גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקשר בין קופים משועממים, כוכבת ריאליטי והסחרור בשוק הקריפטו

על רקע תדמיתם הבעייתית של המטבעות הדיגיטליים, קהילת ה-NFT מנסה לבנות עצמה כענף אמנותי לגיטימי ● מספר כוכבים גדולים כבר הצטרפו ורכשו דמויות מאוסף הקופים המשועממים, אולם הניסיון של קיילי ג'נר להצטרף לטרנד הצית בקהילה מחלוקת אידאולוגית

מועדון הקופים המשועממים באתר הרשמי שלהם. מחיר ממוצע לקוף עומד על 250 אלף דולר / צילום: צילום מסך
מועדון הקופים המשועממים באתר הרשמי שלהם. מחיר ממוצע לקוף עומד על 250 אלף דולר / צילום: צילום מסך

מה משותף לשחקן הכדורגל ניימאר, אגדת הטניס סרינה וויליאמס, הראפר סנופ דוג והיזם גארי ווינרצ'ק? כולם עשירים, מפורסמים וגם בעלים של קוף משועמם. לא קוף אמיתי חלילה, אלא דמות מאוסף ציורים של 10,000 קופים שחורך את האינטרנט - Bored Ape Yacht Club.

לפי אתר NFT Stats, המחיר הממוצע לקוף הוא 251 אלף דולר, והשווי הכולל של האוסף הוא כ-47 מיליון דולר. האיור הנדיר והיקר ביותר נמכר תמורת 3.4 מיליון דולר במכירה של סות'ביס באוקטובר. זה הקוף היחיד בסדרה עם פרווה בצבע זהב. אירוניה של קופים.

להתמנגל עם שאקיל אוניל

"הקופים המשועממים" הם סנסציה תרבותית. תפקידם כסמל סטטוס התחזק בזכות ההחלטה האחרונה של טוויטר לאפשר למנויים בתשלום לשים NFT כתמונת פרופיל. שורה של סלבס כבר החליפו את תמונתם לתמונת הקוף שבבעלותם.

למרות החגיגה סביבם, הקופים עדיין נראים משועממים. הם לא מתרגשים מכך ששחקן ה-NBA טייריס הליברטון עלה למגרש עם נעלי נייקי יפהפיות וייחודיות שעליהן מודפס הקוף שלו. קית' קינקייד הכניס אותם לליגת ההוקי עם קסדה שעליה קוף בדמות פסל החירות. אולי שבט הקופים יתרגש יותר בסוף העונה, כשקינקייד יתרום את הקסדה לצדקה.

אך "הקופים המשועממים" אינו מועדון לעשירים ומפורסמים בלבד. אלפי אנשים מהשורה נכנסו למועדון, כי קנו קוף לפני שהמחירים האמירו. כמו כל יצירת אמנות, גם NFT ניתן למכור שוב ושוב. אתר NFT Stats מדווח שבשבוע האחרון בוצעו כבר 188 מכירות חוזרות, כך שמספר החברים במועדון הקופים רק גדל. המועדון גם מארגן מפגשים פיזיים, כך שלפחות תיאורטית, פעילNFT ותיק עשוי למצוא עצמו מתמנגל עם שאקיל אוניל, אלכסיס אוהניאן מייסד Reddit ושאר ידוענים.

הקוף המשועמם שקיילי ג'נר ביקשה לקנות / צילום: צילום מסך

מי חסם את ג'נר

חירות, נגישות ואינקלוסיביות הם מהערכים שהנחו מתחילת הדרך את אנשי הקריפטו בכלל, וה-NFT בפרט. כמובן שהאידאלים הללו לא מיושמים ב-100%, אולם ה-NFT בהחלט שחרר אמנים דיגיטליים ממספר כבלים של עולם האמנות הישן. הוא גם פתח את הדלת לצעירים מוכשרים, חלקם ילדים ובני נוער , והפך אותם ליוצרים מבוססים, מקצועית וכלכלית.

לנוכח האידאולוגיה הזו, צעד אגרסיבי ויוצא דופן עורר לאחרונה ויכוח ער בקהילה. פעיל מוכר בסצנת האמנות הדיגיטלית, שמכונה @WillyTheDegen הודיע קבל עם וטוויטר שחסם את קיילי ג'נר. לדבריו, ג'נר פנתה אליו בפרטי כדי לרכוש קוף נדיר שנמצא בבעלותו. בתגובה הוא העלה את הציוץ הפומפוזי הבא: "קיילי ג'נר חסומה. זה למען התרבות שלנו".

האקט התוקפני עורר מחלוקת אידאולוגית. התגובות נעו בין "אתה מלך" לבין "קהילה שמקדמת אינקלוסיביות לא דוחה חברים". זה לא טריוויאלי לסרב למשפחת קרדשיאן. סדרת הריאליטי החושפנית "הקרדשיאנס" רצה על המרקע לאורך 14 שנה, סיפקה אינסוף שערוריות והפכה את המשפחה העשירה ממילא לאימפריה עסקית.

פורבס העריכו באוגוסט שחברת הקוסמטיקה של ג'נר בת ה-24 שווה 620 מיליון דולר. באינסטגרם בלבד יש לה 305 מיליון עוקבים. הקוף שג'נר רצתה מתאים לצרכים המסחריים שלה: זה הקוף הכי "נשי" בסדרה, הוא ורוד וחובש משקפי שמש אדומים בצורת לב.

לשלוט בקודים התרבותיים

ווילי אולי הגזים עם הדרמטיות, אבל יש היגיון בשיגעון שלו. זה כלל סוציולוגי פשוט: כל קהילה קובעת לעצמה גבולות של מותר ואסור בתהליך התהוותה. NFT הוא תחום צעיר שעדיין נאבק על הלגיטימציה שלו. בניגוד למצופה, עשירים ומפורסמים הם לא תמיד כרטיס כניסה ללב הקונצנזוס. ה-NFT סוחב על גבו גיבנת, אפילו שתיים, וג'נר לא תורמת להן.

גיבנת אחת היא התהייה האם NFT הוא אמנות. הוויכוח הזה מצחיק אותי, כי הוא מזכיר את סיפור "המזרקה" של דושאן מ-1917. יוזמי התערוכה הזדעזעו מהפסל, שהיה למעשה משתנה, נמנעו מלהציגו והוא אבד. היום הפסל נחשב למבשר ה"רדי מייד". הרפליקות שלו מוצגות במוזיאונים מובילים (כולל מוזיאון ישראל בירושלים), ונמכרות במחיר גבוה לאספנים. ההיסטוריה מלמדת שבסוף יבינו שגם גיף הוא יצירת אמנות. אבל כרגע אנשים עדיין סקפטיים לגבי הערך האמנותי של יצירות דיגיטליות. ג'נר, כך מאמינים חברי הקהילה, לא תחזק את תדמית האיכות של אמנות דיגיטלית.

הגיבנת השנייה של ה-NFT היא יחסי הציבור הגרועים של המטבעות הדיגיטליים. הם מקושרים לתנודתיות וסיכון גבוה במקרה הטוב, ולפשע במקרה הרע. מטבעות דיגיטליים הם בלתי יציבים, כפי שממחישה ההתרסקות הנוכחית, אבל חלק מההיבטים שקשורים לרוב מטבעות הקריפטו לא רלוונטיים ל-NFT.

מבחינת פשע, מפתיע לגלות בדוח של Chainalysis שרק 0.15% מהעברות הקריפטו ב-2021 היו בלתי חוקיות. אבל בתודעה הציבורית, התפיסות השליליות כבר התקבעו. ג'נר מתמחה בשערוריות, ואת זה הענף לא צריך - יש לו מספיק.

עולם האמנות הדיגיטלית מקבל בברכה משפיענים עשירים מפורסמים שתורמים ללגיטימציה שלו - בתנאי שהם שחקני נשמה. הם צריכים להוכיח שלא באו רק כדי לרכוב על הטרנד לטובת כסף מהיר.

כשכוכבת הריאליטי ויורשת המיליונים פריס הילטון נכנסה לעולם ה-NFT, היא עשתה זאת בהדרגה. היא בנתה אמון בקרב אנשי הקהילה הרבה לפני שהשיקה קולקציית NFT רווחית משלה. היום היא שגרירה מוערכת, שפועלת רבות לקידום הענף.

סרינה וויליאמס נכנסה לעולם ה-NFT ממש לאחרונה, ובצורה חכמה. ראשית, היא הצטרפה כיועצת למועצת המנהלים של חברה למוצרי NFT. אחר כך היא חשפה את הקוף שלה בציוץ שכלל מלה אחת: GM. בז'רגון הקהילתי, GM פירושו "בוקר טוב" (Good Morning). כך בונים אמון: מגלים אכפתיות, מעורבות ושליטה בקודים התרבותיים.

ג'נר לא פעלה באופן כזה. אין ויכוח שהקרדשיאנס ניחנו בחושים עסקיים מחודדים. ג'נר היא אולי מה שמכנים Trash, אבל יודעת היטב להפוך מוצרים לערימות של Cash. גם המעריצים השרופים יודו שהקרדשיאנס באים לעשות עסקים, לא אמנות. ג'נר שם בשביל הרווח, לא בשביל הנשמה.

עולם ה-NFT צריך להיבנות כענף אמנותי ראוי ולגיטימי. הדבר האחרון שהוא צריך עכשיו זה קומודיזציה בסגנון קוף ורוד על ליפסטיקים, מגבות ותיקים. בנוסף, הסחרור בשוק הקריפטו מצריך פנים מעוררות ביטחון ואמון. החבר ווילי צודק: למען תרבות ה-NFT ועתידה, אין כרגע מקום למסחור של קיילי ג'נר. אולי הזמן שלה יגיע בהמשך.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, סטוריטלרית ומרצה במכללה למנהל ו-HIT.
זוכת פרסי Effie Gold לאפקטיביות שיווקית ו-Product of the Year ב- NAB Show

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלו בחברה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?