גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחל אלכסנדר הישראלי "מזוהם כמו במדינות העולם השלישי"

נחל אלכסנדר ברשימת הנחלים המזוהמים ביותר בעולם בתרופות, כך לפי מחקר חדש ● התוצאות מעידות על כישלון בטיפול במשבר סביבתי חוצה גבולות: הרשות הפלסטינית לא מצליחה לטפל כראוי בשפכים שלה, שזורמים בנחל אלכסנדר ומגיעים למטש המיושן והקורס ביד חנה ● החוקרים: ״נדרש ניהול משותף״

נחל אלכסנדר / צילום: Shutterstock
נחל אלכסנדר / צילום: Shutterstock

עד כמה משפיעה החברה האנושית על המערכות האקולוגיות? מחקר בינלאומי חדש, במסגרתו נדגמו למעלה מ-1000 נחלים ברחבי העולם, מצא כי ב-25% מהם קיים זיהום של שיירי תרופות, שפוגע באיכות המים ומסכן את המערכת הטבעית. המחקר בדק את נחל אלכסנדר הישראלי, ומיקם אותו בטווח 20% מהנחלים המזוהמים בעולם. המחקר אף מעיד על כישלון מערכתי בטיפול במשבר סביבתי חוצה גבולות: השפכים המוזרמים לנחל אלכסנדר, המצוי גיאוגרפית בשטחי הרשות הפלסטינית וישראל.

במסגרת אחד המחקרים הנרחבים ביותר שנערכו בעולם על זיהום תרופתי של נהרות, נמדדו נוכחותן של 61 תרופות שונות במים בנחלים שונים ב-104 מדינות בכל יבשות העולם, באופן המייצג את טביעת האצבע הפרמצבטית של כ-471 מיליון בני אדם. לפי תוצאות המחקר, נוכחותם של מזהמים תרופתיים במי הנחלים מהווים איום על בריאות הסביבה או האדם ביותר מרבע מהמקומות שנחקרו בעולם, וישראל ביניהם. לדברי החוקרים, "הזיהום רק עתיד להחמיר כיוון שהשימוש בפתרונות תרופתיים לכל מחלה הולך וגובר".

החוקרים, ביניהם פרופ' בני חפץ, דיקן הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, מצאו כי שתי התרופות שהתגלו בתדירות הגדולה ביותר היו קרבמזפין, המשמש לטיפול באפילפסיה וכאבי עצבים ומטפורמין, המשמש לטיפול בסוכרת, וכן משכך הכאבים אקמול. כמו כן נמצאו ריכוזים גבוהים של מוצרים המעידים על אורח חיים, כמו קפאין וניקוטין. מעניין לציין שתרופות לטיפול בסוכרת וכך גם קפאין, נמצאו ביותר מ-50% מאתרי הדגימה בעולם. באפריקה נמצא גם ריכוז גבוה של ארטמיסינין, המשמש כנגד מלריה. ההשפעה של רבות מהתרכובות הנפוצות ביותר בנהרות עדיין לא ידועה, אך מדענים חוששים שהנוכחות המוגברת של אנטיביוטיקה בנהרות עלולה להגביל את יעילותה כתרופה, כמו גם מהשפעת החומרים על התפתחותם ורבייתם של דגים.

במחקר נבדקו נהרות מוכרים כמו האמזונס, מיסיסיפי, התמזה והמקונג, ונהרות מוכרים פחות הנמצאים גם באזורים מוכי אסון. דגימות המים התקבלו ממגוון רחב של מקומות; החל מהערים המפותחות והמיושבות ביותר בעולם, כמו דלהי, לונדון, ניו יורק, לאגוס, לאס וגאס וגואנגז'ו, אך גם אזורים מרוחקים דוגמת כפר יאנומאמי בוונצואלה, ואזורים של חוסר יציבות פוליטית כמו בגדד, שכם ויאונדה שבקמרון.

הנהרות המזוהמים ביותר שנמצאו במחקר היו במדינות בעלות הכנסה נמוכה עד בינונית והיו קשורים לאזורים עם תשתית לקויה של מי שפכים וניהול פסולת וייצור תרופות. כך למשל, בפקיסטן, בוליביה ואתיופיה, בעוד שבנהרות באיסלנד, נורבגיה ויער הגשם של האמזונס היו האחוזים הנמוכים ביותר של תרופות מזהמות. בין הנהרות המזוהמים בעולם, נמצא גם נחל ישראלי. לדברי פרופ' חפץ: "לצערנו נחל אלכסנדר שנבדק במחקר הזה נמצא כאחד מהמזוהמים ביותר מכל האתרים. הדבר קשור גם לקונפליקט הפוליטי מדיני עם הפלסטינים ומחייב נהלים חוצי גבולות באזורי קונפליקט".

"הממצאים האלו הם אינדיקטור לכך שהזיהום שהאדם יוצר, מגיע לכל מקום"

הזיהום בנחל אלכסנדר חוזר לכותרות מדי כמה חודשים. אל הנחל מוזרמים שפכים ממט"ש (מתקן טיהור שפכים) בשכם שברשות הפלסטינית, וכך נוצר זיהום חמור הזורם לנחל ואל הים באזור בית ינאי ומכמורת. מתקן טיהור השפכים בית חנה הנמצא בין שכם למועצה האזורית עמק חפר, לא מצליח לקלוט ולטפל בשפכים המגיעים ממעלה הנהר, כאשר רק אשתקד, תוצאות מיקרוביאליות של מי נחל שכם ונחל אלכסנדר שנערכו במעבדה לבריאות הציבור בחיפה, הצביעו על זיהום מסיבי של חיידקי קולי צואתי. לכך מצטרף זיהום תקופתי של הנחל בדם ושיירי פגרים ממשחטות באזור שכם. למרות שמדובר במצב הידוע מזה שנים, ברשות המים מתכננים לפרסם מכרז להרחבת המטש הקיים רק בשנת 2023.

כעת, המחקר המתפרסם, מעיד על מצבו הרע והמזוהם של הנחל, גם בשיירי תרופות בהן השימוש גובר משנה לשנה. "מצאנו שהריכוזים הם כל כך גבוהים שהם יכולים להשפיע על רכיכות שחיות במים - היצורים 'הנחותים' שהם השלב הראשון בשרשרת המזון, שוכני הקרקעית. ברגע שהם נפגעים, שרשרת המזון מעליהם נפגעת - הדגים, הסרטנים. המערכת האקולוגית הטבעית נפגעת מזה מאוד. זה יכול לגרום לזיהום בחוף בינאי למשל, ובכך לחזור גם אלינו. הסביבה שלנו נפגעת באופן אנוש. הממצאים האלו הם אינדיקטור לכך שהזיהום שהאדם יוצר, מגיע לכל מקום".

הזיהום שנמדד בנחל אלכסנדר, הוא גם חריג במבט גלובלי לפי המחקר. "כששמים את זה בתמונה גלובלית, אנחנו רואים שנחל אלכסנדר הוא אחד המזוהמים ביותר בעולם", אומר חפץ. "80% מהנחלים פחות מזוהמים ממנו. אנחנו לא נמצאים בסביבה המתקדמת של מדינות אירופה: נחל אלכסנדר מזוהם כמו נחלים בעולם השלישי, בהם אין מתקני שפכים או שנמצאים באזורי קונפליקט".

זאת תמונת מצב ייחודית לדעתך לנחל אלכסנדר בארץ?
"לא. מה שיש בנחל אלכסנדר, יש בנחלים אחרים בארץ. זה נחל חוצה גבולות. הוא מתחיל באזור שכם וזורם אלינו ועד חוף ינאי. במחקר הזה לא לקחנו רק דוגמה אחת אלא 7 דגימות לאורך הנחל, ובכולן נמצאו ריכוזים מאוד גבוהים של תרופות. הקישון כנראה מזוהם יותר מאלכסנדר, הוא לא נבדק וייתכן שהיה נכנס לאחוזון הגבוה יותר. כנראה שאם היינו דוגמים בנחלים נוספים, היינו רואים שתמונת המצב בכל הנחלים בישראל היא ממש לא טובה".

"הנחל הופך להיות צינור ביוב אחד גדול וראוי שזה ייפסק"

חפץ מדגיש כי כבר היום ניתן לדעת כי נחלי ישראל מזוהמים, ודורשים הליך שיקום מורכב מהנזק הרב שנגרם להם לאורך שנים. "אין בנחלים כמות גדולה של מים טבעיים שזורמים בהם כבר כי הם נתפסו לשתייה, רוב הזרימה בנחלים היא של קולחין שמטופלים ולא תמיד בצורה טובה או גלישות של שפכים. הנחל הופך להיות צינור ביוב אחד גדול וראוי שזה ייפסק. זיהום של חומרי תרופות, הוא רק אספקט אחד. לא בדקנו חומרים אחרים, כמו מזהמים שמגיעים לנחל כשמוזרמים אליו שפכים ממשחטות. במחקרים אחרים שביצענו, מצאנו בנחלי ישראל כמויות גדולות של חומרי הדברה. לא רק מפעילות חקלאית, אלא משימוש בקוטלי עשבים ברשויות המקומיות. אין בהם באמת צורך כי יש אלטרנטיבות, אבל הם גורמים לנזק גדול מאוד לטבע. זה לא מסוכן רק לאנשים שגרים שם, אלא גם לאוכלוסייה האקולוגית שגרה בנחל. זה מצביע על כך שהמצב בפועל עוד יותר חמור ממה שנצפה במחקר שלנו".

גם טכנולוגיה יעילה יותר של טיפול בשפכים, כך לפי החוקרים, לא תצליח לסנן באופן מלא את הזיהום שנגרם משאריות התרופות הנפלטות מגוף האדם, ולכן, לצד ניהול משותף של נחלים חוצי גבולות, דרך ההתמודדות האפקטיבית ביותר היא שאיפה להפחתה במקור: '' אלו חומרים שעד היום כמעט ולא נבדקו. את חברות התרופות זה לא מעניין. הן מתעסקות במה שקורה עד שהתרופה מגיעה אלייך, לא על מה שקורה כשהתרופה נפלטת מהגוף שלך ושלי וגורמת לזיהום כבד. צריך להגביל את השימוש בתרופות שהיד קלה על ההדק בנטילתן, לא תמיד נדרשת, ויש להן השפעה סביבתית קשה. למשל, להקשות על השגת תרופות כמו אנטיביוטיקה, ולשים הגבלות מחמירות על המינונים שלהן", מציע חפץ.

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר