גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר ודאות בענף הרכב: המלאים דלילים וליצרנים אין תשובות

שוק הרכב התחיל את השנה החדשה בצורה מקרטעת: עיכובים, מחסורים, וסגירת הזמנות בלי תאריכים קונקרטיים ● משבר השבבים ממשיך להשפיע ויצרני הרכבים סוגרים פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון ● וגם: היבואנים צפויים להתחזק על חשבון חברות הליסינג

מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock
מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים רגילות נחשב חודש ינואר לחשוב והחגיגי ביותר בשנת המכירות של ענף הרכב הישראלי. בחודש זה מתחלפת "שנת העלייה על הכביש" ברישיון הרכב ונמסרות בו בממוצע כ-20% מכלל המסירות השנתיות של רכב חדש בישראל. סוכנויות הרכב עובדות "מסביב לשעון" במטרה למסור עשרות אלפי כלי רכב ללקוחות, שחלקם המתינו להם חודשים רבים. במקביל נפתחות ההזמנות לדגמים חדשים ונערכים מבצעי קידום.

אבל ביקור שערכנו בשבוע שעבר בכמה מאולמות התצוגה הגדולים של היבואנים, גילה תמונה לא מוכרת. אחרי עיכוב של יותר משבוע בקביעת קבוצות הרישוי, השנה נפתחה בעצלתיים, וסוכנויות רבות סובלות ממחסור בכוח אדם, במוביליות לשינוע כלי הרכב ובעיקר ממחסור במלאי עבור הזמנות חדשות.

בסוכנויות מנסים כיום אנשי המכירות לסגור "הזמנות עתידיות" מבלי שיהיה להם תאריך קונקרטי למסירה, ותהליך ההזמנה הזכיר לנו הזמנה למסעדה יוקרתית ומבוקשת. "אין לי כרגע תאריך אספקה לפחות עד אוגוסט אבל כדאי להיכנס לרשימה", אמר איש מכירות לזוג שהתעניין ברכב פנאי פופולרי ב-140 אלף שקל, "אולי יהיו ביטולים או שינויים".
השאלה הגדולה כרגע היא האם הפתיחה הפושרת של 2022 היא עדיין חלק מזעזועי הלוואי של השנה שעברה או שמא עדות מוקדמת לעתיד לבוא.

האופטימיות של 2022 מתחילה לדעוך

אחרי ש-2021 התאפיינה במחסור קשה בשבבים ושיבושים בייצור, רבים ציפו שהאור בקצה המנהרה יופיע לקראת 2022. אכן ברבעון האחרון של 2021 נדמה היה שמורגש שיפור מסוים. היצרנים החלו להתאים ולייעל את המערכות הלוגיסטיות שלהם למציאות חדשה של אספקת שבבים מצומצמת והחלו להפנים את העלייה במחירי חומרי הגלם.

 

אבל ככל שאנחנו נכנסים לתוך 2022 האופטימיות מתחילה לדעוך. בשבוע שעבר העריכה חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג (EY) כי מכירות הרכב ב-2022 יהיו מאתגרות לא פחות מב-2021. "הקורונה עדיין נמצאת בעולם ומגבילה בצורה משמעותית את התנהגות הצרכנים. אנחנו לא צופים שיפור מהיר וההתאוששות השוק תדחה ל-2023. המחצית הראשונה של השנה אפילו עשויה להתאפיין בירידה נוספת במסירות רכב ורק במחצית השנה אפשר לצפות לצבירת תאוצה".

ב-EY מעריכים כי הביקוש לרכב עדיין חזק. "ספרי ההזמנות של היצרנים מלאים והמשך העלייה במחירי המשומשות מעיד בבירור עד כמה גדול הביקוש. במצב הנוכחי של השוק ליצרנים אין צורך להעניק הנחות". החברה מעריכה כי המחסור בשבבים יאט אפילו את המכירות החזקות מאד של כלי הרכב החשמליים.

בינתיים, התמונה בחזית השבבים די מעורפלת. יצרני רכב רבים מבצעים בינואר השבתות ייצור יזומות לרגל החגים. יצרנים אחרים, דוגמת טויוטה, נאלצו לסגור פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון. גם אם יקטן הפער בין הביקוש להיצע של השבבים, תעשיית הרכב עדיין צריכה לספק מיליוני הזמנות לרכב, שנדחו מהשנה שעברה.

האירופאים סובלים יותר ממשבר השבבים

המחסור בשבבים לא משפיע בצורה אחידה על כל תעשיית הרכב. יצרנים עם "כיסים עמוקים" פתרו את הבעיה באמצעות תשלום מחירי פרמיום ליצרני השבבים כדי לקבל עדיפות. אחרים, דוגמת הקוריאנים והיפנים, נהנים מתמיכה ממשלתית צמודה בשל ההשפעה השלילית של שיבושי הייצור על כלל התל"ג באותן מדינות. ואילו היצרנים האירופאים, שעד כה לא זכו לגיבוי ממשלתי והעדיפו להיצמד לחוזי אספקה קיימים, סובלים יותר מכולם מהמשבר.

חברת המחקר AFS, שעוקבת אחר היקפי הייצור בתעשיית הרכב ברזולוציה שבועית, העריכה החודש כי תעשיית הרכב "איבדה" בשבוע הראשון של ינואר ייצור של כ-102 אלף כלי רכב כתוצאה ממשבר השבבים. כשיורדים לעומק הנתונים מגלים שכמעט 50% מאובדן הייצור היה באירופה ופחות מ-10% באסיה.

הפגיעה הסלקטיבית צפויה להשפיע על יחסי הכוחות בשוק הרכב הישראלי לפחות עד הרבעון השלישי. יש יבואנים ומותגים, בעיקר מיפן וקוריאה, שמתחילים את השנה עם מלאים סבירים בדגמי מפתח ויכולים לקבל הזמנות חדשות לאספקה אפילו לרבעון הנוכחי. מנגד יש אחרים, במיוחד כאלה שבסיס הייצור שלהם נמצא באירופה - דוגמת קבוצת פולקסווגן - שממשיכים לנהל את המלאי בשיטת "מהיד לפה". כלומר הם מזמינים מהיצרנים כמות גדולה ומקווים שמשהו ממנה "ייקלט" במערכת הייצור של היצרן.

שנה מאתגרת לחברות הליסינג

בהמשך למגמה של השנים האחרונות, 2022 צפוייה להתאפיין בשינוי ביחסי הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג. נזכיר שלחברות הליסינג יש שלושה מקורות רווח עיקריים: מכירת רכב משומש, מכירת רכב חדש ("אפס קילומטרים") וליסינג תפעולי. שנת 2021 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדות הענף בעיקר בזכות הפעילות של חברות הליסינג במכירת כלי רכב משומשים וחדשים. בתחום המשומשות חברות הליסינג ימשיכו ליהנות מנגישות לאספקה של משומשות טריות יחסית (עד ארבע שנים) ומכירתן תניב להם רווחים נאים גם ב-2022.

אבל, וזה אבל גדול, "החגיגה" שלהן בשוק הרכב החדש עומדת להסתיים השנה. בשנה החולפת חברות ליסינג ניצלו את הקשרים עם היבואנים כדי לקבל מלאים בהנחות משמעותיות ממחירי המחירון כמו בשנים "רגילות". לנוכח המחסור באספקה מכרו החברות הללו את כלי הרכב החדשים בשיטת "הדלת המסתובבת" ובמחיר מחירון מלא, ללא ההפחתות המקובלות על רכב מבעלות ליסינג. לפטנט הזה אפשר לקרוא "אפס קילומטר באפס הנחה" וזו הייתה בהחלט פעילות מאד רווחית ונטולת מאמץ.

 

אלא שבינתיים היבואנים למדו את הפטנט וסוגרים כיום את הפירצה. "בשנה שעברה חברות הליסינג תפסו אותנו לא מוכנים", אמר לנו בשבוע שעבר מנהל באחת מיבואניות הרכב הגדולות. "במחצית הראשונה עוד לא חזינו את המחסור ועשינו מאמצים לעמוד בהתחייבויות העסקיות ו/או "החבריות" שלנו לחברות הליסינג. כתוצאה מכך איבדנו להן ולמתחרים הרבה מכירות במחיר מלא. אבל השנה, בכפוף למלאי, ההנחות לחברות הליסינג יתכווצו וגם כמויות האספקה ללקוחות המוסדיים".

המדינה נצמדת לשיטה הישנה

לפגיעה הצפויה במכירות הרכב החדש של הענף תתלווה גם סביבה עסקית מאד מאתגרת בתחום הליסינג התפעולי, מקור ההכנסה הוותיק והיציב של הענף. זאת כתוצאה מצפי לירידה מואצת בהיקף החידוש של חוזי ליסינג תפעולי. הסיבה לכך היא שהמדינה ממשיכה להתייחס למקבלי הרכב הצמוד בתור "מחלבה" ונצמדת לשיטה הישנה לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד, שבה מחושב שווי השימוש בכל תקופת הליסינג על פי מחירו של הרכב כחדש.

השיטה הזו, שלאחרונה מלאו לה עשור, הגדילה את הכנסות המדינה ממס שווי השימוש מכ-3 ל-5 מיליארד שקל בשנה והפכה את כדאיות הרכב הצמוד לגבולית. היתרון המרכזי שנותר לרכב הליסינג על פני רכב בבעלות פרטית, הוא האפשרות לבצע בו נסועה עודפת ללא עלות נוספת (דלק חינם). אולם ככל שיותר עובדים עוברים לעבוד מהבית גם היתרון הזה הולך ומתקזז.

המגמה אף תואץ בעידן של הרכבים החשמליים, שבו גם העלות השולית לקילומטר נסיעה היא ממילא זניחה וכך גם עלות התחזוקה השוטפת. לא נופתע אם בין 8000 ההזמנות הפתוחות לרכב חשמלי "עממי", שעמם פותח הענף את 2022, יש לא מעט בעלי רכב ליסינג שעבר.

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות