גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוקץ המוניות: התייר משלם מחיר מופקע, ישראל משלמת את המחיר התדמיתי

סיפור התייר היווני ונהג המונית שעשק אותו, אשר נחשף בגלובס, מדגיש את הבעיה הקשה של הפקעת מחירים בידי נהגים "חאפרים" שפועלים בשטחי נתב"ג ● בהיעדר פיקוח של ממש מצד משרד התחבורה, לצד הגברת האכיפה של המשטרה, נראה כי המצב רחוק מפתרון

מוניות בנתב”ג (למצולמים אין קשר לכתבה) / צילום: Shutterstock
מוניות בנתב”ג (למצולמים אין קשר לכתבה) / צילום: Shutterstock

מה הקשר בין עוקץ התייר היווני שנחשף בגלובס, לבין היעדר הפיקוח על מוניות המסיעות את הנוחתים מנתב"ג?

למי שפספס: אלכנסדרוס זיאס בן ה-24 הגיע לישראל לביקור ראשון, במסגרת תוכנית לחילופי סטודנטים. כשיצא מאולם הנוסעים, "צד" אותו נהג מונית שהציע לו להתלוות אליו. זיאס ביקש להגיע לרחובות, וחויב ב-700 שקל. להשלמת העקיצה, בתום הנסיעה שעליה ביקש נהג המונית 689 שקל, העודף שקיבל התייר ששילם במזומן היה 1.40 שקל. למחרת גילה זיאס שדירה שהזמין ב-airbnb ושעליה שילם 1,600 שקל, קיימת אומנם בפלטפורמת ההשכרות אך לא במציאות. זיאס ממתין להחזר כספי.

נמל התעופה בן גוריון מרושת באלפי מצלמות ובאמצעי אבטחה מתקדמים. בעקבות הפרסום, אנשי היחידה למניעת עבירות וביקורת טיב השירות בנתב"ג איתרו את הנהג, שהחזיר לתייר 400 שקל מתוך הסכום המופרז שגבה ממנו. הנהג, אגב, טען כי עקב קצר בתקשורת הנסיעה התארכה, אך נהגים אחרים טוענים כי המחיר הריאלי לנסיעה במסלול עומד על 150 שקל לכל היותר. "הנהג הזה היה צריך להחזיר את כל הסכום, ולהתנצל על העוול שהוא גרם לנוסע ולכולנו", אומר לגלובס מ', נהג מונית שמסביר כי "הרמאויות האלה קיימות כל הזמן".

את האצבע המאשימה הוא מפנה לנהגים הסורחים, אבל גם למדיניות הנסיעה במונית שאמורה להיות מפוקחת על ידי משרד התחבורה, ולדבריו פרוצה גם בנוגע לתעריפי הנסיעה. "לכאורה, נהגים אמורים להפעיל מונה בנסיעה מנתב"ג, אבל זה לא משתלם", מסביר מ'. "יכול להיות מצב שבו ממתינים שעה בתור לנוסעים, שבסוף נוסעים ליעד קרוב שאפילו לא מכסה את הדלק. מה עושים? מסכמים על מחיר. אנחנו יודעים שזו עבירה על החוק, אבל ככה זה עובד".

נציין כי על פי החוק, כל נהג מונית אמור להפעיל מונה לנסיעה. התעריף מורכב ממחיר המונה, ותוספות שקבועות במחירון המפוקח של משרד התחבורה - דוגמת תוספת של 5 שקלים בכל נסיעה מנתב"ג, כ-5 שקלים לכל כבודה ועוד.

פרצה נוספת נפתחה מרגע שבוטל המחירון הבינעירוני שקבע משרד התחבורה. המחירון אפשר אינדיקציה מקדימה לעלות הנסיעה, שכעת קיימת על בסיס הערכות בלבד.

השפעת ביטול המכרז

ב-2017 נפל דבר בתחום המוניות מנתב"ג. הבלעדיות ארוכת השנים שהייתה לתחנת מוניות הדר כחברת המוניות שרשאית להסיע נוסעים מנתב"ג - הסתיימה. במכרז חדש שפרסמה רש"ת זכו Gett ומוניות הדר, אחרי הבטחה להעניק לנוסעים הנחה של 31% ממחירון משרד התחבורה. זמן קצר לאחר מכן הזכייה בוטלה, לקול מחאת נהגי המוניות כי ההנחה אינה מידתית.

עם ביטול המכרז נפתחה הסעת הנוסעים מנתב"ג לכלל התחנות ונהגי המוניות. לכאורה, נפתחה תחרות לטובת הנוסעים, אולם למעשה נפתחה פרצה למקרים של רמאות. סיפור העוקץ של התייר היווני הוא רק חלק משלל סיפורים על הפקעת מחירים בידי "חאפרים" שפועלים בשטחי נמל התעופה ו"דגים" נוסעים תמימים. נוסעים אחרים מלינים על רמת השירות שירדה, כשנהגים מסרבים לקחת נוסעים לנסיעה קצרה ולא משתלמת מבחינתם, ואפילו על ניקיון המוניות.

שמואל אמסלם, מנכ"ל חטיבת השירות בנתב"ג (המכונה יחידה 170), מסביר כי "תפקיד היחידה הוא למנוע מאזרחים או מעובדים לעבור על החוק בתחום השיפוט של נתב"ג. ליחידה יש סמכות פיקוח בשטח הקרקעי, אולם אין לה סמכות אכיפה שנתונה בידי משטרת ישראל, גם בכל הנוגע להתנהלות נהגי המוניות.

"כל נהג בישראל יכול להוריד נוסע בנתב"ג, אולם כדי לאסוף מנתב"ג על הנהגים להירשם במרכז שילוח המנוהל על ידי רש"ת. למנהל נתב"ג ניתנה סמכות, באמצעות ועדה מייצגת, להוציא צו הרחקה מפעילות לנהג שסרח לאחר שהוא זומן לשימוע. את הצו אנחנו מעבירים למשטרה, אבל אין לנו ממש יכולת להטיל ענישה על נהגים שמגיעים לנתב"ג, גם אם הורחקו. זה תפקיד המשטרה.

"בנוסף, נהג שלא נרשם בכדי לאסוף נוסע הוא חאפר שעוקף את הנהלים. בין אלה יש את ה"חטפנים" שתופסים את הנוסעים עוד באולם מקבלי הפנים. בסופי שבוע, כשאין אלטרנטיבה לנסיעה בתחבורה ציבורית מנתב"ג ויש לתיירים רק מוניות, החאפרים חוגגים.

"חברה שפועלת תחת מכרז נתונה לפיקוח, המאפשר גם הטלת סנקציות במקרים של הפרת החוזה. מאחר שהמכרז בוטל, הפיקוח על נהגי המוניות נתון בידי משרד התחבורה שלא ממש נמצא בשטח, ובידי המשטרה שמפקירה את הנושא. ברגע שהאכיפה לא קיימת, אנחנו חווים עלייה במקרי העוקץ - בעיקר לתיירים".

הטריקים הפופולריים

בין המקרים שנתפסו בחודשים האחרונים ניתן למצוא גם טריקים של החלפת שטרות, דוגמת נהג מונית שעשק נוסעת שנחתה מארה"ב. עבור נסיעה לאשקלון הוא סיכם עמה מחיר מופקע של 450 שקל. כשהגיעו ליעד, היא נתנה לו שני שטרות של 200 שקל ועוד שטר של 50. את שטרות ה-200 החליף הנהג בשטרות של 20 שקל, ודרש מהנוסעת להשלים עוד 400 שקל כך שהנסיעה הסתכמה ב-850 שקל. הנהג שנתפס החזיר לנוסעת את כספה.

טריקים אחרים כוללים גבייה של מחיר בדולר או באירו לתעריף השקלי, דוגמת גבייה של 150 אירו עבור נסיעה לתל אביב. לפני חודשיים גבה נהג מנוסעת שהגיעה מאוקראינה 300 דולר על נסיעה לאשדוד אחרי שהחליף שטרות, וטען כי נתנה לו שטר של דולר אחד בשעה שהיא נתנה לו שטרות של 100 דולר. חלק מהמקרים בוצעו על ידי אותם נהגים.

אמסלם מבקש להבהיר כי "מקרי העוקץ האלה מוציאים את דיבתם של אלפי נהגים. ב-2019 בוצעו יותר מ-1.5 מיליון נסיעות, כך שאלה שמסתיימות בהפקעות מחיר הן בשוליים". הוא גם מזכיר כי נוסעים או אזרחים ערניים שנתקלים בעוול שנעשה לתיירים מוזמנים לפנות למוקד פניות הציבור בנתב"ג, בכדי לאתר נהגים אלה באמצעים שקיימים בנמל התעופה (לרבות אלפי מצלמות המתעדות כל פינה בשדה).

ממשטרת ישראל נמסר כי "סוגיית הפקעת מחירים בידי נהגי תחבורה ציבורית מבוקרת ומטופלת במשרד התחבורה. ככל שמתקבלת תלונה במשטרה ומעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, היא נחקרת ונבדקת כנדרש. באשר לצווים מנהליים, משטרת ישראל אוכפת בהתאם לסמכותה בחוק".

ממשרד התחבורה נמסר כי "בהיעדר מכרז, גדל היצע המוניות למגיעים לנתב"ג. מנגד, קיימות מגבלות על פיקוח ואכיפה של פעילות המוניות והתנהגות הנהגים. לפיכך, משרד התחבורה בוחן חלופות שונות להסדרת שירות המוניות בנתב"ג, מתוך מחויבות מלאה לשירות הניתן בשער הכניסה למדינת ישראל".

ללמוד מהניסיון בעולם

"אנשים הזדעזעו מעוקץ התייר היווני, אבל זה קורה פה שנים באין מפרע", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת, שמלין על הפקרות מצד המדינה לצד חוסר הרתעה. "למעשה, מהרגע שהתייר יורד מהמטוס אומרים לו 'תסתדר לבד'. המדינה צריכה להחליט אם היא רואה את התיירים כנטל או כנכס.

"עוד בתחילת שנות ה-2000 משרד התיירות העביר קורסים להכשרת נהגי מוניות שמסיעים תיירים, וזה קרה גם לפני האירוויזיון שהיה בתל אביב. זה עזר? לא. יש הרי יותר סיפורים שלא שמענו עליהם מאלו שהצליחו לקבל תהודה. המדינה צריכה להיות מעורבת דרך פיקוח ודרך חוקים.

"יש מדינות שבהן יש עמדות כמו כספומט - לפני נסיעה במונית הנוסעים מקבלים פתק עם מחיר עליו. אפשר גם להגביר את הפיקוח באמצעות הקמת מוקד טלפוני שאליו יוכלו לפנות תיירים שנעקצו, ובאמצעות מתן סמכות למשרד הכלכלה להטיל קנסות מנהליים מוגברים לפוגעים בתיירים.

"כיום, המסר של המדינה הוא שמותר לעשות הכול לתייר. אין אפילו קנס לבעל עסק שגובה מתייר מחיר דולרי במקום מחיר שקלי - תופעה שאנחנו נתקלים בה לא מעט. לפני ארבע שנים, שמונה תיירים שישבו במסעדה באבו גוש חויבו ב-16 אלף שקל. בעל המסעדה עשה מעשה מכוער שהסב לנו נזק תדמיתי, אבל להבדיל מנהג המונית שגנב מהתייר - הוא לא עבר עבירה, אבסורד ככל שזה נשמע.

"תיירות נכנסת היא כיפת ברזל תדמיתית. אם למדינה חשוב מה אומרים עליה בחו"ל, שתדאג שהתיירים יחזרו ויגידו שזה מקום שנעים להיות בו. היה מקרה של תייר ישראלי שנעקץ על ידי נהג מונית בכרתים. המקרה קיבל תהודה שם, ונהגי מוניות מקומיים 'רבו' על מי יסיע בחינם את התייר לשדה התעופה כשהוא עוזב את המדינה. גם רושם שלילי יכול להפוך לחיובי, רק צריך לרצות שזה יקרה".

לדברי ד"ר אלון גלבמן, מרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות במלונאות האקדמית כנרת, "פשיעה נגד תיירים קיימת בכל העולם, אבל כשזה קורה על ידי נהג מונית בשער הכניסה למדינה הרגישות גבוהה יותר. המפגש עם נהג מונית הוא האינטראקציה הראשונה של התייר עם תושב מקומי. זה המארח הראשון של התייר בקשר בלתי אמצעי, והרושם שהוא יותיר הוא קריטי.

"כתיירים יש לנו נטייה לעשות הכללות ולקבוע שבמדינה הזו והזו 'כולם נחמדים', או להיפך. זה אולי נשמע דרמטי, אבל נהגי המוניות לא מבינים את ההשפעה שיש להם. נהג כזה הופך את התייר חשדן כלפי המקומיים, ומשפיע על הדימוי של כולנו. נוכלים יש בכל מקום, אבל מדינה שחפצה בתיירים צריכה לדאוג שזה לא יקרה".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית