גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה אישרה את מכסות הביצים, אך בינתיים לא חולקה אפילו אחת

ועדת הכלכלה אישרה להגדיל את מכסות הביצים כדי לעודד גידול בישראל ● אלא שכעת מתגלה כי מועצת הלול לא חילקה אפילו מכסה אחת חדשה ● בענף צופים מחסור חריג בביצים לקראת חג הפסח, וככל הנראה גם יבוא מחו"ל לא יצליח לפצות על כך ● מועצת הלול: תוספת המכסות תבוא לידי ביטוי בשוק רק ב-2023

ביצים / צילום: איל יצהר
ביצים / צילום: איל יצהר

לפני כחודשיים אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת כ-500 מיליון מכסות ביצים חדשות. עם זאת, נכון להיום - אף אחת מהן לא חולקה. כעת, במשרד החקלאות חוששים שעלול להיות מחסור חריף מהרגיל בביצים, כזה שאפילו מכסות היבוא שנפתחו לאחרונה לא יצליחו לפצות עליו.

משק הביצים בישראל מתנהל בשיטה של תכנון ריכוזי. משרד החקלאות קובע בכל שנה כמה ביצים מותר לייצר בישראל, ומועצת הלול (המורכבת משני נציגי מגדלים ונציג ממשלה) מחלקת אותן למגדלים. המגדלים יכולים לייצר רק את המכסות שהוקצו להם ולא מעבר, זאת במטרה להגביל את הייצור כדי להעלות את המחיר - ובכך לסבסד את גידול הביצים בישראל דרך העלאת המחיר לצרכן.

למרות ההחלטה, מועצת הלול לא פתחה אף מכסה

בחורף האחרון השתוללה שפעת העופות בישראל; המחלה פגעה קשות בעופות הגדלים בארץ והייתה עלולה לפגוע גם בבני אדם. כדי למנוע את התפשטותה, 586 אלף עופות מטילות הושמדו, בנוסף ל-355 אלף ברווזים ותרנגולי הודו. על-פי משרד החקלאות, ההשמדה צפויה לגרום למחסורים ניכרים בביצים למאכל.

שפעת העופות גם היוותה דחיפה נוספת לרפורמה ווטרינרית. מנכ"ל משרד החקלאות הקודם, שלמה בן אליהו, כינה חלק מהלולים בישראל "לולי זבל" בשל התברואה הירודה בהם. הווטרינר הראשי במשרד החקלאות יזם רפורמה באוקטובר 2019 שמטרתה שדרוג הלולים בישראל, והחל מחודש מרץ 2022 לא תהיה אפשרות לאכלס מחדש לולים שאינם עומדים בתקנות הווטרינריות החדשות והמחמירות יותר.

לכן, משרד החקלאות פתח כ-600 מיליון מכסות ביצים נוספות, המהוות תוספת משמעותית של כ-25% לסך מכסות הביצים בישראל. נציגי הלולנים התנגדו להרחבת המכסות וטענו כי מדובר בביטול בפועל של התכנון הריכוזי בענף. התקנות בכל זאת עברו את ועדת הכלכלה בשל החשש ממצב בו אין תקנות כלל, והשנה הנוכחית נפתחת בלי מגבלות ותכנון ריכוזי בענף המתנהל בצורה זו במשך עשרות שנים.

כעת, האחריות על החלוקה בפועל של מכסות הביצים עוברת למועצת הלול, הנמצאת בשליטת המגדלים. אלא שכאמור, היא לא חילקה אפילו מכסה אחת חדשה. "כל עוד קיים משטר מכסות במדינת ישראל, האחראי על חלוקת המכסות היא ועדת המכסות, שהיא גוף בתוך המועצה לענף הלול", טענו גורמים במשרד החקלאות. "משרד החקלאות הגיש לכנסת תקנות לקראת שנת 2022, במסגרתם הגדיל את כמות המכסות לחלוקה בצורה שתוכל לתת מענה לחסר בייצור המקומי כדי לעודד הגדלת ייצור מקומי, ולא להיות תלויים בעשרות מיליוני ביצים מיבוא".

המדינה עדיין מעדיפה לחזק את הייצור המקומי

לפני כשבוע אישר משרד החקלאות מכסות יבוא מיוחדות של כמיליארד ביצים. מדובר בכמות גדולה כמעט פי עשרה ממכסות היבוא בשנה שעברה, שעמדו על 110 מיליון ביצים בלבד. עם זאת, לא בטוח שזה יעזור.

אלעד מלכא, מנכ"ל "האינטרס שלנו", ארגון חברתי שמטרתו להשפיע על מקבלי ההחלטות, סיפר לגלובס כי ישראל מייבאת ביצים בעיקר משלוש מדינות: ספרד, איטליה ואוקראינה. "אוקראינה כמובן לא ממש רלוונטית, ולא בטוח שליצרנים בספרד ובאיטליה יהיו מספיק ביצים לייצא כדי למלא את המכסה", הוא מוסיף. "גם הולנד יצואנית ביצים, אבל חוסר הסנכרון בין הרגולטורים לא מאפשר סחר כרגע".

בנוסף, יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר של רשת טיב טעם, התראיין השבוע לגלובס ואמר: "כרגע אין מחסור במוצרים קריטיים מאוקראינה, ממנה מייבאים תבואה, משקאות חריפים וביצים. אולם צריך לזכור שמלאי הביצים בארץ אף פעם לא מספיק לצריכה הרגילה בחג הפסח, ומשרד החקלאות יצטרך לתת מענה ולתת חלופות אחרות".

לדברי מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נעמה קאופמן-פס, משרד החקלאות הגדיל לקראת שנת 2022 את כמות המכסות בשוק המקומי כדי לעודד גידול ביצים בישראל, ועליו לוודא שיש מספיק ביצים בישראל מייצור מקומי ולהפחית תלות ביבוא. "זו המשמעות של ביטחון מזון", טענה קאופמן-פס. "הצעת תיקון שהוגשה לוועדת הכלכלה של הכנסת נועדה לאפשר הסרת מספר חסמים, ביניהם לאפשר הסבת מבנים קיימים ששימשו לגידול שלוחות עוף אחרות ללולי הטלה, בכל הארץ (ללא מגבלת מרחק ממקום מגורי בעל המכסה, ע"ד) ובכל צורות ההתיישבות החקלאית (קיבוצים ומושבים שיתופיים, ע"ד). תיקון זה יאפשר אכלוס בלולים שהוקמו לאחרונה או המוקמים בימים אלה, בתמיכת המשרד".

במילים אחרות, למרות הפתיחות הניכרת ליבוא, העדיפות הראשונה של משרד החקלאות היא עדיין חיזוק הייצור המקומי. מנכ"לית משרד החקלאות דיברה על התיקון ל"תקנות המועצה לענף הלול". מדובר במהלך שנועד לסייע למגדלים חדשים לעמוד בדרישות הסף לקבלת מכסות ייצור, בין השאר על-ידי הקלה על המרת לולי עוף ללולי הטלה, ואישור אכלוס ללולים בעלי כלובים.

כדי לשפר את תנאי המחיה של העופות, משרד החקלאות שאף לחייב כל מקבל של מכסה חדשה בשימוש בלולים ללא כלובים בלבד. כשהתברר עומק המחסור הצפוי בביצים, משרד החקלאות שב על עקבותיו והציע לבטל את הדרישה ללולים ללא כלובים - כל עוד הלול הוא מודרני ועומד בדרישות הווטרינריות שהוחמרו לאחרונה. התקנות הוגשו לוועדת הכלכלה, אך זו עדיין לא קבעה מועד לדיון בהן.

האם הכול מונע מאינטרסים אישיים?

מלכא מ"האינטרס שלנו" הסביר כי יש גם עניין פרסונלי בסירוב של מועצת הלול לפעול. "איתן דוידי הוא אחד מהמגדלים הגדולים בארץ שיש לו השפעה גדולה על החלטות מועצת הלול", סיפר מלכא. "במקרה, הוא גם זה שסבל יותר מכל מהמשמדת המטילות - כ-300 אלף מהמטילות שהושמדו במסגרת המלחמה בשפעת העופות שייכות לו. נציגי הלולנים בוועדת המכסות דואגים לו ומונעים מכסות חדשות ממגדלים עד שהוא ישלים את הלהקה שלו. בשל העובדה שהמכסות לא מחולקות, דוידי הוא היחיד בתור לקניית פרגיות, והופך למעין מונופוסון".

כפי שציין סמנכ"ל הסחר של טיב טעם, הייצור הישראלי המוגבל מלמעלה לרוב לא מצליח לעמוד בביקוש של חג הפסח, ולכן נפתחת כל שנה מכסת יבוא שמשלימה את הייצור המקומי. עם זאת, נראה כי הפעם עלול להיות מחסור משמעותי הרבה יותר, וייתכן כי היבוא מלא יצליח לפצות עליו. דווקא בשם השמירה על ביטחון המזון של ישראל, נוצר מצב המונע את הרחבת הייצור במקרה של מחסור, ואנחנו עלולים לראות זאת בקרוב בכל רשתות השיווק.

ממועצת הלול נמסר כי: "המועצה פועלת להקצאת המכסות החדשות ותוספות המכסות למגדלים קיימים על פי התקנות. ההרשמה לקבלת מכסות חדשות תסתיים על פי תקנה 5 ב-1 במרץ. מאחר ומכסות חדשות יוקצו למי שיבנה לול חדש נטול כלובים תוספת המכסות תבוא לידי ביטוי בביצים בשוק רק ב-2023. ההרשמה לתוספות מכסות למגדלים קיימים על פי תקנה 7 הסתיימה בסוף ינואר. כל הבקשות עוברות בחינה של עמידתן בתנאי התקנה בימים אלו. כל הבקשות שימצא כי הן עומדות בתנאים יוקצו בחודש מרץ".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

המונים בדרך בגין בהפגנת משפחות החטופים / צילום: אמיר ירחי

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו