גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה מצטרפת לצי הליסינג של אינטל, וזה יכול להשפיע על שוק הרכב כולו

תאגיד השבבים החל לאפשר לעובדיו לקבל רכבי ליסינג של המותג החשמלי ● הצעד עשוי להגדיל את הפלח החשמלי, שתפס בשנה שעברה פחות מ־4% מהשוק ● עם זאת, העובדים שיבקשו להחליף את רכבי הבנזין שלהם ברכבים חשמליים עדיין יידרשו לשלם שווי שימוש מופרז

מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל
מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל

פלח הרכבים החשמליים נהנה בשנה החולפת מ"הייפ" תקשורתי גלובלי, כאשר גם בישראל הוא רשם צמיחה מרשימה של מאות אחוזים בהשוואה ל־2020. עם זאת, במונחים אבסולוטיים תפס הפלח הזה בשנה החולפת פחות מ־4% מהשוק. כלומר, על כל מכונית חשמלית חדשה שנמכרה בארץ נמכרו כ־25 מכוניות בנזין. לכל השחקנים בשוק ברור, שכדי שהרכב החשמלי יהפוך בישראל לחלק מזרם המכירות המרכזי - הוא יצטרך, בראש ובראשונה, להיקלט בציי הליסינג.

אף ששוק הליסינג התפעולי בישראל מונה רק כ־230 אלף כלי רכב, הוא אחראי ליותר משליש מהרכישות השנתיות של רכב חדש - ומשמש "מורה דרך" לכלל השוק. הליסינג התפעולי מפריד בין השימוש בכלי הרכב לבין הבעלות עליהם ובדרך זו מאפשר למאות אלפי מקבלי רכב צמוד, וכמובן למעגלים החברתיים והמשפחתיים שלהם, להיחשף לחידושים ולהתגבר על החשש שנלווה לאימוץ מותגי רכב חדשים.

אימוץ הרכב החשמלי בציי הליסינג החל בארץ בצורה מהוססת כבר בשנה שעברה, עם דחיפה מצד יבואנים חדורי מוטיבציה של מותגים חשמליים דוגמת MG ו־GEELY. אולם, התהליך עלה החודש מדרגה, עם שילובה של  טסלה  ברשימת אפשרויות רכבי הליסינג הצמודים של עובדי אינטל .

מנסים להוריד חסמים

טסלה היא יותר מ"עוד מותג" רכב חשמלי. מדובר בסמל לפלח החשמלי כולו ובשנה שעברה היא הובילה את המכירות בישראל ביחס של בערך חמישה לאחד מול המתחרה הבאה אחריה בפלח. בד בבד, החברה נהנית מחשיפה גלובלית אינטנסיבית. יש לה נוכחות בולטת על כבישי ישראל וערכי המותג שלה מתחברים היטב לאלה של חברות ההייטק. בשורה התחתונה, למכונית טסלה של חברת ליסינג יש "ניראות" גבוהה מאוד, הן בתוך הארגונים והן ברחוב הישראלי.

בפני המעוניינים להצטייד ברכבי טסלה בליסינג תפעולי עומדים שני חסמים עיקריים. הראשון היה ועודנו מגבלות האספקה. לטסלה יש צבר הזמנות גלובלי, שנמתח על פני רבעונים שלמים - והמשמעות היא שהחברה יכולה למכור כל מכונית שהיא מייצרת ללקוחות פרטיים במחיר מלא. לפיכך, אין לה מוטיבציה כלכלית לספק כמויות מסיביות ללקוחות מורכבים לוגיסטית כמו ציי הליסינג. אך בטווח הארוך, זה צעד חיוני לשימור המכירות בישראל.

החסם השני הוא ההסתייגויות של חברות הליסינג מהמודל העסקי שמנסה להכתיב טסלה. חברות ליסינג מקומיות, שהיו במגעים עם החברה, מדווחות על מדיניות של "אפס הנחות לציים". בשנה שעברה, כאשר חברת הענק הרץ פרסמה בארה"ב שביצעה הזמנת ענק של רכבי טסלה, תגובתה של חברת הרכבים החשמליים הייתה "הרץ מוזמנת להיכנס לאתר ההזמנות ולהזמין כל כמות שתרצה במחיר המלא, כמו כל לקוח".

גישה כזו נחשבת ליהירה בשוק הליסינג, שבו שיעור ההנחות לחברות הליסינג נעו בעבר בין 10% ל־25% מהמחירון לצרכן. במקרה של כלי הרכב החשמליים, הנחות הליסינג חשובות בשל הצורך לקזז את הסיכון שנגזר מחוסר הוודאות לגבי התחזוקה וירידת הערך של הרכבים בתום השימוש. וזאת, בין השאר, בשל הקטנת טווח הנסיעה של הסוללה בכלי רכב חשמליים שנוסעים 120-90 אלף קילומטר במהלך הליסינג.

האינטרס של אלדן

אם כך, מה בכל זאת הניע את חברת הליסינג אלדן להפוך לספקית של רכבי טסלה לעובדי אינטל, למרות התנאים הקשוחים שמכתיבה היצרנית? אין לכך תשובה ישירה מכיוון שאלדן, בדומה לכל הספקים של טסלה, חתומה על הסכם סודיות. אבל ניתן לשער כי שיקולים מרכזיים היו היוקרה וההזדמנות ליטול נתח שוק מחברות ליסינג אחרות, בסיוע מותג שהביקוש שלו גבוה.

שיקול נוסף הוא היציבות המרשימה של ערכי הגרט (שווי רכבי היד שנייה) של רכבי הטסלה המשומשים בישראל. היציבות נובעת מהעובדה כי טסלה העלתה את מחירי המחירון של הדגמים החדשים שלה לא פחות מחמש פעמים בשנה החולפת, בסכום מצטבר של אלפי דולרים. עם עודפי הביקוש, מדובר במעין "תעודת ביטוח ערך גרט" לחברות הליסינג. לא מן הנמנע כי מאחורי הקלעים מציעה טסלה לחברות הליסינג אופציה לטרייד־אין "אין האוס" על כלי הרכב בתום תקופת הליסינג.

האם זה משתלם לעובדים?

אז די ברור מה האינטרס של חברות הליסינג להכניס את טסלה לציי הרכב, ודי הגיוני ששוק הליסינג הישראלי יהיה חיוני לטסלה־ישראל עצמה בטווח הארוך - כאשר התחרות בשוק החשמלי תגבר. מעבר לכך, המעבידים יכולים להפיק תועלות תדמיתיות וכלכליות ממעבר העובדים לרכב חשמלי. השאלה שנותרה היא האם למקבלי הרכב הצמוד, שמשלמים עבורו תשלומים חודשיים לא צנועים, יש מוטיבציה להחליף את רכבי הבנזין בליסינג על טסלה בפרט או על רכב חשמלי בכלל?

רשימת אופציות הליסינג של עובדי אינטל, אשר כ־3,000 מהם זכאים לרכב חברה, לא נותנת תשובה ברורה, אבל יש בה רמזים: מחיר המחירון הרשמי של טסלה 3 בסיסית מתחיל בכ־200 אלף שקלים, והמכונית כלולה ברשימה של אינטל תחת קטגוריית "רכבי מנהלים". עלות הליסינג החודשית לעובדים היא כ־3,770 שקל לחודש, כולל עמדת טעינה. זהו מחיר קרוב למחיר הליסינג החודשי של מכונית בנזין או היברידית מקבילה מהקטגוריה, דוגמת יונדאי סונטה.

בהנחה כי טסלה לא מעניקה הנחות לחברות הליסינג, המשמעות היא שאלדן ויתרה על חלק מהרווחיות כדי להישאר עם הצעה תחרותית. בשורה התחתונה, עבור עובדים שמוכנים לשלם על רכב מקטגוריית "המנהלים" אין הבדל בין עלויות הליסינג של האפשרות החשמלית לזו של הבנזין. בה בעת, יש שני יתרונות נוספים: ליסינג לרכב החשמלי חוסך לעובד את חוסר הוודאות ביחס לערך מכירת הרכב החשמלי בתום תקופת השירות ושווי השימוש החודשי זול יותר. בזכות ההטבה הממשלתית בשווי השימוש על רכב חשמלי, שווי השימוש החודשי על הטסלה הוא כ־3,780 שקל, הוא נמוך מזה של רכבי בנזין מקבילים בקרוב ל־1,200 שקלים.

יותר שאלות מתשובות

את הצדדים החיוביים "מקלקלת" העובדה שעל רכבי בנזין מקבלים העובדים מהמעסיק הוצאות דלק כמעט בלתי מוגבלות, ששוות אלפי שקלים בחודש ומס שווי השימוש שהם משלמים לאוצר מחושב על פי ההטבה הזו. כלומר, גם אחרי אותה הטבה, הם עדיין מסבסדים מכיסם את עלות הטבת הבנזין של רוב כלי הרכב הצמודים. אפשר להוסיף לכך הימור על איכות השירות: מה יקרה במקרה של צורך בטעינה של רכב שהסוללה שלו התרוקנה באמצע הדרך? כיצד יתמודד עם מערך החלפים והשירות של טסלה, שעדיין סובל מ"מחלות ילדות"? אלה אינן סוגיות שוליות לעובדים.

לסיכום, עדיין נותרו הרבה יותר שאלות מתשובות בכל הנוגע לכדאיות. נותר לראות האם "הקסם" של טסלה יספיק כדי לשכנע את ציי הרכב בארץ לעבור לחשמל.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים