גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם לא רק לצעירים: מה מציעה סיאט איביזה החדשה

סיאט שומרת על המחיר הנגיש, ועל סממני העיצוב האופנתיים שהפכו אותה לחביבת הצעירים ● אך מנגד, היא מציעה התנהגות של רכב ספורטיבי בוגר

סיאט איביזה 1.5 ליטר FR 2022 / צילום: יח''צ
סיאט איביזה 1.5 ליטר FR 2022 / צילום: יח''צ

באיגוד המקצועי של עובדי סיאט בספרד סערו השבוע הרוחות לאחר שנודע כי אלפי עובדים עלולים לאבד את משרתם בשנים הקרובות, כתוצאה מהמעבר לרכבים חשמליים. הידיעה דלפה מתוך המשא ומתן שמנהלות בשבועות האחרונים ממשלת ספרד והנהלת סיאט מול הנהלת פולקסווגן, הקבוצה האם של החברה הספרדית, במטרה להבטיח ייצור של רכב חשמלי במפעל המרכזי של סיאט בברצלונה עד 2025.

לכל הצדדים ברור כי אם סיאט לא תעבור לייצור רכב חשמלי בשוק שנמצא במגמת מעבר ברורה לחשמל, היא תהפוך להיות "מותג וירטואלי". כזה שכלי הרכב שלו מיוצרים במדינות אחרות, ושהזיקה שלו לספרד היא היסטורית בלבד. למעבר לחשמל יש גם מחיר כבד: קיצוץ של 30% ממשרות ייצור הרכב, שיהפכו למיותרות בעידן החדש.

תופעות כאלה מתרחשות בכל מדינות אירופה, אבל זו נקודה רגישה במיוחד בספרד מוכת האבטלה, שתעשיית הרכב מפרנסת בה כ־570 אלף משפחות. בינתיים, עובדי המפעל בברצלונה מתנחמים בביקוש הרב לאיביזה החדשה, שייצורה בברצלונה החל לאחרונה על טהרת מנועי הבנזין. האיביזה חולקת שלדה ומכללים עם הפולו החדשה, אבל בכל הנוגע לעיצוב - השתיים רחוקות מאוד. אם הפולו היא האחות השמרנית והצנועה שפונה להיגיון, עיצובה של האיביזה נועד לעורר אמוציות. יש לה חרטום חד ואגרסיבי בנוסח הליאון, שכולל פנסי לד חורכי־אישונים בצורת טרפז, כמו שאוהבים הלקוחות הצעירים של המותג.

פרופיל הצד שלה משלב קימורים וזוויות חדות, והזנב נראה נמרץ - עם צמד מסגרות מפלט רחבות, ופנסים אחוריים עם מוטיב הטרפזים של פנסי החזית. בחברה הוסיפו חישוקי 18 אינץ’ עם גומי רחב בגרסת ה־FR שבה נסענו וצבעים בוטים, וכך התקבל רכב שישדרג בקלות את הסטטוס החברתי של צעירים חסרי מנוח, וגם של מבוגרים שמתגעגעים לתקופה הזו בחייהם.

 

מסך מידע ופיקוד גדול בהתאם לרוח התקופה

תא הנוסעים מציג הנדסת אנוש מופתית. יש, כמובן, מסך מידע ופיקוד גדול בהתאם לרוח התקופה, אך המתכננים לא זנחו את חסידי התפעול הפיזי - והתקינו כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה במערכות שונות, בהן האקלים והקול. כל המתגים מאורגנים היטב במרחק הנפת יד מההגה, וגם מוט ההילוכים שומר על המראה והתפקוד המסורתיים שלו - ולא נכנע לטרנד "מתג ההילוכים" שפוגם בחוויית הנהיגה של האחות הגדולה ליאון. הדגם שבו נסענו כלל לוח מחוונים דיגיטלי זורח, שהוא חלק מחבילה אופציונלית שמוסיפה כמה אלפי שקלים למחיר הרכב. לטעמנו, אפשר לוותר עליו.

גרסת ה־FR מאובזרת בנדיבות עם חבילה שמכוונת במדויק לקהל היעד, ובמסגרתה צמד מושבי ספורט קדמיים נאים ותומכים היטב, תאורת אווירה, מערכת קול מבית מותג צעיר ואופנתי, שלל עיטורים צבעוניים וכמובן גג נפתח, שבלעדיו שום איביזה לא תהיה איביזה אמיתית. כדי להרגיע את ההורים המודאגים, יש באיביזה גם ערכה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות וחיישנים היקפיים.

מבט מבפנים / צילום: יח''צ

איכות חומרי הדיפון פחות טובה מזו של הפולו

איכות חומרי הדיפון, גם בגרסת ה־FR, נמצאת דרגה אחת מתחת לפולו, ולמעט משטח דיפון רך וסמלי על לוח המחוונים וריפוד משודרג מעט על המושבים - התחושה הכללית היא של "מכונית לצעירים". לעומת זאת, איכות הייצור גבוהה יותר מאשר בדור הקודם של המכונית ומותירה רושם "גרמני" ומוצק, עם בידוד רעשים מצוין.

בדומה בפולו, מרחב הפנים מפתיע לטובה ומציע סביבת מחיה ידידותית מאוד למבוגרים גבוהים מלפנים, ומרחב ברכיים וכתפיים סביר עבור שני מבוגרים ממוצעי קומה מאחור. מנגד, לא מומלץ לנסות לדחוק שלושה מבוגרים במושב האחורי. בה בעת, תא המטען גדול יחסית לקטגוריה ושימושי מאוד.

המנוע העיקרי של האיביזה הוא טורבו־בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר אבל הדגם הנחשק יותר, שאותו לקחנו למבחן, מצויד במנוע 1.5 ליטר טורבו־בנזין בהספק 150 כ"ס. זה נשמע הספק מכובד בהחלט למכונית סופר־מיני קומפקטית וקלה יחסית, אבל התיבה האוטומטית היא לא הדרך האידיאלית להוציא ממנו את המיטב. במצב התכנות הרגיל היא מרגישה די מהוססת, וגם לחיצה חזקה במצב התכנות הספורטיבי לא מעניקה את הבעיטה המיוחלת. מכיוון שהגרסה הידנית לא מיובאת, הדרך הטובה ביותר לקבל תחושת ביצועים, שתואמת את המראה, היא לא להתעצל ולהשתמש במצב ההעברה הידנית של התיבה האוטומטית.

התנהגות הכביש עומדת בהבטחת התדמית שלה

דרך נוספת, שחביבה על חובבי האיביזה, היא להחליף את צ’יפ המנוע ומערכת הפליטה, אך זה כבר פטנט שמיועד למתקדמים. אפשר להתנחם בחיסכון מכובד בדלק עם קרוב ל־14 ק"מ בתנאי אמת. כבר נסענו בלא מעט מכוניות "ספורטיביות", שהתנהגות הכביש שלהן הייתה רחוקה מאוד מההבטחה שיצרו התדמית והעיצוב שלהן, אבל זה לא המקרה כאן. מישהו שיודע לכייל שלדות לנהיגה ספורטיבית הקדיש תשומת לב ראויה לאיביזה FR, והתוצאה היא אחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה נמרצת שאפשר למצוא בפחות מ־125 אלף שקל.

ההיגוי מהיר, חד ומחזיר היזון חוזר מדויק מנקודת המגע של הגלגלים בכביש, צמיגי הספורט בחתך קרבי של 40' מייצרים אחיזת כביש מרשימה בפניות הדוקות, והשלדה מרסנת בצורה מרשימה כל סימן לנטיית גוף בפניות הדוקות. עם הממדים הקומפקטיים מקבלים מכונית שממש מבקשת נהיגה אגרסיבית על כבישים צרים ומתפתלים.

לא מכונית חד־ממדית לצעירים חסרי מנוח

בניגוד לגרסאות האיביזה "קופרה" של העבר, זו לא מכונית חד־ממדית לצעירים חסרי מנוח. היא אמנם מרגישה נוקשה יותר מהפולו, אך עדיין סופגת היטב מהמורות עירוניות טיפוסיות. אין לה בעיה לשייט בנחת למרחקים בין־עירוניים ארוכים על הכביש המהיר, או לחילופין לזחול בפקקים בסבלנות.

סיאט תמיד הצטיינה בתור מותג ה־VALUE של פולקסווגן, ולמרות שהאיביזה החדשה התייקרה לעומת הדור היוצא, בהתאם לרוח התקופה - היא עדיין מציעה תמחור נגיש. דלי התקציב יוכלו לרכוש את דגם הבסיס האוטומטי עם מנוע 1 ליטר ב־97 אלף שקל. אפילו דגם ה־FR עם מנוע 1.5 ליטר לא חוצה את רף ה־125 אלף, ובימים טרופים אלה מדובר במחירים כמעט "חברתיים". בוודאי כשהתמורה היא מכונית שימושית עם ערך מוסף של הנאה מהנהיגה. נצטער מאוד לראות את סיאט עוברת לייצור חשמליות כבדות ויקרות.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד