גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי סונטה טורבו-בנזין: חווית נסיעה מהנה במחיר תחרותי

בימים אלו במשרדי הממשלה מתדיינים על עתיד המיסוי על רכבים חשמליים ● היסטוריית העבר של הדיונים על מיסוי הרכב ההיברידי מלמדת כי ביטול הטבת המס על ההיברידיות החזיר לשוק את גרסת הטורבו-בנזין של יונדאי סונטה - גרסה זולה ואיכותית לא פחות מההיברידית, אבל גם צורכת הרבה יותר דלק

יונדאי סונטה גרסת הבנזין / צילום: יח''צ
יונדאי סונטה גרסת הבנזין / צילום: יח''צ

בימים אלו מתנהל מאבק מאחורי הקלעים בין משרד האוצר לבין משרדי להגנת הסביבה והאנרגיה על עתיד המיסוי על רכב חשמלי. משרד האוצר רוצה להגדיל את המיסוי על הרכב החשמלי ועל השימוש בו כדי למנוע אובדן הכנסות למדינה, ומנגד המשרדים "הירוקים" רוצים לשמר את ההטבות. ואיך זה צפוי להסתיים? רמז טוב לכך מספקת ההיסטוריה של מיסוי הרכב ההיברידי בישראל.

בתחילת העשור הקודם ההיברידיות היו "מכוניות המחמד" של משרדי הממשלה. הן זכו להטבה נדיבה ותמריצים בשווי השימוש, וכיכבו בראש הרשימה של הישגים סביבתיים, שאותם הציגה ישראל בגאווה ב-OECD.

אולם, לקראת אמצע העשור קרתה "תקלה מצערת" - ההיברידיות הפכו לפופולריות מידי בקרב הלקוחות הפרטיים והציים בישראל, והנתח שלהן צמח מחמישה אחוזים סמליים ליותר מ-20%. בהתאם, הרגולטור שינה את היחס כלפי ההיברידיות, ובן לילה הן נתפסו ככאלו שמקטינות את הכנסות המדינה.

ב-2019 פורסמה תוכנית רב שנתית לצמצום הטבת המס על רכב היברידי. בחודש שעבר נכנס לתוקף השלב הסופי של התוכנית, שכלל ביטול מוחלט של הטבת מס הקנייה על היברידיות, והשוואתו למס המוטל על רכבי בנזין רגילים. מכיוון שההיברידיות יקרות יותר, ולא במעט, המשמעות היא ירידה בכדאיות הייבוא והרכישה שלהן בשנים הקרובות.

התהליך הזה כבר נושא את אותותיו בשוק הרכב ואחד הסממנים הראשונים הוא ייבוא של גרסת הבנזין של יונדאי סונטה, לאחר שנים שבהן הגיעה לארץ רק הגרסה ההיברידית שלה.

 

אגרסיבית מבחוץ, נעימה מבפנים

חיצונית זו אותה סונטה, שהושקה לפני כשנתיים ועיצובה עדיין מקטב את הדעות. עבור רבים היא נראית כמו מכונית ספורט-סלון דינמית וזורמת, עם גג מקומר וקו חלונות שנמתח לעבר זנב קצר. מאחור העיצוב קצת יותר רועש עם יחידת תאורה רוחבית וספוילר אחורי מודגש.

בחרטום הרעש כבר הופך לפס-קול של Heavy Metal עם פנסי חזית מלוכסנים, שמזכירים עיניים של חרק כועס, ופסי תאורה דקורטיביים וצועקים לאורך מכסה המנוע. את הרעש ממתנים במקצת חישוקי ספורט נאים וסולידיים ושימוש רגוע יותר בקישוטי כרום.

תא הנוסעים היה ונותר אחת מנקודות החוזק של הסונטה. המכונית עוטפת את הנהג ונוסעיו במעטה מבודד של חומרים איכותיים כולל ריפוד עור נאה למראה, ודיפונים רכים ונעימים על כל פינה חשופה. הדלתות נסגרות בצליל טפיחה סולידי, בידוד הרעשים אבסולוטי, והמתגים ומוטות התפעול מחליקים בחרישיות במקומם, כמו במכוניות של מותגי פרמיום, שעולות הרבה יותר.

גרסת הבסיס מסתפקת בלוח מחוונים אנלוגי קלאסי, שלטעמי הרבה יותר ידידותי לתפעול. עם זאת, יש להניח שרוב הלקוחות יבחרו בגרסת האבזור העילית של המכונית, שמגיעה עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה רוחבי וענק לצידו.

בדגם יש מרחב פנים, ושלושה מבוגרים בגובה ממוצע לא יתקשו למצוא מקום לכתפיים ולברכיים מאחור. תא המטען מאסיבי עם בונוס של כמה עשרות ליטרים בדגם הטורבו, שבא על חשבון וויתור על הסוללה של ההנעה ההיברידית.

