מאז פרצה המלחמה באוקראינה התקשורת הישראלית עוסקת רבות בגורל הישראלים והיהודים שנותרו במדינה ומנסים להיחלץ ממנה. בראיון ב"כאן ב'" התגאה שר התפוצות, נחמן שי, בייחודיות המהלכים של ישראל. "אנחנו המדינה היחידה בעולם שמחלצת את אזרחיה בצורה מאורגנת מאוקראינה", קבע. "המדינה היחידה בעולם שמאה דיפלומטים ישראלים עומדים... ב-7 נקודות על גבולות אוקראינה ומחפשים ישראלים שעל המכונית שלהם יש שלט IL ומוצאים אותם ומביאים אותם למקום מבטחים". גם סגן שר החוץ עידן רול הדגיש בראיון ב"חדשות 12" את הייחודיות שבסיוע הישראלי וטען כי ישראל היא "המדינה היחידה שנמצאת בגבולות" אוקראינה.

הרושם הכללי הוא שפעמים רבות בעת משברים ואסונות בינלאומיים ישראל אכן מתבלטת בדאגה הייחודיות לאזרחיה, ובהשקעת משאבים רבים לשם כך. אבל אולי הרושם הזה היה מוטעה? בדקנו את המקרה הנוכחי.

על פי פרסומים של משרד החוץ, צוותים דיפלומטים המורכבים מאנשי השגרירויות באוקראינה ובמדינות שכנות וכן מנציגי ארגון "נתיב" והסוכנות היהודית פועלים להסעת הישראלים השוהים באוקראינה אל הגבול עם פולין, הונגריה, מולדובה, סלובקיה ורומניה, ומשם אל תחנות תחבורה ציבורית מרכזיות או שדות תעופה. על פי הודעת שר החוץ יאיר לפיד מה-28.2, בימים האחרונים חולצו כ-4,000 בני אדם בעלי תעודת זהות ישראלית מאוקראינה.

עד כמה זה ייחודי? אמנם, מדינות כמו גרמניה, צרפת וארה"ב התריעו בפני האזרחים שלהן כי לא יוכלו לפעול באופן אקטיבי כדי לפנות אותם מאוקראינה ברגע שיחלו הקרבות, ובימים האחרונים אף הפצירו בהם להישאר במדינה במקרה שלא ימצאו בעצמם דרך בטוחה להגיע אל הגבול. אבל מדינות אחרות דווקא כן פועלות לחילוץ אזרחיהן. 

הודו, לדוגמה, שלחה נציגים דיפלומטים לכל נקודת הגבול בין אוקראינה לשכנותיה. אלו מתאמים לאזרחים הודים הנמלטים הסעות בחינם לשדות תעופה במדינות שכנות. לפי הדיווחים בתקשורת ההודית כ-1,500 אזרחים הודים חולצו עד כה וחזרו למדינה. ונראה שההודים לא מסתפקים רק בנציגים של משרד החוץ. ארבעה שרים בממשלה נשלחו לגבולות אוקראינה כדי להשקיף מקרוב על מבצע החילוץ. 

גם ממשלת טורקיה פועלת לפנות את אזרחיה מאוקראינה. ארגון בדיקת העובדות הטורקי Teyit מסר לנו כי יותר מ-2,000 אנשים כבר חולצו באוטובוסים מהשגרירות הטורקית בקייב ומהנציגויות בערים שונות במדינה והגיעו למדינות שכנות. שם הם שוכנו בבתי מלון ואף הוטסו לטורקיה במחירים מוזלים.

דוגמאות דומות קיבלנו גם מארגוני בדיקת עובדות במקסיקו ובלטביה. עמיתינו במקסיקו סיפרו לנו כי  שגרירות המדינה באוקראינה הגישה סיוע למקסיקנים שנמלטו, העבירה אותם את הגבול לרומניה ואף סיפקה מטוס חילוץ מיוחד. מארגון בדיקת העובדות הלטבי Re:Baltica נמסר לנו כי שלושה אוטובוסים שסיפקה הממשלה כבר הגיעו למעברי הגבול של אוקראינה, וכי כל אזרח לטבי המבקש חילוץ מקבל עזרה מהמדינה ומנציגיה בגבולות.

המשכנו גם למדינות שבהן השלטון נוקשה יותר. לפי דיווחים בתקשורת הסינית, מתוך כ-6,000 אזרחי המדינה שנמצאים באוקראינה, 600 מהם הוסעו למולדובה ב-28.2 תחת השגחה של נציגי השגרירות ואבטחה של משטרה מקומית, וכ-1,700 נוספים נלקחו למחרת ב-32 אוטובוסים מאובטחים למולדובה ולפולין. משם הם המריאו לסין בטיסות מיוחדות שאירגנה בייג'ינג. גם משרד החוץ בפיליפינים דיווח על כך כי שר החוץ בכבודו ובעצמו הגיע לגבול אוקראינה-פולין כדי לקבל את אזרחי המדינה ולסייע להם לחזור לארצם.

בשורה התחתונה: דבריו של שי לא נכונים. אמנם ישנן מדינות מרכזיות שבחרו לא לסייע באופן אקטיבי לאזרחיהן שנקלעו ללחימה באוקראינה, וייתכן שהיקף הסיוע הישראלי הוא גדול יחסית (הטענה הזאת לא נבדקה), אבל ישראל אינה המדינה היחידה בעולם שמחלצת את אזרחיה מאקוראינה, ופעולות דומות מצאנו גם בקרב מדינות כמו הודו, טורקיה, מקסיקו, לטביה ואחרות.

 

תחקיר: אורי כהן