גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העתיד של טסלה זרוע במוקשים, אבל את החסידים של מאסק זה לא מעניין

מצד אחד הדוח השנתי של טסלה ב-2021 מציג חברה במצב מעולה עם שבעה רבעונים רצופים שבהם הכתה את תחזיות האנליסטים ● מהצד השני קשה להתעלם ממה שצפוי לחברה בשנה הקרובה, שבה תצטרך להתמודד עם קשיים באספקה ודחייה נוספת בהשקה של דגמים חדשים ● בינתיים, המעריצים מתייצבים מאחורי מאסק ומחכים לבשורה שמבוששת להגיע

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

יש שתי דרכים מרכזיות לבחון את הדוח השנתי שהציגה טסלה אמש. דרך אחת היא לאמץ את הגישה הרומנטית של מעריצי המותג. עבורם טסלה היא לא יצרנית רכב, שצריכה להיבחן על פי אמות מידה של יצרנית רכב, אלא מובילה של מהפכה טכנולוגית, תעשייתית, סביבתית ואפילו חברתית. חברת הייטק שהצליחה "לעשות בית ספר" לתעשיית הרכב הוותיקה בכל הנוגע לשיטות הייצור והשיווק של רכב חשמלי.

מנקודת המבט הזו ההצלחה של טסלה להגיע לכמעט מיליון מכירות בשנה החולפת, ועל הדרך להכות את תחזיות הרווח של האנליסטים במשך שבעה רבעונים, היא סוג של מאורע היסטורי, נקודת מפנה בתולדות הרכב המודרני ו"ניצחון של העולם החדש על העולם הישן".

הדרך השנייה היא לבחון את הדוחות בצורה אנליטית ועסקית וכאשר בוחנים אותם מיד קופץ לעין מכפיל הרווח שבו נסחרת טסלה גם אחרי הדוחות המוצלחים שלה ב-2021. המכפיל הזה עמד נכון לאתמול על 304 וזה נתון שאין לו אח ורע בתעשיית ייצור הרכב. משמעותו היא שהשוק עדיין מתמחר בעיקר את הפוטנציאל העתידי של טסלה ולא את ההישגים העסקיים שלה בהווה. זה לגיטימי ומקובל בענף ההייטק אבל כאשר בוחנים את המכשולים שממתינים לטסלה בעולם "הצווארון הכחול" של תעשיית הרכב, עולים הרבה סימני שאלה.

לא עומדת בזמנים שקבעה לעצמה

המכשול הראשון הוא שלטסלה עדיין אין יתרונות לגודל כמו של מתחרותיה בתעשייה. טסלה מתחרה כיום בשוק הגלובלי רק עם שני דגמי רכב חשמליים בפועל, שהזול בהם מתחיל במחיר של כ-46 אלף דולר בארה"ב. אמנם את הדגמים הללו היא למדה לייצר ביעילות מרשימה וניצלה היטב את עודפי הביקוש להם בעולם כדי להפוך אותם למכונות לייצר מזומנים, אבל למתחרים יש תוכניות פיתוח הרבה יותר מתקדמות.

טסלה 3 / צילום: יח''צ

בעת הצגת הדוחות אתמול העריכה טסלה, שהיא לא תשיק במהלך השנה דגמים חדשים - לא את הטנדר החשמלי, שמפגר כבר ביותר משנה אחרי ההשקה המתוכננת וצבר מעל מיליון ורבע הזמנות, ובוודאי לא את "החשמלית העממית במחיר של 25 אלף דולר", שלה ציפו רבים מאז הוכרזה ב"יום הסוללות" של החברה ושלחה את מניית החברה ל"ראלי" מרשים. במילים אחרות המתחרים קיבלו "במתנה" עוד שנה להדביק בה פערים.

מסתבר גם, שהחברה לא יודעת לחולל "ניסים לוגיסטיים" והיא מושפעת מאותם קשיים בשרשרת האספקה שמשפיעים על יצרני הרכב "הרגילים". ביניהם המחסור בצ'יפים, קשיי אספקה של הסוללות והתייקרות חדה במחירי חומרי הגלם והתובלה הימית. בספטמבר 2021 העריך מייסד ומנכ"ל החברה אלון מאסק בכנס טכנולוגי באיטליה שמשבר הצ'יפים הוא "קצר מועד" ואמר כי "הרבה מפעלים לייצור צ'יפים נבנים כעת ואני מעריך שתהיה להם קיבולת ייצור טובה בשנה הבאה". אתמול המוזיקה כבר הייתה שונה בתכלית. "המפעלים שלנו פועלים מתחת לקיבולת הייצור שלהם כבר מספר רבעונים ככל ששרשרת האספקה הופכת להיות גורם מגביל. סביר שזה יימשך גם ב-2022".

נאמנים למאסק בכל מחיר

אבל אם לשפוט על מבחן התוצאה בשוק ההון, די ברור איזו מבין שתי הגישות הללו מנצחת. חסידי טסלה רק מתרבים והם ממשיכים להתייחס אליה, ואל העומד בראשה, בסלחנות אין קץ, ששמורה למאמינים אדוקים. אז מה אם יש פערים של שנים בין לוחות הזמנים החזויים של ההנהלה (השקת דגמים חדשים, תחילת הייצור בברלין, השקת נהיגה אוטונומית ועוד) לבין המציאות. תתאזרו בסבלנות. הבשורה תגיע.

אז מה אם "המנהיג החברתי" מאסק מימש בשיא מניות בשווי של 16.4 מיליארד דולר והותיר את חסידיו לספוג ירידה דו-ספרתית במחיר המניה מתחילת השנה. לא לדאוג. בסבב הבא של שליפת שפנים מהכובע המניה תתאושש וכולם ירוויחו.

ואם המחירים של דגמי הבסיס מתייקרים ביותר מ-6,000 דולר בשנה אחת, ונמצאים הרחק מהישג ידם של ההמונים, כנראה שהכל לטובה. "אנחנו עוזרים לטסלה להפוך את העולם למקום טוב יותר".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר