בדיון שנערך בכנסת על דמי הניהול שרשאיות לגבות קרנות הפנסיה ממי שכבר יצאו לגמלאות, ציין הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, כי בכל הנוגע לאופן שבו מנוהלת הפנסיה בישראל אנחנו נמצאים במצב טוב מאוד ביחס לעולם. בין היתר הוא קבע כי "בדמי הניהול, בהשוואה ל-OECD אנחנו המדינה הזולה ביותר".

גובה דמי ניהול שנגבים מקרן הפנסיה הוא פרמטר קריטי בכל הנוגע לגובה הקצבה שמקבל מי שיוצא לגמלאות. בעבר, דמי הניהול בישראל היו גבוהים, עניין שזכה לתשומת לב רבה וגם לביקורת חריפה בעיתונות הכלכלית. בשנים האחרונות דמי הניהול הללו נמצאים במגמת ירידה מתמשכת, בין היתר על רקע רפורמה שנקראת "פנסיית ברירת מחדל". אבל האם ההתפתחויות החיוביות הללו אכן הובילו לכך שכיום דמי הניהול בקרנות הפנסיה בישראל הם הנמוכים ב־OECD?

דמי ניהול הם עמלה שגובה הגוף שמנהל את הביטוח הפנסיוני, בתמורה לניהול החיסכון, השקעת הכספים ותשלום הקצבאות. בישראל, דמי הניהול מתחלקים לשני רכיבים: דמי ניהול מההפקדות השוטפות, אחוז קבוע שגובה הגוף המנהל מכל הפקדה חודשית של החוסך; ודמי ניהול מ"הצבירה", כלומר אחוז קבוע שנגבה בכל חודש מסך הסכום שכבר נצבר.

זאת לא בהכרח הדרך שבה הדבר נעשה בעולם, מה שמקשה על עריכת השוואות בינלאומיות בתחום. ועדיין, זה לא בלתי אפשרי. בארגון ה-OECD משתמשים במדד שמחשב את סך ההכנסות של קרנות הפנסיה ומחלק אותו בסך הנכסים המנוהלים על ידי הקרנות. באופן זה מתקבל מספר באחוזים שמאפשר השוואה בין-מדינתית. נציין שההשוואות לא כוללות פרמטר שנקרא "הוצאות ניהול השקעות", שגם הוא מהווה מעין עמלה עקיפה (אך כזאת שלא נכנסת לכיסו של הגוף המנהל).

הפרסום האחרון של ה-OECD בעניין, כלל השוואה בין 14 מדינות והוא מתייחס לנתוני 2020. אם מצרפים להשוואה זו את הנתונים עבור ישראל, שנאספו על ידי רשות שוק ההון עצמה ושנמסרו ל-OECD, אפשר לעמוד על מיקומה של ישראל ביחס לעולם. מההשוואה עולה כי ישראל אכן מתאפיינת בדמי ניהול זולים ביחס לעולם. שיעור ההכנסות מדמי ניהול של הגופים הפנסיוניים כאן עומד על 0.41% מהיקף הנכסים, מה שמציב אותנו במקום השני אחרי קוסטה ריקה (0.32%).

 

לפחות בשנים האחרונות, נראה שהמיקום הגבוה של ישראל במדד הזה הוא עקבי. בבדיקה הקודמת שערך ה-OECD, ב-2016, נכללו 25 מדינות וישראל דורגה במקום החמישי (אז הנתון עמד על 0.63%).

בשורה התחתונה: דבריו של ברקת נכונים ברובם. בדיקה שערך ה־OECD ב-2020 הראתה כי דמי הניהול הפנסיוניים בישראל הם כמעט הנמוכים ביותר בארגון. עם זאת, הבדיקה כללה רק 14 מדינות מלבד ישראל (בארגון חברות 38 מדינות). בדיקה מ-2016, שבה נכללו 25 מדינות, הציבה את ישראל במקום החמישי.

 

תחקיר: יובל אינהורן