גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההימור הבא של רשת, בעלות מוערכת של חצי מיליון שקל לפרק: "המסעדה הבאה"

לאחר ש"הישרדות", "האח הגדול" ו"אקס פקטור" הניבו נתוני רייטינג נמוכים, הפורמט המקורי הראשון בעידן אבי בן טל מושק השבוע ● בצעד לא שגרתי, תוכנית הבכורה תשודר ללא פרסומות ● בכיר בתעשיית המדיה: "זה מבטיח, אבל רשת רחוקים לאחרונה מלהצטיין בעריכה והפקת תוכן"

"המסעדה הבאה". האם היא תחזיר את ההשקעה? / צילום: אוהד קאב
"המסעדה הבאה". האם היא תחזיר את ההשקעה? / צילום: אוהד קאב

רשת משיקה השבוע את התוכנית "המסעדה הבאה", הפורמט המקורי המשמעותי הראשון מאז שאבי בן טל נכנס לתפקיד המנכ"ל. בענף מעריכים כי בהפקה עתירת התקציב מושקעים כחצי מיליון שקל לפרק. רשת, שהפריים שלה בנוי בעיקר מתוכניות ריאליטי, מכירה את העלויות הגבוהות שדורשות הפקות כמו "הישרדות", "האח הגדול" או "אקס פקטור", אך בניגוד לתוכניות הללו שהקהל מכיר את חוקי הפורמט וההפקה יודעת איך מספרים בהן את הסיפור, "המסעדה הבאה" היא הרפתקה חדשה לגמרי.

התוכנית שייכת לז'אנר טלוויזיוני חדש שמצליח בעולם שמבקש לצאת מהמסך ולהתחבר למציאות - החיבור של ריאלי וירטואלי. התוכנית צולמה בשתי פעימות: הראשונה, שלב האודישנים שצולם לפני חצי שנה, ובו המתמודדים הציגו לשופטים חזון למסעדה שהם מעוניינים לפתוח. החלק השני מצולם בתקופה זו, ובו יפעילו המתמודדים שזכו את המסעדות עליהן חלמו, ויתמודדו על הפרס הגדול: פתיחת מסעדה במתחם בראון ברוט בתל אביב.

בתעשיית התוכן מסוקרנים לקראת ההשקה. "צריך לתת לרשת קרדיט על כך שהם מנסים פורמט מקורי. הרעיון שאפשר לראות משהו על המסך, לקנות כרטיס השתתפות וללכת לאכול במסעדה יושב במדויק עם הטרנדים מהעולם", אומר בכיר בתעשיית המדיה. "זה אינסטגרמי, מזין את עצמו, מכין את הפרק הבא, ולא צריך שילוט חוצות כי האנשים שבאים להתנסות הם השלטים שמקדמים בעצמם. על הנייר זה מבטיח, אבל מדובר ברשת, ובחודשים האחרונים הם רחוקים מלהצטיין בעריכה והפקת תוכן".

שינוי משמעותי משיטת "ברייק הזהב"

נראה כי ברשת העדיפו למזער סיכונים ובחרו להעלות את התוכנית הראשונה ללא פרסומות, כדי לא לאבד עיניים צופות שעלולות לנדוד במהלך הברייק. מדובר בצעד חריג שאיננו מתיישב לרוב עם תפישתו של בן טל שמתעקש שכל מהלך יהיה כלכלי.
נזכיר כי בהשקת העונה החדשה של "האח הגדול", כשקשת הציבו ממול את השקת "הזמר במסכה", ברשת העדיפו לשווק ברייקים קצרצרים המכונים "ברייק זהב" על מנת לא להפסיד את הפרסום ולא להסתכן בבריחת עיניים צופות. והפעם, דווקא מול ההשקה הגרנדיוזית מגיעה קשת עם נינג'ה ישראל, שבו הרייטינג הממוצע של העונה נמוך מהעונות קודמות. ולכן, הסכנה לתוכנית ההשקה איננה דומה כלל לסיטואציה שבה קשת הציבה מול השקת המתחרים את "הזמר במסכה". 

מנכ''ל רשת 13 אבי בן טל / צילום: יחצ יחיאל ינאי

"כבר היו מקרים כאלה בעבר", אומר בכיר בתחום המדיה, "אבל אני מאמין בוויתור על פרסומות רק בסיטואציה של שתי השקות שמתבצעות באותו ערב, קשת מול רשת. או בהשקה חדשה מול תוכנית חזקה במיוחד. אחרת, זה מיותר". לדברי בכיר אחר, הוויתור על פרסומות לא דרמטי. "זה אולי מזיז את המחוג בקטנה בתוכנית השקה ועוזר לרייטינג להישאר יותר גבוה, אבל המבחן האמיתי זה מה קורה אחרי שהקהל מכיר את התוכן", הוא מסביר.

אבל לא כולם מסתכלים על ההחלטה בהיבט הכלכלי גרידא. "לוותר על הפרסומות זה לא עניין כלכלי", אומר גורם מתחום התוכן. "השקה בכל פורמט מקורי זה רגע דרמטי, וכשהפורמט לא מוכר חייבים להגיע למצב שהצופה מתחבר לזרימה ומבין את החוקיות. לכן זאת החלטה תוכנית".

אחת הדרכים שנקטה רשת כדי להוזיל את עלויות תוכניות הריאליטי עתירות ההשקעה הייתה עריכת החומר המצולם למספר פרקים כפול. אומנם ברוב המקרים זה עלה בירידת נתוני הצפייה, אבל הצעד הוזיל את העלויות באופן שהשתלם מול הפסד הפרסום שנבע מהירידה ברייטינג. טקטיקה כזאת לא ניתן להפעיל בפורמט חדש שנדרש לרתק את הקהל.

רוב מי שנחשף להפקה בשלביה הראשונים טוען כי היא מושקעת, עם תחושת פרודקשן ווליו שלרוב לא מאפיינת את רשת. על ההפקה הופקד אחד מהמפיקים החזקים בתחום הריאליטי, שי בן סעדון. אך השאלה לבסוף קשורה לתוכן ולעריכה: האם הקהל יתחבר לפורמט? לאור העובדה שמדובר בז'אנר אוכל שיש המעריכים כי מוצה, והאם העורכים יידעו לייצר חיבור שהצופה ירצה להצטרף אליו?

מדובר, כאמור, בהפקה יקרה וכמקובל בז'אנר המימון, חלק מסוים מגיע מהמפרסמים באמצעות עסקאות תוכן, כאשר הסכום למפרסם לעונה עומד על 800-500 אלף שקל. כמו ב־2025, ההימור הכושל של קשת, גם במסעדה הבאה גויסו עסקאות תוכן במיליוני שקלים, ובדיוק כמו המתחרים - רשת התחייבה לרייטינג מינימאלי של 16%. במקרה שהתוכניות לא מגיעות ליעד, המפרסמים מקבלים השלמה בזמן פרסום "רגיל". נזכיר כי כשבקשת רצו להנמיך ציפיות לקראת השקת 2025 הגדירו רף מינימום רייטינג של 18%, וכשהתברר שמדובר ב"פלופ", הם פיצו בהמשך את המפרסמים ביד רחבה.

בשוק מעריכים כי במטרה להפוך לתוכנית כלכלית, יידרש רייטינג ממוצע של 15%-16%. הפריים מושך את כל היום וזה בלתי אפשרי להשקיע כל יום בתוכניות יקרות. לכן, לוקחים ארבע תוכניות כאלה במהלך השנה - ומקווים שמספר התוכניות הגרנדיוזי יחזיק את המסך. אך לתוכניות עתירות השקעה יש משמעות נוספת: הן מחזיקות ערוץ, בונות את התדמית שלו, וכשיש יותר רייטינג - צופים גם בפרומואים לתוכניות אחרות. "להערכתי, פחות מ־12% רייטינג ממוצע זה יהיה אסון, וסביב 17% יפתחו שמפניות", אומר בכיר בתעשייה.

"פורמטים קולינאריים נחשבים זולים ובטוחים"

לפחות מהנתונים שנמסרים מרשת נראה כי הם מנסים להנמיך ציפיות. "בערוץ מצפים ל־15% רייטינג לפרק ההשקה, וממוצע עונתי של 13%", נמסר מהערוץ לגלובס תוך הבהרה כי "פורמטים קולינאריים נחשבים זולים ובטוחים להשקעה בגלל הפוטנציאל המסחרי, כך שגם אם התוכנית לא תעמוד בציפיית הרייטינג והפרסום - ברשת יצאו להשקעה אחראית".

אבל ברור כי ברשת מכוונים אל השווקים בחו"ל שם משוועים לפורמטים חדשים. ברשת מאמינים בשידור המקומי של התוכנית המקורית ואף בפוטנציאל המכירה וההפצה שלו בחו"ל, כפי שעשו בהצלחה עם משחקי השף. "עוד לפני שהתוכנית החדשה עלתה כבר יש מגעים מתקדמים עם מספר חברות הפקה מעבר לים", נמסר מרשת. ואכן, בתוך אלמנט ההימור של רשת על התוכנית יש גם אלמנט פרסונאלי. כפי שחשפנו בגלובס, על פיתוח הפורמט חתומים עמי גלאם ויובל כהן, קברניטי התוכן של הערוץ, שבאופן חריג יהיו שותפים לרווחים מהתוכנית אם וכאשר תצליח.

עם זאת, עד למכירה קיימת עדיין המהמורה של צליחת הקהל הישראלי. מבחינה כלכלית, רשת נמצאת כיום במקום אחר מאשר בעבר. אבל השיפור התרחש לא בגלל הצלחות גדולות בתוכן, אלא בגלל ניהול הדוק של הערוץ ברמת ההוצאות מול הכנסות.

הפורמטים של הערוץ, הישרדות, האח הגדול ואקס פקטור מספקים נתוני צפייה מאכזבים, ומותירים את רשת ללא נכסי תוכן משמעותיים. המנכ"ל בן טל אומנם לוקח את האחריות על כלל ביצועי רשת, אך האחריות לנתוני הרייטינג המקרטעים היא של גלאם. ולאחר שורת הכישלונות של התקופה האחרונה, כישלון של "המסעדה הבאה" יהיה כנראה כישלון אחד יותר מדי.

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד הבנקים עבר לירידה של 0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים