דינה שובל / צילום: איל יצהר
הסיפור של דינה שובל הוא לא שגרתי, ויכול להוות מודל לנשים רבות שרוצות להגיע ולהצליח בעולמות שונים מאוד מאלה שגדלו בהם. הוא מתחיל בשיכון חב"ד בלוד: "גדלתי בבית גיאורגי עם עוצמה נשית, במשפחה של חמש בנות. כשהייתי בת שמונה עברנו לרחובות, ואז נחשפתי לעולם ה'פתוח'. הדואליות והשונות הזו מלוות אותי עד היום, גם בנושא קידום השוויון המגדרי שבו אני פעילה. אני דתייה שגרושה פעמיים, אז כבר אפשר להבין שאני לא קונבנציונליות ולא חיה על פי תכתיבים חברתיים", מעידה שובל על עצמה.
"גם בבית חונכנו אחרת. ראיתי את הוריי מתפקדים כפרטנרים שווים. אמא שלי, שגידלה חמש בנות כאישה קרייריסטית, הראתה לי שהכול אפשרי. זה גרם לי לנוע תמיד קדימה ולהיות קשובה לעצמי בלי חשש, בלי לחשוב 'מה יגידו' או 'האם אני יכולה'".
הצומת הראשון שהתווה את מסלול הקריירה שלה היה באקדמיה. כשהייתה בת 20 התחילה ללמוד תקשורת ומדע המדינה. כעבור שנה כבר הוצע לה להשתלב במסלול ישיר לדוקטורט. "סומנתי בגלל ציונים גבוהים. מצד אחד נמשכתי לרעיון, ומצד שני במשרד יחסי הציבור בו עבדתי אז, גיתם, הציעו שאשאר. החלטתי לזנוח את התואר השני ולהמשיך בעולמות הדוברות.
"כשעברתי למשרד אחר, שלמור, זה היה בתקופה המחאה החברתית. טיפלתי בתנובה, שהייתה במוקד המחאה. מערכת היחסים ויחסי הכוחות בין החברה והצרכנים טלטלו אותי. ראיתי איך כל אחד יכול לחרוץ גורלות בהינף מקלדת, וכך סימנתי את עולם הדיגיטל ככזה שארצה להתמחות בו. הכרתי את מאיה שגיא - שותפתי לפודקאסט 'בריף' והיא זו שחיברה אותי לשטראוס".
לשטראוס הצטרפה שובל ב-2012, כמנהלת תוכן וערוצים. לימים הקימה וניהלה את מחלקת החדשנות והשיווק דיגיטלי בשטראוס ישראל - משם עברה לתפקידה כמנהלת השיווק בחטיבת האוכל של שטראוס, הכוללת כ־100 מוצרים, לרבות סלטים וממרחים (אחלה, דליקטס, זהבי ועללחם), ארוחות פסטה, מוצרי טעם הטבע ועוד. אל התפקיד הזה הגיעה שובל במסגרת מה שהיא מגדירה כמהלך חסר תקדים ולא טריוויאלי: "נכנסתי לתפקיד בלי ניסיון", היא מספרת, "כי האמינו ביכולות שלי".
לפני שנתיים וחצי, אחרי שמונה שנים במטה החברה, היא הרגישה שהיא ניצבת בעוד צומת: "התחיל לבעור בי הרצון להגיע לתחום של ניהול שיווק, וכך הגעתי לחטיבה שאני הכי מחוברת אליה - חטיבת האוכל. זו חטיבה שמוצריה נמצאים במרכז הצלחת של מיליוני ישראלים כל יום. בקורונה הקטגוריה צמחה, והגענו לשיא בנתחי השוק בחלק מהמוצרים שלנו - זה קשור גם לדרישות הצרכנים ליותר מזון המבוסס על חומרי גלם מהצומח כמו שעועית, חומוס או עדשים". אחד המוצרים החדשים שהשיקה שובל הוא סלט ביצים טבעוני עם טופו חומוס: "זה מהלך שאני גאה בו, ולמדנו ממנו הרבה", היא אומרת. מנגד היא מתחרטת על מהלך אחר: "זיהינו דרישה לתערובת פלאפל בהכנה ביתית. יצרנו תערובת מעולה, אבל לא הבאנו בחשבון שעל שלב הטיגון בבית לא תהיה לנו שליטה, למשל מבחינת הטמפרטורה. הצרכנים התלהבו מהפתרון אך התאכזבו מהתוצאה - והורדנו את המוצר".
אבל השינויים ששובל מובילה לא מתמצים רק במוצרים: "הובלתי שינוי בפרנזטורים. במשך שנים בקטגוריית הממרחים שמו דגש על פרזנטורים גברים מעדות המזרח. זה היה מלא סטריאוטיפים וזה הפריע לי. הבאנו ל'אחלה' פרזנטורית - לירז צ'רכי - אני שוברת פרדיגמות, ולא מתנצלת על זה".
שובל פועלת לקידום שוויון מגדרי גם בדרכים נוספות, כמו למשל בפעילותה בארגון "בונות אלטרנטיבה", המקדם שילוב נשים במשק הישראלי וכן בתחום של מניעת אלימות נגד נשים. במקביל, היא פעילה בגם בזירה הפוליטית, במפלגת העבודה.
"עשינו דרך בשילוב נשים בשדרות הניהול אבל זה לא מספיק. צריך לקדם שיהיו יותר נשים בכנסת ובממשלה, במגזר הציבורי ובחברות הפרטיות. אין דרך לעשות את העולם טוב יותר מאשר ניהול נשי, שמביא צבעים אחרים ויכולות אחרות. אני מקווה שכשהבת שלי תגדל היא כבר לא תרגיש שזה אישיו. זה נושא שאני מקדמת גם בעבודה. כאנשי שיווק יש לנו כוח בידיים שמלווה בהרבה אחריות".
איפה תהיי בעוד חמש שנים?
"לא יודעת איפה, אבל אני יודעת מה. אהיה במקום שארגיש שאני מתפתחת בו. אני רוצה למנכ"ל. יכול להיות שזה יהיה בשטראוס, שמאפשרת לי להתפתח ולנוע בין תפקידים".