גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה לא קרה השבוע במלחמת רוסיה-אוקראינה

הרמטכ"ל הרוסי לא פוטר, ארה"ב לא העלתה את דרגת הכוננות הגרעינית שלה, וגם אתר ההנצחה בבאבי יאר לא באמת נפגע ● שבוע לאחר שפרצה המלחמה באוקראינה ריכזנו את דיווחי הכזב המרכזיים שתפסו תאוצה ברשת: מניסיונות התעמולה של שני הצדדים ועד לקשר הבלתי נמנע (והלא נכון) לישראל ● המשרוקית של גלובס 

תעמולת הפייק במלחמת רוסיה–אוקראינה / צילום: צילומי מסך מהרשתות החברתיות
תעמולת הפייק במלחמת רוסיה–אוקראינה / צילום: צילומי מסך מהרשתות החברתיות

השנה היא 2022, מלחמה פורצת באזור מרכזי בעולם, ובכל זאת זרם הדיווחים שמגיע ממנה הוא מקוטע ומעורפל. את חוסר הבהירות הזה מנצלים באופן טבעי שני הצדדים שרוצים להטות את דעת הקהל לטובתם, וגם להשפיע מורלית ופסיכולוגית על היריב. אליהם מצטרפים סתם חובבי טראפיק ולייקים ברשתות החברתיות, ובחסות הוויראליות העצומה של הכלים הללו, עוד ועוד דיווחים, ניתוחים ואנקדוטות צוברים תאוצה, והופכים לחלק מהסיפור של המלחמה הזאת, למרות שלחלקם אין שום קשר למציאות. בחלוף השבוע הראשון למלחמת רוסיה ואוקראינה ריכזנו את הדיווחים הבולטים שהתגלו כמוטעים או מופרכים.

24.2 ישראל מפציצה באוקראינה?

לא משנה איפה בעולם יהיה סכסוך, תסמכו עלינו שנמצא דרך להשתרבב אליו. הפעם זה אפילו היה קל במיוחד. החל מהיום הראשון למלחמה, ולאורך ימי הלחימה, מופצות במדינות רבות - ביניהן בריטניה, ספרד, קולומביה, ברזיל, מקסיקו, הודו, בנגלדש ומרוקו - תמונות וסרטונים של ערים אוקראיניות שמופגזות בארטילריה רוסית. המשותף לכולם? מדובר במראות ממבצע "שומר החומות" - סבב הלחימה האחרון בין ישראל לעזה ממאי 2021. כפי שהראו ארגוני בדיקת עובדות מכל המדינות שהוזכרו, חלק גדול מהתמונות הללו הן הפגזות ישראליות על עזה, אבל לשם האיזון בחלק מהצילומים נראים גם שיגורי טילים של חמאס שהופנו ליישובים ישראליים. הפגזות של ערים אוקראיניות כמובן קורות גם במציאות, אבל כדאי להתאים את הוויזואליה.

לקריאה נוספת:
הבדיקה של ארגון בדיקת העבודות הבריטי FULL FACT

24.2 - ההרוגים מ"אי הנחשים" קמים לתחייה

זה היה אחד הסרטונים הראשונים שעוררו הדים עם תחילת המלחמה. חיילים אוקראינים, שהוצבו לשמור על "אי הנחשים" בים השחור, מסרבים להיכנע לאוניית מלחמה רוסית, מקללים את האויב התוקפני בקשר, ומשלמים על כך בחיהם. בעולם כולו דווח על ההחלטה ההרואית שגבתה את חייהם של 13 הגיבורים. גם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אישר את דבר מותם ואף הודיע כי יוענק להם אות המלחמה הגבוה ביותר של אוקראינה.

רק שלושה ימים לאחר מכן פרסם משמר הגבול של המדינה כי ייתכן שהלוחמים נפלו בשבי בעודם בחיים, ובהמשך הצי האוקראיני אישר כי החיילים אכן נתפסו בחיים ונלקחו לרוסיה כשבויי מלחמה. בתקשורת הרוסית, אגב, נטען כי החיילים נכנעו מרצון ובמהרה, ללא שום התנגדות, טענה שקייב מכחישה בתוקף.

לקריאה נוספת:
הרשויות האוקראיניות מדווחות על החיילים החיים  

25.2 - זלנסקי עולה על מדים

אין ספק שהמלחמה הבליטה את כישוריו התקשורתיים של הנשיא זלנסקי. הסרטונים בכיכובו מרחובות הבירה קייב והסירוב שלו לעזוב את העיר המותקפת למקום בטוח עוררו השראה ברבים. אבל האם ייתכן שהוא הלך צעד נוסף קדימה ולרגל המלחמה עלה בעצמו על מדים? תמונות כאלה צברו פופולריות ברשתות עם כיתובים בנוסח "הראשון בתור להגן על ארצו", אבל כפי שהראו בארגון בדיקת העובדות הספרדי Maldita, התמונות אמנם אותנטיות אך הן גם ישנות. מדובר בתמונות מאפריל ומדצמבר 2021. לא נורא, גם חולצת הטריקו בצבע חאקי שהוא לובש עכשיו מחמיאה לו.

זלנסקי עולה על מדים? מדובר בתמונה ישנה / צילום: צילום מסך

לקריאה נוספת:
הבדיקה של ארגון בדיקת העובדות הספרדי MALDITA

26.2 - פוטין מדיח את רמטכ"ל צבא רוסיה?

הביצועים המאכזבים של הצבא הרוסי בימיה הראשונים של המלחמה הובילו את פוטין לפטר את הרמטכ"ל וולרי גרסימוב - כך דיווחו בדרמטיות כמה אתרי חדשות אוקראינים. את המקור לטענה ניתן למצוא בציוץ של חברת פרלמנט אוקראינית בשם סופיה פדינה מה-26.2. מי שסייע להפצתה הוא בין היתר אלכסנדר וינדמן, יליד אוקראינה וקצין אמריקאי שלחשבון הטוויטר שלו יש 700 אלף עוקבים, ומי שהתפרסם ב-2019 לאחר שהעיד במשפט ההדחה של טראמפ. אלא שיום למחרת הדיווח נצפה גרסימוב בפגישה עם פוטין בה הורה הנשיא על העלאת רמת הכוננות הגרעינית של רוסיה, והסיפור התברר כשגוי.

לקריאה נוספת:
דיווח שגוי בתקשורת האוקראינית על הפיטורים

26.2 - מתי טורקיה סגרה את מצרי הים?

בשבת שעברה פרצה ידיעה דרמטית: טורקיה החליטה לסגור לתנועת ספינות רוסיות את מצרי הבוספורוס והדרדנלים שמחברים את רוסיה לים התיכון. הידיעה הסתמכה על הודעה של הנשיא זלנסקי שבה הוא כביכול מודה לנשיא טורקיה על המהלך אלא שבטורקיה מיהרו להכחיש את הידיעה. מה באמת קרה? מתברר שזלנסקי לא הודה לטורקיה על סגירת המצרים, אלא הודה לה על תמיכתה באוקראינה באופן כללי, ורק במשפט שאחריו הביע את תקוותו שטורקיה תסגור את המצרים. אגב, בהמשך טורקיה דווקא כן החליטה לסגור את המצרים, אך ככל הנראה לא צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על ספינות מלחמה רוסיות.

לקריאה נוספת:
ידיעה ברויטרס על כך שטורקיה לא החליטה לסגור את המצרים

27.2 - מדרום השומרון לצפון אוקראינה

והנה עוד הקשר ישראלי. השבוע הרשת התמלאה בתמונות מעוררות סימפטיה בהן, על פי הטענה, נראית ילדה אוקראינית שמנסה בכוחותיה הדלים לעצור את החיילים הרוסיים. על התפוצה הרחבה של התמונות הללו ניתן ללמוד מסרטון טיקטוק אחד שלבדו זכה למעל 12 מיליון צפיות ול-800 אלף לייקים. אלא שלקהל הישראלי התמונות הללו - בהן נראית נערה בגופיה באזור צחיח - עשויות להיראות מוכרות. בפועל מדובר בלא אחרת מעהד תמימי הפלסטינית, תושבת הכפר נבי סלאח שבדרום השומרון, שבשנת 2012 (אז הייתה בת 11) תועדה צועקת על חייל צה"ל ומנופפת לעברו באגרוף.

עהד תמימי באוקראינה? 12 מיליון צפיות לסרטון המופרך / צילום: צילום מסך

לקריאה נוספת:
הבדיקה של AFP

27.2 - טיים אאוט

"שובה של ההיסטוריה: איך פוטין ניפץ את חלומותיה של אירופה". זאת הייתה הכותרת של השבועון טיים, שלוותה בתמונה עוצמתית: פורטרט של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שבו משולבים גם חלק מפניו של היטלר. התמונה צברה תאוצה ברשתות החברתיות אלא שהמגזין מעולם לא הדפיס שער כזה (הכותרת כן ניתנה על ידו אך היא לוותה בתמונה אחרת). מי שאחראי לעבודה הוא פטריק מאלדר, מעצב גרפי מוויילס, שגם מיהר להודות שמדובר ביצירה שלו. חדי עין היו יכולים לשים לב שבתחתית השער הפיקטיבי הוא שילב מראש את חתימתו. עבור כל השאר הציוץ סומן על ידי טוויטר כ"תוכן שעבר מניפולציה".

השער העוצמתי של הטיים? מעולם לא פורסם / צילום: צילום מסך

לקריאה נוספת:
הבדיקה של ארגון בדיקת העובדות הספרדי MALDITA 

28.2 - טנק השלל התגלה כהולכת שולל

מה מייצג יותר את "מלחמת הטיקטוק הראשונה" כפי שכינו אותה רבים, מאשר סרטון חביב של צעירים אוקראינים שמסבירים איך לנהוג בכלים צבאיים שצבא רוסיה נטש או איבד? סרטון כזה, בו נראית צעירה מדגימה כיצד להפעיל ולנהוג במשוריין צבאי, הספיק לצבור יותר מ-7 מיליון צפיות. בישראל הוא שותף למשל על ידי עמיחי שטיין, עיתונאי ב"כאן", שציין שמדובר בטנק רוסי נטוש וגרף קרוב ל-4,000 לייקים.

אלא שהמציאות אפורה הרבה יותר. המשוריין בסרטון הוא אינו טנק, הנהגת אינה אוקראינית ובעיקר לא מדובר כלל בסרטון חדש. הוא צולם לפני שנה והועלה לאינסטגרם על ידי נסטיה טימן, מכונאית רוסייה שמעלה סרטוני הדרכה היתוליים על מכונאות רכב ונהיגה. להגנת מי שהתבלבל אפשר לציין שטימן כן העלתה השבוע את הקטע מחדש לחשבונות שלה וכתבה: "קבלו טיפ איך להתניע רכב משוריין נטוש". התגובות נחלקו בין אוקראינים שמברכים ומודים לה לבין רוסים שמכנים אותה בוגדת או מזהירים אותה ממאסר.

צעירה אוקראינית השתלטה על נגמ''ש רוסי? היא רוסיה, והסרטון הוא מלפני שנה / צילום: צילום מסך

לקריאה נוספת:
הציוץ בטוויטר עם הסרטון אליו הוסיפה הרשת אזהרת "דרוש הקשר"

28.2 - ללא גרעין של אמת

באיזה נשק ישתמשו במלחמת העולם השלישית? בימים האחרונים היה נראה לרגע שאנחנו הולכים ומתקרבים אל עבר התחזיות השחורות ביותר. לאחר שפוטין העלה את הכוננות הגרעינית ברוסיה, היו מי שדיווחו כי ארה"ב העלתה אף היא את רמת הכוננות שלה ל-DEFCON 2 - רמה אחת לפני מלחמה גרעינית ודאית. רמה כזאת נרשמה רק פעמיים נוספות בהיסטוריה: בעת משבר הטילים בקובה ובמלחמת המפרץ הראשונה. בישראל הטענה הופצה על ידי תא"ל במיל' אמיר אביבי, מייסד תנועת "הביטחוניסטים". אלא שלמרות שבאופן רשמי שינוי ברמת הכוננות האמריקאית אינו מפורסם בתקשורת בזמן אמת, הבית הלבן ומשרד ההגנה הכחישו במפורש את הדיווחים. לאחר שפנינו לאביבי, הוא הוסיף תיקון לציוץ המקורי שלו, ולבסוף גם מחק אותו.

האמריקאים העלו את דרגת הכוננות הגרעינית? יצאה הכחשה רשמית / צילום: צילום מסך

לקריאה נוספת:
דוברת הבית הלבן מודיעה כי רמת הכוננות הגרעינית לא שונתה 

1.3 - האם אתר ההנצחה בבאבי יאר נפגע?

ירי של הכוחות הרוסים על מגדל תקשורת הסמוך לאתר באבי יאר - אחד מסמלי השואה - הוביל את הנשיא זלנסקי לדווח לעולם על פגיעה במקום וליצור הקבלה ברורה בין המאורעות ההיסטוריים המוכרים לכל, לבין המצב הנוכחי. זלנסקי היהודי אף פנה ליהודי העולם, בהודעה שנכתבה באופן חריג עברית, בה קבע: "כולנו מתנו שוב בבאבי יאר".

אלא שהעיתונאי הוותיק רון בן ישי, שליח ידיעות אחרונות לקייב, החליט להגיע בעצמו למקום כדי לאמוד את הנזקים שנגרמו לו. מתברר ש"אתר ההנצחה בבאבי יאר לא נפגע וגם לא ניזוק" הוא דיווח לקוראיו. הפגיעה שכן נגרמה היא למגדל התקשורת הסמוך, שנמצא במרחק של כ-300 מטרים מהאנדרטה החדשה וכקילומטר מהאנדרטה הישנה.

לקריאה נוספת:
הדיווח של רון בן ישי ב-ynet

הטעיות מלוות מלחמות משחר ההיסטוריה, אך השפעתן דלה

הטעיות ושימוש בפייק ניוז הם כמובן לא המצאה של המלחמה הנוכחית. התאוריה שעומדת מאחורי מהלכים מן הסוג הזה נקראת "אותות ורעשים", מסביר ההיסטוריון הצבאי פרופ' דני אורבך, שמלמד באוניברסיטה העברית בירושלים. כדי ליצור תמונת מצב מהימנה של שדה הקרב, כל אחד מהצדדים במלחמה נדרש להפריד בין האינדיקציות הרלוונטיות שברשותו (האותות) לבין מידע שקרי או לא רלוונטי (רעשים).

הרעשים הללו יכולים להיות מורכבים מהסחה או מהונאה. "הסחה, כמו למשל מתקפה במקום אחר, נועדה להקשות על האויב להבחין באותות; הונאה היא תוספת של אותות מזויפים שנדמים למידע אמיתי". וזה כמובן לא פשוט כלל לביצוע. "אם המידע נראה טוב מדי מכדי להיות אמיתי ההונאה עשויה להיות שקופה", הוא אומר, "אבל אם המידע עמום מדי אז האויב עשוי שלא להבין אותו. זה איזון נורא עדין".

דוגמאות? כאלה קיימות כבר משחר ההיסטוריה. למשל, במלחמה בין היוונים לפרסים במאה ה-5 לפנה"ס המצביא האתונאי תמיסטוקלס העמיד פני בוגד ומסר לפרסים מידע שהיה נכון, אבל באופן כזה שגרם לפרסים להיכנס לתוך מלכודת, מדגים אורבך. משפחה נוספת של הטעיות מתבססת על מה שנקרא "תכסיס התרמיל". הסיפור שעל שמו היא נקראת, שלא ברור עד כמה הוא עצמו אמיתי, עוסק בתרמיל שחיילים בריטיים שלחמו בארץ ישראל במלחה"ע הראשונה "שכחו" כדי שהעות'מאנים ימצאו אותו וייתקלו בכל המידע המזויף שהכיל. אבל יש גם דוגמאות כאלה שהן בעלות תוקף היסטורי.

אחת המפורסמות בהן היא מה שאירע ב"מבצע קציצה". ב-1943, במהלך מלחמת העולם השנייה, בעלות הברית גרמו להיטלר להאמין שהן יפלשו ליוון וסרדיניה, במקום לסיציליה. כדי לעשות זאת, הבריטים לקחו גופה של חסר בית ויצרו באמצעותה את דמותו של "סרן ויליאם מרטין", קצין בריטי שטבע בים ונשטף לחוף עם ערימה של מסמכים. המסמכים ששתלו עליו היו בחלקם אמיתיים, אבל ביניהם נכלל גם מסמך מזויף בו סגן הרמטכ"ל הבריטי רמז בעדינות על יעדי הפלישה המוטעים. אורבך מספר שלשם האמינות סגן הרמטכ"ל אכן כתב את המסמך המזויף בעצמו.

ומה אפשר לומר על מה שאנחנו רואים במלחמה הנוכחית? הפצת הסרטונים המפוקפקים היא גם לוחמה פסיכולוגית, שנועדה בעיקר לצייר את הנרטיב באופן שיהיה נוח לצדדים. במקרה של אוקראינה, מסביר אורבך, יש ללחימה הזו שלוש מטרות: העלאת המורל האוקראיני, השגת תמיכה מהמערב, ודה-מורליזציה בקרב הכוחות הרוסים. מהצד הרוסי אורבך מזכיר שיטה כללית יותר שבה פועלת המדינה בשנים האחרונות נגד המערב: "גזלייטינג". הכוונה היא להפצה של תאוריות קונספירציה ויצירת חוסר אמון כללי במערכת, במגוון נושאים, במטרה לערער את היציבות במדינות. לפי אורבך, מדובר בשיטה חדשה למדי, שכנראה הגיעה עם התפתחות הרשתות החברתיות.

אבל מה מספרת ההיסטוריה בשורה התחתונה, עד כמה בסופו של דבר היו כל ההונאות הללו משמעותיות בקביעת תוצאות המלחמות בעבר? "הונאה עושה המון רעש, היא מהממת, אבל בסוף הערך האסטרטגי שלה הוא דל", קובע אורבך. לדבריו, לרוב מי שמבצע את ההונאה הוא הצד החלש, ואחרי ההלם הראשוני שחווה החזק הוא חוזר להשתמש בכוח שלו כדי להכריע את המערכה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

"לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל": ראש הממשלה שצפוי ללכת בדרכו של ארדואן

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית