גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עושים עסקים באיחוד האמירויות? בקרוב אתם עלולים לספוג מסים חדשים

כחלק משאיפת האמירותים להתנתק מהתלות בהכנסותיהם מנפט, משרד האוצר המקומי הודיע כי הוא מתכנן להשית מס חברות פדרלי בשיעור של 9% על הכנסות המופקות החל מיוני 2023 ● עוד על הפרק: מס על חברות רב־לאומיות שמחזור המכירות שלהן עולה על 750 מיליון אירו

בירת איחוד האמירויות,  אבו דאבי / צילום: Shutterstock
בירת איחוד האמירויות, אבו דאבי / צילום: Shutterstock

במסגרת תוכנית חדשה של איחוד האמירויות לעבור מכלכלה מוטת הכנסות ממשאבי טבע לכלכלה מאוזנת יותר, המדינה הודיעה כי בכוונתה להטיל מס חברות פדרלי בשיעור של 9% על הכנסות המופקות בשנות הכספים שתחילתן ב־1 ביוני 2023. עוד על פי הפרסום של משרד האוצר האמירותי, בכוונתם להשית בקרוב מס חדש על חברות רב־לאומיות אשר מחזור המכירות שלהן עולה על 750 מיליון אירו.

איחוד האמירויות נתפסת בעיני רבים כ"אחד ממקלטי המס הלגיטימיים האחרונים". משטר המס המקומי נחשב לנוח, חברות הפועלות במדינה נהנות מהקלות מס רחבות, ובנוסף - הממשל חתם על רשת רחבה של אמנות למניעת כפל מס.

בד בבד, ברמה הפדרלית אין באיחוד האמירויות מס חברות, אבל בחמש מתוך שבע האמירויות הוא קיים דרך צווים מקומיים. מס החברות המקסימלי באמירויות האלה לא חל בפועל על אף סקטור, למעט חברות נפט וגז זרות שיש להן זיכיון באיחוד האמירויות בשיעורים פרוגרסיביים של עד 55%, ובנקים זרים שמפעילים סניפים במדינה - לרוב בשיעור אחיד של 20%.

דובאי, שמהווה מוקד לעסקים מרחבי העולם, נתפסת כמקלט מס לגיטימי. אין מס על יחידים ואת מס החברות לא מחילים, למעט על שני המגזרים האמורים. וכמובן, באזורי סחר חופשי אין מס כלל - מה שהוביל חברות רב־לאומיות להקים שם את המטות שלהן.

מס החברות לא יחול על הפקת משאבי טבע ובנקים

משטר המס הנוח הוא אחת הסיבות המרכזיות לכניסתם של משקיעים וחברות לאיחוד האמירויות, ולא רק לאזורי הסחר החופשיים. אולם מציאות זו כנראה בדרך לשינוי, באופן חלקי לפחות. ב-31 בינואר הודיע, כאמור, משרד האוצר האמירותי על הכוונה להטיל מס חברות פדרלי בשיעור 9% על הכנסות המופקות החל מיוני 2023. על פי ההודעה, מס החברות החדש יחול על כל הפעילויות העסקיות באיחוד האמירויות, למעט הפקת משאבי טבע ובנקים, המשלמים כבר כיום מס נפרד.

 

מס בשיעור גבוה יותר צפוי להיות מוטל על חברות רב־לאומיות גדולות שבהן מתקיימים הקריטריונים של ה"פילר 2" (2 Pillar), מתוך תוכנית מיסוי הכלכלה הדיגיטלית של ארגון ה־OECD. התוכנית מבקשת למנוע תכנוני מס שמטרתם שחיקת בסיס המס או הסטת רווחים למקלטי מס של תאגידים. על המדינות לא תחול חובה להעלות את שיעור המס החל על החברות שבתחומן לשיעור המס המינימלי. אבל, חברת האם, או חברות אחרות בקבוצה, יידרשו להשלים את המס למס המינימלי - אותו הן יעבירו לרשות המסים שבמדינת תושבותן.

ביולי אשתקד אישרה גם ממשלת ישראל את הצעת שר האוצר אביגדור ליברמן לקדם תיקון לפקודת מס הכנסה, שבמסגרתו יחויבו חברות־אם בקבוצות רב־לאומיות שמחזור העסקאות שלהן עולה על 750 מיליון אירו, לדווח על מבנה הפעילות המלא שלהן בכל מדינה. חברות האם יידרשו להשלים את המס המשולם בישראל למס המינימלי, שאותו הן יעבירו לרשות המסים שבמדינת תושבותן.

"הרשויות באיחוד האמירויות הודיעו כי שיעורי מס גבוהים יותר עשויים לחול על חברות רב-לאומיות הנופלות תחת משטר 'המס המינימלי' שנקבע במסגרת ה'פילר 2'", אומר רו"ח אריק בן ישי, ראש קבוצת המסים ב־PwC Israel. בן ישי מציין כי הכוונה לחברות כמו גוגל ופייסבוק, המייצרות הכנסות כוללות של מעל ל-750 מיליון אירו בשנה. "על החברות אלה יוטלו מסים גבוהים יותר, כחלק ממהלך גלובלי שתכליתו מיסוי מינימלי אחיד על חברות מסוג זה במדינות השונות".

באזורי הסחר החופשי ימשיכו ליהנות מתמריצי מס

רפורמת המס כוללת, כאמור, את הכוונה להטיל מס חברות פדרלי. על פי הרפורמה, אשר טרם פורסמה במלואה, מס החברות הפדרלי שיוטל יהיה מוגבל וכפוף לסייגים. בין השאר, חברות זרות יהיו חייבות במס החברות רק אם הן מנהלות עסקים באיחוד האמירויות על בסיס קבוע; המס יוטל על הכנסות העולות על 375 אלף דירהם אמירותי (כ־102 אלף דולר אמריקאי) והכנסות מתחת לרף זה יהיו פטורות ממס; וכן רווחי הון או דיבידנדים המתקבלים באיחוד האמירויות כתוצאה מהחזקה מזכה במניות יהיו פטורים ממס החברות. מעבר לכך, מס החברות לא יחול גם על עסקאות בין חברתיות מזכות או שינויי מבנה, ומעל הכל - נקבע כי עסקים באזורי הסחר החופשי של איחוד האמירויות יוכלו להמשיך ליהנות מתמריצי מס.

לא מעט חברות מוכרות מוצרים באיחוד האמירויות ומנהלות את הפעילות העסקית שם מזה שנים רבות, כאשר חלקן לא נמצאות באזור הסחר החופשי. ביניהן ניתן למצוא חברות בתחומי החקלאות שמוכרות לשוק המקומי, חברות בתחום התשתיות, וגם לא מעט חברות הייטק שכבר החלו את פעילותן במדינה, בהן מאנדיי, ג'ייפרוג וסייבריזן הישראליות.
בין החברות הישראליות שפועלות באיחוד האמירויות ניתן למצוא גם את לוג'יק, נטפים, התעשייה האווירית, אלביט ותה"ל. עם זאת, לא בטוח שכולן ייפגעו מרפורמת המס המתוכננת. הכול תלוי במבנה הפעילות שלהן באיחוד האמירויות, ובפרטי הרפורמה שיפורסמו באופן סופי בהמשך. בשלב זה פורסמו רק חלקים מתוך הרפורמה.

"מדובר גם בהזדמנות לחברות ישראליות"

"הפרויקט הזה הוא הזדמנות לחברות ישראליות להיכנס לשוק מתפתח", קובע בן ישי. "צריך לזכור שיש אמנת מס מלפני חצי שנה עם האיחוד, שנחתמה כחלק מתהליך הנורמליזציה עם ישראל. אמנת המס ייצרה מנגנון איזון בין שתי המדינות ומניעת כפל מס".

המס יעזור לאיחוד האמירויות לאזן את התקציב הפיסקלי ולשלם עבור שירותים. על פי ההערכות, הפעילות הקמעונאית תישא בנטל הכבד ביותר שכן, הם חייבים גם במע"מ.
"מס החברות החדש יוטל על חברות שמבצעות פעילות עסקית באיחוד האמירויות, והעומדות בקריטריונים של מינימום הכנסה", מסביר בן ישי. "משרד האוצר האמירותי צפוי להטיל מס של 9%. כלומר, ממצב שהן לא שילמו כלל מס חברות בעבר, הן תצטרכנה לשלם 9% מס (לפחות)".

בן ישי מציין, כי מי שפועל באיחוד האמירויות צריך לבחון את פעילותו כדי לוודא שהוא עומד במסגרת החריגים למשטר המס החדש. "במידת הצורך, יש לעשות את ההתאמות, בכדי ליפול במסגרת ההטבות".

באשר לאנשי עסקים שפועלים באיחוד האמירויות, בן ישי מוסיף כי "כל עוד הגוף שהם מייצגים או עובדים בו לא נוכח פיזית באיחוד האמירויות, המצב לא אמור להשתנות".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס