גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני עומדת מול קהל ערבי ויהודי בזכות נשים בדואיות פורצות דרך"

וופאא אבן ברי, יועצת אסטרטגית במקינזי, מגיעה ממשפחה בדואית מוסלמית מתל שבע בת 14 אחים ואחיות ● "כשגדלתי והתחלתי את חיי האקדמיים, הבנתי שאני צריכה לפלס את דרכי"

וופאא אבן ברי / צילום: איל יצהר
וופאא אבן ברי / צילום: איל יצהר

"הסיפור שלי כשמי הוא, ארוך, מגוון באותיות, שמי הפרטי נגזר מנאמנות ושמי המשפחתי נגזר מהמקום ממנו אני מגיעה. וזה בעצם הסיפור שלי, זה לפחות הסיפור שגורם לאנשים לתהות לכמה כשאני פותחת בו. במשפחה שיש בה 16 נפשות. אתם יכולים להשתהות ולתהות. אחת החווית הצרובות לי בזיכרון, היא האוכל. זיכרון שהמחיש לי את המציאות שיש בחוץ.

"עכשיו, דמיינו לכם 16 אנשים שיושבים על הרצפה מסביב לתבשיל מנסף, והמטרה היא לאכול כמה שיותר, לא משנה אם האוכל חם. אני מספר 12 בסידור של האחים. מסביב למנסף כולנו שווים, לא משנה אם אנחנו בנים או בנות או מה הגיל שלנו. אתה אוכל כפי יכולתך. ההורים שלי כמובן דאגו שכל אחד יזכה בחלקו מהאוכל. אולי שם ראיתי את המושג שוויון והישגים על פי יכולות.

"לא נראיתי, דיברתי וחשבתי כמו האחרים"

"כשגדלתי והתחלתי את חיי האקדמיים, המציאות הייתה שונה, המקום שלי מסביב ל'מנסף' הפך למקום מסביב לשולחן. אבל שם לא היו ההורים שלי שדאגו, שלכולם תהיה מנה שווה.

"שם, לרגע הבנתי, שאני צריכה לפלס את דרכי סביב השולחן, ואף הייתי מסביב לשולחנות שהייתי היחידה או הראשונה, לא נראיתי כמו אנשים שישבו מסביב לשולחן, לא דיברתי כמו אנשים שישבו לשולחן ולא חשבתי כמו אנשים שישבו מסביב לשולחן. אך תמיד הרגשתי שגם אם אני הראשונה או היחידה, יש קהילה שלמה שבאה איתי לחדר, יש תפיסה שלמה שהיא אחרת ושונה.

"אני עומדת אל מול קהל ערבי-יהודי בזכות אותן נשים בדואיות פורצות דרך שלבשו לבוש של גברים, והסתירו את זהותן הנשית בהסעה שהסיעה גברים לעבודה על מנת שיוכלו ללמוד.

אני נולדתי לשני הורים שלא למדו כלל ולא דרכה רגלם בבית ספר, ועד ליום זה חרוטה בזיכרוני השיחה עם אבא שלי ז"ל. אבי קרא לי להקריא עבורו מכתב בעברית: 'תראי אותי עובד קשה ואפילו מכתב לא יודע לקרוא. תלמדי בתי, הלימודים הם הנשק של הבת', זה המשפט שגדלתי עליו, בכל הפשטות ובעולם הגדול והעצום שמכיל משפט זה. הורים שלא למדו תארים, אבל היו בעלי חכמה וערכים שהרבה מוסדות אקדמאיים לא מצליחים להעביר. מאחורי הרבה נשים וגברים פורצי דרך בחברה הבדואית עמדו הורים בעלי נחישות ורצון לאפשר עתיד יותר טוב לילדים שלהם, סללו להם דרך שלא התאפשרה עבור אותם הורים והאמינו בהם".

"לקבל מכתב ולא לדעת לקרוא אותו זה עיוורון"

"אבא שלי קרא לאי היכולת שלו לקרוא ולכתוב: 'עיוורון', במובן המטאפורי של המילה. לעבור ליד שלט ולא לדעת לקרוא מה שכתוב שם זה עיוורון. לקבל מכתב ולא לדעת לקרוא אותו זה עיוורון. הדברים קיימים פיזית, אך מה שהוא ראה לא קיבל שום משמעות כי לא היה לו את הידע. כיום ישנם הרבה אתגרים שהעולם מתמודד איתם ולא נוכל להרשות לעצמנו להישאר עוד במצב של "העיוורון".

"מגפת הקורונה לימדה את כולנו לפעול מקומית אבל לחשוב גלובלית, ואין זמן טוב יותר להוציא את המילים הללו לפועל מאשר זמנים אלו כאשר העולם כולו מתמודד עם משברים גלובליים אחרים, בניהם שינוי אקלים, גיוון וייצוג. עלינו להבין שיש אומות שונות, קהילות וחברות עם צרכים ואתגרים שונים, אולי ננסה לפתור את האתגר עבור ילד מחורה. על אף שלילדים מתל אביב, צרפת, קולומביה וירדן יש צרכים שונים, אבל ילדים הם ילדים, והמשותף שהם ילדים שאוהבים את החיים, אוהבים לצחוק ואוהבים לשחק.

"אני וופא בן ברי ואני גאה להיות חלק מרשימה של צעירים וצעירות, ממגוון רחב של מגזרים וסקטורים, ויותר גאה שהרשימה הזו נשית במיוחד. אני גאה להגיע הישר משולחן המנסף של 16 נפשות לשולחן של 40 הצעירים, ויחד איתן ואיתם לחלום על החציון ולא הממוצע, על הכוס המלאה ולא על חצי, לחלום על גיוון לצורך השפעה ולא גיוון לצורך שיווק, לשנות ולהוביל בפלטפורמה שהיא החשובה באמת - כלכלית-עסקית-חברתית.

"יש הרבה שיח סביב הנושא של השפעה, אומץ ותעוזה, בעיני השפעה היא היכולת לבחור את השביל המיוחד, השביל שרואים דרכו את העוצמות, את החוזקות, את היתרונות, את היכולות, את הייחודיות ואת הרצון הגדול שתמיד אפשר אחרת. חזונה של מנהיגות מבטיחה, מכיר בזה שיש אוכלוסיות, יש אנשים ויש משאבים.

"לא רק את המצוקות, הצרכים ומה ש-לא, אלא את ה-יש - ההצלחות, היתרונות של המקום, האנשים חדורי האמונה שחיים כאן ומאמינים במקום, רוצים ונכונים לעשות למען המקום.

"הנחיתי, ניהלתי והובלתי תוכניות מנהיגות. עם זאת, עדיין נשארה אצלי השאלה אם מנהיגות זה משהו מולד או נרכש או שניהם ביחד. אולם, דבר אחד אני יודעת בוודאות - למנהיג או מנהגיה רואים את הברק בעיניים, את התשוקה והדחף להוביל, להעז ולהיפתח, את האהבה לעשייה, את הרצון לשאול, לברר ולחקור למען משהו יותר טוב.

"יש לנו אחריות שאחרים לא יישארו מאחורה. שלא נשכח מאיפה באנו, ובעיקר, לא נשכח שיש לנו תפקיד ביום שאחרי. שלא נתפזר כדי לספר את הסיפור שלנו ולגבות פרמיה עליו, אלא נתרחב כדי לעזור ולמצוא את הסיפור של ה־40 הבאים.

בערבית המלה "אלאם", משמעותה כאב, עם שינוי קטן בסדר של האותיות אנחנו מקבלים את המילה "אמל", שפירושה של המילה הינו תקווה. שנמשיך להוביל שינויים קטנים וגדולים ונהפוך את הכאב לתקווה עבורנו ועבור האחרים/ות.

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף מיקרוסופט ו-Wiz

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים