גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר ודאות בענף הרכב: המלאים דלילים וליצרנים אין תשובות

שוק הרכב התחיל את השנה החדשה בצורה מקרטעת: עיכובים, מחסורים, וסגירת הזמנות בלי תאריכים קונקרטיים ● משבר השבבים ממשיך להשפיע ויצרני הרכבים סוגרים פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון ● וגם: היבואנים צפויים להתחזק על חשבון חברות הליסינג

מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock
מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים רגילות נחשב חודש ינואר לחשוב והחגיגי ביותר בשנת המכירות של ענף הרכב הישראלי. בחודש זה מתחלפת "שנת העלייה על הכביש" ברישיון הרכב ונמסרות בו בממוצע כ-20% מכלל המסירות השנתיות של רכב חדש בישראל. סוכנויות הרכב עובדות "מסביב לשעון" במטרה למסור עשרות אלפי כלי רכב ללקוחות, שחלקם המתינו להם חודשים רבים. במקביל נפתחות ההזמנות לדגמים חדשים ונערכים מבצעי קידום.

אבל ביקור שערכנו בשבוע שעבר בכמה מאולמות התצוגה הגדולים של היבואנים, גילה תמונה לא מוכרת. אחרי עיכוב של יותר משבוע בקביעת קבוצות הרישוי, השנה נפתחה בעצלתיים, וסוכנויות רבות סובלות ממחסור בכוח אדם, במוביליות לשינוע כלי הרכב ובעיקר ממחסור במלאי עבור הזמנות חדשות.

בסוכנויות מנסים כיום אנשי המכירות לסגור "הזמנות עתידיות" מבלי שיהיה להם תאריך קונקרטי למסירה, ותהליך ההזמנה הזכיר לנו הזמנה למסעדה יוקרתית ומבוקשת. "אין לי כרגע תאריך אספקה לפחות עד אוגוסט אבל כדאי להיכנס לרשימה", אמר איש מכירות לזוג שהתעניין ברכב פנאי פופולרי ב-140 אלף שקל, "אולי יהיו ביטולים או שינויים".
השאלה הגדולה כרגע היא האם הפתיחה הפושרת של 2022 היא עדיין חלק מזעזועי הלוואי של השנה שעברה או שמא עדות מוקדמת לעתיד לבוא.

האופטימיות של 2022 מתחילה לדעוך

אחרי ש-2021 התאפיינה במחסור קשה בשבבים ושיבושים בייצור, רבים ציפו שהאור בקצה המנהרה יופיע לקראת 2022. אכן ברבעון האחרון של 2021 נדמה היה שמורגש שיפור מסוים. היצרנים החלו להתאים ולייעל את המערכות הלוגיסטיות שלהם למציאות חדשה של אספקת שבבים מצומצמת והחלו להפנים את העלייה במחירי חומרי הגלם.

 

אבל ככל שאנחנו נכנסים לתוך 2022 האופטימיות מתחילה לדעוך. בשבוע שעבר העריכה חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג (EY) כי מכירות הרכב ב-2022 יהיו מאתגרות לא פחות מב-2021. "הקורונה עדיין נמצאת בעולם ומגבילה בצורה משמעותית את התנהגות הצרכנים. אנחנו לא צופים שיפור מהיר וההתאוששות השוק תדחה ל-2023. המחצית הראשונה של השנה אפילו עשויה להתאפיין בירידה נוספת במסירות רכב ורק במחצית השנה אפשר לצפות לצבירת תאוצה".

ב-EY מעריכים כי הביקוש לרכב עדיין חזק. "ספרי ההזמנות של היצרנים מלאים והמשך העלייה במחירי המשומשות מעיד בבירור עד כמה גדול הביקוש. במצב הנוכחי של השוק ליצרנים אין צורך להעניק הנחות". החברה מעריכה כי המחסור בשבבים יאט אפילו את המכירות החזקות מאד של כלי הרכב החשמליים.

בינתיים, התמונה בחזית השבבים די מעורפלת. יצרני רכב רבים מבצעים בינואר השבתות ייצור יזומות לרגל החגים. יצרנים אחרים, דוגמת טויוטה, נאלצו לסגור פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון. גם אם יקטן הפער בין הביקוש להיצע של השבבים, תעשיית הרכב עדיין צריכה לספק מיליוני הזמנות לרכב, שנדחו מהשנה שעברה.

האירופאים סובלים יותר ממשבר השבבים

המחסור בשבבים לא משפיע בצורה אחידה על כל תעשיית הרכב. יצרנים עם "כיסים עמוקים" פתרו את הבעיה באמצעות תשלום מחירי פרמיום ליצרני השבבים כדי לקבל עדיפות. אחרים, דוגמת הקוריאנים והיפנים, נהנים מתמיכה ממשלתית צמודה בשל ההשפעה השלילית של שיבושי הייצור על כלל התל"ג באותן מדינות. ואילו היצרנים האירופאים, שעד כה לא זכו לגיבוי ממשלתי והעדיפו להיצמד לחוזי אספקה קיימים, סובלים יותר מכולם מהמשבר.

חברת המחקר AFS, שעוקבת אחר היקפי הייצור בתעשיית הרכב ברזולוציה שבועית, העריכה החודש כי תעשיית הרכב "איבדה" בשבוע הראשון של ינואר ייצור של כ-102 אלף כלי רכב כתוצאה ממשבר השבבים. כשיורדים לעומק הנתונים מגלים שכמעט 50% מאובדן הייצור היה באירופה ופחות מ-10% באסיה.

הפגיעה הסלקטיבית צפויה להשפיע על יחסי הכוחות בשוק הרכב הישראלי לפחות עד הרבעון השלישי. יש יבואנים ומותגים, בעיקר מיפן וקוריאה, שמתחילים את השנה עם מלאים סבירים בדגמי מפתח ויכולים לקבל הזמנות חדשות לאספקה אפילו לרבעון הנוכחי. מנגד יש אחרים, במיוחד כאלה שבסיס הייצור שלהם נמצא באירופה - דוגמת קבוצת פולקסווגן - שממשיכים לנהל את המלאי בשיטת "מהיד לפה". כלומר הם מזמינים מהיצרנים כמות גדולה ומקווים שמשהו ממנה "ייקלט" במערכת הייצור של היצרן.

שנה מאתגרת לחברות הליסינג

בהמשך למגמה של השנים האחרונות, 2022 צפוייה להתאפיין בשינוי ביחסי הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג. נזכיר שלחברות הליסינג יש שלושה מקורות רווח עיקריים: מכירת רכב משומש, מכירת רכב חדש ("אפס קילומטרים") וליסינג תפעולי. שנת 2021 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדות הענף בעיקר בזכות הפעילות של חברות הליסינג במכירת כלי רכב משומשים וחדשים. בתחום המשומשות חברות הליסינג ימשיכו ליהנות מנגישות לאספקה של משומשות טריות יחסית (עד ארבע שנים) ומכירתן תניב להם רווחים נאים גם ב-2022.

אבל, וזה אבל גדול, "החגיגה" שלהן בשוק הרכב החדש עומדת להסתיים השנה. בשנה החולפת חברות ליסינג ניצלו את הקשרים עם היבואנים כדי לקבל מלאים בהנחות משמעותיות ממחירי המחירון כמו בשנים "רגילות". לנוכח המחסור באספקה מכרו החברות הללו את כלי הרכב החדשים בשיטת "הדלת המסתובבת" ובמחיר מחירון מלא, ללא ההפחתות המקובלות על רכב מבעלות ליסינג. לפטנט הזה אפשר לקרוא "אפס קילומטר באפס הנחה" וזו הייתה בהחלט פעילות מאד רווחית ונטולת מאמץ.

 

אלא שבינתיים היבואנים למדו את הפטנט וסוגרים כיום את הפירצה. "בשנה שעברה חברות הליסינג תפסו אותנו לא מוכנים", אמר לנו בשבוע שעבר מנהל באחת מיבואניות הרכב הגדולות. "במחצית הראשונה עוד לא חזינו את המחסור ועשינו מאמצים לעמוד בהתחייבויות העסקיות ו/או "החבריות" שלנו לחברות הליסינג. כתוצאה מכך איבדנו להן ולמתחרים הרבה מכירות במחיר מלא. אבל השנה, בכפוף למלאי, ההנחות לחברות הליסינג יתכווצו וגם כמויות האספקה ללקוחות המוסדיים".

המדינה נצמדת לשיטה הישנה

לפגיעה הצפויה במכירות הרכב החדש של הענף תתלווה גם סביבה עסקית מאד מאתגרת בתחום הליסינג התפעולי, מקור ההכנסה הוותיק והיציב של הענף. זאת כתוצאה מצפי לירידה מואצת בהיקף החידוש של חוזי ליסינג תפעולי. הסיבה לכך היא שהמדינה ממשיכה להתייחס למקבלי הרכב הצמוד בתור "מחלבה" ונצמדת לשיטה הישנה לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד, שבה מחושב שווי השימוש בכל תקופת הליסינג על פי מחירו של הרכב כחדש.

השיטה הזו, שלאחרונה מלאו לה עשור, הגדילה את הכנסות המדינה ממס שווי השימוש מכ-3 ל-5 מיליארד שקל בשנה והפכה את כדאיות הרכב הצמוד לגבולית. היתרון המרכזי שנותר לרכב הליסינג על פני רכב בבעלות פרטית, הוא האפשרות לבצע בו נסועה עודפת ללא עלות נוספת (דלק חינם). אולם ככל שיותר עובדים עוברים לעבוד מהבית גם היתרון הזה הולך ומתקזז.

המגמה אף תואץ בעידן של הרכבים החשמליים, שבו גם העלות השולית לקילומטר נסיעה היא ממילא זניחה וכך גם עלות התחזוקה השוטפת. לא נופתע אם בין 8000 ההזמנות הפתוחות לרכב חשמלי "עממי", שעמם פותח הענף את 2022, יש לא מעט בעלי רכב ליסינג שעבר.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה במגמה חיובית; טבע עלתה ב-3%, מניות הגז זינקו

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ● מניות הגז מזנקות לאחר שהושגו הסכמות על יצוא הגז למצרים ● הנשיא טראמפ אישר לאנבידיה למכור שבבי AI לסין תחת תנאים מסוימים ● מניות אוריון וסוגת זכו לקבלת פנים חיובית ביום המסחר הראשון שלהן ● השקל הפך החודש למטבע החזק בעולם מול הדולר ● וגם: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שממליץ לצמצם אחזקות במניות "שבע המופלאות"

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

אוניברסיטאות העילית האמריקאיות שקיבלו ציון נכשל בהתמודדות עם אנטישמיות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חמאס ממשיך להתחזק בעזה, ניתוח חדש של האו"ם קובע כי "בעזה יש 68 טון של פסולת בניין", והדוח שמעניק ציונים למוסדות אקדמיים בארה"ב על התמודדות עם אנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

דירה במתנה / אילוסטרציה: Shutterstock

להגן על ההון המשפחתי: האם דירה שאדם קיבל במתנה יכולה להיות על תנאי?

בית המשפט הורה לגבר להחזיר להורי אשתו לשעבר את הסכום שנתנו להם לצורך רכישת דירה ● זאת מכיוון שחתם על "כתב התחייבות" שבו הסכים כי אם יתגרש ישיב להורים את הכסף שקיבל לקניית הדירה

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

אוניית צים LNG / צילום: Mr YC Chou

בעלי המניות של צים בדרישה לדירקטוריון: לפטר את מנכ"ל החברה

בחברת הספנות, שמתנהלת כבר שנה ללא בעל שליטה, מתפתח בשבועות האחרונים מאבק פרוקסי סוער ● צחי אברהם, אחד מבעלי המניות:"חברי הנהלה מנסים לרכוש את החברה בפחות מסך המזומנים בקופה" ● בעלי המניות קוראים לדירקטוריון להפסיק את כהונת המנכ"ל גליקמן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

משבר בהגדלות הרמטכ"ל: נתניהו שינה את דעתו, צה"ל מסרב לפשרה

לאחר פגישה לילית עם יו"ר ועדת חוץ ובטחון, בועז ביסמוט וראש המתנגדים להכשרת הגדלות הרמטכ"ל, ח"כ עמית הלוי, ראש הממשלה עבר לתמוך בפשרה מקיפה שלא כוללת את אישור ההגדלות לפנסיות הגישור ● בצה"ל דוחים את המהלך, והדיון שתוכנן בוועדת החוץ והביטחון בוטל - בעוד המועד שקבע בג"ץ להסדרת החוק מתקרב

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

קיצור הדוחות והארכת המועד לדיווחים מיידים: אלה השינויים המרכזיים שמתכננת רשות ני"ע

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר"

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026, ודרשה ממשרדי הממשלה לשוב עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק ● ללא הסכמה עד סוף החודש - המסים יזנקו אוטומטית בתחילת ינואר

מונית שעובדת עם TAXIGO / צילום: טקסיגו

המיזם החדש שמאיים על נתח השוק של גט טקסי

פלטפורמת המוניות והשירותים החדשה TAXIGO יוצאת לדרך וכבר גייסה 4,000 נהגים ● בשיבא מוקמת חטיבת חדשנות ע"ש איל מאיר ברקוביץ וגל מאיר איזנקוט שנפלו בעזה, המשלבת סטארט־אפים וצוותים קליניים ● אוני' רייכמן פתחה קליניקה משפטית חדשה לייצוג וסיוע לנכי צה"ל ● וגם: עשרות דיפלומטים ובכירים בתעשייה נפגשו באירוע שהוקדש לכלכלה הישראלית ● אירועים ומינויים

שמאי רז אברהם / צילום: רון כהן

שמאים מכריעים נגד ועדות מקומיות: מעכבות תשלומים עבורנו

מספר ועדות מקומיות מעכבות תשלומים לשמאים מכריעים, בנוגע להכרעות של היטלי השבחה, ובכך מעכבות את ההליך ופוגעות ביזמים ובאנשים פרטיים, כך לפי כמה משרדי שמאים • השמאי רז אברהם: "הוועדות המקומיות מתעשרות על חשבון הנישומים"

כנס החירום של ארגון העיתונאים: ''בלי תקשורת חופשית – אין דמוקרטיה'' / צילום: אלעד גוטמן

עשרות עיתונאים נכחו בכנס החירום: "קרעי מאיים גם על ערוץ 14"

ברקע הצעות החוק של הממשלה, בכירי התקשורת הישראלית התכנסו הבוקר לכנס חירום של מועצת העיתונות וארגון העיתונאים ● "הממשלה הזו לא אוהבת אמת, אבל מי שמתעסק, מתרסק. אנחנו ננצח אותם", אמר יו"ר הארגון חיים הר זהב ● וגם: מגיש ערוץ 14 שלקח חלק באירוע