13 קמ"ש לליטר: פחות חסכונית בדלק

במקום מערכת ההנעה ההיברידית, שהייתה ברירת המחדל בסונטה, ניצב מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין בהספק 180 כ"ס, שאותו פגשנו בשלל דגמים של יונדאי, כולל בטוסון החדש. ההבדל המרכזי הוא שבדגם הטורבו המנוע משודך לתיבה אוטומטית מקובלת בת שמונה מהירויות ולא לתיבה כפולת מצמדים, שעמה הוא מופיע בדרך כלל.

מסתבר, שההבדל הזה מאד מהותי. התיבה האוטומטית מחליקה היטב את המומנט המכובד של המנוע בכל העברה, וחוסכת לנהג את הטלטלות שמאפיינות תיבות כפולות מצמדים במצבי עצור-סע. בנוסף, היא מאפשרת למכונית לגלוש במהירויות גבוהות מאד על הכביש המהיר. המנוע עצמו מעניק למכונית תנופה מכובדת גם בעת האצות בעליה, ומרגיש זריז יותר משמעותית מהגרסה ההיברידית בזכות יתרון משקל משמעותי. התחושה הזו מקבלת גיבוי מנתוני תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש, שמהירים יותר בכמעט שניה שלמה (8.6 שניות) למרות 12 כ"ס פחות מההספק של ההיברידית.

את המחיר על הביצועים משלמים מטבע הדברים בתחנת הדלק. אם ההיברידית מתהדרת בצריכה ממוצעת רשמית של כ-20 ק"מ לליטר, בטורבו הצריכה הרשמית היא כ-13 ק"מ ליטר ובתנאי אמת קרוב יותר ל-10 ק"מ לליטר. זו לא בעיה אם החברה משלמת על הדלק, קצת פחות נעים אם אתם משלמים עליו מכיסכם במחירים שנושקים לשבעה שקלים לליטר.

יתרון המשקל של הטורבו על אחותה בולט גם על הכביש. אם הסונטה ההיברידית מצטיינת בעיקר בבידוד ושיוט למרחקים ארוכים, גרסת הטורבו שמחה לשחרר את העניבה מדי פעם לטובת נהיגה נמרצת ומהנה. לאחר נטרול מערכת ה"סיוע להיגוי", שמחבלת בהיזון החוזר, מגלים היגוי מאוזן ונעים שמאפשר לשמור על קשר סביר עם השלדה גם בפניות הדוקות. זו כמובן לא מכונית ספורטיבית אבל היא עדיין לא מוציאה את הנהג מחוץ למשוואה.

בדומה לגרסה ההיברידית, גם הטורבו מספקת חווית נסיעה, עם בידוד יעיל מאוד של שיבושי כביש מבלי לשלם על כך מחיר גבוה מדי בנטיית גוף. בנסיעה של כמה מאות קילומטרים הנוסעים העצבניים מאחור צפויים לשקוע לנמנום קל, וזו בהחלט מחמאה לרכב ולא לנהג.

פליטת גזי חממה לא בראש סדר העדיפות

כאמור, השינוי במיסוי על היברידיות משנה גם את חוקי המשחק בשוק. הסונטה טורבו עולה כיום כ-188 אלף שקל, שהם כעשרת אלפים שקלים פחות מהסונטה ההיברידית עם אבזור מקביל. ההפרש ביניהן אף עשוי לגדול כשיסתיימו המלאים של ההיברידית, שיובאו לפני עליית המס. עם הפרש מחיר כזה, ועם היתרון בביצועים של הטורבו, יש לטורבו עדיפות ברורה על פני אחותה המחושמלת למעט סוגיית צריכת הדלק.

שכחתי משהו? אה כן, פליטה הרבה יותר גבוהה של גזי חממה בגרסת טורבו. זו הייתה מלכתחילה הסיבה להטבות המס על היברידיות, אך אם למדינה אין בעיה להחזיר את גרסאות הבנזין לתחרות, קשה לבוא בתלונות אל רוכשי הרכב שעושים את אותו הדבר.

חלק מהמתחרות

סקודה סופרב 1.5 טורבו

הגרסה עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין עולה בין כ־180-211 אלף שקל. היא נמתחת לאורך 4.86 מ’, ניצבת על בסיס גלגלים של 2.84 מ’ ומציעה תא נוסעים מרווח. המנוע מייצר 150 כ"ס, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ את הרכב ל-100 ב-9.2 שניות.

סקודה סופרב 1.5 טורבו / צילום: יח''צ

פיז'ו 508 1.6 טורבו

200 אלף שקל עולה הגרסה ברמת אבזור גבוהה. אורכה 4.75 מ’, בסיס הגלגלים באורך 2.8 מ’ ותא נוסעים חדשני. מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מייצר 180 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-8.5 שניות.

פיז'ו 508 1.6 טורבו / צילום: יח''צ

שברולט מאליבו 1.5 טורבו

177 אלף שקל עולה הגרסה ההתחלתית. תא הנוסעים מאובזר, ומנוע 1.5 ליטר טורבו בהספק 163 כ"ס, שמשודך לתיבת הילוכים רציפה ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. המכונית נמתחת לאורך 4.92 מ’ וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.83 מ’.

שברולט מאליבו 1.5 טורבו / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל