גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת בלי גלגלים, ההימור החדש של משרד התחבורה ברכבת הקלה

מאז התכנון הראשוני שהחל ב־2010, הקו החום שנועד לחבר את רמלה ולוד לראשל"צ, עבר לא מעט תהפוכות ● עכשיו מקודם התכנון בחלקו כ"רכבת על גלגלים", למרות שמדובר בטכנולוגיה שפועלת רק בסין ואין לה תקינה מתאימה לדרישות הישראליות

ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock
ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock

התכנון להקמת הקו החום עבר שינויים רבים עם השנים. בתחילה, הקו תוכנן כקו מטרו מראשון לציון עד רמלה. מאוחר יותר, התכנון שונה לרכבת קלה והוארך עד לוד, בין היתר, משיקולים של צדק תחבורתי. כעת, המתווה התפעולי המתגבש יחלק את הקו לשניים: מלוד ועד לבית החולים אסף הרופא תפעל מערכת מטרונית, ומאסף הרופא לראשון לציון תפעל מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים, אם היא תעבור את הליכי התקינה כנדרש.

רכבת על גלגלים או מטרונית?

כבר בשנת 2010 החלו לתכנן את הקו החום של הרכבת הקלה יחד עם יתר הקווים שכבר נמצאים היום בביצוע (ובאיחור של שנים). הקו שנכנס לתכנית המתאר תוכנן קודם לכן כקו מטרו אך בתכנית נקבע שהוא יעבוד כקו רכבת קלה ורק בשנת 2015 הוא עבר לוועדה לתשתיות לאומיות ומקודם מאז בעצלתיים.

תחילה הובילה את קידומו חברת נת"ע ומאוחר יותר הועבר לחברת נתיבי איילון. במקביל, בעיריית ראשון לציון התנגדו במהלך השנים למעבר הרכבת הקלה במרכז העיר. בשנת 2019 החל תכנון מחדש בחברת נתיבי איילון אז הוחלט להפוך את הקו ל-BRT - נתיב נסיעה ייעודי, עם עדיפות ברמזורים, שמערכת של אוטובוסים מפרקיים נוסעת עליו באופן בלעדי, בדומה למטרונית בחיפה. לאחר מכן, החלו לבחון את שילובו של כלי תחבורה חדש שפועל בסין ובמזרח, אך לא פועל עדיין באף מדינה מערבית - "רכבת על גלגלים" (או ART).

מדובר במעין רכבת קלה וחשמלית שנוסעת על גלגלים ונטענת בנקודות הטענה, כך שהיא יכולה לנסוע על גבי תשתית קלה וזולה יותר ביחס לרכבת קלה ולהסיע מספר אנשים דומה. אולם, חרף יתרונותיו של הכלי הניסיוני הוא עדיין נעדר תקינה בישראל ודורש התאמות תכנוניות - עובדות שמעלות דילמה במשרדי הממשלה. האם לקדם את הקו שייסע באמצעות הכלי הניסיוני בשנת 2027 או להסתפק במערכת מטרונית שתוכל להקדים את הפעלת הקו בתקופה מוערכת של שנה-שנתיים?

לפי המודלים התחבורתיים של משרד התחבורה בשנת 2040 צפויים לנסוע 4,100 איש במקטעי הקו החום, בכל שעה משעות העומס. הקיבולת של אוטובוס מפרקי על פי המשרד היא 1360-1870 איש והקיבולת בקו רכבת קלה היא 6800-12000 איש. לכן, מדובר בכמות נוסעים גדולה מדי למערכת של אוטובוסים מפרקיים וכמות נוסעים קטנה יחסית לרכבת קלה. גם הביקושים מתפזרים באופן לא שווה - בעוד שבראשון לציון הביקושים גבוהים מאד, ברמלה ובלוד הם נמוכים יותר.

 

גורמים במשרדי הממשלה מתארים דילמה - רכבת על גלגלים נתפסת כחדשנית והיא בעלת קיבולת דומה לזו של רכבת קלה אך עם עלויות נמוכות. מצד שני, מערכת מטרונית יכולה לשרת את התושבים מוקדם יותר, אך בחווית שירות נחותה יותר.

אחד מהגורמים מסביר שעדיף לספוג דחייה של שנה עד שנתיים בהפעלת הקו כדי להפעיל מערכת איכותית. גורם אחר טוען שהרציונל אמנם נכון, כי קידום של רכבת קלה יקר ורכבת על גלגלים יכולה להוזיל משמעותית את העלויות, אבל בינתיים "אף אחד לא יודע אם אפשר בכלל לקלוט אותו". לדבריו, יש לכך השפעה על תכנון וביצוע החלק התשתיתי שהוא מורכב ויקר יותר לביצוע.

"אם היינו יודעים שמדובר במטרונית כבר אפשר היה לרוץ עם זה. גם ראשי עיר מעדיפים את המערכת הניסיונית על גלגלים, שהיא נשמעת משוכללת ונראית טוב בעיתון אבל היא דורשת עוד הרבה מחשבה וניסויים. אם הם יצליחו אז כולם ירוויחו, אבל אם לא, ייתכן שמבזבזים זמן יקר. מה שחשוב לאנשים זה להגיע במהירות ובנוחות ופחות אם זה מגניב".

בינתיים, הפרויקט תוקצב במיליארד שקל שיאפשרו את התכנון המוקדם והביצוע של שתי הפרדות מפלסיות בתוואי שלו. האמדן התקציבי עומד על 3.9 מיליארד שקל, כשההערכה של גורמי המקצוע היא שעלות של פיתוח הקו כרכבת קלה היה עשוי להגיע עד פי 6 מהאומדן התקציבי.

המתווה המתגבש - תוצר של אילוצים

כאמור, המתווה המתגבש יחלק את הקו לשניים כאשר בחלקו תופעל מערכת מטרונית ובחלקו רכבת על גלגלים. על פניו, הפיצול נעשה בעקבות הביקושים השונים - בעוד שבחלקו המערבי של הקו ביקושים גבוהים, בחלקו המזרחי הביקושים נמוכים יותר. ואולם, עוצמת הביקושים היא לא הסיבה היחידה לפיצול. במהלך התכנון התגלה שהרדיוסים שנדרשים לפניות של ה"רכבת על גלגלים" גדולים יותר והיא לא תתאים להפעלה בלוד, שבה הרחובות צפופים.

גם רוחב המסעה צריך להיות רחב יותר ב-25 ס"מ, מה שעלול לסכן את הכוונה להרחיב מדרכות. הרכבת על גלגלים תיפעל בשלוש קרונות אוטונומיים שיסיעו 250 נוסעים בכל מערך. לפי הסימולציות שנערכו, מרבית הנוסעים לא צפויים לנסוע מחלקו האחד של הקו לחלקו השני. הרכבת צפויה לעבור בכל ארבע דקות בשעות השיא, כך שזמן ההמתנה בהחלפת הרכבת יהיה מצומצם.

 

בכל אופן, תכנון הקו שהחל לפני יותר מעשור נותר עדיין על הנייר. במרוצת השנים שונתה הפעלת הקו ממטרו לרכבת קלה למטרונית ולרכבת על גלגלים. בנתיים, הפקקים מתארכים ומשתמשי התחבורה הציבורית נותרים ללא מענה ראוי. למרות היתרונות שבגילוי הטכנולוגי, שעדיין אינו בשל, ייתכן שבמציאות של מצב חירום תחבורתי - כפי שהגדירה אותו שרת התחבורה - טוב פתרון בינוני מוקדם, מפתרון טוב יותר, אולי, בעוד שנים.

משרד התחבורה -"מקודם במהירות האפשרית"

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נת"ע, מקדם רשת של קווי רכבת קלה בגוש דן, לטובת הנוסעים והנוסעות. יצוין כי בימים אלה הקו הכחול והקו החום מקודמים במהירות האפשרית כמערכת BRT, ללא תלות בשום פרויקט או טכנולוגיה אחרת.

"במקביל, מערכת ה-ART נבחנת בימים אלה במרכז הניסויים באשדוד והליכי האישור והתקינה צפויים להיארך מספר שנים. במידה ויתברר כי מערכת זו מתאימה לקווים אלה או לכל ציר הסעת המונים אחר בארץ, תבחן הפעלתה, בהתאם לצרכים בשטח וליכולות של המערכת.

"משרד התחבורה בוחר את חלופות הסעת ההמונים על בסיס קריטריונים רבים, בין היתר במדדי קישוריות, רציפות, איכות השירות, קיבולת והתאמה לפיתוחים טכנולוגיים עכשוויים ועתידיים".

עוד כתבות

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

הטלוויזיות החדשות של סלקום ופרטנר / צילום: צילום מסך

פרטנר וסלקום השיקו טלוויזיות חדשות. האם יש בהן בשורה?

בשבועות האחרונים השיקו שתי חברות הסלולר אפליקציות וממשקי טלוויזיה חדשים ● בעוד סלקום מציעה עיצוב מלוטש וחווית משתמש מעולה, בפרטנר מציעים כלים רבים יותר בשליטה על התוכן בעת צפייה

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנן מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הפתרון של טראמפ לסיום העימות עם ונצואלה: הגליית הנשיא מדורו מהמדינה

לצד הלחץ הצבאי הגובר באזור הים הקריבי כחלק מהמאבק בהברחות סמים לשטח ארה"ב, נבחנים גם פתרונות דיפלומטיים ● בין השאר, עלתה על השולחן האפשרות להגליית הנשיא ניקולס מדורו לאחת ממדינות המפרץ ● בינתיים, האוכלוסייה בוונצואלה נערכת לקראת מצב חירום

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

יציבות באירופה; עליות קלות בחוזים בוול סטריט


מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון • יעלה בין 3% ל-16%, סיכום התחזיות ל-S&P 500 ל-2026 • השוק הסיני עקף את וול סטריט, הראלי צפוי להמשך

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הגרושה מרוויחה פי 3: האם האב בכל זאת חייב לשלם מזונות?

המחוזי בחיפה קבע שלא ניתן להרוס אגף בבית משותף בלי הסכמה של כל הדיירים ● בית הדין הרבני הפחית מזונות אך חזר על כך שהאב מחויב בהם גם כשפערי ההכנסות משמעותיים לטובת האם ● בית הדין לעבודה קבע שמשקיע ששימש כעובד זכאי לפיצויי פיטורים ואף חייב את בעל השליטה לשלם חלק מהחוב ● 3 פסקי דין בשבוע

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מימין: תומר וינגרטן, נדב צפריר, חגי אלון / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, צילום מסך יוטיוב

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן נפלה בכ-14% אחרי שפרסמה דוחות ● צ'ק פוינט יצאה להנפקת איגרות חוב להמרה בהיקף של עד 2 מיליארד דולר ● וגם: חברת SMX, שפיתחה טכנולוגיה לסימון מוצרים וסחורות, המריאה בפתאומיות פי 56

לוחמי חיזבאללה / צילום: ap, Hussein Malla

צבא לבנון לא יפרק את חיזבאללה? הצעד שנשקל בקונגרס האמריקאי

לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● בכיר חמאס בחו"ל באסם נעים טען כי ארגון הטרור מוכן להניח את נשקו במסגרת תהליך שמטרתו להוביל להקמת מדינה פלסטינית ● ישראל, קטאר וארה"ב קיימו פסגה משולשת בניו יורק. על הפרק: שיקום היחסים אחרי התקיפה הכושלת ● עדכונים שוטפים

תעשיית הקרנות בשיא / אילוסטרציה: Shutterstock

תגיע לטריליון שקל ב־2026? השיא החדש של תעשיית קרנות הנאמנות

בצל העליות בשווקים הישראלים ממשיכים להזרים כספים לתעשיית הקרנות ותוך שנה וחצי התעשייה גדלה ב-50% וחצתה את רף ה-750 מיליארד שקל ● אם הקצב יישמר, רף טריליון השקלים צפוי להישבר כבר בעוד מספר חודשים

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?