גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת בלי גלגלים, ההימור החדש של משרד התחבורה ברכבת הקלה

מאז התכנון הראשוני שהחל ב־2010, הקו החום שנועד לחבר את רמלה ולוד לראשל"צ, עבר לא מעט תהפוכות ● עכשיו מקודם התכנון בחלקו כ"רכבת על גלגלים", למרות שמדובר בטכנולוגיה שפועלת רק בסין ואין לה תקינה מתאימה לדרישות הישראליות

ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock
ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock

התכנון להקמת הקו החום עבר שינויים רבים עם השנים. בתחילה, הקו תוכנן כקו מטרו מראשון לציון עד רמלה. מאוחר יותר, התכנון שונה לרכבת קלה והוארך עד לוד, בין היתר, משיקולים של צדק תחבורתי. כעת, המתווה התפעולי המתגבש יחלק את הקו לשניים: מלוד ועד לבית החולים אסף הרופא תפעל מערכת מטרונית, ומאסף הרופא לראשון לציון תפעל מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים, אם היא תעבור את הליכי התקינה כנדרש.

רכבת על גלגלים או מטרונית?

כבר בשנת 2010 החלו לתכנן את הקו החום של הרכבת הקלה יחד עם יתר הקווים שכבר נמצאים היום בביצוע (ובאיחור של שנים). הקו שנכנס לתכנית המתאר תוכנן קודם לכן כקו מטרו אך בתכנית נקבע שהוא יעבוד כקו רכבת קלה ורק בשנת 2015 הוא עבר לוועדה לתשתיות לאומיות ומקודם מאז בעצלתיים.

תחילה הובילה את קידומו חברת נת"ע ומאוחר יותר הועבר לחברת נתיבי איילון. במקביל, בעיריית ראשון לציון התנגדו במהלך השנים למעבר הרכבת הקלה במרכז העיר. בשנת 2019 החל תכנון מחדש בחברת נתיבי איילון אז הוחלט להפוך את הקו ל-BRT - נתיב נסיעה ייעודי, עם עדיפות ברמזורים, שמערכת של אוטובוסים מפרקיים נוסעת עליו באופן בלעדי, בדומה למטרונית בחיפה. לאחר מכן, החלו לבחון את שילובו של כלי תחבורה חדש שפועל בסין ובמזרח, אך לא פועל עדיין באף מדינה מערבית - "רכבת על גלגלים" (או ART).

מדובר במעין רכבת קלה וחשמלית שנוסעת על גלגלים ונטענת בנקודות הטענה, כך שהיא יכולה לנסוע על גבי תשתית קלה וזולה יותר ביחס לרכבת קלה ולהסיע מספר אנשים דומה. אולם, חרף יתרונותיו של הכלי הניסיוני הוא עדיין נעדר תקינה בישראל ודורש התאמות תכנוניות - עובדות שמעלות דילמה במשרדי הממשלה. האם לקדם את הקו שייסע באמצעות הכלי הניסיוני בשנת 2027 או להסתפק במערכת מטרונית שתוכל להקדים את הפעלת הקו בתקופה מוערכת של שנה-שנתיים?

לפי המודלים התחבורתיים של משרד התחבורה בשנת 2040 צפויים לנסוע 4,100 איש במקטעי הקו החום, בכל שעה משעות העומס. הקיבולת של אוטובוס מפרקי על פי המשרד היא 1360-1870 איש והקיבולת בקו רכבת קלה היא 6800-12000 איש. לכן, מדובר בכמות נוסעים גדולה מדי למערכת של אוטובוסים מפרקיים וכמות נוסעים קטנה יחסית לרכבת קלה. גם הביקושים מתפזרים באופן לא שווה - בעוד שבראשון לציון הביקושים גבוהים מאד, ברמלה ובלוד הם נמוכים יותר.

 

גורמים במשרדי הממשלה מתארים דילמה - רכבת על גלגלים נתפסת כחדשנית והיא בעלת קיבולת דומה לזו של רכבת קלה אך עם עלויות נמוכות. מצד שני, מערכת מטרונית יכולה לשרת את התושבים מוקדם יותר, אך בחווית שירות נחותה יותר.

אחד מהגורמים מסביר שעדיף לספוג דחייה של שנה עד שנתיים בהפעלת הקו כדי להפעיל מערכת איכותית. גורם אחר טוען שהרציונל אמנם נכון, כי קידום של רכבת קלה יקר ורכבת על גלגלים יכולה להוזיל משמעותית את העלויות, אבל בינתיים "אף אחד לא יודע אם אפשר בכלל לקלוט אותו". לדבריו, יש לכך השפעה על תכנון וביצוע החלק התשתיתי שהוא מורכב ויקר יותר לביצוע.

"אם היינו יודעים שמדובר במטרונית כבר אפשר היה לרוץ עם זה. גם ראשי עיר מעדיפים את המערכת הניסיונית על גלגלים, שהיא נשמעת משוכללת ונראית טוב בעיתון אבל היא דורשת עוד הרבה מחשבה וניסויים. אם הם יצליחו אז כולם ירוויחו, אבל אם לא, ייתכן שמבזבזים זמן יקר. מה שחשוב לאנשים זה להגיע במהירות ובנוחות ופחות אם זה מגניב".

בינתיים, הפרויקט תוקצב במיליארד שקל שיאפשרו את התכנון המוקדם והביצוע של שתי הפרדות מפלסיות בתוואי שלו. האמדן התקציבי עומד על 3.9 מיליארד שקל, כשההערכה של גורמי המקצוע היא שעלות של פיתוח הקו כרכבת קלה היה עשוי להגיע עד פי 6 מהאומדן התקציבי.

המתווה המתגבש - תוצר של אילוצים

כאמור, המתווה המתגבש יחלק את הקו לשניים כאשר בחלקו תופעל מערכת מטרונית ובחלקו רכבת על גלגלים. על פניו, הפיצול נעשה בעקבות הביקושים השונים - בעוד שבחלקו המערבי של הקו ביקושים גבוהים, בחלקו המזרחי הביקושים נמוכים יותר. ואולם, עוצמת הביקושים היא לא הסיבה היחידה לפיצול. במהלך התכנון התגלה שהרדיוסים שנדרשים לפניות של ה"רכבת על גלגלים" גדולים יותר והיא לא תתאים להפעלה בלוד, שבה הרחובות צפופים.

גם רוחב המסעה צריך להיות רחב יותר ב-25 ס"מ, מה שעלול לסכן את הכוונה להרחיב מדרכות. הרכבת על גלגלים תיפעל בשלוש קרונות אוטונומיים שיסיעו 250 נוסעים בכל מערך. לפי הסימולציות שנערכו, מרבית הנוסעים לא צפויים לנסוע מחלקו האחד של הקו לחלקו השני. הרכבת צפויה לעבור בכל ארבע דקות בשעות השיא, כך שזמן ההמתנה בהחלפת הרכבת יהיה מצומצם.

 

בכל אופן, תכנון הקו שהחל לפני יותר מעשור נותר עדיין על הנייר. במרוצת השנים שונתה הפעלת הקו ממטרו לרכבת קלה למטרונית ולרכבת על גלגלים. בנתיים, הפקקים מתארכים ומשתמשי התחבורה הציבורית נותרים ללא מענה ראוי. למרות היתרונות שבגילוי הטכנולוגי, שעדיין אינו בשל, ייתכן שבמציאות של מצב חירום תחבורתי - כפי שהגדירה אותו שרת התחבורה - טוב פתרון בינוני מוקדם, מפתרון טוב יותר, אולי, בעוד שנים.

משרד התחבורה -"מקודם במהירות האפשרית"

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נת"ע, מקדם רשת של קווי רכבת קלה בגוש דן, לטובת הנוסעים והנוסעות. יצוין כי בימים אלה הקו הכחול והקו החום מקודמים במהירות האפשרית כמערכת BRT, ללא תלות בשום פרויקט או טכנולוגיה אחרת.

"במקביל, מערכת ה-ART נבחנת בימים אלה במרכז הניסויים באשדוד והליכי האישור והתקינה צפויים להיארך מספר שנים. במידה ויתברר כי מערכת זו מתאימה לקווים אלה או לכל ציר הסעת המונים אחר בארץ, תבחן הפעלתה, בהתאם לצרכים בשטח וליכולות של המערכת.

"משרד התחבורה בוחר את חלופות הסעת ההמונים על בסיס קריטריונים רבים, בין היתר במדדי קישוריות, רציפות, איכות השירות, קיבולת והתאמה לפיתוחים טכנולוגיים עכשוויים ועתידיים".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות חדות; פלנטיר נפלה ב-8%, אנבידיה ב-4%

נאסד"ק ירד ב-2% ● מייקל בארי פתח פוזיציית שורט על אנבידיה ופלנטיר, אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר בתגובה: "מטורף" ● מנכ"לי גולדמן סאקס ומורגן סטנלי: משקיעים צריכים להיערך לירידה של מעל 10% בשוקי המניות ● קרן העושר הריבונית של נורווגיה הודיעה כי תצביע נגד חבילת השכר הענקית של אילון מאסק ● לראשונה מזה 5 חודשים, הביטקוין ירד מתחת ל-100 אלף דולר ● הדולר בשיא של חצי שנה

הנהלת קרביין / צילום: ניר אריאלי

האמריקאים הסתערו, ושתי חברות ביטחוניות בדרך לאקזיט גדול

חברת הסטארט-אפ הישראלית קרביין, המנהלת את מרכזי השיחות וניהול מבצעי החילוץ וההצלה של כוחות ביטחון בארה"ב, מקסיקו וישראל - נמכרה הלילה ב-625 מיליון דולר לאקסון האמריקאית ● גם אורביט, ספקית מערכות התקשורת לתחום הביטחוני, תתמזג לחברת קראטוס דיפנס האמריקאית תמורת 356.3 מיליון דולר

האם הריבית על העו''ש משתלמת? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כולם מציעים פתאום ריבית על העו"ש, אבל האלטרנטיבות יכולות להיות הרבה יותר משתלמות

אפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים מציעה ללקוחות 4% ריבית על היתרה החיובית ומצטרפת לשורה של בנקים ופלטפורמות תשלומים עם הצעות דומות ● אבל הסכומים המוצעים מסתכמים לרוב במאות שקלים בשנה בלבד, והאלטרנטיבות נראות אטרקטיביות יותר

איתן יוחננוף, מנכ''ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: גבע טלמור

יוחננוף מתרחבת לשדות: רוכשת כ-107 דונם בנס ציונה לגידול עצמי של פירות וירקות

הרשת תשלם על הקרקע כ-27 מיליון שקל, ובנוסף תשלם 5.1 מיליון שקל לצד שלישי כדמי ייזום ● מטרת הרכישה היא לבצע שימוש חקלאי בקרקע, הכולל גידול של מוצרי פירות וירקות שיוחננוף רוצה למכור בסניפיה, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשרשרת האספקה

דלהי. אחד היעדים המבוקשים ביותר בקרב ישראלים / צילום: Shutterstock

הטיסות הישירות להודו חוזרות, אבל הדרך להורדת מחירים עוברת בעומאן

אייר אינדיה הודיעה כי תחזיר את קו תל אביב־דלהי בינואר הקרוב, עם חמש טיסות שבועיות ● המחירים כפולים בהשוואה לכרטיסים שמכרה לפני הפסקת פעילותה בארץ ● הצטרפות ארקיע לתחרות על הקו עשויה לעזור למחירים - אך זו ממתינה לאישור המסלול המקוצר מעל עומאן

30 מיליארד שקל על הנייר, אפס בפועל: מבקר המדינה בדוח חריף על היערכות האוצר למלחמה

דוח חריף שמפרסם היום מבקר המדינה מגלה את התמונה המורכבת של ההיערכות הכלכלית למלחמה ושל ניהול תקציבי המלחמה ● לפי הדוח, כשפרצה מלחמת "חרבות ברזל" התברר כי לאוצר אין מנגנון תקציבי מוכן להעברת כספים מיידית לצורכי חירום, וכי למרות שעל הנייר היו לכאורה 30 מיליארד שקל בתקנות רזרבה - הרזרבה האפקטיבית בתקציב הייתה אפס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

הנגיד רומז על הפחתת ריבית? מדד ספטמבר היה "התפתחות בכיוון הנכון"

בכנס "בנקאות המחר" שעורך אגף הפיקוח על הבנקים, הביע פרופ' אמיר ירון עידוד מנתוני מדד המחירים בחודש ספטמבר: "הפתיע את השוק כלפי מטה" ● הנגיד אף שיבח את הכלכלה הישראלית וקרא להקדים את המאמצים "לגיבוש תקציב אחראי, אמין ותומך צמיחה שיבטיח את המשך חוסנו של המשק"

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך, עמית גל, הממונה על שוק ההון ובצלאל סמוטריץ שר האוצר / צילומים: יוסי כהן, מארק ניימן(לע''מ), עמית שאבי(ידיעות אחרונות). עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פשרה בנוגע לקופות הגמל להשקעה: המהפכה בתחום החיסכון מתקרבת לחקיקה

במשרד האוצר הציגו את העקרונות המנחים לתקציב 2026, וביניהם קידום רפורמה מקיפה בעולמות החיסכון ● קופות גמל, פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות ינוהלו תחת פלטרפורמה אחת, תוך השוואת תנאי המיסוי השונים ● עד כה ברשות שוק ההון התנגדו נחרצות, וכעת מסתמנת פשרה שתאפשר לעבור לשלב החקיקה ● מי יוכל לשווק את המוצרים, והאם גם הבנקים בתמונה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

שר האוצר: "בתקציב 2026 יוטל מיסוי חדש על הבנקים", בנק ישראל: "לא מקובל"

השר בצלאל סמוטריץ' הציג את עקרונות תקציב 2026; הציב יעד גירעון מתון יחסית של 3.2% לשנת 2026 ● הכלכלן הראשי הפחית את תחזית הצמיחה ל-2025, אך הביע אופטימיות לגבי השנה הבאה ● בנק ישראל מתנגד לכוונה של השר למסות את הבנקים: "מיסוי סקטוריאלי מייצר עיוותים בין השחקנים השונים במשק, ולא בכדי הוא אינו מקובל בעולם"

שרת התחבורה מירי רגב. גוני כהן ויאיר שרקי, גלי צה''ל, 16.10.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

טעות נגררת: ממשל ביידן לא מימן במיליארדים את המחאה

טראמפ מתערב בענייניה הפנימיים של ישראל? ביידן מימן במיליארדים את המחאה נגד הממשלה, טענה מירי רגב ● במציאות: זה לא ביידן, אלה לא מיליארדים, ואלה לא (רק) ארגוני שמאל ● המשרוקית של גלובס

שכונת אם המושבות, פתח תקווה / צילום: Shutterstock

תושבים נגד הרחבת דרך אם המושבות בצפון פ"ת: "חשש כבד ביותר לנזק תמידי"

תושבים משכונת אם המושבות בפתח תקווה מתנגדים להרחבת הכביש העובר בסמוך לשכונה, שתהפוך את הכביש לדו־מסלולי ותלת־נתיבי וכוללת גשר מיתרים גדול ● לטענתם, התכנון מקודם "במעמד צד אחד" ומתעלם מזכויותיהם ● העירייה: "ביצוע הפרויקט פורסם באופן עקבי, מפורט וברור עוד משנת 2018"

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters

ארה"ב מתערבת: נורבגיה "תבחן מחדש" את כללי ההשקעה האתיים שלה

הקרן הנורבגית התהדרה בכך ששיקולי האתיקה מנחים אותה, והם אלו שהובילו אותה להסיט השקעות מחברות ישראליות באוגוסט האחרון ● אולם לפי כללי האתיקה הנוכחיים, הקרן לא תוכל להחזיק באחוזים בחברות ענק כמו גוגל ומיקרוסופט שעובדות עם ישראל ● שר האוצר הנורבגי: "הגיע הזמן לעבור על תקנות האתיקה מחדש"

בית החולים סורוקה / צילום: Shutterstock

התוצאה מפתיעה: איזה בית חולים מוביל בשביעות-הרצון של המטופלים?

למרות העומסים, התפוסה החריגה והמצב הביטחוני הקשה בדרום, בית החולים סורוקה מוביל את סקר חוויית המטופל של משרד הבריאות עם 85% שביעות-רצון - הציון הגבוה ביותר מבין בתי החולים הגדולים ● המנצח של הסקר כולו הוא בית החולים לניאדו, עם שיעור שביעות-רצון של 88% ● וגם: אילו בתי חולים נמצאים בתחתית הרשימה?

הבנקים מסתערים על חברות הנדל''ן / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הבנקים מזהים הזדמנות השקעה ומסתערים על שוק הנדל"ן למגורים

הודעת בנק לאומי על רכישת 10% מחברת הנדל"ן יוסי אברהמי מתווספת להשקעות דומות בשנים האחרונות, ומאותתת כי גם בבנקים בחרו כיוון מוגדר להשקעה ● כ־400 מיליון שקל הושקעו רק השנה, ולפי המומחים "זה לא הסוף"

בית ההסתדרות הציונית בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

פרשת השחיתות בהסתדרות חושפת: אימפריה של מיליארדים בנדל"ן ובפיננסים

החקירה נגד בכירים בהסתדרות ממחישה את היקף ההשפעה הכלכלית שיש לגוף הוותיק ● לצד תקציבים של יותר ממיליארד שקל בשנה, להסתדרות יש נכסים בתחום הנדל"ן, החינוך, הפיננסים והתרבות - שחלקם עדיין לא חשופים לציבור

סקויה / צילום: Shutterstock, T. Schneider

עוד טלטלה בקרן סקויה: השותף הבכיר ביותר עוזב

שותפי הקרן הודיעו כי רולוף בותה, השותף הבכיר בסקויה,יעזוב אותה לאחר 22 שנה ● בקרן לא הסבירו את הסיבה לעזיבתו של בותה, אך ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי כמה משותפיו העלו תהיות לגבי סגנון המנהיגות שלו, וכי הוא התבקש לפרוש

רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי

חרף התנגדויות תושבים: תוכנית "מרחב מנורה אלנבי" אושרה ע"י הוועדה המקומית של ת"א

תוכנית "מרחב מנורה אלנבי", שכוללת הקמת מגדל בן 45 קומות בין רחובות יבנה, אלנבי ויהודה לוי, אושרה בשבוע שעבר ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת"א ● בין ההתנגדויות שנדחו: טענות על עומסי תנועה משמעותיים ופגיעה במשכירי הדירות והעסקים באזור

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בירידות; מדד הבנקים נפל ב-1.5%, מדד הביטוח זינק ב-3.9%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.1% בלבד ● ירידות נרשמות גם בבורסות ברחבי העולם, לאחר שדוחות חזקים במיוחד של חברת התוכנה פלנטיר חידדו את חששות המשקיעים מפני הערכות שווי קיצוניות בוול סטריט ● וגם: האם חברת השבבים שזינקה ב-100% השנה בדרך לראלי חדש?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מבקר המדינה בביקורת על הקבינט הכלכלי של סמוטריץ' במלחמה: "הפגין אוזלת-יד"

המבקר אנגלמן מותח ביקורת קשה על התנהלות הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר סמוטריץ', שאמור היה לטפל בכל ההיבטים האזרחיים הנוגעים לניהול המלחמה - אך "הפך לכלי ריק" ● במשך יותר משנה, עד סוף דצמבר 2024, הקבינט לא התכנס כלל; נושאים כמו המשבר בצפון, המחסור בעובדים והסיוע לעסקים לא טופלו במסגרתו; סמוטריץ' לא מימש את סמכויותיו, ונתניהו כלל לא נדרש לנושא

סמ''ר איתי חן ז''ל / צילום: דובר צה''ל

החטוף החלל סמ"ר איתי חן ז"ל הושב הלילה לישראל

עם חזרתו של איתי חן ז"ל, כל חברי "צוות פרץ" שנלחם על בסיס נחל עוז ובהם תומר ליבוביץ' ז"ל סרן דניאל פרץ ז"ל ומתן אנגרסט - שבו לגבולם ● הערכה בישראל: ניתן יהיה להחזיר את כל החטופים החללים. יש מידע מסוים על מיקומם של לפחות ארבעה נוספים ● עדכונים שוטפים