גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קשת למועצת העיתונות: "כלכליסט" מפרסם כתבות נגדנו ממניעים זרים

בתלונה למועצת העיתונות, קשת מאשימה את העיתון "כלכליסט" ואת קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף-פעולה עם הוט על-מנת לפגוע בקשת, תוך חריגה מגבולות האתיקה העיתונאית ● "כלכליסט" בתגובה: "תעלול יחצ"ני עלוב של קשת"

בנין שידורי קשת, ת''א / צילום: תמר מצפי
בנין שידורי קשת, ת''א / צילום: תמר מצפי

כבר חודשים ארוכים מתנהלת מתחת לפני השטח מלחמה בין הוט לקשת סביב כוונתה של קשת להקים פלטפורמת OTT. לגלובס נודע כי קשת פנתה למועצת העיתונות בתלונה המאשימה את העיתון "כלכליסט" ואת קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף-פעולה עם הוט על-מנת לפגוע בקשת, תוך חריגה מגבולות האתיקה העיתונאית ופרסום ממניעים זרים.

בקשת מתייחסים בין היתר לפרסם ב"כלכליסט" תחת הכותרת "כך מנסה קשת לבסס כוח חסר תקדים בתקשורת", שהתבסס על חוות-דעת של אבי ליכט ועסק במיזם FREETV, מיזם ה-OTT של קשת ו-RGE.

לטענת קשת, הסיקור נעשה בניגוד לכללי האתיקה העיתונאית, ללא סיקור עיתונאי הולם, ללא בקשת תגובה מקשת ומבלי שניתן גילוי נאות על הקשרים העסקיים שבין קבוצת "ידיעות אחרונות" לבין הוט, אשר יזמה לטענת קשת את חוות-הדעת. 

ללא גילוי נאות

הפרסום מצטרף לחוות-דעת נוספת בתשלום שכתב פרופ' ברק אורבך - גם פרסום זה נעשה לטענת קשת ללא בקשה לתגובה וללא גילוי נאות.

עוד נטען כי הפרסום נעשה אף ללא גילוי נאות בנוגע למטרותיה של קבוצת "ידיעות אחרונות", ללא כל התייחסות ליחסי הכוחות בשוק הישראלי בין הערוצים המסחריים לבין פלטפורמות הכבלים והלוויין והאינטרסים השונים, וללא התייחסות לתקדימים של חברות תוכן ברחבי העולם בנושא.

קשת טוענת כי חוות-הדעת של ליכט ואורבך מתעלמות באופן בוטה מהחלטת רשות התחרות, אשר אישרה בספטמבר האחרון את מיזם FREETV. נזכיר כי בעסקה המקורית קשת ביקשה לרכוש 49% ב-RGE (בעלת ערוצי הספורט, ערוץ הכנסת ותכני ילדים), אך רשות התחרות הגבילה את העסקה וקבעה כי לא תוכל לרכוש יותר מ- 25%.

עם זאת, רשות התחרות אשרה את הקמת מיזם ה-OTT בשותפות שווה, מתוך מחשבה כי ההסכם להקמת הפלטפורמה יביא להגברת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית, וכי ענף התקשורת מאופיין בדינמיות רבה, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת השינויים הרגולטוריים הצפויים בו. 

"סיקור מוטה"

"רשות התחרות אישרה את כניסתו של שחקן חדש, אשר יגביר את התחרות בתחום ויפעל לטובת הצרכן הישראלי", נכתב במכתב התלונה. "'כלכליסט' הוא אתר עיתונאי המתחייב לדווח בהרחבה ובמומחיות על תחומי הסיקור שלו. אך חוות-הדעת של ליכט ואורבך פורסמו תוך סיקור מוטה, היעדר הגילוי הנאות על מארג היחסים העסקיים של קבוצת 'ידיעות' עם הוט והימנעות מבקשת תגובה מקשת - שלושה סעיפים המהווים הפרה בוטה של כללי האתיקה העיתונאית". 

קשת מבקשת כי מועצת העיתונות תפעל בנושא זה כדי לוודא כי הפרסומים ב"כלכליסט" יתוקנו, וכי ההפרות החוזרות ונשנות של כללי האתיקה מצידה של קבוצת "ידיעות אחרונות", לפחות בהקשר של סיקור ואי-סיקור קשת, ייפסקו לאלתר.

כאמור, קשת מקשרת את ההתנהלות של "כלכליסט", ששייך לקבוצת "ידיעות אחרונות", למערכת יחסים עסקית וקידומית ארוכת-שנים עם הוט: בראשית שנות ה-90 החזיק מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס בבעלות משמעותית בהוט, באמצעות חברת "ידיעות תקשורת". ב-2011 וב-2012 מכר מוזס את החזקותיו בחברה לאיש העסקים פטריק דרהי.

בקשת מזכירים פרסומים שונים בתקשורת העוסקים בהתנהלות במשולש הוט-קבוצת "ידיעות"-קשת ומזכירים בין היתר כי בעבר נטען שלאחר העסקה הזרימה הוט עשרות מיליוני שקלים בשנה ל-ADD, חברת הפקות בבעלות בתו של מוזס, הדס, ובעלה ירון לכטנשטיין, ותכני ADD והוט זכו לקידום אגרסיבי בעיתון.

מאבק האיתנים בין קשת להוט נמשך שנים ארוכות, אך הוחרף לאחר שהתברר כי קשת פועלת לנתק את התלות שלה גם ממודל ההכנסות המסורתי של הישענות על פרסום וגם את התלות שלה בפלטפורמות אחרות לצורך העברת התוכן - מה שאמור לאפשר לה מקורות הכנסה נוספים.

מ"כלכליסט" נמסר בתגובה: "זה תעלול יחצ"ני עלוב של קשת, הבריון במסכה. מצער שגלובס מתפתה לרקוד על זה". 

גילוי מלא: "כלכליסט" מבית "ידיעות אחרונות" וגלובס הם עיתונים מתחרים 

עוד כתבות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי