גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משנכנס אדר מרבה הכאב: בפורים הזה בלי נפצים בבקשה

בנו של מוטי שב הביתה מצוק איתן עם עיטור העוז ופוסט טראומה ממנה לא חזר לעצמו ● שחרורו היה רק אות הפתיחה למלחמה של המשפחה במערכת שלא מיהרה לסייע, בלשון המעטה ● הקולות שמשמחים אחרים בפורים וביום העצמאות שולחים אותו בחזרה אל מנהרות התופת

חשיפת מנהרות בעזה. למצולמים אין קשר לכתבה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
חשיפת מנהרות בעזה. למצולמים אין קשר לכתבה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חז"ל קבעו שמשנכנס אדר - מרבין בשמחה, אבל עבור מוטי (השם המלא במערכת) כניסת אדר מרבה כאב. כבר עתה הוא יודע שזה עומד להיות אחד מהחודשים היותר קשים עבור בנו, מתן (שם בדוי) שמתמודד עם פוסט טראומה קשה מאד בעקבות לחימתו בצוק איתן. ולא ששאר חודשי השנה קלים עבורו. ממש לא.

"היינו משפחה רגילה עם בן רגיל עד לצוק איתן", הוא מספר ולא מדייק. מתן לא היה ילד ממוצע. הוא היה מוביל ומנהיג שהצטיין בכל דבר שעשה. כשהתגייס כלוחם הנדסה קרבית היה ברור לכולם שהוא חומר של קצונה. גם לו. לשם הוא שאף.

נפצע, נמלט מבית חולים וחזר לקרב

מלחמת צוק איתן תפסה אותו באמצע קורס מ"כים. אני מתעקש לכתוב מלחמה ולא מבצע בכוונה. סירוב המדינה להכיר במערכה כמלחמה מסיבות דיפלומטיות לכאורה ובעיקר כלכליות היא חרפה שתשפיע על מה שיתואר כאן. יחד עם חבריו הוא יצא למשימת טיהור המנהרות הממולכדות שמתחת לעזה. בלי מודיעין מספיק הם נכנסו למה שחבריו מכנים "מבוכי מוות", נתקלו במארבי אש בלי יכולת להסתתר ולמרות זאת יכלו להם ועמדו במשימה. במהלך הקרבות מתן נפצע בינוני, שני כדורים חדרו לרגליו והוא פונה לבית חולים. אחרי מספר ימים, לתדהמת כולם הוא נמלט מבית החולים וחזר למלחמה. מסרב להפקיר את חבריו. עם רגל חבושה וצולעת המשיך להילחם במנהרות ולפנות מדי פעם את חבריו שנהרגו או נפצעו. לא בכדי אחרי המלחמה קיבל מתן את עיטור העוז על חילוץ חבריו תחת אש ובנוסף סיכת הצטיינות מקצין הנדסה ראשי. לכאורה החיים חזרו למסלולם. מתן סיים את קורס המ"כים, עלה עם חייליו לצפון והתעתד לצאת לקורס קצינים.

אלא שכמו תמיד - האדם מתכנן והאלוהים צוחק. או במקרה הזה נדמה שהאלוהים דווקא בוכה. באחד התדריכים שערך לחייליו הצעירים מתן מתמוטט, צועק "אש! אש! הרגו את אברהם!" ופורץ בבכי. החיילים מתעלמים אבל זה קורה שוב ושוב. אז זה דווח למפקדים שגילו שגם בחדר החשוך בלילות מתן צורח ובוכה מתוך שינה, זועק את שמות חבריו שנהרגו. מתן נלחם. בשיחה מול המ"פ הוא הכחיש. הוא עוד רוצה קצונה. נותנים עוד הזדמנות אבל המצב ממשיך להידרדר. תוך חודש הוא לא מסוגל לתפקד כלל. עשרים וארבע שעות ביממה הוא שרוי במלחמה. וועדת קב"נים הורידה את הפרופיל שלו מ-97 ל-21 ושיחררה אותו לאלתר מצה"ל.

לאורך כל הזמן הזה, הוריו לא ידעו דבר. בוקר אחד הם מגלים שמתן שוחרר. ניסיונות לברר למה נכשלים. למוטי זה כואב. הוא חינך את ילדיו לשירות משמעותי ופתאום הילד בבית? הוא רואה שהילד השתנה. מתבודד בחדרו ולא עושה דבר. אחרי חודשיים מתן אוזר כוחות ושוכר דירה עם חבר ויוצא לעבוד. מוטי מסדיר נשימה: נדמה שהמשבר נגמר. בדיעבד התברר שמתן השיג כדורים וקנאביס כדי לנסות לתפקד למרות שהוא כבר היה מרוסק לגמרי.

ארבע שנות מלחמה מול אגף שיקום

יום אחד הם הוזעקו על ידי החבר שזועק "מתן עומד למות". הם הגיעו איתו לבית חולים ושם לא נדרש לרופאים הרבה זמן כדי להבין שמדובר בפוסט טראומה קשה מאד בעקבות צוק איתן. הם מבקשים מסמכים מהצבא ורק אז מגלים ההורים במסמכי שחרור שמתן שוחרר עקב "פוסט טראומה קשה מאוד". כך כתבו ולמרות זאת צה"ל מיהר לשחררו ולשגרו הביתה כאילו דבר לא אירע. הלוחם מתן עשה את שלו ועתה כשהוא שבר כלי אין בו עוד צורך, אפשר להשליך אותו חזרה להוריו בלי אפילו לעדכן אותם במה שקרה. מזעזע.

אפילו אז לא קיבלו ליווי או ייעוץ מהצבא. בכוחות עצמם ובזכות אנשים טובי לב הם החלו להבין מה זה פוסט טראומה ומה צריך לעשות עכשיו מול אגף השיקום של משרד הביטחון ומול הביטוח הלאומי. קצת מזל בכל זאת שיחק להם כשהם פגשו את ד"ר מיקי פולק מבית החולים שיבא בתל השומר, אחד המומחים הגדולים לנושא, שלקח את מתן תחת חסותו הרפואית וכתב אבחנה חד משמעית על מצבו הקשה "מאוד מאוד". חוות דעת זו הספיקה לביטוח הלאומי להעניק למתן נכות נפשית של 100% לצמיתות תוך חודשיים. כן, המוסד המושמץ הזה פעל במהירות שיא. לעומתו דווקא משרד הביטחון, שאמור להתמחות בלוחמים פצועי נפש, פעל אחרת. ארבע שנים (קראתם נכון. ארבע שנים!) עברו עד שהכירו במתן באופן דומה.

בינתיים המשפחה נשארה לבד בטיפול במתן. "הילד בגובה 1.87 מטר הגיע למשקל של 40 קילו, עור ועצמות, אוכל רק פחית אינשור ביום ובקושי זז", מספר האב. והם לא צריכים רק להשגיח עליו 24/7 אלא גם להילחם באגף השיקום. "זו הייתה מלחמה אחרי מלחמה", הוא מספר, "הם משכו את הזמן וכל פעם העלו בקצת את אחוזי הנכות". רק אחרי שאיציק סעידיאן הצית את עצמו חל שינוי. ראש אגף השיקום הגיע בעצמו לביקור בבית. ראה את מתן, יצא בוכה והנחה שהוועדה תתכנס בבהילות בחדר של מתן ולא כמו שהתעקשו קודם שמתן יגיע אליהם למשרדים למרות שאפילו לשירותים בבית הוא מצליח להגיע רק כשיש מי שתומך בו והוא נסמך עליו. שם, תוך חמש דקות היה ברור מה המצב והרופא הודה שהוא לא מבין מדוע זה נמשך ארבע שנים.

החלונות האטומים מומנו בגיוס כספים פרטי 

למרות זאת המלחמה של מוטי ובני משפחתו לא הסתיימה. חוץ מכך שכל המשפחה מתחלקת במשמרות השמירה על מתן, כל בקשה מאגף השיקום מחייבת מאבק. אני מלווה את המשפחה קרוב לארבע שנים ועד ברמה האישית למאבקים הלא פוסקים. פעם כדי לקבל מימון לאיטום החלונות בחדר של מתן כדי להפחית את עוצמת הרעשים שזורקים אותו לאימת המלחמה. מאבק שנכשל מול משרד הביטחון והסתיים בגיוס כספים אצל אנשים פרטיים. פעם כדי לקבל תג נכה לרכב שיוכלו לקחת את מתן לטיפולים בלי שייאלץ לצעוד הרבה - דבר שכאמור קשה לו. הם נענו שתג כזה ניתן רק לנכה רגליים או ידיים. רק התערבות של הגורמים הבכירים ביותר שינו את ההחלטה.

ואם זה לא מספיק הגיעו זיקוקי יום העצמאות והנפצים של פורים שאפילו הזגוגיות האטומות בחדר לא מונעות את חדירת אימתם. המאבק של מוטי הביא למעבר של הרשויות המקומיות לשימוש בזיקוקים שקטים, אבל בפורים בנפצים משתמשים ילדים וזה כבר יותר קשה לניטור.

אז מוטי כבר מכין את עצמו שאדר יהיה חודש קשה ומבקש שמי יכול שיעביר את המסר ש"בפורים הזה בלי נפצים". ומגיע לו, כל כך מגיע לו ולכל המשפחה, שנקשיב לו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מלווה וימשיך ללוות את משפחת החייל בצרכים השונים שעולים לאורך הזמן. צה"ל פועל לליווי משפחות פצועי ונכי צה"ל".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "רפורמת 'נפש אחת', שמוביל אגף השיקום, כוללת שינויים ושיפורים רבים בטיפול בנכי צה"ל, שבין השאר מקצרים באופן משמעותי את הליכי ההכרה. משרד הביטחון השיק בנוסף 'מסלול ירוק' להכרה מהירה בלוחמים הסובלים מפוסט טראומה.

"הנכה המוזכר בכתבה מקבל תגמול חודשי של למעלה מ-20 אלף שקל נטו ובנוסף אף קיבל סיוע מיוחד של 1.3 מיליון שקל להתאמת הדיור לצרכיו".

הכותב הוא דיקן הקמפוסים הרב-תרבותיים של הקריה האקדמית אונו

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"