גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נראית כמו יאכטה: מרצדס E קלאס קבריולה היא הצעצוע החדש של המיליונרים

מרצדס E קלאס קבריולה עולה 750 אלף שקל, נראית כמו יאכטה לכביש ומושכת תשומת-לב ● אך, מתחת לכסות הנהנתנית יש נשמה של מכונית ספורט רצינית

מרצדס E קלאס קבריולה / צילום: יח''צ
מרצדס E קלאס קבריולה / צילום: יח''צ

הכותרות בכלי התקשורת עסקו לאחרונה ביוקר המחיה, החל ממחאת הפסטה ועד למחירי מנת הפלאפל שנסקו ל־20 שקל. אלא שבאותם השבועות דיווחו גם על רשימות המתנה שנמשכות שבועות ואף חודשים למסעדות יוקרה בתל אביב. כאלו שמחיר ארוחה בהן חוצה בקלות את רף ה־150 דולר לאדם. אם כך, נשאלת השאלה: כיצד ניתן להסביר את הניגודים?

הסבר אפשרי אחד מספק "דו"ח העושר העולמי" השנתי של בנק קרדיט סוויס לשנת 2020, שפורסם בקיץ 2021. על פי הדו"ח, "שנת הקורונה" דווקא הסבירה פנים לשכבות הסוציו־אקונומיות הגבוהות ומספר המיליונרים בישראל, שמחזיקים בהון נזיל של יותר ממיליון דולר (בניכוי התחייבויות), עמד על כ־165 אלף איש - עלייה של כ־8,000 איש. הדו"ח גם מצביע כי ההון הממוצע של מיליונר ישראלי עמד על כ־3.5 מיליון דולר. לא נופתע אם הנתונים של 2021, שיתפרסמו בעוד כמה חודשים, יהיו גבוהים בהרבה לאור כמות ההנפקות, ה"אקזיטים", מימושי ההשקעות ונסיקת מחירי הנדל"ן.

קשר הדוק לעיצוב מכוניות הקופה של מרצדס

המספרים מוכרים היטב גם בענף רכבי היוקרה, שמהווה "תחנת חובה" בדרכם של המתעשרים החדשים לצמרת סולם הסטטוס. היקף המכירות בשוק רכבי הפרימיום בישראל זינק בשנה שעברה בכמעט פי חמישה מקצב הגידול של כלל שוק הרכב, ונמסרו יותר מ־12 אלף כלי רכב שמחירם ההתחלתי יותר מ־100 אלף דולר. כתוצאה מכך, ניתן למצוא על כבישי ישראל הרבה יותר כלי רכב שלפני שנים ספורות היו מגיעים ארצה רק בהזמנה מיוחדת או ביבוא אישי. דוגמה קלאסית היא מרצדס E300 קבריולה, שנחתה כאן לאחרונה לאחר חידוש מקיף.

מטבע הדברים, מכוניות ספורט פתוחות לא מיועדות למצניעי לכת ולסובלים מחרדת קהל. במקרה של E300, גם כשגג הבד המתקפל סגור - היא מצליחה להציג מראה אגרסיבי ודינמי, ששומר על קשר הדוק לעיצוב של משפחת מכוניות הקופה המרהיבות של מרצדס. אך כאשר השמש זורחת והגג פתוח, היא הופכת ליאכטת כביש מרהיבה שמאלצת את הסובבים לנעוץ מבטים בוחנים בנהג ובנוסעיו. כלומר, זו לא מכונית ליציאה עם טרנינג מרושל וכתמי קפה מארוחת הבוקר.

תא הנוסעים מתוכנן תיאורטית עבור ארבעה נוסעים, אבל בפועל הוא ממוקד בנהג ובנוסע שלצידו. כאשר הגג סגור, הכניסה למושב האחורי דורשת גמישות מהנכנסים והמושבים עצמם זקופים ולא נוחים לנסיעות ארוכות, אף שמבוגר בגודל מלא ימצא בהם די מרחב לברכיים ואפילו לראש כשהגג סגור. בניגוד לנוסעים מלפנים, שמבודדים מהרוח כאשר הגג פתוח ונהנים מזרם אוויר חם שבוקע ממשענות הראש שלהם, היושבים מאחור סופגים חלק נכבד מעוצמת הרוח בנסיעה במהירות מעל 100 קמ"ש. זה עשוי להיות נחמד ביום קיץ מהביל, אך פחות מתאים ליום סגרירי בפברואר.

כשמתרגלים לתלונות של שוכני המושב האחורי, או כאשר משאירים אותם בבית, שב תא הנוסעים להעניק את תחושת "החיים הטובים" שעבורה הוא תוכנן. עמדת הפיקוד, שמבוססת על זו של מרצדס E קלאס מהדור האחרון, נראית כאילו עוצבה בסטודיו של מעצב תכשיטים יוקרתי. מושבי הספורט הקדמיים ועטויי העור הרך עוטפים את הגוף כמו חליפה מחויטת, ההגה הלבן והשמנמן חובק את אצבעות הנהג באינטימיות, ומתגי התפעול המתכתיים מרגישים כאילו הגיעו מ"רולקס". לוח המחוונים הדיגיטלי הרחב חד וברור דיו גם תחת שמש מלאה, ומערכת הקול מתגברת בקלות על איתני הטבע. כאשר הגג המתקפל סגור, בידוד הרעשים אינו נופל מזה של מכוניות הקופה הסגורות של מרצדס. תא המטען די מצומצם, אבל סביר להניח שממילא המזוודות לשדה התעופה כבר יגיעו עם העוזר האישי.

 

מתחת לחרטום האלגנטי של ה־E300 ממוקם מנוע ה־2 ליטר טורבו של מרצדס, שמייצר 245 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. מנוע 2 ליטר ברכב בליגת המחיר הזו עשוי להישמע כמו אנטי־קליימקס אולם האמת היא, שהוא תואם היטב את האופי של המכונית. מי שיבחר באחד משני מצבי התכנות הספורטיביים יזכה לתגובת דוושה חדה בליווי גרגור ספורטיבי ולתאוצות שאולי אינן עוצרות נשימה ושורפות צמיגים, אבל עדיין מכובדות ומהנות עם כ־6.6 שניות מאפס ל־100 קמ"ש. עם זאת, המצב הטבעי של המנוע הוא שיוט חרישי במהירויות גבוהות למרחקים ארוכים, או "קרוז" נינוח נוסח של סוף שבוע על איזו רצועת חוף.

המהנדסים הפתיעו עם יכולות דינמיות יוצאות דופן

מרכב עם הספק מתון, שמיועד בעיקר לתפקד כסמל סטטוס, לא היינו מצפים ליכולות דינמיות יוצאות דופן. אך, מהנדסי ה־E300 הצליחו להפתיע אותנו. מתחת לכסות הנהנתנית מסתתרת שילדה הדוקה וספורטיבית, עם היגוי מהיר וחד, תגובות מדויקות ומהירות לפקודות הנהג, בלמים הדרגתיים ויעילים ותחושה קלילה, למרות המשקל העצמי הנכבד. במצב התכנות "ספורט פלוס", שמשחרר קצת את הרסן של מערכות הבטיחות המגוננות, אפשר אף להשתעשע עם החלקות כוח בטוחות וכשהגג פתוח - מדובר בחוויה רב־חושית. על אף הכיול הספורטיבי והצמיגים נמוכי החתך, המכונית שומרת על נוחות נסיעה מרשימה על בורות עירוניים ושיבושי כביש ישראליים נפוצים. ניתן כמובן להזמין את המכונית הזו בגרסאות הרבה יותר קרביות, אבל ה־300 מרגישה מאוזנת מאוד - והולמת את ייעודה.

מרצדס E300 קבריולה עולה בישראל כ־750 אלף שקל. זהו סכום נכבד, אך לא כזה שירתיע את 8,000 המצטרפים החדשים לרשימת המיליונרים המקומיים, או את ה־150 אלף שהיו שם לפניהם. במחיר הזה מקבלים מכונית מענגת חושים ומשדרגת סטטוס לכל מזג אוויר, שמקבלת ציון גבוה מאוד בהגשמת פנטזיות ובהדחקה. כזו, שתגרום לכם להרגיש כמו בטיילת של Venice בלוס אנג’לס, או על ה"פרומונד" של ניס - גם כשאתם תקועים בפקק המהביל של הטיילת ביפו. ואם יש משהו שבאמת למדנו בשנתיים האחרונות, זה שאסור לזלזל בחשיבותה של הדחקה.

חלק מהמתחרות 

ב.מ.וו 430 קונברטיבל

ב.מ.וו 430  קונברטיבל / צילום: יח''צ

מחיר ב.מ.וו 430 קונברטיבל החדשה עומד על 510 אלף שקל. המכונית נמתחת לאורך 4.77 מ' וניצבת על בסיס גלגלים מרווח, ומצוידת בתא נוסעים לארבעה מבוגרים ובגג "רך" נפתח חשמלית. שלדת ההנעה האחורית חדה וספורטיבית ומנוע 2 ליטר טורבו מייצר 258 כ"ס. ה־430 קונברטיבל מאיץ מאפס למאה קמ"ש ב־6.2 שניות.

אאודי A5 קבריו (יבוא עקיף)

אאודי A5 קבריו  (יבוא עקיף) / צילום: יח''צ

גרסת הקבריולה של אאודי A5 זמינה דרך יבוא עקיף. היא נמתחת לאורך 4.7 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ' ומצוידת בגג בד חשמלי מתקפל. הנעה כפולה "קוואטרו" היא סטנדרט. מנוע גרסת ה־45 הוא שני ליטר טורבו עם 265 כ"ס שמאיץ למאה קמ"ש בשש שניות. המחיר בגרמניה יקר בכ־20% מהגרסה הסגורה ועשוי לעלות בארץ כ־600 אלף.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי