גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהערך עולה כמו בנדל"ן: השנה המטורפת של כלי הרכב המשומשים

ותיקי הענף לא זוכרים תופעה כזו מאז שנות ה־80 של המאה הקודמת: הקורונה, שיבושי האספקה העולמיים וההכרה שהתחדדה כי "חיים רק פעם אחת", הובילו למצבים אבסורדיים שבהם רכב משומש עולה יותר מחדש ● הצצה לשוק שיצא מאיזון ● מגזין הרכב של גלובס

מגרש מכוניות משומשות. ''שם המשחק הוא לנסות לשמר את המכוניות כמה שיותר זמן במלאי'' / צילום: Shutterstock
מגרש מכוניות משומשות. ''שם המשחק הוא לנסות לשמר את המכוניות כמה שיותר זמן במלאי'' / צילום: Shutterstock

בשוק הרכב התרחשה בשנה האחרונה תופעה מפתיעה, ואפשר לומר אפילו די נדירה. מכוניות משומשות, שבדרך כלל מאבדות מערכן בממוצע 10%-20% בשנה, שמרו על ערכן וחלקן אפילו התייקרו, כפי שימחישו הדוגמאות הבאות.

בינואר 2021 עמד מחירה של אאודי E-Tron שנת 2020 ברמת גימור מפוארת על 307.5 אלף שקל, על פי מחירוני אתר יד2. מחירו של רכב היוקרה החשמלי הזה בסוף 2021 זינק באותם מחירונים לכ-375 אלף שקל. והתופעה המפתיעה הזו התרחשה לא רק בקטגוריות היוקרה. כך למשל, המחיר של קיה נירו היברידית מודל 2021 שנמכרה בינואר אשתקד בכ-138.6 אלף שקל, זינק ליותר מ-165 אלף שקל בסוף 2021. "לא זכור לנו דבר כזה", אומר מוטי ענו, מנהל מחירוני יד2 מזה עשור.

 

מחירוני יד 2 מגובשים על סמך נתונים של כ-10,000 מודעות מתוך כ-80 אלף המודעות שמתפרסמות בלוח מדי חודש. על בסיס המחירונים מציבים ביד2 יעדים לשנה הקלנדרית הבאה. יעדים אלה משקפים את שחיקת המחירונים, מהלך טבעי שמתרחש בשוק המכוניות המשומשות.

"עד לקורונה, שיעורי ירידת הערך השנתיים בשוק המשומשות נשמרו בטווח של כ-15%-19%", אומר ענו, "זה גם היעד שעל בסיסו הערכנו בסוף 2020 ולקראת 2021 את השינוי הצפוי. במהלך 2021, ככל שהמגפה הלכה והתפשטה, הבנו שאנחנו רחוקים מהיעד וכי מגמת המחירים הולכת הפוך: מחיר של רכב יוקרה כמו אאודי, במקום לרדת ב-15% עלה בכ-21% - וזה לא נגע רק לדגמים מסוימים. בקטגוריית רכבי המנהלים עלו בכ-10% מחירי המשומשות, וברכבי היוקרה זיהינו עלייה של 11% בדומה למכוניות מסחריות".

 

מאז שנות ה-80', מחירוני לוי יצחק שעליהם נשען שוק הרכב לא חוו עליית מחירים בדגמי המכוניות המשומשות. את העלייה, בשיעור ממוצע של 8% מאז אוגוסט 2021, מגדיר מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, כ"תופעה שלא ראינו מאז ימי האינפלציה של שנות ה-80. אז המחירים של המשומשות עלו בעקבות המכוניות החדשות. היום הביקוש, שעולה על ההיצע שנבלם לנוכח קצב הייצור, הוא שהוביל לכך".

 

במציאות שלא נתונה למגפה ובאופן טבעי, מחירן של מכוניות משומשות נשחק - חלקן בקצב מהיר יותר ואחרות בקצב איטי על פי הביקוש להן בשוק. מחירוני לוי יצחק משקפים ממוצע ביחס לשנת הייצור והביקוש, במחיר שתלוי כמובן גם במצבו של הרכב. "הדרישה למכוניות משומשות כפי שמלווה אותנו מאמצע 2021 ממשיכה וצומחת עד היום. ההאטה בקווי הייצור של הרכבים החדשים, לצד הירידה בתפוקה, משפיעות על אספקת מכוניות בכל רחבי הגלובוס וגם בישראל", מציין לוי. "זו התנהגות השווקים ברמה עולמית. בארה"ב הגענו למצב שרכב משומש יכול לעלות יותר מרכב חדש".

ואכן פרסומים מהעת האחרונה בעיתונות בארה"ב מדווחים על זינוק שהגיע ל-45% במחירי המכוניות המשומשות. הסיבות נעוצות במחסור במכוניות חדשות ובביקושי שיא למשומשות. במגזין וול סטריט ג'ורנל פורסמה כתבה תחת הכותרת "למה המכונית שברשותכם שווה כיום יותר מהמחיר שבו רכשתם אותה?", וב-CNBC תיארו את הזינוק במחירי המשומשות ככזה שעקף את הזינוק בשער הביטקוין.

 

שוק משובש שנע ברכבת הרים

את מצב שוק המכוניות המשומשות מגדיר שגיב מגר, מנכ"ל קבוצת דיין שבבעלותה חברת הטרייד-אין טרייד מוביל, כ"משובש". "למעשה", אומר מגר, "שוק הרכב באופן כללי נמצא במצב משובש. בתחילת הקורונה הייתה פאניקה מוחלטת, והענף נכנס לקיפאון - מהיצרנים דרך היבואנים ועד הצרכנים. הייתה תחושה של 'ארמגדון' כי לא ידעו מה יהיה. מכירות נעצרו והיצרנים שנמצאים בראש שרשרת הערך של ענף הרכב, בלמו את יכולת הייצור. מפעלים נסגרו ובמקביל זינק הביקוש לשבבים גם בתחום מוצרי החשמל הביתיים - וכפועל יוצא מכך נוצר מחסור עולמי אדיר בשבבים. לאחר מכן ברכבת ההרים שחווה הענף, עם השחרור של הסגרים הראשונים, חלה עלייה בביקוש לרכישת רכב", מוסיף מגר.

 

עלייה זו נבעה בין השאר מהאילוץ או מהרצון להימנע משימוש בתחבורה ציבורית. "אנשים חיפשו רכב לילד שמשרת בצבא ולסבא שעד כה השתמש באוטובוסים כדי להתנייד", אומר מגר. "למשוואה הזו תוסיפו שאנשים לא נסעו לחו"ל, לא היו אירועים להוציא עליהם כסף, ומתקבלת תוצאה של הכנסה פנויה שמתחברת לרצון להתפנק ולשדרג רכב קיים. במקביל היו לא מעט שכירים שהחזירו את רכב הליסינג שלהם, ועברו לרכב פרטי במטרה להגדיל את הנטו במשכורת.

"אחרי הקיפאון הגענו למצב של עלייה חדה בביקוש. השחקנים בהתחלה לא הבינו את זה. אנחנו עובדים עם הרבה יבואני רכב וראינו שהצרה היא רוחבית כשהמכסות של מכוניות חדשות היו נמוכות משמעותית. נוצרו עיכובים בכל שרשרת האספקה. לפני יותר משנה", מספר מגר, "התחלנו לקנות מכוניות במחיר גבוה מהמחירון, במודע".

השיבושים בשרשרת האספקה לא נובעים רק מהייצור שהוגבל. מהמורה נוספת הציבו לדברי מגר הסכמי ליסינג של חברות. "חברות הליסינג מהוות חלק משמעותי מציי הרכב של חברות, והן לא חידשו את מלאי המכוניות שנפלטות מליסינג לשוק המשומשות, משום שהן דחו את הסכמי החכירה. גם זה הוביל לעיוות מוחלט בשוק, כשהפער בין ההיצע המוגבל לביקוש שרק עלה - עוד גדל".

 

גם אתגרי השילוח הימי שהובילו להתייקרות של מוצרי צריכה רבים, השפיעו על ענף הרכב. "מחודש מרץ 2021 התחלנו להרגיש את לחץ הביקוש בשוק המשומשות. מכוניות לא סופקו והבחנו בזינוק בחיפוש אחר מכוניות יוקרה ומנהלים", אומר ענו מיד2. הוא מונה דגמים שזכו לעדנה בדמות עליית מחיר ניכרת, ולמשל גולף GTI - "אחת המכוניות המבוקשות, שברגע שיש מודעת מכירה, היא נחטפת. בקורונה הערך של רכב כזה עלה יותר". ענו גם מספר על תופעה שבה מוכרי המכוניות שחוו את הביקוש על בשרם, עדכנו במודעות שפרסמו בלוחות למכירת רכב משומש את המחירים כלפי מעלה.

"בתחזית שלנו למחירי הרכב בשנת 2022, אנחנו נסמכים על מה שהיה ב-2021. הסברה היא שככל שתתגבר פעילות הייצור והאספקה ואוניות יתחילו לזוז, מצוקת המלאים של מכוניות חדשות תשתחרר, ושוק המשומשות יחזור לרמה הטבעית שלו. אבל אנחנו עוד לא שם", אומר ענו.

 

גם לפי מגר, "אנחנו עדיין נמצאים בתוך האירוע. ההערכות הן שזה יימשך בטווח הקרוב. עדיין יש עיכובים במסירות רכב חדש ו-ואקום שנוצר בעקבות הדרישות הגבוהות וההיצע המוגבל".

אתה מגדיר את המצב כ"שוק משובש", אבל נראה שמי שפועל בתחום הרכב המשומש הרוויח מהסיטואציה שנוצרה.
מגר: "אני לא רואה את זה ככה. אולי זה משום שאני לא שחקן רכב טיפוסי. מי שמנהל עסק בתחום הזה צריך להיות קשוב לרחשי השוק, ולהבין שהמצב כעת לא בריא לענף. זו סיטואציה שלקחה את השוק לקיצוניות - אני קונה מכוניות במחיר גבוה ומוכר במחיר גבוה. בקיצוניות השנייה חווינו עצירה משמעותית. בתחילת הקורונה החזקנו מלאי של 3,000 כלי רכב שבכל חודש איבדו מאות שקלים.

שגיב מגר, טרייד מוביל / צילום: יח''צ

"אנחנו מעדיפים שוק יציב על פני שוק מורכב. אם למשל בעוד חודשיים תהיה כניסה מסיבית של כלי רכב משומשים לשוק, אני חושף את עצמי לסיכון משום שבמלאי שלנו יש מכוניות שקנינו במחיר גבוה. השוק כיום מחייב אותנו לגמישות והתאמה לשינויים התדירים, כשבכל הזמן הזה אנחנו נדרשים להיות עם הרגליים על הקרקע. המורכבות של השוק זולגת מעבר למחירונים, משום שיש קושי בניהול המשאב האנושי, בשימור עובדים ובגיוס חדשים".

קבוצת דיין שבראשה עומד מגר עוסקת במכירת כלי רכב משומשים (טרייד מוביל), בליסינג פרטי ותפעולי דרך המותג תיר ליסינג ובליווי למוסכים. "בכל נקודות הייחוס האלה, מול היבואנים, בציי הרכב ובכלל, אנחנו כל הזמן מנסים להבין את השלכות הרוחב של המחסור במכוניות, עד לרמת הירידה בכניסות למוסכים".

 

הביקוש הגיע גם לקרוואנים

"המחסור במכוניות בשוק היד השנייה מורגש בדגמים הפופולריים, אבל לא רק", אומר לוי, וגם הוא מזהה את האשם בין היתר בשוק השבבים. "שבבים הם מרכיב משמעותי ברכבים החדשים, שמופעלים על ידי מחשבים. וכשהייצור של המכוניות לא עומד בקצב ההזמנות, גם מי שרצה רכב חדש פונה היום לאפיק המשומשות". לפי לוי, עיקר 'החלפות הידיים' הן במכוניות משנות ייצור 2017 עד 2021. בין הדגמים המבוקשים הוא מונה דגמי מיני כמו יונדאי i10 או קיה פיקנטו, או בגזרת הסופר מיני טויוטה יאריס ויונדאי i20. עוד בין המבוקשים: דגמי הג'יפונים, רכבי שטח, מכוניות היברידיות שזוכות לפופולריות, מכוניות בסגמנט היוקרה ואפילו ביקוש לקרוואנים. "ברגע שאופציית הטיולים התרכזה בישראל, ראינו עלייה בביקוש לרכבי שטח, לג'יפים גדולים, ואף להשכרה או לקנייה של קרוואנים", מציין לוי.

 

לפי מגר, "כל כלי הרכב שהיו סחירים לפני הקורונה, הפכו להיות אולטרה סחירים. בקרב דגמים שהיו פחות סחירים לא ניכרה מגמה חד ערכית. בחלק מהדגמים כמו המיני והסופר-מיני הביקוש עלה, ובדגמי ה-4X4 ראינו זינוק כמו גם בדגמי היוקרה. בקצוות הביקוש זינק יותר ושוק האמצע נותר יציב יחסית". עוד לדבריו, "חווינו ירידה של 40%-50% במספר הימים שבהם מכוניות נשארו במגרשים. היום שם המשחק הוא לנסות לשמר את המכוניות כמה שיותר זמן במלאי, כדי שיהיה לנו מה להציע".

ניסים כהן, מנכ"ל כלמוביל טרייד, מסתכל על המעגליות הטבעית בענף, ואומר כי "המטרה בשוק מתוקן היא למכור רכב חדש, ותוצר הלוואי הוא הרכב המשומש. כיבואן אני מסתכל על כל המעגל, המטרה שלנו היא לשלם מחיר הוגן למי שמוכר לנו רכב משומש כדי שימשיך לקנות מאיתנו רכב חדש. המחירון בתקופה הזו לא שיקף את השוק, וכיבואנים לא יכולנו למכור מעל המחירון. יכול להיות שעל רכב שמתומחר ב-100 אלף שקל שילמתי 102 אלף שקל, אבל לא אוכל למכור אותו ב-104 אלף שקל כדי להרוויח על העסקה. ההסתכלות על הטרייד-אין אצלנו אינה כעל יחידת רווח והפסד, אלא כיחידה תומכת-מכירה במכוניות המיובאות".

 

שתי מכוניות באותה עסקה 

גם כהן מכלמוביל טרייד סבור כי "השוק הגיע למצב חסר תקדים", וגם הוא מתאר מציאות שמשולה לרכבת הרים. "שוק הרכב בדומה לכלל הענפים בכלכלה הישראלית נכנס בגל הקורונה הראשון לקיפאון טוטאלי, שהפשיר לאחר הגל השני. אנשים חזרו לקנות דברים ועבור רבים קניית רכב היוותה הכרח, כי הנסיעה בתחבורה הציבורית נזנחה.

ניסים כהן, כלמוביל טרייד / צילום: רונן טופלברג

"בשולחנות המכירה ראינו תופעה של עסקה כפולה: צרכנים שבאים לקנות שתי מכוניות בבת אחת, אחת כרכב ראשי והשנייה כרכב משני, לילד. אנשים היו בראש של 'נדאג שיהיה רכב לכל אחד מבני הבית ולא נסתכן בנסיעה בתחבורה ציבורית'. בין הסגרים וסבבי התחלואה ההכנסה הפנויה גדלה, ועמה הרצון להתפנק בדגמים מפוארים ולשדרג. ראינו את האפקט הפסיכולוגי שהקורונה עוררה אצל רבים עם ההבנה ש'חיים פעם אחת'". אפקט זה ניכר בשורת תחומי צריכה, והוביל לצמיחה בסגמנט היוקרה של מוצרים שונים דוגמת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שעונים ותכשיטים.

 

"הביקושים התמקדו בקצוות", אומר כהן. "בקצה אחד דגמים משנות מודל עדכניות בסגמנט היוקרה להורים, ובקצה השני רכב בסגמנט המיני לבן החייל. הגענו למצב שבו אנשים צלצלו למרכזי המכירה לברר אם יש במלאי דגם כלשהו, ושילמו מקדמה רק כדי שנשמור את הרכב, עוד לפני שראו אותו. יתרה מזאת, מי ששילם מקדמה ובסוף התחרט - החזרנו לו את הכול כי ידענו שהרכב יימכר במהירות".

האם גם אתם קניתם או מכרתם מכוניות במחיר שהיה גבוה מהמחירון, כפי שהיה בשוק הפרטי?
כהן: "אנחנו יבואן ולכן לא יכולים למכור במחיר גבוה מהמחירון. כדי להגדיל את המלאי שלנו במגרשים, קרה ששילמנו יותר מבעבר על חלק מהדגמים, כי ידענו שהלקוחות יכולים למכור מעל המחירון בשוק הפרטי. לא מכרנו מעל המחירון שממילא התאים את עצמו למציאות, אבל ההנחה שיכולנו לתת קטנה".

אפשר להגיד שהמאמצים להפחית את העומס בכבישים, מהיבט סביבתי, ולהיפרד מהמכוניות הפרטיות כפי שמעודדת עיריית תל אביב, ירדו לטמיון?
"אפשר להגיד שחזרנו כמה שנים לאחור בהיבט המסרים הסביבתיים לשינוי בהתנהלות התחבורה", אומר כהן. "גם נושא התחבורה השיתופית שניסו לקדם לפני הקורונה, לא רלוונטי במציאות של היום".

 

הצפי: הפקק לא ישתחרר כל כך מהר

ואכן, הקורונה שלימדה את כולנו אי ודאות מהי, מובילה לכך שגם התוכניות לעתיד מביאות בחשבון שתחזיות עשויות להשתנות. ובכל זאת, מה הצפי להתייצבות של השוק? "אני לא מאמין שמשהו ישתנה ברבעון השלישי ואפילו הרביעי של 2022", אומר לוי ממחירוני לוי יצחק.

כהן מכלמוביל מאמין כי "אנחנו עדיין בעיצומו של האירוע שבו הביקוש גבוה מההיצע, ולא נשתחרר מהמצב הזו עד שלא יהיה מענה של היצע מהמכוניות החדשות שיגיעו ארצה. היבואנים סוחבים חוסרים של חודשים אחורה. ולא רק זה, ברגע שהשמיים ייפתחו ואנשים יחזרו לטוס לחו"ל, כסף יחזור לזלוג מחוץ לשוק המקומי, אנשים יפצו את עצמם עם חופשות ויהיה להם פחות כסף לקנות רכב חדש". 

עוד כתבות

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל Fiverr / צילום: שלומי יוסף

פייבר הישראלית הודיעה שתפטר 250 עובדים

מייסד ומנכ"ל חברת פייבר, מיכה קאופמן, הצהיר היום כי החברה צפויה לפטר 250 עובדים, במטרה להתאים את מבנה החברה לעידן ה-AI ● קאופמן ציין כי המהלך הוא חלק מתוכנית טרנספורמציה שמטרתה להפוך את החברה לממוקדת-AI, רזה ומהירה יותר, עם פחות שכבות ניהול

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

נתניהו קרא להסתגל לאוטרקיה. מה זה אומר?

אחרי שבמשך מאות שנים הכלכלה העולמית נפתחה למסחר בינלאומי, רה"מ נתניהו אמר שישראל תצטרך לשנות מגמה ● מה משמעות המונח "אוטרקיה", כיצד מתייחס אליה המחקר הכלכלי, ואיפה זה נוסה בעולם? ● המשרוקית של גלובס

עשן עולה מעל עזה, הערב / צילום: ap, Leo Correa

גורם ביטחוני: התקיפות מהאוויר בעיר עזה - עצימות ומשמעותיות

הרמטכ"ל אחרי השלמת ההכנות לכניסה לעזה: "אנחנו פועלים בנחישות להסרת איומים, ופועלים לשימור עליונות מבצעית בכלל הזירות ● אמיר קטאר: "נחושים לעשות כל מה שנדרש כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית" ● מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו למשפחות חטופים: "עובדים על עסקה כוללת למרות שאנחנו יודעים שחמאס תמיד ינסה להשאיר אצלו חטופים" ● 48 חטופים - 710 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

250 עובדים ו-16 אזכורים למילה אחת: מה עומד מאחורי פיטורי הענק בפייבר

מיום הופעתו של ChatGPT, היה ברור שפלטפורמות הפרילנסרים - כמו פייבר ומתחרתה Upwork - יצטרכו להשתנות ● בפוסט שכתב אמש מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן, בו הכריז על פיטורי כרבע מהעובדים, הוא ציין את המילה "AI" לפחות 16 פעמים. אבל האם החברה אכן מנצחת ב-AI? ● וגם: מה חושבים על פייבר בבית ההשקעות אופנהיימר?

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות קלות באירופה; הניקיי היפני הגיע לשיא חדש של כל הזמנים

הדאקס נופל בכ-0.2% ● הניקיי עלה בכ-0.3% ● ה-S&P 500 והנאסד"ק שברו אתמול שיאים חדשים, לאחר שהנשיא טראמפ אמר שהמו"מ לעסקת סחר בין ארה"ב לסין מתקדם היטב ● הזהב נסחר בשיא כל הזמנים ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהמשקיעים מצפים לה

מייק פיי ודן אמיגה, מייסדי איילנד / צילום: Antonio Delucci

סקנדרי ענק בסייבר: העובדים והמשקיעים באיילנד ימכרו מניות במעל ל-250 מיליון דולר

מאיילנד לא נמסרו זהות המשקיע או שווי החברה, אך לפי מקורות מדובר בסבב שצפוי לנוע בין 250 ל-300 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-5 מיליארד דולר - שווי הדומה לזה שניתן לחברה בגיוס ההון בחודש מרץ האחרון

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו: "אנחנו בסוג של בידוד. תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם, נצטרך להיות סופר ספרטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצורה חריגה לבידוד הכלכלי על ישראל בכנס החשב הכללי: "נצטרך לפתח פה תעשיות נשק. אין לנו ברירה - מה שעבד עד עכשיו, לא יעבוד יותר" ● "נצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים"

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שבטוחה: זה התיק שתישנו איתו בשקט

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו הפך את "כפסע מניצחון" לתחזית מבהילה

בימים שבהם מנכ"ל אנבידיה מתלבט איפה בדיוק בצפון הארץ הוא יקים את מטה הפיתוח הענק שלו, מתייצב ראש ממשלת ישראל ומדבר על בידוד עולמי ועל משק אוטרקי ● מי שדיבר שוב ושוב על "כפסע מניצחון", בחר לפתע להציג תחזית מבהילה ● ושלא יהיה ספק - אתונה וסופר ספרטה? אין באמת חיה כזו

ח''כ מירב בן ארי, יש עתיד הזירה המרכזית, ערוץ כנסת, 10.09.25 / צילום: שלומי יוסף

יש עתיד תפתיע בקלפי? לרוב זה לא קורה

ביש עתיד לא מתרגשים מהסקרים הלא מחמיאים, וטוענים כי המפלגה תמיד מצליחה להפתיע בבחירות ● הנתונים לא ממש תומכים בתאוריה הזאת ● המשרוקית של גלובס

ניר צוק, שמוליק האוזר ויובל אלוני באירוע ההשקה של בנק אש / צילום: גדי סיארה

בלי עמלות עו"ש: בנק חדש בישראל יוצא לדרך

בנק אש, שבין מייסדיו נמצא היזם הטכנלוגי ניר צוק, יפתח את שעריו לקהל בתחילת 2026 ויציע חשבון עו"ש ללא עמלות, ריבית זהה לכל המפקידים, ומחצית מההכנסות שלו יופקדו בחשבונות הלקוחות – שינוי שמאתגר את הבנקים המסורתיים בארץ ● עם זאת, הבנק לא יפעל בתחום המשכנתאות ולא מתכנן להציע מסחר בניירות ערך

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

איך ישפיעו דברי נתניהו על הכלכלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"נחזור לתקופת האבן": הבכירים מנתחים את נאומו החריג של נתניהו, ומי פחות נבהל?

כלכלנים בכירים, גם כאלו שצברו שעות עבודה רבות מול נתניהו, תהו מה פשר אמירותיו החריגות, שאף הביאו לירידות בבורסה ● "משק אוטרקי יהיה אסון לכלכלת ישראל וישפיע על איכות החיים של כל אזרח", הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר ● אמיר איל, הבעלים של קבוצת ההשקעות אינפיניטי-אילים: "'אוטרקי' נשמע מבודד, אבל אני רואה בזה עוצמה ויכולת עמידה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

אחרי שיום המסחר נפתח באדום בוהק: הירידות בתל אביב נמחקו

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● נאום נתניהו, שהזהיר אתמול מבידוד מדיני של תעשיית הנשק הישראלית, והדיווחים מהבוקר על תמרון קרקעי לתוך העיר עזה, הביאו לירידות חדות בפתח יום המסחר ● תדיראן קופצת במעל 7%, לאחר שהודיעה כי תיכנס לתחום קירור חוות השרתים ● האינפלציה בישראל נכנסה לראשונה מזה שנה לטווח היעד של בנק ישראל ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

טל קולנדר / צילום: Ohad Kab

היא למדה לפרוץ למחשבים בתיכון וחלמה להיות טייסת - עכשיו היא מגייסת את בכירי ההייטק לסטארט-אפ שלה

השבוע מגיעה הקריירה של טל קולנדר לנקודת ציון עם גיוס של 65 מיליון דולר בהובלת בסמר, TLV ופיקצ'ר לחברת הסטארט-אפ הוותיקה שלה ושל שותפיה ● לראשונה יצטרפו לשולחן המשקיעים ארבע דמויות בכירות בענף ההייטק הישראלי, בעקבות השקעת הענק

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

הניסיון להוריד את המחיר, והנסיגה: מדוע בוטלה עסקת הענק של קרן אלומה ובזק?

קרן אלומה ובזק הודיעו על ביטול העסקה המתוכננת לרכישת חברת הכבלים התת־ימיים של הקרן, אקסלרה, תמורת 160 מיליון דולר ● בבזק ניסו להוריד את מחיר הרכישה, מה שגרם להתפוצצות המגעים ● כעת נראה כי באלומה מחפשים רוכש חדש

צילום: Shutterstock

18 המניות האלה צפויות להוביל בוול סטריט, בגלל סיבה מפתיעה אחת

ניתוח היסטורי שנערך במרקטווץ' מעלה כי לקראת סוף שנה, מניות גדולות נוטות להניב ביצועים טובים יותר ממניות קטנות ● האנליסט מרק הולברט מצביע על סיבה מפתיעה לתופעה - וגם מסמן 18 מניות גדולות שלדעתו יובילו בשווקים ברבעון האחרון של 2025

אייל גפני, מנכ''ל בנק וואן זירו / צילום: אוהד רומנו

וואן זירו: 3 בכירים שהיו בצוות ההקמה של הבנק הוחלפו

שלושה מבכירי בנק וואן זירו, שהיו שותפים להקמתו, מסיימים את תפקידיהם ● במקביל הודיע הבנק על מינויו של יובל בירנבוים ל־CTO ועל איחוד חטיבות הטכנולוגיה ● המנכ"ל אייל גפני: "היסודות שנבנו הם בסיס איתן להמשך ההתפתחות כמחולל תחרות במערכת הבנקאית"

מושגים לאזרחות מיודעת. ייצוג הולם / צילום: Shutterstock

המינוי של סמוטריץ' נבלם? זה המקור של הנימוק המפתיע

הכנסת חוקקה, הממשלה החליטה, והמדינה קיבלה על עצמה לתת ייצוג הולם לנשים בשירות הציבורי ● אבל במשך שנים זה לא קרה, בג"ץ ביקש לשים לזה סוף - וכעת המינוי לראש אגף התקציבים נתקע ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים