גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מרוויחות חברות ההייטק הישראליות מפרסום בסופרבול האמריקאי

אירוע הספורט הגדול בארה”ב מושך אליו חברות טכנולוגיה שאומנם לא משווקות לצרכן הסופי, אך מעוניינות להגיע למקבלי ההחלטות ● במקום לשלם 6 מיליון דולר על פרסומת ארצית, רובן משקיעות בפרסום מפולח לפי אזורים, שגם מוזיל את המהלך וגם מייעל את האפקטיביות

הקמפיין של גונג. ''לעטוף את הלקוח בכל מקום הוא קיים'' / צילום: צילום מסך
הקמפיין של גונג. ''לעטוף את הלקוח בכל מקום הוא קיים'' / צילום: צילום מסך

גמר הסופרבול האמריקאי, שיתרחש בלילה שבין ראשון לשני בלוס אנג'לס, איננו רק אירוע ספורט. זוהי חגיגה תרבותית של ממש, שמדי שנה מרתקת למסך מיליוני עיניים של צופים מכל רחבי העולם. החגיגה זו גם מתורגמת גם לסוג של פסגה שיווקית פרסומית: חברות מסחריות מכל העולם משקיעות חודשים של מחשבה ומיליוני דולרים בהכנות לפרסומות שישודרו לראשונה במהלך המשחק, כדי לנצל את הצפייה הגבוהה ואת הקשב הצרכני.

באופן טבעי, רוב החברות המפרסמות במהלך התחרות הן כאלה שפונות לצרכנים הסופיים, עם מוצרים בתחומי הצרכנות והמזון. ואולם, בשנים האחרונות הולכת וגדלה כמות המפרסמים שבאים מעולמות הטכנולוגיה והאינטרנט, וביניהם גם חברות עסקיות הפונות לחברות אחרות - ולא רק לצרכן הסופי.

הנוכחות מעבירה מסר

הסופרבול נחשב ל"מגרש של גדולים" מבחינת ההשקעה הכספית הנדרשת כדי לקחת בו חלק, ולכן בעבר פרסמו בו מספר מצומצם של חברות ישראליות הפונות לשווקים בינלאומיים, ביניהן סודהסטרים, וויקס ופייבר.

ואולם בהדרגה, כשם שפרסום על גבי שלטים הפך למיינסטרים בקרב חברות ההייטק, כך גם הפרסום בגמר הסופרבול הפסיק להיות אירוע נדיר בקרב מפרסמי ההייטק הישראלים. בשנתיים האחרונות הצטרפו לחגיגה מפרסמים כמו איטורו וגונג, והשנה גם מאנדיי, שיפרסמו בפעם הראשונה.

לדברי הפרסומאי והיועץ אלון זייפרט, שכיהן עד לפני שנים ספורות בתפקידים בכירים במקאן ניו יורק, העובדה שמדובר בחברות ישראליות לא רלוונטית לצופים. "אלה חברות שפועלות בשוק האמריקאי, ועבורן המדיום הוא המסר - עצם הנוכחות שלהן באירוע כזה מסמנת רצינות.

"זה בדיוק אותו שינוי שהתרחש עם שילוט החוצות - פעם השלטים הגדולים היו של חברות כמו פלאפון וסלקום, זה התחלף לחברות ביטוח, והיום אלה קמפיינים של גיוסי עובדים לסטארט-אפים. ברגע שחברות כמו GoDaddy סימנו את הדרך, חברות אחרות מרגישות שגם הן צריכות להיות שם. עצם הנוכחות היא חלק מהמסר".

לדברי זייפרט, אומנם קהל היעד לרכישת מוצרים של חברות כמו מאנדיי וגונג מורכב ממקבלי ההחלטות בחברות, כלומר המנהלים, וקל להגיע אליהם באופן ישיר - לפרסום בסופרבול יש חשיבות במסע ההחלטה שלהם. "מדובר בקניות שנעשות במעורבות גדולה, והן ממש לא אימפולסיביות. נכון שאת הקהל הזה משיגים בצורה ממוקדת ולא בסופרבול, אבל כמו שאף אחד לא פוטר בגלל שקנה IBM, כשמנהל מקבל החלטה לקנות מאנדיי, יש הבדל אם כולם יודעים מה זה ושמעו שהייתה להם פרסומת בסופרבול, או שאף אחד לא יודע במה מדובר". 

הקמפיין של מאנדיי. יעלה גם בשילוט חוצות ועל רכבות / צילום: monday.com

הכרה במעמד

פרסומת כלל-ארצית שתשודר בסופרבול היא עסק יקר: שידור הפרסומת עצמה עולה כ-5.5-6 מיליון דולר, ובנוסף המפרסם נדרש להתחייב לתקציב זהה לפרסום ברשת NBC במהלך השנה - כלומר הוצאה כוללת של כ-11-12 מיליון דולר.

כדי לאפשר ליותר מפרסמים לקחת חלק בחגיגה, משווקות חבילות פרסום ממוקדות אזורים במדינות ספציפיות, מה שמאפשר גם למפרסמים קטנים יותר לפרסם ביעילות. פרסום באזור עולה כמה עשרות או מאות אלפי דולרים (תלוי בגודל), מה שמוזיל את הקמפיין וחוסך גם את הדרישה להתחייבות שנתית לפרסום.

כך, למשל, בגונג בחרו בשנה שעברה לשדר את הפרסומת בשווקים שסומנו כרלוונטיים ביותר עבורה, כלומר שבהם מרוכז מספר גדול של לקוחותיה: אזור המפרץ של סן פרנסיסקו, ניו יורק וסיאטל. עלות הפרסום עמדה על כחצי מיליון דולר.

לדברי אודי לדרגור, סמנכ"ל השיווק של גונג, "הפרסום הביא הכרה ברורה בכך שגונג היא חברה מצליחה ומשגשגת ולא עוד סטארט-אפ המחפש את דרכו". עם זאת, הוא מבהיר שהפרסום בסופרבול לא נעשה רק כדי "להראות" שגונג חברה גדולה - התוצאות של הפרסום נמדדו גם במדדי אפקטיביות. "ראינו תוצאות ברורות במגוון מדדי ביצועים כמו תנועה לאתר, בקשות לראות הדגמה של המוצר, יצירת הזדמנויות עסקיות חדשות והכנסות משמעותיות".

לדברי לדרגור, "בשנה שעברה הצבנו יעד צנוע של הגדלת המודעות ארוכת הטווח של המותג שלנו. בפועל, השגנו הרבה יותר מזה: שברנו את השיא השבועי ליצירת הזדמנויות עסקיות חדשות, ובנוסף, רשמנו הכנסות משמעותיות כתוצאה מההזדמנויות הללו. אבל עם האוכל בא התיאבון, ואנחנו מצפים להתעלות מעבר לתוצאות של שנה שעברה, ולהגדיל אפילו יותר את המודעות של קהלים שונים וחדשים למותג של גונג".

לדרגור סבור שפרסום בסופרבול מתאים למי שיודע לדייק בפילוח הקהל לאזורים גיאוגרפיים ספציפיים בתוך ארה"ב. "יש חברות שמוכרות באופן שמבוזר יחסית אחיד בעולם, אז זה פחות מתאים להן. הספוט שמשודר לכל ארה"ב הוא יקר מאוד, ומתאים בעיקר למותגים עם תקציבי פרסום של עשרות מיליוני דולרים או יותר בשנה.

"השנה הלכנו על פרסומת שתחבר באופן שלא משתמע לשתי פנים בין שם החברה לבין הצליל של גונג, שמקושר בעולם המכירות עם הצלחה עסקית. בחנו את הפרסומת בפני מאות אנשי מכירות, והיה ברור שאין שום סכנה שמישהו לא יזכור את שם החברה שמאחורי הפרסומת. הרבה פעמים קורה שמייצרים פרסומת מצחיקה או מתחכמת כל כך שהקהל מתקשה לזכור את שם המותג שמאחוריה. אצלנו זה לא יקרה.

"אגב, בנוסף לזה אנחנו מריצים לאורך השנה קמפיינים בטלוויזיה, בשלטי חוצות, בפרינט ובמדיות דיגיטליות. לא מספיק לפגוש את הלקוחות במדיום אחד. צריך לעטוף את הלקוח בכל מקום שהוא קיים, כדי שברגע הנכון אנחנו נהיה המותג הראשון שיחשוב עליו כדי לענות על צורך עסקי".

השלב שאחרי ההנפקה

בחברת מאנדיי, שהונפקה לפני כחצי שנה, יפרסמו השנה לראשונה בסופרבול. גיא שריקי, מנהל המותג בחברה, סבור שזו הדרך להגיע לקהל גדול. "על הנייר, זה נראה אירוע שמתאים לנו, כי אנחנו מגיעים לקהל שלנו במצב רוח שבו הם רוצים לראות פרסומות - הסופרבול זה אירוע תרבותי גדול, והפרסומות הן חלק חשוב בו. מבחינתנו זה עוד שלב בגדילה שלנו, קפיצה טבעית אחרי ההנפקה.

"אנחנו משווקים לכולם - לעובדים, למנהלים, כל חברה בכל תעשייה יכולה להשתמש במאנדיי. אנחנו אומנם משווקים לעסקים, אבל תמיד המטרה הייתה לדבר למשתמש עצמו. לכן, כולם נכנסים להגדרה של קהל היעד שלנו".

מכיוון שפרסום בסופרבול התברר כמהלך יקר, בחברה החליטו לעשות זאת באופן מחושב וקל למדידה: "בחרנו 20 אזורים בארה"ב, וזה הוזיל לנו את המחיר משמעותית. כיוונו לאזורים שבהם אנחנו בחדירת שוק גבוהה, וגם לא נדרשנו להתחייב לפרסום ברשת בהמשך השנה. אז שילמנו כמה מיליוני דולרים, אבל מבחינת הגדילה והצמיחה של החברה זה מהלך נכון ומדיד. ייתכן שבשנה הבאה נחליט לעשות פרסומת ארצית, אבל זו הייתה טבילת רגל ראשונה במים".

גם במאנדיי לא מתייחסים לפרסומת כאל 'זבנג וגמרנו': "הלבשנו עליה הרבה אלמנטים של קמפיין בסדר גודל כזה, כמו שילוט חוצות, פרסום על גבי רכבות, עבודה ברשתות החברתיות, ביוטיוב פייסבוק וטיקטוק. הכנסנו את הדברים שאנחנו עושים ממילא, לנרטיב ספציפי סביב הקריאייטיב של הסופרבול. ואז נוצר קמפיין שהוא 360.

"עלינו בתשעת האזורים הכי גדולים גם בשילוט חוצות, אנחנו בסושיאל בקמפיינים משלימים, וכך אנשים באותם אזורים רואים את מאנדיי בקמפיין שבועיים לפני, ושבועיים אחרי. זה המשך הנרטיב שלנו מההנפקה - החזון של 'להשאיר את המגבלות שמפריעות בעבודה מאחורה'. בפרסומת מופיעים אנשים בסביבת העבודה שלהם, מפירים את חוקי הפיזיקה וההיגיון עם הדברים שהם עושים. התפיסה הזאת הייתה חלק מההחלטה לא להשתמש במישהו מפורסם, שנותן עניין רגעי בו עצמו ולא בהכרח במוצר. חשבנו שייתכן שנקבל מבחינת עניין וסיקור תקשורתי אימפקט יותר נמוך, אבל זה מהלך שיותר נכון לבניית המותג שלנו לאורך זמן".

עוד כתבות

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"