גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השופט רובינשטיין טועה: המהפכה החוקתית היא הגורם לירידת אמון הציבור במערכת המשפט בישראל

כניסתו של בית המשפט העליון לתחומים ציבוריים שבעבר נמנע מלעסוק בהם, עוררה ביקורת ציבורית קשה שרק מחריפה ● לא רק משום שהוא נטל לעצמו סמכויות ללא סמכות, אלא בגלל מעורבותו במחלוקות ציבוריות ופוליטיות ● תגובה לטור של השופט אליקים רובינשטיין

בית המשפט העליון / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
בית המשפט העליון / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

 אודה ולא אבוש. לא קל לי לחלוק על מעלת כבוד השופט אליקים רובינשטיין. שנים רבות עבדנו בצוותא בהבנה רבה ובידידות, הוא כמזכיר הממשלה ואני כחבר הממשלה, לרבות שר המשפטים במשך כ-6 שנים. יתר על כן, אני רוחש הערכה רבה לאיש, הן בתפקידיו הציבוריים החשובים שמילא טרם כהונתו כשופט בית המשפט העליון, ובוודאי כשופט בבית המשפט העליון. 

קראתי את מאמרו של כבוד השופט רובינשטיין בגלובס, שבו למעשה הוא אינו סבור כי אמון הציבור פחת משום המהפכה החוקתית, באשר הכנסת היא אשר יצרה אותה, ולא השופט אהרן ברק.

בכל הדרת הכבוד, עליי לחלוק על דעתו זו. אבל אקדים ואומר כי בכל עת ובכל זמן ובכל הזדמנות אני מטיף לכבד את בית המשפט, ובוודאי ובוודאי שחובה בלתי מתפשרת היא שכל פסק דין יכובד ויקוים, גם אם אינו נושא חן בעינינו.

בהופיעי בכנס של השדולה "ישראל הדמוקרטית" של חברי כנסת מהימין, נזפתי באלה המתבטאים קשות בבית המשפט בסגנון שאינו יאה, ואמרתי שאין חלקי עמהם. דעה זו מבוססת על תורת ישראל. התורה אומרת: "ובאת אל השופט אשר יהיה בימים ההם". ההדגשה היא על המילים "אשר יהיה בימים ההם" - משמע, שופט בכל דור ודור לדורות.

יתר על כן, התורה אומרת: "ועשית ככל אשר יורוך", ומוסיפה: "לא תסור מן הדבר אשר יאמרו לך ימין או שמאל". רש"י אומר במקום: גם אם יאמרו לך על ימין שהוא שמאל, ועל שמאל שהוא ימין, אתה חייב לכבד ולקיים. באמירה זו רצתה התורה למנוע אנרכיה. אם לא שומעים ולא מקיימים פסקי דין של בית המשפט, הרי זו אנרכיה.

אבל גם אם נותנים כבוד ואפילו מביעים הערכה לבית המשפט, אין זה אומר שאסור לבקר ולהעיר. היפוכו של דבר - ראוי לבקר.

ואכן, בית המשפט העליון ידע תקופת זוהר שהעניקה לו הערכה ואמון שנסקו לגביו. אמון הציבור בבית המשפט - סם חיים הוא לו. ברם, לדאבון לב, האמון ירד לדרגה נחותה ומדאיגה, והוא עומד היום לפי הסקרים המקצועיים האחרונים על 41% בלבד. עובדה זו מחייבת את שוחרי שלטון החוק לתור באופן אמיתי וללא אשליות אחר השאלה מה גרם לכך או מי גרם לכך.

הביא זאת על עצמו

לעניות דעתי ובכבדי את בית המשפט העליון על תרומתו הגדולה והחשובה רבת-הפאר, אני סבור כי בית המשפט העליון הביא זאת על עצמו, ואין זה נכון ואין זה ראוי לחלוק על כך, באשר כל האומר זאת לא כדי לפגוע בבית המשפט אלא כדי לתקן ולהגביה שוב את האמון בו.

אי-אפשר ולא נכון להתעלם מהעובדה שהחל משנות ה-80 של המאה הקודמת לקח בית המשפט העליון לעצמו סמכויות חדשות באמצעות פסקיו מבלי שהוסמך לכך על-ידי המחוקק, שבמדינה דמוקרטית רק הוא רשאי לקבוע באמצעות חוקיו מהן סמכויותיה של כל רשות.

בכל הכבוד לשופט רובינשטיין, אינני מקבל שהכנסת הקימה את המהפכה החוקתית. לא ייתכן לכונן ולחולל מהפכה חוקתית על-ידי פירוש של חוק ואפילו לא של חוק יסוד. מהפכה חוקתית יכולה לקום רק באמצעות חקיקה מפורשת של הרשות המחוקקת. הכנסת לא חוקקה ולא נתנה סמכות זאת, ולכן אין לבחון חוקיות של חוק בדרך של פרשנות. מה גם שחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, עליו בונה השופט רובינשטיין את דעתו, התקבל בכנסת באישון לילה ברוב של 32 נגד 21 בלבד, כלומר תומכים ומתנגדים פחות מ-61 ומבלי שהחוק העניק במפורש סמכות כזאת ומבלי שחברי הכנסת התכוונו, ידעו או חשבו שחוק זה יוצר מהפכה. האם כך יכולה לקום "מהפכה חוקתית" המשנה סדרי בראשית? אם צריך ראיה, הנה מה שאמר על כך נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר (בראיון ב"הארץ"): "העלאת הטענה הסוחפת בדבר מהפכה חוקתית שאירעה כביכול ב-1992 היא שגיאה".

ואפילו נאמר שהצדק עם השופט רובינשטיין שהכנסת היא שחוללה את המהפכה החוקתית - איך זה מסביר את היצירה החדשה של בית המשפט העליון משנות ה-80 - הלא הוא מבחן הסבירות והמידתיות ומה חושב "האדם הנאור".

עד אז ידענו שפסיקה של בית המשפט צריכה להישען על חוק ופירושו. לא כן סבר העליון בהחילו את מבחן הסבירות. משמע שבית המשפט מחליף את שיקול-הדעת של הרשות המבצעת, שהיא הדרג הנבחר, והוא בא במקומה. מכאן שבית המשפט שוב אינו פוסק על-פי חוק, ולעתים החוק כבר אינו רלוונטי בעיניו. החלטת הרשות המבצעת אינן נפסלות בשל אי-חוקיות או שרירות או פירוש לא נכון של החוק, אלא בשל אי-סבירות לדעתו של בית המשפט, כלומר בית המשפט נכנס לתחום הפוליטי ולתחום הדעות והערכים וקובע בהם במקום הרשות המבצעת שהיא הדרג הנבחר והמוסמך.

זכות עמידה רחבה

ואם לא די בכך, באותן שנות ה-80 העניק העליון זכות עמידה גם לעותר הציבורי. עד אז רק מי שנפגע פגיעה אישית ממשית בתוך רשות היחיד שלו היה זכאי לעתור. בית המשפט, על בסיס כלל משפטי-חוקתי זה מבית מדרשו, דחה כל עתירה בנושאים ציבוריים מהזירה הפוליטית, משום שההזדקקות לה פוגעת בעיקרון הפרדת הרשויות. כך סברו וכך פסקו דורות של נשיאי העליון ושופטיו.

ניתן לצטט פסקי דין לא מעטים בתחום זה מאת הנשיא אולשן, הנשיא אגרנט, השופט ויתקון ועוד. הם סברו כי תפקיד בית המשפט הוא להכריע בסכסוכים, ואינו פורום להכריע במחלוקות ציבוריות. "לא לתפקיד זה נוצר בית המשפט", אמר הנשיא אולשן, והנשיא אגרנט אמר שאם העותר פונה לבית המשפט בשל פגיעה באינטרס הציבורי (להבדיל מהאינטרס האישי), בית המשפט לא ייזקק לעתירה. השופט ויתקון קבע כי בית המשפט נזהר מלהיגרר לוויכוח ציבורי שיכול להתפרש כהפרת העיקרון של הפרדת הרשויות.

אולם החל משנות ה-80, בית המשפט עקר כלל חוקתי שלו עצמו, פתח את שעריו לעותר הציבורי והתיר את הרצועה. משמע, בית המשפט נטל לעצמו סמכות להתוות מדיניות ציבורית מול הרשות המחוקקת והמבצעת. כך למעשה היא הפכה למערכת שלטונית מקבילה אבל עליונה עליהם, כי היא המחליטה. בדרך זו הוגשו מאות עתירות, בעיקר על-ידי ארגוני שמאל, גם כאשר ובעיקר כשלא צלחו בהצבעות בכנסת, ובית המשפט במקרים לא מעטים נעתר להם.

אין מקום לספק שכניסת העליון בתחומים אלה שקודם אסר אותם על עצמו עוררה ביקורת ציבורית קשה ההולכת ומחריפה. לא רק משום שהוא נטל לעצמו סמכויות אלה ללא הסמכה, אלא משום מעורבותו במחלוקות ציבורית, וכך החל האמון בו לרדת ולרדת עד שהגענו עד הלום. זו אינה השקפה רק של פוליטיקאים התוקפים את בית המשפט. כאמור, לעתים בדרך נלוזה, זו דעתם וזו השקפתם של שופטים בבית המשפט העליון עצמו ואפילו של נשיאיו, לרבות אנשי אקדמיה ודיקנים של הפקולטות למשפטים.

הנה מה שאמר על כך הנשיא לשעבר לנדאו: "זהו קו ישיר של הליכה צעד אחר צעד על-פיו נבנה מעמדו של בית המשפט, הן בדרך של הריסת מחסומים של ריסון עצמי ושל שפיטות והן על-ידי חדירה עמוקה של בית המשפט אל תוכנן של החלטות מינהליות, כשלבסוף הביא הקו הזה לעליית בית המשפט אל פסגת המערך השלטוני במדינה".

והשופט טירקל קובע: "הסיבה העיקרית לירידה באמון שרוחש הציבור לבתי המשפט, ובמיוחד לבית המשפט העליון, נעוצה בנכונותו של בית המשפט להתערב בסוגיות השנויות במחלוקת ציבורית עמוקה". בהמשך הוא הדגיש כי מדובר בעיקר בענייני ביטחון ובענייני דת ומדינה. לדעתו, בית המשפט פתח את דלתותיו יותר מדי. "עברנו את הגבול. ראוי שבית המשפט יהיה מרוסן יותר, אנחנו חייבים בחשבון נפש", אמר השופט טירקל. והשופט ויתקון אמר כי "בדרך זו נגיע להקמת מערכת שלטונית מקבילה שאינה מושתתת על אדנים דמוקרטיים. השופטים אינם נבחרי העם".

מכאן אנו למדים שלפי דעת רבים משופטי העליון לשעבר, לרבות נשיאים, כניסת בית המשפט העליון לתחומים לא לו, כדברי הנשיא לנדאו, "תוזיל את בית המשפט, תנמיך את השפעתו ותנחית מכה על אמון הציבור בו". אפשר להביא עוד הרבה ציטוטים של השופט לנדאו מהרצאותיו, מנאומיו, ממאמריו וממחקריו החוזרים ונשנים על דעתו זו.

מכאן ניתן בפירוש להסיק כי אכן בית המשפט העליון בכבודו ובעצמו הוא הגורם לירידת האמון בו.

צריך חישוב מחדש

השופט רובינשטיין סבר במאמרו כי ירידת האמון נובעת לפחות גם מהפיגורים בבתי המשפט ומהיעדר שקיפות, וסבר כי על-ידי מהלכים של יעילות ושפיטות, יוגבר האמון. אבל בכל הכבוד הראוי, פיגורים והיעדר שקיפות היו גם בעבר הרחוק, ובכל זאת זכה בית המשפט העליון לאמון שלא נודע דוגמתו - אמון של 85%. משמע, לא זו הסיבה.

הגיעה העת שבית המשפט העליון יחשב שוב את דרכו, והלא זה אינו בהכוונה או באמצעי חקיקה של פוליטיקאים אלא כדעתם הנאורה של נשיאים ושופטים דגולים לשעבר של בית המשפט העליון עצמו, והסבור כך אינו עושה זאת, חלילה, משום זלזול, אלא לכבודו של בית המשפט דווקא, מתוך הערכה לשליחותו ולתרומתו וכדי להחזירו למעמדו הנעלה כמו בראשונה.

הכותב הוא שר המשפטים והאוצר לשעבר 

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל