גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר ודאות בענף הרכב: המלאים דלילים וליצרנים אין תשובות

שוק הרכב התחיל את השנה החדשה בצורה מקרטעת: עיכובים, מחסורים, וסגירת הזמנות בלי תאריכים קונקרטיים ● משבר השבבים ממשיך להשפיע ויצרני הרכבים סוגרים פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון ● וגם: היבואנים צפויים להתחזק על חשבון חברות הליסינג

מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock
מוסך. ענף הרכב הישראלי פותח שנה עם סימני שאלה/ אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים רגילות נחשב חודש ינואר לחשוב והחגיגי ביותר בשנת המכירות של ענף הרכב הישראלי. בחודש זה מתחלפת "שנת העלייה על הכביש" ברישיון הרכב ונמסרות בו בממוצע כ-20% מכלל המסירות השנתיות של רכב חדש בישראל. סוכנויות הרכב עובדות "מסביב לשעון" במטרה למסור עשרות אלפי כלי רכב ללקוחות, שחלקם המתינו להם חודשים רבים. במקביל נפתחות ההזמנות לדגמים חדשים ונערכים מבצעי קידום.

אבל ביקור שערכנו בשבוע שעבר בכמה מאולמות התצוגה הגדולים של היבואנים, גילה תמונה לא מוכרת. אחרי עיכוב של יותר משבוע בקביעת קבוצות הרישוי, השנה נפתחה בעצלתיים, וסוכנויות רבות סובלות ממחסור בכוח אדם, במוביליות לשינוע כלי הרכב ובעיקר ממחסור במלאי עבור הזמנות חדשות.

בסוכנויות מנסים כיום אנשי המכירות לסגור "הזמנות עתידיות" מבלי שיהיה להם תאריך קונקרטי למסירה, ותהליך ההזמנה הזכיר לנו הזמנה למסעדה יוקרתית ומבוקשת. "אין לי כרגע תאריך אספקה לפחות עד אוגוסט אבל כדאי להיכנס לרשימה", אמר איש מכירות לזוג שהתעניין ברכב פנאי פופולרי ב-140 אלף שקל, "אולי יהיו ביטולים או שינויים".
השאלה הגדולה כרגע היא האם הפתיחה הפושרת של 2022 היא עדיין חלק מזעזועי הלוואי של השנה שעברה או שמא עדות מוקדמת לעתיד לבוא.

האופטימיות של 2022 מתחילה לדעוך

אחרי ש-2021 התאפיינה במחסור קשה בשבבים ושיבושים בייצור, רבים ציפו שהאור בקצה המנהרה יופיע לקראת 2022. אכן ברבעון האחרון של 2021 נדמה היה שמורגש שיפור מסוים. היצרנים החלו להתאים ולייעל את המערכות הלוגיסטיות שלהם למציאות חדשה של אספקת שבבים מצומצמת והחלו להפנים את העלייה במחירי חומרי הגלם.

 

אבל ככל שאנחנו נכנסים לתוך 2022 האופטימיות מתחילה לדעוך. בשבוע שעבר העריכה חברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג (EY) כי מכירות הרכב ב-2022 יהיו מאתגרות לא פחות מב-2021. "הקורונה עדיין נמצאת בעולם ומגבילה בצורה משמעותית את התנהגות הצרכנים. אנחנו לא צופים שיפור מהיר וההתאוששות השוק תדחה ל-2023. המחצית הראשונה של השנה אפילו עשויה להתאפיין בירידה נוספת במסירות רכב ורק במחצית השנה אפשר לצפות לצבירת תאוצה".

ב-EY מעריכים כי הביקוש לרכב עדיין חזק. "ספרי ההזמנות של היצרנים מלאים והמשך העלייה במחירי המשומשות מעיד בבירור עד כמה גדול הביקוש. במצב הנוכחי של השוק ליצרנים אין צורך להעניק הנחות". החברה מעריכה כי המחסור בשבבים יאט אפילו את המכירות החזקות מאד של כלי הרכב החשמליים.

בינתיים, התמונה בחזית השבבים די מעורפלת. יצרני רכב רבים מבצעים בינואר השבתות ייצור יזומות לרגל החגים. יצרנים אחרים, דוגמת טויוטה, נאלצו לסגור פסי ייצור בגלל התפשטות האומיקרון. גם אם יקטן הפער בין הביקוש להיצע של השבבים, תעשיית הרכב עדיין צריכה לספק מיליוני הזמנות לרכב, שנדחו מהשנה שעברה.

האירופאים סובלים יותר ממשבר השבבים

המחסור בשבבים לא משפיע בצורה אחידה על כל תעשיית הרכב. יצרנים עם "כיסים עמוקים" פתרו את הבעיה באמצעות תשלום מחירי פרמיום ליצרני השבבים כדי לקבל עדיפות. אחרים, דוגמת הקוריאנים והיפנים, נהנים מתמיכה ממשלתית צמודה בשל ההשפעה השלילית של שיבושי הייצור על כלל התל"ג באותן מדינות. ואילו היצרנים האירופאים, שעד כה לא זכו לגיבוי ממשלתי והעדיפו להיצמד לחוזי אספקה קיימים, סובלים יותר מכולם מהמשבר.

חברת המחקר AFS, שעוקבת אחר היקפי הייצור בתעשיית הרכב ברזולוציה שבועית, העריכה החודש כי תעשיית הרכב "איבדה" בשבוע הראשון של ינואר ייצור של כ-102 אלף כלי רכב כתוצאה ממשבר השבבים. כשיורדים לעומק הנתונים מגלים שכמעט 50% מאובדן הייצור היה באירופה ופחות מ-10% באסיה.

הפגיעה הסלקטיבית צפויה להשפיע על יחסי הכוחות בשוק הרכב הישראלי לפחות עד הרבעון השלישי. יש יבואנים ומותגים, בעיקר מיפן וקוריאה, שמתחילים את השנה עם מלאים סבירים בדגמי מפתח ויכולים לקבל הזמנות חדשות לאספקה אפילו לרבעון הנוכחי. מנגד יש אחרים, במיוחד כאלה שבסיס הייצור שלהם נמצא באירופה - דוגמת קבוצת פולקסווגן - שממשיכים לנהל את המלאי בשיטת "מהיד לפה". כלומר הם מזמינים מהיצרנים כמות גדולה ומקווים שמשהו ממנה "ייקלט" במערכת הייצור של היצרן.

שנה מאתגרת לחברות הליסינג

בהמשך למגמה של השנים האחרונות, 2022 צפוייה להתאפיין בשינוי ביחסי הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג. נזכיר שלחברות הליסינג יש שלושה מקורות רווח עיקריים: מכירת רכב משומש, מכירת רכב חדש ("אפס קילומטרים") וליסינג תפעולי. שנת 2021 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדות הענף בעיקר בזכות הפעילות של חברות הליסינג במכירת כלי רכב משומשים וחדשים. בתחום המשומשות חברות הליסינג ימשיכו ליהנות מנגישות לאספקה של משומשות טריות יחסית (עד ארבע שנים) ומכירתן תניב להם רווחים נאים גם ב-2022.

אבל, וזה אבל גדול, "החגיגה" שלהן בשוק הרכב החדש עומדת להסתיים השנה. בשנה החולפת חברות ליסינג ניצלו את הקשרים עם היבואנים כדי לקבל מלאים בהנחות משמעותיות ממחירי המחירון כמו בשנים "רגילות". לנוכח המחסור באספקה מכרו החברות הללו את כלי הרכב החדשים בשיטת "הדלת המסתובבת" ובמחיר מחירון מלא, ללא ההפחתות המקובלות על רכב מבעלות ליסינג. לפטנט הזה אפשר לקרוא "אפס קילומטר באפס הנחה" וזו הייתה בהחלט פעילות מאד רווחית ונטולת מאמץ.

 

אלא שבינתיים היבואנים למדו את הפטנט וסוגרים כיום את הפירצה. "בשנה שעברה חברות הליסינג תפסו אותנו לא מוכנים", אמר לנו בשבוע שעבר מנהל באחת מיבואניות הרכב הגדולות. "במחצית הראשונה עוד לא חזינו את המחסור ועשינו מאמצים לעמוד בהתחייבויות העסקיות ו/או "החבריות" שלנו לחברות הליסינג. כתוצאה מכך איבדנו להן ולמתחרים הרבה מכירות במחיר מלא. אבל השנה, בכפוף למלאי, ההנחות לחברות הליסינג יתכווצו וגם כמויות האספקה ללקוחות המוסדיים".

המדינה נצמדת לשיטה הישנה

לפגיעה הצפויה במכירות הרכב החדש של הענף תתלווה גם סביבה עסקית מאד מאתגרת בתחום הליסינג התפעולי, מקור ההכנסה הוותיק והיציב של הענף. זאת כתוצאה מצפי לירידה מואצת בהיקף החידוש של חוזי ליסינג תפעולי. הסיבה לכך היא שהמדינה ממשיכה להתייחס למקבלי הרכב הצמוד בתור "מחלבה" ונצמדת לשיטה הישנה לחישוב שווי השימוש ברכב צמוד, שבה מחושב שווי השימוש בכל תקופת הליסינג על פי מחירו של הרכב כחדש.

השיטה הזו, שלאחרונה מלאו לה עשור, הגדילה את הכנסות המדינה ממס שווי השימוש מכ-3 ל-5 מיליארד שקל בשנה והפכה את כדאיות הרכב הצמוד לגבולית. היתרון המרכזי שנותר לרכב הליסינג על פני רכב בבעלות פרטית, הוא האפשרות לבצע בו נסועה עודפת ללא עלות נוספת (דלק חינם). אולם ככל שיותר עובדים עוברים לעבוד מהבית גם היתרון הזה הולך ומתקזז.

המגמה אף תואץ בעידן של הרכבים החשמליים, שבו גם העלות השולית לקילומטר נסיעה היא ממילא זניחה וכך גם עלות התחזוקה השוטפת. לא נופתע אם בין 8000 ההזמנות הפתוחות לרכב חשמלי "עממי", שעמם פותח הענף את 2022, יש לא מעט בעלי רכב ליסינג שעבר.

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. סוד החברות שמצליחות דווקא בתקופות של משבר כלכלי / צילום: מנחם רייס

מגוגל ופייפל ועד מקדונלדס ועליבאבא: הסיפור של החברות שהצליחו לפרוץ בזמן משבר כלכלי

על רקע החששות ממשבר מתקרב, כדאי להיזכר שחברות מצליחות רבות פרצו ועלו דווקא בתקופות של משבר כלכלי, מגוגל ופייפל ועד מקדולנד ונוטלה, Airbnb ועליבאבא. מה הסוד שלהן?

פרויקט פינוי-בינוי בירושלים / צילום: יובל פן

מס רכישה גם על היטל ההשבחה? מכביד על מיזמי הפינוי-בינוי

רשות המסים נוהגת להטיל מס רכישה על היטל ההשבחה בעסקאות פינוי-בינוי, אולם עיון בלשון החוק מעלה סימני שאלה לגבי עמדה זו

מחקר אחד בשבוע. הקשר בין דחיינות לחשיבה יצירתית / צילום: Shutterstock

בשורות טובות לדחיינים הכרוניים: מחקר מצא גם צד חיובי לתופעה

חומר למחשבה לפעם הבאה שאתם מלקים את עצמכם על המשימה שדחיתם לרגע האחרון: דחיינות זה לא בהכרח רע ● לדחיינות מתונה יש אפילו יתרונות מפתיעים

הסוד השמור של עולם היהלומים / צילום: Reuters, Uli Deck

האם היהלומים שלכם באמת טבעיים? הסוד של התעשייה נחשף

סרט דוקומנטרי חדש של במאי שרק רצה לספר סיפור מעניין חשף כמעט באקראי את מה שניסתה להחביא תעשיית היהלומים העולמית במשך שנים: לתוך משלוחי היהלומים הטבעיים מסתננים יהלומים סינתטיים שנמכרים במחיר מלא ● האם זה יצליח לערער את הענף

ימית אפריאט / צילום: איל יצהר

יועצת המשכנתאות שלא מפחדת מהעלאות הריבית ודבקה במסלול הפריים

ימית אפריאט מייעצת ללקוחותיה להיזהר דווקא מהאינפלציה העולה וממסלולי הריבית המשתנה, ומגלה כי האיסור לקחת מימון על חשבון דירה קיימת, גלגל את המשקיעים לשוק החוץ-בנקאי

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ומקבילתה המצרית

אושרה התוכנית לחיזוק הקשרים עם מצרים. המטרה: הכפלת היקף הסחר

הממשלה אישרה תוכנית לחיזוק הקשרים הכלכליים עם מצרים ● בתוכנית נכלל שיתופי-פעולה במחקרים ופיתוחים, יבוא מזון ודגים, הגדלת היצע הטיסות והתיירות, הגדלת יצוא ידע וטכנולוגיה ועוד הרבה

פרופ' יו מונטגומרי / צילום: תמונה פרטית

החוקר שגילה על הר הפומורי מה אנחנו צריכים כדי לשרוד בטיפול נמרץ

פרופ' יו מונטגומרי, רופא וחוקר של הישרדות בתנאי קיצון, יצא לבדוק מה גורם לאנשים מסוימים לשרוד ולאחרים למות, ומה אפשר ללמוד מזה על טיפול בחולים במחלות קשות ● אבל בכובעו כפעיל נלהב למען משבר האקלים, הוא בכלל לא בטוח שלתובנות שלו תהיה הרבה תועלת: "אם לא נעשה משהו עכשיו, לאף אחד לא יהיה סיכוי. הכול תלוי ביחידים ובעסקים"

הסיפורים הבולטים של סוף השבוע / עיצוב: גלובס

מה עובר על בית ההשקעות אלטשולר שחם והצעירים החרדים שהפכו לנשק הסודי של השב"כ

יגיע רגע שבו לא נצליח להבין איך זה ששילמו פה פעם כאלה מחירים על משרדים או על דירה ממוצעת ● למה כולם התחילו לשכוח דברים? ● התוכנית שמגייסת חרדים לגופים החשאיים ביותר ועוד ארבעה סיפורים בולטים מהשבת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט: הנאסד"ק קפץ ביותר מ-3%

על רקע דוח המראה כי קצב עליית האינפלציה בארה"ב מאט, הממדים המרכזיים בוול סטריט רשמו עליות שערים ● גם המסחר באירופה ננעל בעליות ● הביטקוין והאת'ריום ממשיכים לרדת

התחדשות עירונית ברחוב מכבי 8 רעננה / הדמיה: תמיר חטיבה

פרויקט התמ"א ברעננה שנתקע ואז קם לתחייה

בפרויקט ברחוב מכבי ברעננה הוחלפו ארבעה קבלנים, ועכשיו רואים את הסוף ● כל דירה תקבל תוספת של 23 מ"ר

מה אפשר לקנות ב-2.2 מיליון שקל בגליל המערבי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2.2 מיליון שקל בגליל המערבי?

דירות עם 4 חדרים בשלומי, בעכו או בכרמיאל או דירת 5 חדרים בנהריה

חוף הים בהרצליה. המלונות בעיר עם תפוסה ממוצעת של 73% / צילום: Shutterstock

התאוששות בתי המלון נמשכה באפריל. ואיפה נרשמה התפוסה הגבוהה ביותר?

בחודש שעבר נרשמו 1.9 מיליון לינות במלונות ברחבי ישראל, עלייה של 58% לעומת אפריל 2021 ● הרצליה הובילה עם תפוסה ממוצעת של 73% בבתי המלון בתחומה

אילון מאסק, מנכ''ל טסלה / צילום: Reuters, Steve Nesius

כשרכישת טוויטר על ידי מאסק עדיין באוויר, כמה מעריצי טסלה אומרים: די

מניית יצרנית המכוניות החשמליות ירדה בכ־30% מאז שהמיליארדר גילה על אחזקותיו במניות של חברת הרשת החברתית

מחירי הנדל''ן יצאו משליטה? / צילום: Shutterstock

אלף השקלים שעשויים לבלום את העלייה המטאורית במחירי הנדל"ן

במקום שהציבור יסמן תקרה למחירי הנדל"ן, הוא מאותת לשוק שאין סכום שהוא לא ישלם בשביל לקנות בית ● העלאת הריבית צפויה לייקר החזר משכנתה ממוצעת בכאלף שקל בשנה וכדי שהיא תצנן את מדד מחירי הדיור, הרוכשים צריכים להחליט שאלה אלף שקל יותר מדי

שופט בית המשפט העליון ג'ורג' קרא / צילום: שלומי יוסף

"ילד הפלא" של שוק ההון הפסיד: העליון קבע כי כספים שחולטו לא ייחשבו כהוצאה מוכרת במס

שופט העליון ג'ורג' קרא הטיל פצצה על נאשמים ומורשעים בהליכים פליליים בטקס פרישתו: העליון קיבל את הערעור שהגישה רשות המסים על "הלכת רועי חיון", לפיה ניתן להתייחס לכסף מחולט כהוצאה מוכרת ● בכך ניצחה הרשות את ילד הפלא לשעבר של שוק ההון ● השופט קרא: "לא מדובר בהוצאה שיצאה כולה בייצור הכנסה, אלא בהוצאה שנכפתה על המשיב אגב הליך פלילי"

המערכת של חברת סייברוואן / צילום: איציק בירן

למה להן וול סטריט עכשיו? החברות הישראליות שבוחרות להנפיק בניו יורק למרות הסערה בשווקים

בזמן שמספר ההנפקות של ישראליות גדולות בוול סטריט הולך ומתכווץ, חברות קטנות יותר לא חוששות ואף מעדיפות להיסחר בנאסד"ק ● עו"ד עפר בן יהודה: "אין כרגע הנפקות בתל אביב בסקטור הטכנולוגיה. זה יכול להשתנות, אבל כרגע אין. פתאום האופציה של להיסחר בשוק הכי גדול בעולם, גם אם בשוויים נמוכים, נראית מתאימה"

הונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung

"אקסודוס מוחלט": למה עשרות אלפים בורחים מהונג קונג?

הונג קונג איבדה 93 אלף תושבים ב-2020 ועוד 23 אלף ב-2021. לפי הערכות מוקדמות, השנה הרבה יותר אנשים יעזבו את העיר ● רבים עוברים לסינגפור, ולא מעט אחרים מבקשים תושבות בקנדה ובבריטניה ● "בשנתיים האחרונות אנשים חששו לעזוב, אבל בששת החודשים האחרונים היה אקסודוס מוחלט", אמרה תושבת העיר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

כל הדרך למטה: מה קרה לבית ההשקעות אלטשולר שחם?

אחרי שנים שבהן אלטשולר שחם היה מלך בתי ההשקעות בישראל, עם מגע ידי הזהב של המייסד והמנכ"ל גילעד אלטשולר - הגיע השפל, והלקוחות הבורחים כבר לקחו איתם כ-30 מיליארד שקל בפדיונות ● אז מה בעצם הוביל לנפילה והאם יש סיכוי להתאוששות מטאורית בקרוב?

משאבת דלק / צילום: עינת לברון

קפיצה גדולה במחירי הדלק: ליטר בנזין מתקרב ל-8 שקלים

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי, כולל מע"מ, מזנק ל-7.72 שקלים לליטר, עלייה של 66 אגורות מהחודש הקודם ● המחיר יתעדכן בחצות הלילה בין שלישי לרביעי

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

כשלפיד התנגד לגיוס חרדים ונתניהו לבנייה בירושלים

הכנסת סערה השבוע סביב החלטת האופוזיציה להתנגד לחוק "ממדים ללימודים", אבל איך נראו הדברים בעבר הלא רחוק כשהמצב היה הפוך? ● חזרנו לכנסת ה-20 וגילינו שהיא אמנם הייתה פחות מקוטבת, אך גם בה האופוזיציה לא היססה להתנגד לחוקים "ראויים" ● וגם: מה גרם לראש האופוזיציה נתניהו להצביע נגד בנייה במזרח ירושלים?