גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סכסוך על חברת רחפנים קטנה חשף מאבק שליטה חריף ב-NSO

בעלת השליטה בחברת הסייבר ההתקפי, חברת הייעוץ בי אר ג׳י, הגישה בקשה למינוי נאמן זמני לחברת הרחפנים קונווקסום אותה רכשה NSO לפני שנתיים. למרות הרכישה, חברת הרחפנים מעולם לא הייתה כפופה לה ישירות ● המאבק על קונווקסום איננו מתקיים בחלל ריק - יש לו קשר ישיר לעימות בין NSO לקרן על רקע גורלה של חברת הסייבר ההתקפי כולה ● במקביל, יו"ר NSO אשר לוי הוחלף בשותף מטעם בי אר ג'י

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

סכסוך שהגיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב הבוקר (ג') חושף מקצת מהמאבק על גורלה של NSO ועל תוכניותיה להימכר במהלך החודשים הקרובים בתמורה למעל מיליארד דולר.

בעלת השליטה בחברת הסייבר ההתקפי הישראלית, חברת הייעוץ האמריקאית בי אר ג'י (BRG), הגישה הבוקר בקשה למינוי נאמן זמני לחברת הרחפנים קונווקסום אותה רכשה NSO לפני שנתיים בתמורה ל-60 מיליון דולר, בטענה שהחברה הישראלית הפסיקה את הזרמת המימון שלה ולאחר שהמשא ומתן בין השתיים על רכישת חברת הרחפנים עלה על שרטון. השופט חגי ברנר אישר את הבקשה, ומינה את עו"ד אורי גאון ממשרד לוינבוק כנאמן לקונווקסום.

חברת הרחפנים נרכשה אמנם על ידי NSO, אך היא פועלת כסטארט-אפ עצמאי שאיננו כפוף לחברת הסייבר ההתקפי, ומשרדיה ממוקמים במגדל תוהא בתל אביב, הרחק ממשרדי החברה האם בהרצליה פיתוח. היא מעסיקה 40 עובדים המשרתים את לקוחות NSO בלבד ומאפשרים לה להציע פורטפוליו מוצרים מבוזר יותר ללקוחות ממשלתיים ופרטיים.

המערכת של קונווקסום (Convexum) מאפשרת לזהות פעילות של רחפנים עוינים בסביבה, לפרוץ לפרוטוקולי התקשורת ולמערכות ההיגוי שלהם ולהשתלט עליהם על מנת להנחיתם בשלום, במקום לירות עליהם ולגרום לנפילתם, מה שעשוי לסכן עוברי אורח.

כיום מותקנות המערכות שלה בעשרות נמלי תעופה, תחנות רכבת, מעברי גבול, בתי כלא ואצטדיוני כדורגל ופוטבול, במדינות שונות באמריקה הלטינית, ארה"ב, אירופה ובכמה ממדינות אסיה.

בשונה ממערכת פגסוס החודרנית הנמכרת לרשויות לביטחון בלבד, קונווקסום מוכרת את המערכות שלה לרשויות ממשלתיות כמו למשל שירותי כליאה או רשויות שדות תעופה, והן לחברות ממשלתיות למחצה. יחד עם זאת, NSO מציעה את מערכות ההשתלטות על הרחפנים כמוצר משלים לפגסוס כאשר היא ניגשת לרשויות בטחון וכוחות משטרה ממשלתיים.

סכסוך השותפים בקרן שמחזיקה ב-NSO

יוזמת המהלך המשפטי, בי אר ג'י (במקור Berkley Research Group), היא חברת הייעוץ שזכתה במכרז לניהול קרן נובלפינה, קרן לוקסמבורגית שמחזיקה ב-70% מ-NSO באמצעות שרשור חברות.

בקיץ האחרון, בסמוך לפרסום התחקירים העיתונאיים על NSO בגרדיאן ובוושינגטון פוסט, הסתכסכו השותפים המנהלים בקרן נובלפינה, ולאחר פרישתם זכתה קבוצת בי אר ג'י האמריקאית ליטול את המושכות על הקרן. אלא שבכך הסכסוכים לא תמו: מבנה השליטה המסובך אפשר להם למנף את כוחם במאבק מול הנהלת NSO על מנת למקסם את חלקם במכירה אפשרית של החברה כולה.

למרות ש-NSO הודיעה על רכישת קונווקסום כבר לפני שנתיים, חברת הרחפנים מעולם לא הייתה כפופה לה ישירות. בפועל, החברה הייתה כפופה לחברה בשם טריאנגל, שהבעלות בה מתחלקת בין נובלפינה (70%) לבין יזמי, מנהלי ועובדי NSO המחזיקים בה יחד 30%.

אלא שכל אותה העת התנהלה חברת הרחפנים כחברת סטארט-אפ עצמאית לכל דבר, עם קצב מכירות שנתי של כ-20 מיליון דולר, וקיבלה מימון ממקורות שונים תוך שהיא פועלת בהפסד. תחילה, העבירה NSO סכום של 20 מיליון דולר בתשלום משכורות לעובדים, ולאחר מכן נטלה מבי אר ג'י הלוואה של 10 מיליון דולר כדי להמשיך ולקיים את החברה.

לאחרונה החלו שני הצדדים - בי אר ג'י ו-NSO - לנהל משא ומתן על מכירתה של קונווקסום מבעלות משותפת של שתי החברות לבעלות מלאה של יזמי ומנהלי NSO כחלק מרצונה של האחרונה לשפר עמדות לקראת מכירה כוללת.

אלא שהשתיים לא הגיעו לעמק השווה: בעוד שמנהלי NSO הציעו לשלם 15 מיליון דולר על חלקה של בי אר ג'י, זו ביקשה 35 מיליון, וכאשר המשא ומתן נגרר ו-NSO לא החזירה את ההלוואה, יזמה החברה האמריקאית את פירוק קונווקסום, ככל הנראה במטרה להוציאה מידיהם של אנשי NSO.

מנגד, טענו אנשי NSO כי היו מוכנים להמשיך ולממן את החברה בעצמם, רק בדרך המלך והציעו לפטרם מהחברה האם ולהפכם לעובדים ישירים בחברה.

יו"ר NSO אשר לוי הוחלף בשותף מטעם בי אר ג'י

המאבק בין NSO למנהלי קרן בי אר ג'י איננו מתקיים בחלל ריק, אלא יש לו קשר ישיר לעימות בין השתיים על רקע גורלה של חברת הסייבר ההתקפי כולה. כבר כמה שבועות ש-NSO מנהלת מגעים למכירתה עם שתי קרנות השקעה אמריקאיות שהגישו כולן הצעות כתובות לרכוש את NSO בסכום שנע בין 1-1.2 מיליארד דולר. זהו שווי דומה לזה שלפיו רכשו מייסדי החברה שליו חוליו ועומרי לביא - שכבר אינו פעיל בה, מידיה של פרנסיסקו פרטנרס לפני שלוש שנים. כחלק מיציאתם של אנשי נובלפינה מהדירקטוריון והחלפתם במנהלים של בי אר ג'י, הוחלף גם יו"ר החברה אשר לוי בשותף מנהל מטעמה, פינבאר אוקונור.

לוי מסר לגלובס כי סיום תפקידו ב-NSO נעשה על רקע החלפת המשקיעים. "מוניתי כאיש של נובלפינה לתפקיד היו"ר. לאחר שהם ביקשו לצאת מהשליטה בחברה, ביקשתי מבעלת השליטה החדשה שיביאו יושב ראש משלהם, והעמדתי את עצמי לרשותם בכל עזרה שירצו כדי לנהל את המעבר הזה", אמר לוי לגלובס. "עשיתי מה שמצופה מיו"ר של גוף בעל שליטה שמתחלף באחר". במקביל ממשיך לוי לשמש כיו"ר לנדא דיגיטל פרינט ורשת בתי הספר ברנקו וייס. לוי שימש כמנכ"ל אורבוטק משנת 2013 ועד 2019, אז נרכשה על ידי KLS ב-3.4 מיליארד דולר.

ב-NSO מקווים שהמכירה תאפשר לתפוס כמה ציפורים במכה אחת: שינוי הבעלות מקרן אירופית ובעלי מניות ישראליים לקרן אמריקאית שתשלוט ב-100% מהחברה, תאפשר לה לצאת מהרשימה השחורה של משרד המסחר, מתוקף העובדה שאין הממשל יכול לפעול נגד חברה אמריקאית בצורה זו; המכירה לקרן אמריקאית תאפשר גם לשמר את פגסוס בתוך החברה וזו לא תוותר על ביצת הזהב שלה לטובת חברות אחרות; ולבסוף, ב-NSO מקווים לסיים עם סיפור החובות שהושת על מבנה החברות המורכב. כאשר נובלפינה רכשה את מניות NSO מידיה של פרנסיסקו פרטנרס, היא נטלה חוב מחברת בת משותפת לה ולהנהלת החברה בשם ביטקו, ובתור שיעבוד העמידה את נכסי NSO.

מנגד, אנשי בי אר ג'י, מבקשים למקסם את הנכסים של NSO על מנת לייצר לעצמם תשואה, זאת מאחר ושוויה של החברה כולה לא השתנתה בשנים מאז שנרכשה. לטענת נציגי הקרן בבית המשפט, יש להפריד בין חברות סייבר הגנתי (קונווקסום) לבין חברות סייבר התקפי (פגסוס) וכי החובות הכרוכים בפעילות NSO העומדים לדבריהם על 460 מיליון דולר, מעמיסים כאבן ריחיים על צווארה של קונווקסום. לטענתם, חוליו מבקש לספח את קונווקסו לקבוצת החברות שלו על מנת למקסם את רכישת NSO בחודשים הקרובים.

בהנהלת NSO השיבו בבית המשפט כי דווקא נובלפינה ובעלי השליטה בה, קבוצת בי אר ג'י, הם אלה שמנסים להבריח נכסים כדי למלטם מנושי קבוצת NSO, שם למעשה גם נושיה של הקרן. נושיה של NSO מיוצגים על ידי משרד עורכי הדין ווילקי, פאר אנד גאלגר - שפנו בעצמם אל אנשי נובלפינה וביקשו מהם לחדול מניכוס נכסי קונווקסום. "לטענת הנהלת NSO, יש יסוד סביר להניח כי נושים אלה אינם חפצים במינוי נאמן זמני אלא בפתרון שיקומי אחר שיתייחס לכלל החברות".

במילים אחרות, ב-NSO מבקשים שקט תעשייתי על מנת לאפשר למכור את כלל מבנה החברות בחתיכה אחת לקרן אמריקאית ולהציל את עורה שלה.

בתגובה מסר הווארד ברקוביץ, יו"ר קונווקסום ודירקטור בה מטעם BRG כי "קונווקסום היא חברה טובה ועצמאית, עם טכנולוגיית סייבר הגנתית ייחודית ועובדים מוכשרים ומנוסים. יחד, אנו יכולים להצעיד אותה קדימה והקרן אותה אני מייצג עומדת מאחורי הדברים. בכוונתי לוודא כי לנאמן החברה יועמדו המשאבים הדרושים כדי לשמור על פעילותה והצלחתה העסקית".

"זה גם המקום להדגיש כי פעילות החברה נפרדת ושונה במהותה מפעילותה העסקית של קבוצת NSO, שהיא חברת סייבר התקפית שבמרכזה תוכנת פגסוס. לצערי, החברה נקלעה בעל-כורחה לסיטואציה המורכבת בה נמצאת כרגע קבוצת NSO ואני שמח שבית המשפט הבין כי מדובר בחברה נפרדת וטובה ומינה נאמן שיסדיר את הנושא. אנו סומכים על הנאמן ובטוחים שלאחר שהוא יירד לעומק הדברים הוא ייחלץ את החברה מהמצב הקיים".

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות