השר לשירותי דת, מתן כהנא, מקדם בשבועות האחרונים את החוק שזכה לכינוי "רפורמת הגיור". בראיון לכאן ב’ הוא הסביר את נחיצות המהלך בכך שכיום מתבצעת בישראל כמות קטנה של גיורים. "חשוב לדעת שהיום יש בערך 1,500 גיורים בשנה... אני נחוש להגדיל את מספר האנשים שיוכלו להתגייר על פי ההלכה". האם זהו אכן המספר? בדקנו.

ראשית, כמה מילים על הרפורמה. לפי תזכיר "חוק מערך הגיור" שהופץ החודש, בישראל חיים כיום יותר מ-400 אלף אזרחים שהם "חסרי דת". ברוב המוחלט של המקרים מדובר במי שעלו ממדינות ברית-המועצות לשעבר על סמך חוק השבות, אך הם אינם יהודים על פי ההלכה. הרפורמה מבקשת, בין היתר, להגדיל את מספר בתי הדין שיוכלו לגייר, ולהרחיב את ההגדרה של אדם שמוסמך לגייר כך שתכלול גם רבני ערים.

אלא שרפורמה אולי יש, אבל נתונים רשמיים ועדכניים על מספר המתגיירים אין. במערך הגיור הממלכתי סרבו לספק לנו את המספרים. המידע הגלוי שכן מצאנו מתבסס על דוח ועדת ניסים מ-2017, ממנו עולה כי ממוצע הגיורים בעשור שעד לשנה זאת עמד על כ-5,000 בשנה. בשנים 2016 ו-2017 חלה ירידה לכ-3000 גיורים בשנה - עדיין כמעט פי שניים מהמספר בו נקב כהנא. אבל מה קורה בשנים האחרונות?

דוברו של כהנא הפנה אותנו לד"ר נתנאל פישר, מומחה לענייני גיור שגם ייעץ לשר בניסוח הצעת החוק. ד"ר פישר מנהל בשנים האחרונות מעקב אחר מספר המתגיירים בישראל בהתבסס על נתוני מערך הגיור הממלכתי, וגופים רשמיים כמו ועדת ניסים ומרכז המחקר והמידע של הכנסת מסתמכים על נתוניו. על פי המספרים שהעביר לנו פישר, בשנת 2020 גוירו 2,355 איש, ובשנת 2019 גוירו 3,090 איש. כלומר, גם הנתונים המעודכנים גבוהים בהרבה מאלה שהזכיר כהנא.

 

דוברו של השר הסביר לנו כי הכוונה הייתה למספר המתגיירים מקרב יוצאי ברית-המועצות. הרי הרפורמה המדוברת נועדה לטפל בדיוק באוכלוסייה הזאת, ולטענתו גם השיח עם כהנא באותו ראיון עסק רק בה. האם כשבוחנים את פילוח המתגיירים מגלים כי לגביהם כהנא צדק?

מהנתונים שקיבלנו עולה כי ב-2019 גוירו 527 יוצאי ברית-המועצות, וב-2020 גוירו 898 מבני האוכלוסייה הזאת. אלא שלפי ד"ר פישר, אליהם צריך להוסיף גם את המתגיירים במהלך שירותם הצבאי, מכיוון שכמעט כולם שייכים גם הם לקבוצה הזו. כשמחברים את המספרים מקבלים שב-2019, 1,563 מהגיורים היו של יוצאי ברית-המועצות, וב-2020 המספר עמד על 1,135.

בשורה התחתונה: דבריו של כהנא דורשים הקשר. בשנים האחרונות מתגיירים בישראל כ-3,000 איש מדי שנה - כפול מהמספר שהזכיר. עם זאת, אם מתמקדים באוכלוסיית יוצאי ברית-המועצות לשעבר, שכלפיה מכוונת גם הרפורמה, מגלים שהמספרים דומים לאלה שהזכיר השר.

 

תחקיר: אורי כהן