גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוקר המחיה הוא לא רק תוצאה של הריכוזיות אלא גם הצרכנות

גם אם יש ריכוזיות בענף המזון, היא נובעת בעיקר מצרכנות לא נבונה ● עוד תחרות תעזור אך ורק אם הצרכנים יקפידו להשוות מחירים

הריכוזיות בענף המזון פחות גבוהה משחושבים / צילום: Shutterstock, 89stocker
הריכוזיות בענף המזון פחות גבוהה משחושבים / צילום: Shutterstock, 89stocker

לאחרונה במהלך ראיון בגלי צה"ל שאל העיתונאי חיים לוינסון את סגן השר אביר קארה מדוע הוא כל-כך בטוח שהפחתת מכסים תתגלגל לצרכנים ולא תישאר בידי היבואנים שישמרו הכול לעצמם.

השאלה הזו מבטאת הלך-רוח גדל בציבור הישראלי, בעיקר לאור המחאה הצרכנית האחרונה שהתמקדה בספקי מזון, יבואנים ויצרנים, שלטענת המוחים "גורפים רווחים על חשבוננו".

הכלכלנית הראשית באוצר הצטרפה למגמה, ובעיצומה של המחאה פרסמה סקירה המראה כי עשרת היבואנים הפרטיים הגדולים בישראל נהנים מאחוז רווחיות של 12.5%, שהוא לטענתה גבוה בהשוואה בינלאומית.

יחד עם זאת, הכלכלנית הראשית הראתה כי חלק מהחברות נהנות מכוח שוק משמעותי בחלק מהענפים, ומכך גזרה כי קיימת ריכוזיות בענף המאפשרת ליבואנים לקטוף רווחים גבוהים למדי ביחס למקובל בעולם.

אלא שבחינה מדוקדקת תעלה כי סקירת הכלכלנית הראשית לוקה בכמה טעויות. ראשית, גם אם מדובר ברווח נאה, בכלל לא מדובר ברווחיות חריגה בענף. חברת נסטלה העולמית לדוגמה, המחזיקה בין היתר במותג אסם בישראל, רשמה שיעור רווחיות של 16.7% במהלך החציון הראשון של שנת 2021 - חלקו הגדול כמובן לא תוצאה של המכירות בישראל הקטנה. בדומה לה, חברת יוניליוור העולמית רשמה שיעור רווחיות של 17.3% בחציון הראשון אשתקד, כך ש-12.5% לא נראה כאחוז רווחיות חריג מדי בענף.

לוקה בחסר

שנית, הסקירה התמקדה בחברות פרטיות בלבד על בסיס דיווחים שלהן לרשות המסים. בשל כך חישבו עורכי הסקירה את שכר המנכ"ל בעל השליטה בחברה כחלק מהרווחים. ההיגיון לכך הוא שבעל שליטה יכול להחליט כיצד למשוך רווחים בהתאם לשיקולי מס, ולכן אין הבדל בין שכר לרווחיות החברה.

אלא שמצד שני, צריך להזכיר שכל חברה מחלקת בדוחות שלה, ובהיגיון רב, בין תשומות ניהול לרווחיות. לצורך המחשה, אם חברה בבעלות פרטית מעניקה שכר מנכ"ל בגובה 30,000 שקל בחודש, והיא עצמה הפסדית, משמעות הדבר היא שעדיף לבעלי החברה לסגור את החברה ולעבוד כשכיר בחברה אחרת. אשר על כן, הסקירה לוקה בחסר בכך שאינה מבחינה בין שכר לרווחיות החברה, ובכך גדל אחוז הרווחיות של החברה.

לבסוף, בישראל ישנן גם חברות ציבוריות העוסקות ביבוא מוצאי מזון וטואלטיקה. הדוחות של החברות הללו פומביים, ודיווח כוזב הוא בגדר עבירה פלילית, ולכן מדובר במידע מהימן מאוד.

חברת דיפלומט היא אחת היבואניות הגדולות שנכללת בסקירת הכלכלנית הראשית לפי נתוני 2020. אך דיפלומט הונפקה במהלך 2021, וכיום היא חברה ציבורית. לפי דוח הרבעון השלישי של 2021, אחוז הרווח התפעולי בחברה לחודשים 1-9.2021 עומד על 4.5% בלבד. רווחיות חברת ויליפוד באותה תקופה עמדה על 10.7%, ובקבוצת נטו שיעור הרווחיות התקופה הזו עמד על 7.8% בלבד.

כלומר, בקרב החברות הציבוריות הגדולות קשה להצביע על מגמה של רווחיות גבוהה במיוחד, אולי במקרים מסוימים בלבד. לאור רמת האמינות הגבוהה של הדוחות הללו ביחס לדוחות של החברות הפרטיות, ניתן לומר בזהירות שהם משקפים יותר את המצב בשוק.

לא אינדיקטור יחיד

אחוז הרווח הוא לא האינדיקטור היחיד לריכוזיות. נתח חברה מסך המכירות הוא אינדיקטור חשוב על-מנת להבין האם מדובר בשום תחרותי או לא. אלא שישנן שתי סיבות אפשריות לנתח שוק גדול של חברה מסוימת: חסמי תחרות או פשוט העדפות הצרכנים.

באוצר מתקשים להצביע על חסמי תחרות לבד מבלעדיות על מותג זה או אחר. בנושא הבלעדיות ניתן לטפל, ואף מטפלים ברפורמת היבוא ברמה מסוימת, אך בסופו זו זכותו של יצרן להתקשר באופן בלעדי עם יבואן לשיווק מוצר.

הפתרון לא יבוא מניסיון לבטל את הבלעדיות על אותו מותג אלא מכניסת מתחרים ממותג אחר, ועל זה כמעט אין חסמים. ניתן לייבא ולייצר משחות שיניים, פסטות וטונה אחרים שלא יישאו את סמל המותג היוקרתי עליו אנו משלמים. במקרים רבים איכות המוצר אפילו לא נמוכה יותר, המחיר בהחלט כן.

אם הממשלה רוצה להילחם ביוקר המחיה, הפחתת מכסים היא בהחלט כלי אפקטיבי. הריכוזיות בענף פחות גבוהה משחושבים, הפחתת מכסים ורגולציה יסייעו ליותר תחרות במקטע הספקים, שתוריד מחירים בתנאי אחד - אם הצרכן הישראלי ישכיל לנהל להיות צרכן נבון המשווה מחירים ולא הולך שבי אחר מוצר זה או אחר.

הכותב הוא מנכ"ל "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת"

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע וקמטק מזנקות בכ-6% כל אחת

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.5% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו, הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה הכול: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים