גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר ודאות בענף הרכב: המלאים דלילים וליצרנים אין תשובות

שוק הרכב התחיל את השנה החדשה בצורה מקרטעת: עיכובים, מחסורים, וסגירת הזמנות בלי תאריכים קונקרטיים ● משבר השבבים ממשיך להשפיע ויצרני הרכבים סוגרים פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון ● וגם: היבואנים צפויים להתחזק על חשבון חברות הליסינג

מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock
מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים רגילות נחשב חודש ינואר לחשוב והחגיגי ביותר בשנת המכירות של ענף הרכב הישראלי. בחודש זה מתחלפת "שנת העלייה על הכביש" ברישיון הרכב ונמסרות בו בממוצע כ-20% מכלל המסירות השנתיות של רכב חדש בישראל. סוכנויות הרכב עובדות "מסביב לשעון" במטרה למסור עשרות אלפי כלי רכב ללקוחות, שחלקם המתינו להם חודשים רבים. במקביל נפתחות ההזמנות לדגמים חדשים ונערכים מבצעי קידום.

אבל ביקור שערכנו בשבוע שעבר בכמה מאולמות התצוגה הגדולים של היבואנים, גילה תמונה לא מוכרת. אחרי עיכוב של יותר משבוע בקביעת קבוצות הרישוי, השנה נפתחה בעצלתיים, וסוכנויות רבות סובלות ממחסור בכוח אדם, במוביליות לשינוע כלי הרכב ובעיקר ממחסור במלאי עבור הזמנות חדשות.

בסוכנויות מנסים כיום אנשי המכירות לסגור "הזמנות עתידיות" מבלי שיהיה להם תאריך קונקרטי למסירה, ותהליך ההזמנה הזכיר לנו הזמנה למסעדה יוקרתית ומבוקשת. "אין לי כרגע תאריך אספקה לפחות עד אוגוסט אבל כדאי להיכנס לרשימה", אמר איש מכירות לזוג שהתעניין ברכב פנאי פופולרי ב-140 אלף שקל, "אולי יהיו ביטולים או שינויים".
השאלה הגדולה כרגע היא האם הפתיחה הפושרת של 2022 היא עדיין חלק מזעזועי הלוואי של השנה שעברה או שמא עדות מוקדמת לעתיד לבוא.

האופטימיות של 2022 מתחילה לדעוך

אחרי ש-2021 התאפיינה במחסור קשה בשבבים ושיבושים בייצור, רבים ציפו שהאור בקצה המנהרה יופיע לקראת 2022. אכן ברבעון האחרון של 2021 נדמה היה שמורגש שיפור מסוים. היצרנים החלו להתאים ולייעל את המערכות הלוגיסטיות שלהם למציאות חדשה של אספקת שבבים מצומצמת והחלו להפנים את העלייה במחירי חומרי הגלם.

 

אבל ככל שאנחנו נכנסים לתוך 2022 האופטימיות מתחילה לדעוך. בשבוע שעבר העריכה חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג (EY) כי מכירות הרכב ב-2022 יהיו מאתגרות לא פחות מב-2021. "הקורונה עדיין נמצאת בעולם ומגבילה בצורה משמעותית את התנהגות הצרכנים. אנחנו לא צופים שיפור מהיר וההתאוששות השוק תדחה ל-2023. המחצית הראשונה של השנה אפילו עשויה להתאפיין בירידה נוספת במסירות רכב ורק במחצית השנה אפשר לצפות לצבירת תאוצה".

ב-EY מעריכים כי הביקוש לרכב עדיין חזק. "ספרי ההזמנות של היצרנים מלאים והמשך העלייה במחירי המשומשות מעיד בבירור עד כמה גדול הביקוש. במצב הנוכחי של השוק ליצרנים אין צורך להעניק הנחות". החברה מעריכה כי המחסור בשבבים יאט אפילו את המכירות החזקות מאד של כלי הרכב החשמליים.

בינתיים, התמונה בחזית השבבים די מעורפלת. יצרני רכב רבים מבצעים בינואר השבתות ייצור יזומות לרגל החגים. יצרנים אחרים, דוגמת טויוטה, נאלצו לסגור פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון. גם אם יקטן הפער בין הביקוש להיצע של השבבים, תעשיית הרכב עדיין צריכה לספק מיליוני הזמנות לרכב, שנדחו מהשנה שעברה.

האירופאים סובלים יותר ממשבר השבבים

המחסור בשבבים לא משפיע בצורה אחידה על כל תעשיית הרכב. יצרנים עם "כיסים עמוקים" פתרו את הבעיה באמצעות תשלום מחירי פרמיום ליצרני השבבים כדי לקבל עדיפות. אחרים, דוגמת הקוריאנים והיפנים, נהנים מתמיכה ממשלתית צמודה בשל ההשפעה השלילית של שיבושי הייצור על כלל התל"ג באותן מדינות. ואילו היצרנים האירופאים, שעד כה לא זכו לגיבוי ממשלתי והעדיפו להיצמד לחוזי אספקה קיימים, סובלים יותר מכולם מהמשבר.

חברת המחקר AFS, שעוקבת אחר היקפי הייצור בתעשיית הרכב ברזולוציה שבועית, העריכה החודש כי תעשיית הרכב "איבדה" בשבוע הראשון של ינואר ייצור של כ-102 אלף כלי רכב כתוצאה ממשבר השבבים. כשיורדים לעומק הנתונים מגלים שכמעט 50% מאובדן הייצור היה באירופה ופחות מ-10% באסיה.

הפגיעה הסלקטיבית צפויה להשפיע על יחסי הכוחות בשוק הרכב הישראלי לפחות עד הרבעון השלישי. יש יבואנים ומותגים, בעיקר מיפן וקוריאה, שמתחילים את השנה עם מלאים סבירים בדגמי מפתח ויכולים לקבל הזמנות חדשות לאספקה אפילו לרבעון הנוכחי. מנגד יש אחרים, במיוחד כאלה שבסיס הייצור שלהם נמצא באירופה - דוגמת קבוצת פולקסווגן - שממשיכים לנהל את המלאי בשיטת "מהיד לפה". כלומר הם מזמינים מהיצרנים כמות גדולה ומקווים שמשהו ממנה "ייקלט" במערכת הייצור של היצרן.

שנה מאתגרת לחברות הליסינג

בהמשך למגמה של השנים האחרונות, 2022 צפוייה להתאפיין בשינוי ביחסי הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג. נזכיר שלחברות הליסינג יש שלושה מקורות רווח עיקריים: מכירת רכב משומש, מכירת רכב חדש ("אפס קילומטרים") וליסינג תפעולי. שנת 2021 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדות הענף בעיקר בזכות הפעילות של חברות הליסינג במכירת כלי רכב משומשים וחדשים. בתחום המשומשות חברות הליסינג ימשיכו ליהנות מנגישות לאספקה של משומשות טריות יחסית (עד ארבע שנים) ומכירתן תניב להם רווחים נאים גם ב-2022.

אבל, וזה אבל גדול, "החגיגה" שלהן בשוק הרכב החדש עומדת להסתיים השנה. בשנה החולפת חברות ליסינג ניצלו את הקשרים עם היבואנים כדי לקבל מלאים בהנחות משמעותיות ממחירי המחירון כמו בשנים "רגילות". לנוכח המחסור באספקה מכרו החברות הללו את כלי הרכב החדשים בשיטת "הדלת המסתובבת" ובמחיר מחירון מלא, ללא ההפחתות המקובלות על רכב מבעלות ליסינג. לפטנט הזה אפשר לקרוא "אפס קילומטר באפס הנחה" וזו הייתה בהחלט פעילות מאד רווחית ונטולת מאמץ.

 

אלא שבינתיים היבואנים למדו את הפטנט וסוגרים כיום את הפירצה. "בשנה שעברה חברות הליסינג תפסו אותנו לא מוכנים", אמר לנו בשבוע שעבר מנהל באחת מיבואניות הרכב הגדולות. "במחצית הראשונה עוד לא חזינו את המחסור ועשינו מאמצים לעמוד בהתחייבויות העסקיות ו/או "החבריות" שלנו לחברות הליסינג. כתוצאה מכך איבדנו להן ולמתחרים הרבה מכירות במחיר מלא. אבל השנה, בכפוף למלאי, ההנחות לחברות הליסינג יתכווצו וגם כמויות האספקה ללקוחות המוסדיים".

המדינה נצמדת לשיטה הישנה

לפגיעה הצפויה במכירות הרכב החדש של הענף תתלווה גם סביבה עסקית מאד מאתגרת בתחום הליסינג התפעולי, מקור ההכנסה הוותיק והיציב של הענף. זאת כתוצאה מצפי לירידה מואצת בהיקף החידוש של חוזי ליסינג תפעולי. הסיבה לכך היא שהמדינה ממשיכה להתייחס למקבלי הרכב הצמוד בתור "מחלבה" ונצמדת לשיטה הישנה לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד, שבה מחושב שווי השימוש בכל תקופת הליסינג על פי מחירו של הרכב כחדש.

