גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקרות לצד חוסר הרתעה: הלקחים מפרשת התייר שנעקץ ב-700 שקל במונית

סיפור הביקור בישראל של אלכסנדרוס זיאס, בו גבו ממנו מחיר שערורייתי על נסיעת מונית ולא רק, עשה כותרות לאחר הפרסום בגלובס ועורר שוב דאגה בנוגע לתדמיתנו כמדינה מארחת ● האם יש צורך בהקמת "משטרת תיירות", איפה ישראל עומדת בהשוואה לעולם בפשעים נגד תיירים, ומה הגופים הרגולטוריים יכולים לעשות בכל זאת

נתב''ג. בעיגול: אלכנסדרוס זיאס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג. בעיגול: אלכנסדרוס זיאס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הפרסום בגלובס על עוקץ התייר היווני התפשט כאש בשדה קוצים. כל ערוצי התקשורת עקבו אחר הסיפור, ועשרות פניות התקבלו בגלובס על-ידי אזרחים שביקשו לשנות לאלכסנדרוס זיאס בן ה-24 את חוויית ה"הסבר פניך לתייר" שנכפתה עליו.

זיאס חויב ב-700 שקל על נסיעה של חצי שעה מנתב"ג לרחובות. להשלמת העקיצה, בתום הנסיעה שעליה ביקש נהג המונית 689 שקל, העודף שקיבל התייר ששילם 700 שקל במזומן היה 1.40 שקל. וזה לא נגמר: למחרת גילה זיאס כי דירה שהזמין ב-Airbnb, עליה שילם 1,600 שקל,  קיימת אומנם בפלטפורמת ההשכרות אך לא במציאות.

בעקבות הפרסום, אנשי היחידה למניעת עבירות וביקורת טיב השירות בנתב"ג איתרו את הנהג, שהחזיר לתייר 400 שקל מתוך הסכום המופרז שגבה ממנו. הנהג טען כי עקב קצר בתקשורת הנסיעה התארכה, אך נהגים אחרים טוענים כי גם 300 שקל הוא מחיר מופרז לנסיעה.

"הנהג הזה היה צריך להחזיר את כל הסכום ולהתנצל על העוול שהוא גרם לנוסע ולכולנו", אומר לגלובס מ', נהג מונית, שמסביר כי "הרמאויות האלה קיימות כל הזמן". את האצבע המאשימה הוא מפנה לנהגים הסורחים אבל גם למדיניות הנסיעה במונית, שאמורה להיות מפוקחת על-ידי משרד התחבורה, ולדבריו, היא פרוצה גם בנוגע לתעריפי הנסיעה.

"זה קורה פה שנים באין מפריע"

גם שר התיירות יואל רזבוזוב נדרש להגיב לסיפור והורה על הצבת שילוט מטעם משרד התיירות בנתב"ג, בו יפורטו תעריפי הנסיעה במונית באופן בולט לטובת התיירים.

נזכיר כי לתיירים שנוחתים בישראל בסופי שבוע, הנסיעה במונית היא ברירת מחדל היחידה, בהיעדר תחבורה ציבורית בשבת מנתב"ג. בימים אלה, כצפוי, מתרבים מקרי העוקץ.

בנוסף, השר רזבוזוב פנה לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב בדרישה כי ימנע פשיעה נגד תיירים, "שכן הקורבן בנסיבות האלה הוא לא רק הקורבן אלא גם תדמיתה של מדינת ישראל".

"אנשים הזדעזעו מהסיפור, אבל זה קורה פה שנים באין מפריע", זועק יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, שמלין על הפקרות מצד המדינה לצד חוסר הרתעה.

לדבריו, "בעבר, כמו בהרבה מדינות, תחום התיירות היה מוסדר דרך רישוי ופיקוח. מסוכני נסיעות, עבור בנהגי אוטובוס ועד מארגני תיירות - כולם נדרשו לרישוי מיוחד כדי לפעול בתחום. כיום רק מורי הדרך פועלים תחת רישוי, כשמשרד התיירות אימץ את הדירקטיבה האירופית, רק עם טעויות. הוחלט להעביר את הכוח לצרכנים, שיוכלו לתבוע את מי שמרמה אותם ואף לדרוש לקבל פיצויים לדוגמה (עד כ-10,000 שקל), אלא שעל התיירים חוק הגנת הצרכן לא מגן, והם חשופים.

"תייר שבא לפה לכמה ימים, גם לא יבזבז את זמנו לתבוע עסקים ולעתים גם לא כדי להתלונן, ובעיקר כשהוא לא יודע למי. סיפורים יש למכביר, כמו גביית מחיר דולרי או באירו מתיירים בחנויות ובבתי עסק. למעשה, מהרגע שהתייר יורד מהמטוס, אומרים לו 'תסתדר לבד'. מדינת ישראל לא נחשבת ידידותית לתיירים", קובע פתאל.

לדבריו, "המדינה צריכה להחליט אם היא רואה את התיירים כנטל או כנכס. את אומרת שהסיפור של התייר היווני עורר המון אמוציות בציבור? אני אומר שזה מדהים ומגוחך בו-זמנית. עוד בתחילת שנות ה-2000 משרד התיירות העביר קורסים להכשרה לנהגי מוניות שמסיעים תיירים, וזה קרה גם לפני האירוויזיון שהיה בתל אביב. זה עזר? לא. יש הרי יותר סיפורים שלא שמענו עליהם מאשר אלה שהצליחו לקבל תהודה.

"המדינה צריכה להיות מעורבת דרך פיקוח ודרך חוקים, למשל דרך הקמת מוקד טלפוני שאליו יוכלו לפנות תיירים, ודרך הטלת סמכות למשרד הכלכלה להטיל קנסות מינהליים מוגברים לפוגעים בתיירים. כיום המסר של המדינה הוא שמותר לעשות הכול לתייר, אין אפילו קנס לבעל עסק שגובה מתייר מחיר דולרי במקום מחיר שקלי. ב-2016 שמונה אנשים שישבו במסעדה באבו גוש, חויבו ב-16 אלף שקל. בעל המסעדה עשה מעשה מכוער שהסב לנו נזק תדמיתי, אבל להבדיל מנהג המונית, הוא לא עבר עבירה - אבסורד ככל שזה נשמע".

עושק בידי נהגי מוניות לתיירים קיים בכל מדינה

לדברי ד"ר אלון גלבמן, מרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות במלונאות האקדמית כנרת, "פשיעה נגד תיירים קיימת בכל העולם, אבל כשזה קורה על-ידי נהג מונית בשער הכניסה למדינה, הרגישות גבוהה יותר. זו חוויה שמשאירה משקעים לאורך כל החופשה. המפגש עם נהג מונית הוא האינטראקציה הראשונה של התייר עם תושב מקומי. זה המארח הראשון של התייר בקשר בלתי אמצעי, והרושם שהוא יותיר הוא קריטי. כתיירים יש לנו נטייה לעשות הכללות ולקבוע שבמדינה הזו והזו "כולם נחמדים" או להפך. זה אולי נשמע דרמטי, אבל נהגי המוניות לא מבינים את ההשפעה שיש להם. נהג כזה הופך את התייר חשדן כלפי המקומיים ומשפיע על הדימוי של כולנו".

גלבמן מוסיף כי "נכון, אפשר להגיד שיש מקומות שבהם זה אולי לא קורה. נוכלים יש בכל מקום, והדרכים מגוונות, כמו נסיעה במסלול ארוך בכוונה, אבל מדינה שחפצה בתיירים צריכה לדאוג שזה לא יקרה".

איפה הפיקוח והיכן האכיפה? שמואל אמסלם, מנכל חטיבת השירות בנתב"ג (יחידה 170), שאיתרה את נהג המונית שעקץ את התייר היווני, מסביר כי מטרת היחידה היא "למנוע מאזרחים או מעובדים לעבור על החוק בתחום השיפוט של נתב"ג". אלא שלדבריו, "ליחידה יש סמכות פיקוח לשמירה על הסדר הציבורי בשטח הקרקעי - אולם אין לה סמכות אכיפה שנתונה בידי משטרת ישראל".

מקרי העוקץ לתיירים רק הולכים ומתרבים

מאז בוטל המכרז להפעלת המוניות לנוחתים בנתב"ג לפני כארבע שנים, מתאר אמסלם ריבוי מקרים של עוקץ תיירים על-ידי חאפרים שפועלים בשטחי השדה, ובתוכם "חטפנים" שצדים את הנוחתים היוצאים מאולם הנוסעים, כפי שאירע עם זיאס.

"למנהל נתב"ג ניתנה הסמכות באמצעות ועדה מייעצת להוציא צו הרחקה לנהגים שסורחים, אלא שנהגים שקיבלו את הצו, שמועבר גם לידיעת המשטרה, ממשיכים לעבוד, כי בסגירת המעגל הזה צריכה להיות אכיפה שהמשטרה מזניחה, ולכן סנקציה למי שמפר את הצו פשוט לא קיימת".

ממשטרת ישראל נמסר כי "סוגיית הפקעת מחירים בידי נהגי תחבורה ציבורית, מבוקרת ומטופלת במשרד התחבורה. ככל שמתקבלת תלונה במשטרה ומעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, היא נחקרת ונבדקת כנדרש. באשר לצווים מינהליים, משטרת ישראל אוכפת בהתאם לסמכותה בחוק".

בין המקרים שנתפסו בחודשים האחרונים יש גם טריקים של החלפת שטרות, דוגמת נהג מונית שעשק נוסעת שנחתה מארה"ב. עבור נסיעה לאשקלון הוא סיכם עמה על מחיר מופקע של 450 שקל, אבל הנהג רצה יותר: כשהגיעו ליעד, התיירת נתנה לו שני שטרות של 200 שקל ועוד שטר של 50 שקל. את שטרות ה-200 החליף הנהג בשטרות של 20 שקל, ודרש מהנוסעת להשלים עוד 400 שקל, כך שהנסיעה הסתכמה ב-850 שקל. הנהג שנתפס החזיר לנוסעת את כספה.

טריקים אחרים כוללים גבייה של מחיר בדולר או באירו לתעריך השקלי, דוגמת גבייה של 150 אירו עבור נסיעה לתל אביב. לפני חודשיים גבה נהג מנוסעת שהגיעה מאוקראינה 300 דולר על נסיעה לאשדוד, אחרי שהחליף שטרות וטען כי נתנה לו שטר של דולר אחד, בשעה שהיא נתנה לו שטרות של 100 דולר. חלק מהמקרים בוצעו על-ידי אותם נהגים.

ישראל זקוקה למשטרת תיירות?

אמסלם מבקש להבהיר: "מקרי העוקץ האלה מוציאים את דיבתם של אלפי נהגים. ב-2019 בוצעו יותר מ-1.5 מיליון נוסעים, כך שמדובר בשוליים".

אמסלם קורא לנוסעים או לאזרחים ערניים שנתקלים בעוול שנעשה לתיירים, לפנות למוקד פניות הציבור בנתב"ג כדי לאתר נהגים באמצעים שקיימים בנתב"ג (לרבות אלפי מצלמות המתעדות כל פינה בשדה).

האם הפתרון נעוץ בהקמה של משטרת תיירות? פתאל וגלבמן סבורים שלא. "משטרת תיירות פועלת לרוב במדינות שבהן יש תופעה נרחבת של פשיעה נגד תיירים. קיומה של משטרה כזו עלולה להתפרש אצל התייר שהוא נמצא במקום המועד לפורענות", אומר גלבמן. "אפשר להסדיר את התחום בלי משטרת תיירות באמצעות פיקוח הדוק".

גם פתאל מדגיש כי הוא לא מאמין בהקמה של משטרת תיירות. "אם ניתן להוכיח שנגרם עוול לתייר, צריך להטיל על הפושעים קנס מינהלי. קנסות יוכלו להגביר מודעות ולהרתיע את העבריינים, ואין צורך במשטרה ייעודית לתיירים לשם כך".

"היחסים בין פשע לתיירים הם מסואבים ומורכבים", אומר גלבמן. "מעושק בנסיעות במונית, עבור בכייסות או פשיעה חמורה של שוד ואונס, דוגמת האונס הקבוצתי שהתרחש לפני מספר שנים בהודו לתיירת מארה"ב. התיירים היום חשופים ליותר מידע, שמאפשר להם להיערך ולהיזהר. גם הטכנולוגיה גויסה לנושא עם שטחים נרחבים שמרושתים במצלמות, או בכך שתיירים מסתובבים פחות עם כסף מזומן. אבל גם למדינה יש תפקיד חשוב, גם בהסברה לתיירים וגם בתחושת הביטחון שהם אמורים לקבל".

"תיירים מרכיבים את התדמית הבינלאומית שלנו, וזה חלק מהחוסן הבינלאומי של מדינת ישראל", אומר פתאל. "תיירות נכנסת היא כיפת ברזל תדמיתית. כשהיו יותר תיירים בישראל, התדמית של המדינה השתפרה דרך החוויות ששיקפו התיירים גם ברשתות החברתיות. תמונות מנצחות מלחמות. אם למדינה חשוב מה אומרים עליה בחו"ל, שתדאג שהתיירים יחזרו ויגידו שזה מקום שנעים להיות בו. גם פוסט שמעלה תייר מאוכזב הוא בעל השלכה עצומה, ולמשרד התיירות צריך להיות מעקב על השיח ברשתות ולהשיב לכל פנייה.

"היה מקרה של תייר ישראלי שנעקץ על-ידי נהג מונית בכרתים. המקרה קיבל תהודה שם, ונהגי מוניות מקומיים רק רבו על מי יסיע בחינם את התייר לשדה התעופה כשהוא עוזב את המדינה. גם רושם שלילי יכול להפוך לחיובי, רק צריך לרצות שזה יקרה".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר