גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת בלי גלגלים, ההימור החדש של משרד התחבורה ברכבת הקלה

מאז התכנון הראשוני שהחל ב־2010, הקו החום שנועד לחבר את רמלה ולוד לראשל"צ, עבר לא מעט תהפוכות ● עכשיו מקודם התכנון בחלקו כ"רכבת על גלגלים", למרות שמדובר בטכנולוגיה שפועלת רק בסין ואין לה תקינה מתאימה לדרישות הישראליות

ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock
ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock

התכנון להקמת הקו החום עבר שינויים רבים עם השנים. בתחילה, הקו תוכנן כקו מטרו מראשון לציון עד רמלה. מאוחר יותר, התכנון שונה לרכבת קלה והוארך עד לוד, בין היתר, משיקולים של צדק תחבורתי. כעת, המתווה התפעולי המתגבש יחלק את הקו לשניים: מלוד ועד לבית החולים אסף הרופא תפעל מערכת מטרונית, ומאסף הרופא לראשון לציון תפעל מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים, אם היא תעבור את הליכי התקינה כנדרש.

רכבת על גלגלים או מטרונית?

כבר בשנת 2010 החלו לתכנן את הקו החום של הרכבת הקלה יחד עם יתר הקווים שכבר נמצאים היום בביצוע (ובאיחור של שנים). הקו שנכנס לתכנית המתאר תוכנן קודם לכן כקו מטרו אך בתכנית נקבע שהוא יעבוד כקו רכבת קלה ורק בשנת 2015 הוא עבר לוועדה לתשתיות לאומיות ומקודם מאז בעצלתיים.

תחילה הובילה את קידומו חברת נת"ע ומאוחר יותר הועבר לחברת נתיבי איילון. במקביל, בעיריית ראשון לציון התנגדו במהלך השנים למעבר הרכבת הקלה במרכז העיר. בשנת 2019 החל תכנון מחדש בחברת נתיבי איילון אז הוחלט להפוך את הקו ל-BRT - נתיב נסיעה ייעודי, עם עדיפות ברמזורים, שמערכת של אוטובוסים מפרקיים נוסעת עליו באופן בלעדי, בדומה למטרונית בחיפה. לאחר מכן, החלו לבחון את שילובו של כלי תחבורה חדש שפועל בסין ובמזרח, אך לא פועל עדיין באף מדינה מערבית - "רכבת על גלגלים" (או ART).

מדובר במעין רכבת קלה וחשמלית שנוסעת על גלגלים ונטענת בנקודות הטענה, כך שהיא יכולה לנסוע על גבי תשתית קלה וזולה יותר ביחס לרכבת קלה ולהסיע מספר אנשים דומה. אולם, חרף יתרונותיו של הכלי הניסיוני הוא עדיין נעדר תקינה בישראל ודורש התאמות תכנוניות - עובדות שמעלות דילמה במשרדי הממשלה. האם לקדם את הקו שייסע באמצעות הכלי הניסיוני בשנת 2027 או להסתפק במערכת מטרונית שתוכל להקדים את הפעלת הקו בתקופה מוערכת של שנה-שנתיים?

לפי המודלים התחבורתיים של משרד התחבורה בשנת 2040 צפויים לנסוע 4,100 איש במקטעי הקו החום, בכל שעה משעות העומס. הקיבולת של אוטובוס מפרקי על פי המשרד היא 1360-1870 איש והקיבולת בקו רכבת קלה היא 6800-12000 איש. לכן, מדובר בכמות נוסעים גדולה מדי למערכת של אוטובוסים מפרקיים וכמות נוסעים קטנה יחסית לרכבת קלה. גם הביקושים מתפזרים באופן לא שווה - בעוד שבראשון לציון הביקושים גבוהים מאד, ברמלה ובלוד הם נמוכים יותר.

 

גורמים במשרדי הממשלה מתארים דילמה - רכבת על גלגלים נתפסת כחדשנית והיא בעלת קיבולת דומה לזו של רכבת קלה אך עם עלויות נמוכות. מצד שני, מערכת מטרונית יכולה לשרת את התושבים מוקדם יותר, אך בחווית שירות נחותה יותר.

אחד מהגורמים מסביר שעדיף לספוג דחייה של שנה עד שנתיים בהפעלת הקו כדי להפעיל מערכת איכותית. גורם אחר טוען שהרציונל אמנם נכון, כי קידום של רכבת קלה יקר ורכבת על גלגלים יכולה להוזיל משמעותית את העלויות, אבל בינתיים "אף אחד לא יודע אם אפשר בכלל לקלוט אותו". לדבריו, יש לכך השפעה על תכנון וביצוע החלק התשתיתי שהוא מורכב ויקר יותר לביצוע.

"אם היינו יודעים שמדובר במטרונית כבר אפשר היה לרוץ עם זה. גם ראשי עיר מעדיפים את המערכת הניסיונית על גלגלים, שהיא נשמעת משוכללת ונראית טוב בעיתון אבל היא דורשת עוד הרבה מחשבה וניסויים. אם הם יצליחו אז כולם ירוויחו, אבל אם לא, ייתכן שמבזבזים זמן יקר. מה שחשוב לאנשים זה להגיע במהירות ובנוחות ופחות אם זה מגניב".

בינתיים, הפרויקט תוקצב במיליארד שקל שיאפשרו את התכנון המוקדם והביצוע של שתי הפרדות מפלסיות בתוואי שלו. האמדן התקציבי עומד על 3.9 מיליארד שקל, כשההערכה של גורמי המקצוע היא שעלות של פיתוח הקו כרכבת קלה היה עשוי להגיע עד פי 6 מהאומדן התקציבי.

המתווה המתגבש - תוצר של אילוצים

כאמור, המתווה המתגבש יחלק את הקו לשניים כאשר בחלקו תופעל מערכת מטרונית ובחלקו רכבת על גלגלים. על פניו, הפיצול נעשה בעקבות הביקושים השונים - בעוד שבחלקו המערבי של הקו ביקושים גבוהים, בחלקו המזרחי הביקושים נמוכים יותר. ואולם, עוצמת הביקושים היא לא הסיבה היחידה לפיצול. במהלך התכנון התגלה שהרדיוסים שנדרשים לפניות של ה"רכבת על גלגלים" גדולים יותר והיא לא תתאים להפעלה בלוד, שבה הרחובות צפופים.

גם רוחב המסעה צריך להיות רחב יותר ב-25 ס"מ, מה שעלול לסכן את הכוונה להרחיב מדרכות. הרכבת על גלגלים תיפעל בשלוש קרונות אוטונומיים שיסיעו 250 נוסעים בכל מערך. לפי הסימולציות שנערכו, מרבית הנוסעים לא צפויים לנסוע מחלקו האחד של הקו לחלקו השני. הרכבת צפויה לעבור בכל ארבע דקות בשעות השיא, כך שזמן ההמתנה בהחלפת הרכבת יהיה מצומצם.

 

בכל אופן, תכנון הקו שהחל לפני יותר מעשור נותר עדיין על הנייר. במרוצת השנים שונתה הפעלת הקו ממטרו לרכבת קלה למטרונית ולרכבת על גלגלים. בנתיים, הפקקים מתארכים ומשתמשי התחבורה הציבורית נותרים ללא מענה ראוי. למרות היתרונות שבגילוי הטכנולוגי, שעדיין אינו בשל, ייתכן שבמציאות של מצב חירום תחבורתי - כפי שהגדירה אותו שרת התחבורה - טוב פתרון בינוני מוקדם, מפתרון טוב יותר, אולי, בעוד שנים.

משרד התחבורה -"מקודם במהירות האפשרית"

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נת"ע, מקדם רשת של קווי רכבת קלה בגוש דן, לטובת הנוסעים והנוסעות. יצוין כי בימים אלה הקו הכחול והקו החום מקודמים במהירות האפשרית כמערכת BRT, ללא תלות בשום פרויקט או טכנולוגיה אחרת.

"במקביל, מערכת ה-ART נבחנת בימים אלה במרכז הניסויים באשדוד והליכי האישור והתקינה צפויים להיארך מספר שנים. במידה ויתברר כי מערכת זו מתאימה לקווים אלה או לכל ציר הסעת המונים אחר בארץ, תבחן הפעלתה, בהתאם לצרכים בשטח וליכולות של המערכת.

"משרד התחבורה בוחר את חלופות הסעת ההמונים על בסיס קריטריונים רבים, בין היתר במדדי קישוריות, רציפות, איכות השירות, קיבולת והתאמה לפיתוחים טכנולוגיים עכשוויים ועתידיים".

עוד כתבות

שי דתיקה, מנכ''ל ומייסד INX / צילום: איל יצהר

הוא הקים מערכת מסחר בקריפטו ובטוח למרות המשבר: "הבלוקצ'יין הוא עתיד הפיננסיים"

שי דתיקה, מייסד פלטפורמת INX למסחר בני"ע דיגיטליים ובמטבעות קריפטוגרפיים, טוען כי "נגמרו הימים שהבנק בישראל התקשר לברוקר האמריקאי שיעביר פקודה לעסקה שתיסלק למחרת" ● "אני מפעיל מערכת שאפשר לסחור בה מכל העולם 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע. אני זמין פי שישה יותר מהנאסד"ק, ויש פתרונות טכנולוגיים כמעט לכל קושי שנלווה לבלוקצ'יין"

שיעור הניגשים לבגרות בקרב בנים ובנות בחברה החרדית

זינוק בשיעור הבנות הניגשות לבחינות הבגרות בחברה החרדית

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: רוב הבנות בחברה החרדית ניגשות לבגרות, אז למה רק 22% מהן זכאיות לתעודה מלאה?

איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

שרת הפנים שקד חתמה על צו שיחסוך 2.7 מיליון ימי המתנה בשנה לבעלי עסקים

שרת הפנים איילת שקד חתמה על צו רישוי עסקים, שיבצע דה-רגולציה והקלה ניכרת ברישוי עסקים ● הצו ישפיע על כ-36 אלף עסקים במדינה ויחסוך מאות מיליוני שקלים בעלות רגולטורית

טסלה 3 / צילום: Shutterstock

סיסקו בעקבות חטיבת החדשנות של אינטל: מציעה מכוניות טסלה לעובדים

אחרי אינטל, גם בקבוצת החדשנות של סיסקו ישראל, מציעים לעובדים לבחור מכונית טסלה ממודל 3 בליסינג תפעולי, באמצעות חברות השכרת רכב אלדן ● פרופ' גליה רהב, עד לאחרונה מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, מונתה לרופאה הראשית ויועצת לזיהומים ברשת "בית בלב" ● אירועים ומינויים

כיכר המדינה / הדמיה: 3dvision

מגדלים בני 40 קומות ואגם מלאכותי: מי יבנה את פרויקט היוקרה בכיכר המדינה?

הפרויקט עבר שלב נוסף בדרך ליישומו בשטח, לאחר שאשטרום ואלקטרה בנייה נבחרו פה אחד באספת הבעלים שנערכה • התמורה שיקבלו החברות: כ־1.4 מיליארד שקל ● כעת נותר עוד שלב אחד לפני תחילת העבודות: היתר הבנייה

שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ

אמדוקס מתחזקת בתחום ניהול ביצועי הרשת: רוכשת חברה בריטית ב-188 מיליון דולר

Mycom OSI מספקת פתרונות SaaS (תוכנה כשירות) לרשתות תקשורת
● העסקה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של שנת הכספים 2022, ותמומן ממקורותיה העצמיים של אמדוקס

טרמינל 1 / צילום: מיכל רז חיימוביץ

טרמינל 1 בנתב"ג ישוב לפעילות מלאה בשבוע הבא. מה זה אומר?

עד כה לא ניתן היה להשמיש את הטרמינל באופן מלא לנוכח המחסור בכוח האדם לאיוש בתי המסחר שהשדה מחויב לספק לנוסעים ● 12 חברות תעופה ינתבו לטרמינל 1 חלק מטיסותיהן ל-23 יעדים בעיקר באירופה ● תנועת הנוסעים הצפויה לחודש יוני עומדת על כ-1.9 מיליון נוסעים וכ-250 אלף נוסעים מתוכם ימריאו מטרמינל 1

מייסדי סנאפ, אוון שפיגל ובובי מרפי, פותחים את המסחר בוול סטריט בימים טובים יותר של סנאפ / צילום: Reuters, Lucas Jackson

הרשת החברתית הזו זעזעה אתמול את וול סטריט. מה היא הצהירה ומדוע זה גרם אפילו לענקיות לרעוד?

הכרזה דרמטית במיוחד של חברת סנאפ, בעלת האפליקציה סנאפצ'אט, הכניסה את מניות הטכנולוגיה בוול סטריט לסחרור ● הרשתות החברתיות חתכו אמש כ-135 מיליארד דולר משווי השוק שלהן בעקבות הסערה ● מה משמעות ההודעה של סנאפ, מי עוד נפגעו והאם ההתאוששות במסחר תיחלש?

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ מיכאל ביטון הודיע כי לא יצביע יותר עם הקואליציה

במחאה על התנהלות שרי התחבורה והחקלאות, הודיע יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון שלא יצביע עוד עם הקואליציה, פרט להצבעות אי אמון בממשלה ● ביטון: "יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות – מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130%"

אילון מאסק, מייסד SpaceX / צילום: Reuters, Steve Nesius

לאחר סבב גיוס גדול: הערכת השווי של SpaceX מגיעה ל־125 מיליארד דולר

חברת הטילים וחקר החלל של היזם אילון מאסק מגייסת לפחות 1.5 מיליארד דולר למימון התרחבות

בישראל מתים בשנה כ-2400 בני אדם בשל זיהום אוויר / צילום: Shutterstock, Roschetzky Photography

הדרישה של משרד האוצר שעלולה לעלות בחיי אדם

משרד האוצר דורש לבטל את חובות יצרני החשמל לעמוד בדרישות חוק אוויר נקי, ובכך להעניק להם בפועל רישיון לזהם יותר ללא פיקוח רגולטורי ● בישראל מתים בשנה כ-2400 בני אדם בשל זיהום אוויר ● הרקע לדברים הוא התנגדות המשרד להגנת הסביבה לעיכוב סגירת היחידות הפחמיות בחדרה

מניית פייזר בבורסת וול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

פייזר תשווק את כל תרופות הפטנט ללא מטרות רווח ל-45 מדינות עניות

החברה זכתה לביקורת כשגבתה מחיר גבוה על חיסון הקורונה ולא שחררה אותו למדינות עניות ● על רקע לחצים ציבוריים לשחרור הפטנטים לתרופות באופן מוחלט במדינות אפריקה, פייזר מציעה לשמור על הזכויות אך להציע את המוצרים במחירי עלות

מקנזי סקוט / צילום: Associated Press, Evan Agostini

התרומה האחרונה של מקנזי סקוט מביאה את סך הנתינה שלה ליותר מ־12 מיליארד דולר

הפילנתרופית תורמת 122.6 מיליון דולר לארגון  Big Brothers Big Sisters of America

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

אקירוב הצליח להנפיק את הפעילות השוויצרית בשווי של 2.4 מיליארד שקל

לאחר מספר ניסיונות ודחיות השלימה אלרוב נדל"ן את הנפקת פעילות הנדל"ן המניב שלה בשוויץ, קרוב לרף התחתון של השווי המתוכנן ● ההנפקה בשוויץ צפויה להוסיף להון העצמי של חברת הנדל"ן הישראלית 663 מיליון שקל

שופט ביה''ד האזורי לעבודה בב''ש, יוחנן כהן / צילום: דוברות בתי המשפט

השופט הזה העתיק פסק דין ונתפס. כעת הוא עשה זאת שוב ונמצא בסכנת הדחה

לפני מספר חודשים נציב התלונות על שופטים קבע שהשופט יוחנן כהן העתיק פסק דין מתוך הכרעות של שופטים אחרים ● חרף הודאתו בהאשמות, השופט המשיך במעשיו החמורים ● כעת, הנציב ממליץ להגיש קובלנה נגד השופט הסורר, ועשוי לקדם את הדחתו ממערכת המשפט

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

בנק ישראל: החזרי המשכנתאות לא מסכנים את המערכת הבנקאית

לפי הבנק, 75% מיתרת המשכנתאות חשופה לשינויים בריבית ובאינפלציה ● העלאת הריבית תייקר את רכיב הפריים במשכנתה, ויחד עם האינפלציה תהיה לכך עלייה בהחזר של הלווים, אך בבנק המרכזי לא רואים סיכון למערכת הבנקאית

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

צ'ק פוינט שווה יותר מ-14 חברות הטכנולוגיה הישראליות האלו ביחד

רק לפני חצי שנה השווי של מאנדיי היה גבוה מזה של צ'ק פוינט, אך הירידות החדות שספגו חברות הטכנולוגיה החדשות שינו את התמונה ● כעת השווי המשותף של מאנדיי ו-13 חברות טכנולוגיה ישראלית נוספות נמוך מזה של צ'ק פוינט

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

יציבות בוול סטריט; מניית סנאפ עולה ב-10% לאחר הצניחה אתמול

היום ב-21:00 (שעון ישראל) יפורסם פרוטוקול החלטת הריבית של הפד ● מדדי אירופה ננעלו בעליית שערים לאחר יום מסחר מעורב ● מחיר הביטקוין עולה לרמת 29.5 אלף דולר ● מחירי הנפט מטפסים ביותר מ-1% ● מדדי אירופה ננעלו בעליית שערים לאחר יום מסחר מעורב

הורדת תקרת השימוש במזומן תיכנס לתוקף באוגוסט 2022 / צילום: Shutterstock, Evgeniy pavlovski

התוכנית של האוצר למאבק בהון השחור: הגבלות חדשות על החזקת מזומן וחלפני כספים

דיווח על החזקה בקריפטו, הגבלת הלוואות במזומן מצ'יינג'ים והגבלת סכום המזומן שמותר להחזיק בבית ● טיוטת חוק ההסדרים לשנים 2023-2024 כוללת מספר יוזמות למאבק בהון השחור שלא הצליחו לעבור, ומנגד הושמטו ממנה יוזמות שרשות המסים ניסתה לקדם בעבר ● כך או כך מדובר בפרק רזה שלא ברור מה יישאר ממנו

טסלה מודל Y / צילום: יח''צ

משלוח ראשון של הקרוס-אובר החשמלי טסלה Y נחת בישראל

המכוניות מגיעות מהמפעל החדש של טסלה בברלין ● רובן בגרסת ה"פרפורמנס", שמחירה מתחיל בכ-363 אלף שקל ● זמן ההמתנה בישראל לטסלה 3, שמיוצרת בסין, עומד על כשנה