השיטה הזו, שלאחרונה מלאו לה עשור, הגדילה את הכנסות המדינה ממס שווי השימוש מכ-3 ל-5 מיליארד שקל בשנה והפכה את כדאיות הרכב הצמוד לגבולית. היתרון המרכזי שנותר לרכב הליסינג על פני רכב בבעלות פרטית, הוא האפשרות לבצע בו נסועה עודפת ללא עלות נוספת (דלק חינם). אולם ככל שיותר עובדים עוברים לעבוד מהבית גם היתרון הזה הולך ומתקזז.

המגמה אף תואץ בעידן של הרכבים החשמליים, שבו גם העלות השולית לקילומטר נסיעה היא ממילא זניחה וכך גם עלות התחזוקה השוטפת. לא נופתע אם בין 8000 ההזמנות הפתוחות לרכב חשמלי "עממי", שעמם פותח הענף את 2022, יש לא מעט בעלי רכב ליסינג שעבר.

עוד כתבות

מימין: אסף זגריזק, יודפת אפק-ארזי, ינקי קוינט ורועי כחלון בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

רועי כחלון: "עובדים מסביב לשעון על הנפקת התעשייה האווירית"

במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" ● יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"

יונתן לבנדר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"האמנות האמיתית היא AI, וזה ישנה את עולם הבריאות"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, הציג סגן השותף המנהל וראש מערך הייעוץ של KPMG, את האופן שבו הטכנולוגיות החדשות, ובעיקר ה-AI, משנים ועתידים לשנות את חוקי המשחק ● לדבריו, ישראל מובילה באימוץ אך מעוכבת בידי רגולציה

נשיא ומנכ''ל ICL אלעד אהרונסון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ICL: כ־400 מיליון איש מקבלים את המזון שלהם בזכות המוצרים שלנו

על רקע שינוי הזיכיון בים המלח, מנכ"ל ונשיא ICL אלעד אהרונסון הציג בוועידת ישראל לעסקים של גלובס את פעילות החברה כפתרון לאתגרי ביטחון המזון העולמי ● "ביל גייטס אומר כי בין 40%-50% מתושבי כדור הארץ חבים את היכולת שלהם לחיות לשימוש ההולך וגובר של דשנים"

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון

הישראליות בוול סטריט / צילום: באדיבות נאייקס, אלן צצקין, נאבן

הישראלית שצנחה במעל 20% בעקבות הדוחות, וזו שהתאוששה מהשפל

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● פלטפורמת בניית האתרים Wix נפלה בכ-24% מאז שפרסמה את דוחותיה, על רקע ירידה שנרשמה בשולי הרווח ● מנגד, נאייקס קפצה בשיעור דו־ספרתי לאחר הדוחות ● נאבן התאוששה מעט, לאחר שנפלה במעל 40% מאז הנפקתה בחודש שעבר

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הקרב על הצעירים: הפועלים יממן את המסחר בניירות ערך לגילאי 35 ומטה

בנק הפועלים משיק חבילת הטבות לצעירים ולסטודנטים, והוא יממן להם החזר מלא של עמלות המסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל ● כמו כן, לקוחות אלו שיצטרפו לבנק הפועלים, ייהנו מהחזר מלא של עמלות מסוף נובמבר 2025 עד לסוף חודש יוני 2026

באי הוועידה / צילום: ראי כץ

המגזר העסקי בוועידת ישראל לעסקים: תמונות ורגעים מהמפגש

כ-250 מנכ"לים ויושבי-ראש של חברות במשק לקחו חלק בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים, שהתקיים במוצאי שבת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ● היום, בפעם ה-32 התקיימה ועידת ישראל לעסקים של גלובס, בסימן "חוסן מול האתגרים" ● אירועים ומינויים

מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר: "הצריכה בישראל חזקה, אבל אין מספיק שטחי מסחר"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, כי הוא קרא לקובעי המדיניות להאיץ פיתוח אזורי - בפרט בצפון ● "הצעתי להפוך את קריית שמונה לשלוש שנים ל'עיר ללא מע"מ', כמו אילת. זה היה מצית את המסחר ומחזיר חיים לאזור. בינתיים זה לא מתקדם"

גבי בוגנים / צילום: פזית אסולין

הרכישה הסתבכה: אקסל טוענת לטעות של 20 מיליון שקל בדוחות סינאל

לאחר שרכשה את השליטה בחברת התוכנה ב־93 מיליון שקל, טוענת אקסל כי סינאל רשמה בעבר הכנסות יתר של 20 מיליון שקל בשל הפרשה שגויה ● המוכר: "אולי רוצים לשפר תנאי העסקה"

חזי חאלאויה בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

יו"ר נמלי ישראל: "ישראל צריכה להיות שער לאירופה. אסור לפספס את ההזדמנות"

חזי חאלאויה דיבר בועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנות הטמונה במסדרון הכלכלי IMEC בין הודו לאירופה, שישראל טרם הצטרפה אליו ● "מדובר במצפן גיאו־אסטרטגי. אם נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה זכייה לדורות. ואם לא נקבל את ההחלטות הנכונות, זו תהיה בכייה לדורות"

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

מימין: אסף זגריזק, שאול שניידר ועמית לנג בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר: "אני לא מתנגד להנפקה"

שניידר אמר את הדברים בשיחה בנושא התשתיות הקריטיות של ישראל בוועידת ישראל לעסקים של גלובס ● מנכ"ל מקורות עמית לנג: "יש לישראל פוטנציאל להיות ספקית מים לסוריה וכך ליצור מארג גאו-פוליטי"

דירה במגדל המלך דוד בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

בכמה נמכרה דירה עם 7 חדרים במגדל המלך דוד בתל אביב?

הדירה במגדל המלך דוד בתל אביב, בת 7 חדרים, נמכרה במחיר נמוך מהמקובל בשוק ● מגדל המלך דוד צמוד למלון דן, ושייך למשפחת מגדלי יוקרה ראשונים שהוקמו בעיר - ביניהם גם גן העיר ובזל ● בעבר נרשמו במגדל עסקאות במחירים של 100 אלף שקל למ"ר ויותר

אביטל פרדו בוועידת ישראל לעסקים

אביטל פרדו, שותף מייסד בפאגאיה: "בתוך עשור נוכל להפוך לאחת מחברות האשראי הצרכני הגדולות בעולם"

אביטל פרדו סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על השוק התנודתי, מעבר החברה ממודל יוניקורן למוסד פיננסי – והאתגר של השנים הבאות ● בנוסף, הכריז כי "היתרון התחרותי האמיתי של ה-AI עוד לא נחשף"

מייקל רפפורט, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מייקל רפפורט: "ישראל צריכה להיפטר מהמושג הסברה, כי היא לא צריכה להסביר שום דבר"

"נעלבתי מכך ששחקנים לא יכלו לתמוך בישראל בזמן שהיו חטופים בשבי. זו מבוכה", אמר השחקן והאקטיביסט הפרו-ישראלי מייקל רפפורט בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● בעוד כמעט כל שחקני הוליווד, לרבות היהודים שבהם, נאלמו דום או יצאו כנגד ישראל אחרי ה-7 באוקטובר, רפפורט היה בין אלה שהשמיעו קול צלול וברור בעד ישראל

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

אלונה בר און בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "גלובס, כמו הכלכלה הישראלית, הוא סיפור של חוסן מול האתגרים"

מו"ל גלובס אלונה בר און דיברה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על ימיו הראשונים של העיתון ב-1983 זמן קצר לאחר קריסת הבורסה, על האתגרים במציאות שמשתנה ללא הרף ועל ההתמקדות בסיקור מקצועי ואמין ● "הכלכלה הישראלית חשובה לנו מאוד, וזו גם התמה של גלובס", אמרה

פרופ' יצחק קרייס בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל שיבא: "זו המהפכה הכי גדולה בבריאות מאז ימי היפוקרטס"

במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס אמר פרופ' יצחק קרייס כי הבינה המלאכותית יכולה "לשנות את כל הדרך שבה תחום הבריאות פועל" • לדבריו, אחוזי הצלת החיים בבתי החולים בישראל עומדים על יותר מ־99% • על השת"פ עם אנבידיה אמר: "פרויקט שיאפשר לנו לפצח 98% מה־DNA"

הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' עירן הלפרין / צילום: פרטי

חוקר השנאה שמצהיר: "אנחנו נוסעים ב-300 קמ"ש לעבר הקצנה"

שיחה עם פרופ' עירן הלפרין, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ● על הקיטוב שהפך לנורמה, הסיבות לכך ומה ישראל צריכה לעשות כדי לעצור את הדהירה

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"