הערים לאזורים כך שחניה חינם תתאפשר רק לתושבים באזור מגוריהם. החלק השני ייכנס לתוקף רק בעוד שלוש שנים, לאחר הבחירות המוניציפליות בעוד שנתיים, ויוחל רק בערים עם 40 אלף תושבים ומעלה.

בממשלה ציפו שעיריית תל אביב-יפו תהיה החלוצה בנושא, אבל בינתיים אף עירייה לא העלתה את מחיר החניה ובמשרד האוצר מאבדים סבלנות. "מצופה מהרשויות המקומיות להרים את הכפפה", מסרו לנו גורמים במשרד. לעומת זאת, דווקא במשרד התחבורה הגיבו באדישות: "מדובר בהליך וולונטרי המאפשר לרשות מקומית לקבוע את תעריפי החניה".

בדיקת גלובס מגלה שלא רק שאף רשות לא הרימה את הכפפה, רשויות רבות בארץ כלל לא שקלו להשתמש בכלי האפקטיבי שהרפורמה מעניקה להן כדי לנהל את ביקושי החניה והתנועה בערים. עיריית תל אביב היא היחידה שהשיבה לפניית גלובס כי היא שוקלת צעד קונקרטי בנושא, ומסרה כי היא בוחנת את העלאת תעריף החניה - אבל לתושבי החוץ בלבד וכי הדבר טרם הוחלט סופית.

 

מתגובות הרשויות שפנינו אליהן נראה שהרפורמה נותרה על הנייר בלבד ולהערכת גורמים בממשלה, היא עשויה להישאר כך לפחות עד הבחירות המקומיות בעוד שנתיים. בירושלים, ראשון לציון, גבעתיים, פתח תקווה ורמת גן השיבו כי נכון לרגע זה אין צפי או כוונה לשינוי מחירי החניה, ובבאר שבע מסרו כי העירייה טרם החליטה לגבי מועד המהלך (התגובות המלאות בסוף הכתבה). חלק מהעיריות טענו כי הן מנהלות עבודת מטה בנושא ובעיריית חיפה סירבו להגיב לפניית גלובס.

לא פופולרי, אבל נחוץ

העלאת מחיר החניה הציבורית וצמצום המרחב המוקדש לה הם צעדים לא פופולריים, אך הם הוכיחו את יעילותם בעולם. מומחים בינלאומיים מסבירים במהלך העשרים שנה האחרונות כי לחניה חינם יש עלות גבוהה שבאה לידי ביטוי בזמן ובמשאבים של החיפוש אחריה.

התיור אחר החניה החינמית פוקק את הערים. לכן, יש לגבות מחירי שוק שיהלמו את המחיר האמיתי של החניות ברחוב ולהחזיר את ההכנסות מהן לצורך השקעה קהילתית באותם אזורים. חוקרי האוניברסיטה העברית, אמיר ברודנר ומאיר יגוד, ציינו במחקר שפרסמו בשנה שעברה כי בעוד שתפוסת החניונים במרכז ירושלים מגיעה בשעות השיא לשני שלישים בלבד, חניית הרחוב נמצאת בתפוסה של 90% ומעלה לאורך כל שעות העבודה. זו דוגמה לכך שאין מצוקה במקומות חניה, אלא ניהול חסר שלה.

ליאור שטיינברג, מייסד חברת התכנון העירוני Humankind בהולנד, מסביר כי "כשהחניה בחינם וכולם רבים עליה, וכשהרשויות בישראל מספקות חניה עד קצה גבול היכולת - כולם מפסידים. בעלי רכבים לא מצליחים לזוז ולמצוא חניה ומי שמנסה להתנייד באמצעים אלטרנטיבים סובל מרעש, זיהום, והיעדר תשתיות.

"במקומות שהגבילו חניה או החליפו אותה למדרכה או שביל אופניים רואים עלייה במכירות בתי העסק, רווחה להולכי הרגל והרוכבים ותלות פחותה ברכב הפרטי. בישראל כמעט אין תועלת בשום בחירה. רכיבה והליכה מסוכנות, אוטובוס מאחר והרכב בפקק ואין אופציה נעימה, ויעילה. לכן, צריך להעביר אנשים ממכוניות לתנועה מקיימת על ידי הפיכת הרכב הפרטי לפחות נוח, ובמקביל להפוך את החלופות לנעימות ומכבדות".

מסקירה שערכו במשרד האוצר עולה כי מחיר החניה הציבורית במטרופולינים בעולם גבוה בהרבה מזה שבישראל. בלונדון המחיר הוא 9-54 שקלים לשעת חניה, בניו יורק 8.5-46, בוונקובר 3-21 ובברלין 8-16 שקלים לשעה. בערים בעולם נהוג לגבות תשלום דיפרנציאלי לפי רמת הביקוש באותו אזור ולא בתעריף עירוני כללי.

בדברי ההסבר לשינוי פקודת התעבורה בנושא, כתבו במשרד האוצר כי לצד השקעה במיזמי תחבורה ציבורית, "למדיניות החניה בערים השפעה רבה על השימוש ברכב הפרטי". העלאת מחיר החניה יכולה גם לשמש את הרשויות להשקעות שונות. לפי הסקירה בשנת 2018, עיריית תל אביב הכניסה ממחירי החניה (ללא קנסות) 89 מיליון שקל, וירושלים הכניסה 77.5 מיליון שקל.

משרד האוצר יתערב?

גורמים במשרד האוצר טוענים כי "מקומות חניה הינם משאב ציבורי במחסור אשר תמחורו בחסר מייצר עלות משקית גבוהה. עם זאת, ניהולו צריך להיעשות ברמה המוניציפלית כפי שבא לידי ביטוי בתיקון החקיקה".

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

כן יצויין כי העלאת תעריפי חניה הם חלק ממדיניות חניה כוללת שאמורה לכלול גם צמצום במרחב הציבורי המוקדש לחניות ויצירת אלטרנטיבה כמו הרחבת מדרכה, נת"צ או סלילת שביל אופניים. אך גם צעדים אלו מבוצעים ברשויות רבות בעצלתיים.
לדברי שטיינברג, הבעיה נעוצה דווקא בביזור הסמכויות: "יכול להיות שהעברת האחריות לראשי ערים זה מקור הבעיה כי הם נבחרים על דברים מאוד מקומיים ויומיומיים. בטווח הקצר תושבים יתעצבנו ויעוררו מחאות ולראש עיר אין אינטרס לעמוד בפני זה. ליתרונות לוקח זמן להתברר".

מנגד, יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, טוען כי "ביזור הסמכויות הוא צעד חיובי". אבל גם הוא אומר כי התנהלות הרשויות המקומיות בעייתית. "כשחניון פרטי עולה 30 שקל לשעה וחניה ציבורית 6 שקלים, המחיר לא משקף את העלות, אבל ברור שאף אחד לא יעלה את מחיר החניה שנתיים לפני הבחירות המונציפליות".

שרביט אומר כי "הרשויות המקומיות צריכות לזכור שאם הן לא יפעלו, יתכן והמדינה תגיד להן 'נתנו לכם את הכלים, לא פעלתם איתם ולכן נשנה את העלות בעצמנו'".

תגובות

תגובת משרד התחבורה: "המשרד מאפשר לרשויות המקומיות ליישם מדיניות חניה עצמאית. זאת, מתוך הכרה ביכולות הניהוליות של הרשויות, ובהיכרותן עם צורכי התושבים".

עיריית תל אביב: "בימים אלה נעשית עבודת מטה הבוחנת את נושא היצע וניהול החניה, בין היתר הגבלת מספר תווי החניה למשק בית, והעלאת תעריפי החניה לתושבי חוץ. לכשתסיים העבודה נעדכן בהתאם".

עיריית ירושלים: "העירייה מגבשת בימים אלו מדיניות חניה חדשה לעשור הקרוב. אין בכוונת העירייה להעלות את מחיר אגרת החניה, בשלב זה".

עיריית באר שבע: "טרם התקבלה החלטה על המועד להעלאת דמי החניה בכחול לבן".

עיריית ראשון לציון: "נכון לרגע זה לא חל שינוי בתעריף".

עיריית פתח תקווה: "בשלב הזה אין כוונה לבצע שינוי".

תגובת עיריית רמת גן: "אנו כרגע בעבודת מטה סדורה להבנת הנושא. עם סיומה, הנהלת העיר תחליט בעניין".

תגובת עיריית גבעתיים: "עוד לא שקלנו את הנושא".

עוד כתבות

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

סלקום רוצה לרכוש את הפעילות העסקית של הוט במאות מיליוני שקלים

סלקום בוחנת רכישה של הפעילות הקווית והעסקית של הוט במאות מיליוני שקלים, אשר חברת פרטנר הביעה בה עניין לפני מעל לחודשיים ● הצעה פורמלית ככל הידוע טרם הוגשה לבנק ההשקעות רוטשילד המרכז את מכירת הפעילויות השונות

חימושים של אלביט בדרך למשימת הפצצה באיראן / צילום: ביטאון חיל האוויר

מאה החברות הביטחוניות הגדולות: שלוש ישראליות בפנים, שיא בהכנסות

אלביט, התעשייה האווירית ורפאל מדורגות ב-34 המקומות הבכירים בעולם ב-2024 ● בראייה כלל אזורית, תשע חברות מהמזרח התיכון נכנסו לרשימה, כשההכנסות שלהם יחד עמדו על כ־31 מיליארד דולר ● ומי מובילה את הרשימה?

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, Marta Lavandier

ממחר: מחיר הדלק יעלה ב-4 אגורות לליטר

משרד האנרגיה: "מחיר הבנזין בתחנה יעמוד על 7.11 אגורות לליטר בשירות עצמי, עלייה של כ־0.56% לעומת החודש הקודם; מתוך זה, עלייה של 3 אגורות נובעת מהעלייה במחיר הבינלאומי של הדלק, ועוד עלייה של אגורה אחת נובעת מהתחזקות הדולר"

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המניות שצפויות לעלות היום, ומה צפוי בשווקים בדצמבר

עונת הדוחות בבורסה תגיע היום לסיומה, וגל ההנפקות מתחמם עם שתי חברות חדשות ● טבע וטאואר חוזרות עם פערי ארביטראז' חיוביים ● והתחזיות של הבנקים הגדולים בארה"ב ל-S&P 500

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

הטעות הגדולה ביותר שישראלים עושים בפנסיה – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בכל שנה 120 אלף ישראלים עושים את הטעות הזאת בפנסיה שלהם ● בוול סטריט מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו" ● מנהל ההשקעות שמסמן את ההזדמנות הבאה ● וגם: פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א לא מצליח להתרומם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי

3.5 מיליארד דולר: ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק

ישראל ויוון מתקרבות לסגירת עסקת ענק, של מכירת שלוש מערכות הגנה אווירית ישראליות, הצפויות להשתלב למערך מחודש לצד פטריוט ● "יש התעצמות ברכישת מערכות הגנה אווירית. ההתעניינות לא מסתכמת רק ביוון", מסר לגלובס בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

למרות התנגדות הייעוץ המשפטי: חוק השידורים בדרך לוועדה מיוחדת

ועדת הכנסת תדון ביצירת מסלול עוקף לקידום הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי, ובכך תדלג על ההתנגדות שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן ● בענף מביעים חשש מפוליטיזציה

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

דירת 4 חדרים בקריית אונו / צילום: דיויד לוין

"נמוך מהממוצע בעיר": בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בקריית אונו?

מדובר בדירה שנוספה בפרויקט חיזוק ובינוי, ומחירה נמוך מזה של דירות 4 חדרים בעיר ● העסקה ממחישה את הפערים הגדולים בין דירות חדשות לבין דירות שהורחבו בתמ"א 38/1

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו לא הגיש בקשת חנינה אלא כתב "אני מאשים"

המסמך שהגיש רה"מ לנשיא המדינה לא כולל הודאה באשמה ומבהיר כי לא יפרוש ● היועמ"שית צפויה להתנגד, אבל הנשיא הרצוג עשוי לתמוך – ובאקלים הנוכחי המהלך עשוי אף לקבל את ברכת בג"ץ ● התנהלות שופטי נתניהו מבהירה כי גם זיכוי על הפרק

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים ביטוח / צילום: נטי לוי

מנורה סוגרת את דוחות חברות הביטוח עם תשואה להון של 31.6%

חברת הביטוח מנורה הציגה ברבעון החולף עלייה של כ-10% ברווח, שעמד על כ-587 מיליון שקל ● היקף הנכסים תחת ניהולה המשיך לגדול ועמד על כ-423.5 מיליארד שקל ● בדיקת מחירי ביטוחי הרכב ממשיכה לרחף מעל חברות הביטוח

פרויקט ''אינדיאנה צפון'' של חברת דוראל / צילום: באדיבות דוראל

חברת האנרגיה הבטיחה להפוך פחות מ־100 מיליון דולר ל־850. היא תצליח?

דוחות דוראל הזניקו את המניה, שהשלימה עלייה של כ־140% בשנה ● צמד הבעלים כמעט והפך למיליארדרים על הנייר ● האם הפרויקטים בארה"ב יממשו את תחזית הרווח השאפתנית?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

4 מחבלים מתבצרים חוסלו כשיצאו ממנהרה ברפיח

דיווחים בעזה: צה"ל תוקף בח'אן יונס ● מתקיימים חיפושים אחר חלל חטוף בבית לאהיא ● קטאר רומזת שיש להתקדם לשלב ב' בהסכם בין ישראל לחמאס: "זה שנותרו שני חטופים חללים - הישג אמיתי" ● גילויים חדשים על כישלון חיל האוויר ב-7 באוקטובר: "לא תקפו" ● הרמטכ"ל מקים צוות חקירה ייעודי למחדל "חומת יריחו" ● עדכונים שוטפים

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי יהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק שך חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

עופר ינאי / צילום: ליאב פישל

עופר ינאי לאחר ביצור השליטה בנופר: "לוקח צעד אחורה בהפועל ת"א"

בעל השליטה ומנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית נופר השלים מהלך להגדלת החזקותיו באמצעות לאומי פרטנרס: "עסקה שמפגישה אותי עם נזילות" ● ינאי, שגם מחזיק בהפועל ת"א בכדורסל, מציין כעת כי ייקח צעד אחורה בניהול הקבוצה

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת מתנגדת להקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים

לעמדתה של עו"ד שגית אפיק, ועדת הכלכלה היא הוועדה המוסמכת והמתאימה לדון בהצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי, והעברת החוק לוועדה מיוחדת - שנועדה לעקוף את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - תהווה פגם מהותי בהליך החקיקה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מניות הבנייה והבנקים קפצו

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ● מדדי הבנייה והבנקים התקדמו בכ-1.5% ● טבע חצתה במהלך יום המסחר שווי שוק של 100 מיליארד שקל ● וול סטריט מסכמת שבוע חיובי של עליות, והציפיות להורדת ריבית בדצמבר הולכות וגוברות ● וגם: ההחלטה שתקבע אם יתרחש ראלי של סוף־שנה בשווקים שמעבר לים

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

"המהפכה השנייה בפנסיה" יוצאת לדרך: מערכת שליטה אישית לציבור על כספי החיסכון

רשות שוק ההון מוציאה לדרך מכרז חדש במטרה לייצר פלטפורמה חדשה שתחליף את המסלקה הפנסיונית ותאפשר לציבור לשלוט בצורה ישירה על המידע הפנסיוני שלו ואף לבצע פעולות ● המערכת תעלה כ-10 שקלים לכניסה ● רשות שוק ההון: "מהפכה בשוק החיסכון הפנסיוני בישראל"

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"