גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסנגורית הציבורית טועה ומטעה: השופטים הם לא הבעיה

חייבים לדעת להפריד בין תפקיד השופט ומעשיו לבין השוטר וחקירותיו והפרקליטות וחיוביה ● תגובה לראיון בגלובס של הסנגורית הציבורית הארצית ענת מיסד-כנען

עו''ד ענת מיסד-כנען, הסנגורית הציבורית הארצית. אינה מפרידה בין המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט / צילום: איל יצהר
עו''ד ענת מיסד-כנען, הסנגורית הציבורית הארצית. אינה מפרידה בין המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט / צילום: איל יצהר

אמר פו הדב: "אתה לא יכול להישאר בפינה שלך של היער ולחכות לאחרים שיבואו. לפעמים אתה צריך לבוא אליהם". באמירה זו נזכרתי בקוראי את הראיון שערך אבישי גרינצייג בסוף השבוע בגלובס עם הסנגורית הציבורית הראשית ענת מיסד-כנען, שעד לאותו ראיון לא ידע הציבור אודותיה, תפקידה ודעותיה. והנה ביציאתה הראשונה מהיער, התגלה כי היא אינה מכירה את היער ואת שביליו.

הסנגורית הציבורית מתייחסת למתן צווים להאזנות סתר, אבל כבר בתחילת הדרך מסתבר שהיא אינה מפרידה בין המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, ומתייחסת אל כולם כמקשה אחת, המכונה מערכת המשפט. מכאן היא גם משליכה את דעותיה המאוד בסיסיות שתפקיד הסנגוריה הציבורית הוא "לאתגר את המערכת המשפטית ולהטיל ספק בבקשות, בהנחות ובקביעות של גופי האכיפה, הן בייצוג והן ברמה המוסרית".

בהמשך היא קובעת כי "השיעור של קבלת בקשות צווים מוכיחה... שלא מתקיימים דיונים אפקטיביים... חשוב מאוד להפנות זרקורים גם למקרים שכן ניתנו צווים שיפוטיים, לבחון איך הוצגו הדברים לבית המשפט, בשקיפות המתבקשות את טיב האמצעי ואופיו. גם אם ניתנו צווים - וחשוב מאוד לבחון איזה מידע היה לשופט, וכמה היו לו האמצעים לקבל החלטה מושכלת... כשיש סנגור שמאתגר ומציב שאלות, הוא יכול להוביל לקבלת הכרעות הוגנות יותר וטובות יותר. לצערנו העמדה הזו לא התקבלה על-ידי בית המשפט העליון".

לא בקיאה בחומר

לעניין ההתייחסות הזו של הסנגורית הארצית לגבי תפקידה ולגבי נסיבות הוצאת צווים לפי חוק האזנת סתר - אומר שני דברים:

1) ניכר שמיסד-כנען לא ראתה צו להאזנת סתר, לא השתתפה כמובן בהליך השיפוטי שמתקיים במעמד צד אחד (משטרה או שב"כ), וספק רב אם שוחחה עם אחד השופטים שעסק במתן צווים.

2) תפקיד הסנגוריה הציבורית מתחיל בשלב מעצר או כשהוגש נגד מאן דהוא כתב אישום. אם הושגו בשלבים אלה ראיות בצורה לא נאותה, עליה לטעון לגבי קבילותן בהליך השיפוטי.

להסיק מסקנה שבגלל ריבוי הצווים לא נערך דיון אפקטיבי ולא נבדק חומר שהוגש לבית המשפט, זו מסקנה לא רצינית ומופרכת עובדתית.

לכן אתחיל במושכלות יסוד לעניין קבלת צו לפי חוק האזנת סתר: הסמכות למתן צווים להאזנות סתר נתונה לנשיא בית משפט מחוזי ולסגניו. שופטים בעלי ניסיון שיפוטי רב. בסך-הכול כ-25 שופטים מחוזיים (מתוך 197) עוסקים בכך.

הפרוצדורה היא שקצין משטרה מגיע עם בקשה ללשכתו של השופט. אין זו גחמה של קצין אחד, מכיוון שלפני השלב הזה מתקיימת התייעצות במשטרה בדרג מקבל החלטות אם להגיש בקשה מעין זו, אם לאו. הדבר גם מצוין בבקשה. הבקשה עצמה מנומקת, ומתואר בה הצורך בהאזנת סתר לפי החוק, ובסיס עובדתי קיים לחשד שמבוצעת עבירה. בסיס זה יכול להישען על מקורות מידע שונים שמצוינים בבקשה, המקשרים את החשוד לעבירה. למשטרה גם יש אינדיקציה אם מקור המידע אמין אם לאו.

השופט מברר מיוזמתו את המקור לחשד, את מקור המידע ואת מהימנותו. במקרה שמקור המידע מובא לדיון, הוא יספק את הרקע העובדתי. בית המשפט יעיין ברישומים אם קיימים ויחליט אם לתת את הצו, אם לאו, וכן יקבע בית המשפט מתי הצו יתחיל (בעתיד) ומתי יסתיים. לא ניתנים צווים רטרואקטיביים.

הליך חקירה ולא הגנה על נאשם

בשיטת המשפט הנהוגה בארץ, הסנגוריה הציבורית לא נוטלת חלק בדיון, מכיוון שמדובר בהליך של חקירה וגיבוש, ולא בהליך הגנה על נאשם, שלמטרתו הוקמה הסנגוריה.

נראה כי לא אשגה אם אומר שהסנגורית הציבורית מעוניינת להרחיב את סמכותה ולהשתתף גם בהליכים אלה. האם ייתכן שזו סיבת הביקורת שלה על ההליך מבלי לדעת כיצד הוא בפועל נעשה?

המחוקק לא חשב שזה תפקידה, וגם לא בית המשפט העליון. אבל אפילו אם נטלה חלק בדיון כזה, אילו חקירות היא הייתה עורכת שיביאו לדיון אפקטיבי רוחבי? מה הם אמצעי החקירה שעומדים לרשותה מעבר להטלת ספק בממצאי המשטרה ובשיקול-דעת בית המשפט? מה היא הייתה מבררת מעבר לחומר הקיים שכולל את הבנת הנקרא, ומה הלהיטות שלה להפעיל שיקול-דעת שאינו נתון לה? ובנוסף, מדוע שמאן דהוא יסמוך דווקא על שיקול-דעתה?

תמהתי ולא מצאתי תשובה לכך בדברי הביקורת הערטילאיים והלא זהירים שאמרה הסנגורית הצבורית. לכן, לאיזה חשבון נפש יידרשו השופטים, בפועלם על-פי הדין?

וכאן אנו באים למהמורה אפשרית. קיימות שתי סיטואציות אפשריות:

הראשונה - במסגרת הבקשה לא צוין בפני בית המשפט כי המידע שבו מדובר הוא התקנת תוכנה שעוסקת לא רק בהקלטת שיחות אלא גם תדלה ממכשיר הטלפון התכתבויות שונות ותמונות מהעבר ובעתיד. השופט לא צריך להתמצא בשמות השונים של תוכנת NSO או אחיותיה, ומספיק תיאור הפעולה כדי לשלול אפשרות לקבל צו להאזנת סתר.

אם הדבר לא צוין במפורש בבקשה, משמעו הטעיית בית המשפט, ולא ניתן לבוא בטענות לשופטיו על היעדר בירור מספיק.

השנייה - אם צוין בבקשה כי מדובר בתוכנת רוגלה על-ידי תיאור הפעולות שהיא תבצע - אזי בקשה כזו אינה עומדת בתנאי חוק האזנת סתר, ואני מאמינה שאף שופט לא יוציא בגינה צו להאזנת סתר.

אם המקור להגשת הבקשה היה מידע שהתקבל במשטרה כתוצאה משימוש בתוכנה מסוג זה, אף זאת היה צורך לציין בבקשה.

לסיום, קשה להתעלם מטקס המינוי של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, שם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר בקולו למצלמות כי המדינה צריכה לעשות יותר שימוש בטכנולוגיה, בסייבר גם בעבודות שיטור, וכי הוא ילחץ על כך. מכאן ועד לבוא בטענה לשופטים - הדרך לא רק ארוכה, היא גם אינה קיימת.

לכן אם הסנגורית המלומדת מחפשת את השבילים ביער, ייתכן שהיא צריכה לפנות למקומות אחרים, ומה שחשוב יותר - לדעת להפריד בין תפקיד השופט ומעשיו לבין השוטר וחקירותיו והפרקליטות וחיוביה.

הכותבת היא סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו לשעבר

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים