גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיקי הטלית והתפילין שהפכו לעסק: המעצבת שלא ידעה לתפור, והיום מוכרת בכל העולם

זיוי בן חיים, בעלת BH - Crafted Judaica ● בת 40, נשואה ואם לארבעה, גרה ברמת גן ● "אני משתפת את המנטורית שלי בכל דבר. חשוב לקבל עצה קרה ממישהו שרואה את הדברים בצורה שונה" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

זיוי בן חיים, בעלת BH - Crafted Judaica / צילום: q elite beauty
זיוי בן חיים, בעלת BH - Crafted Judaica / צילום: q elite beauty

הנה סיפור שמתחיל בתיק אחד: ב-2014 יצאו זיוי בן חיים ובעלה בשליחות לקהילה היהודית בפנמה. "יום אחד רציתי לקנות לבעלי מתנה, וגיליתי שקשה למצוא שם מתנות לגבר", היא מספרת. "הסתכלתי על תיקי הטלית והתפילין שלו, והחלטתי לעצב לו משהו שיהיה נוח לטיסות ונסיעות. רכשתי מכונת תפירה, חיפשתי בדים ואביזרים, ותפרתי שני תיקים עם ידית לכתף וידית לטרולי.

"בבית הכנסת התלהבו, כי זה שונה ממה שיש בשוק. אנשים ביקשו שאכין גם, שלחתי תמונות לארץ, ואז הגיעו עוד בקשות. היה לי הרבה זמן פנוי ורציתי לעשות עם עצמי משהו, כך שזה התאים לי. פתחתי עמוד אינסטגרם, זה עבר מפה לאוזן, מכרתי לא מעט וזה נתן לי דרייב".

לא היה לך ניסיון קודם בעיצוב או בתפירה.
"אף פעם לא תפרתי, אפילו כשאימא שלי - שהיא מורה לתפירה - ניסתה ללמד אותי, זה לא עבד. אבל לקחתי כמה שיעורים פרטיים כדי לדעת כל מיני טכניקות, קניתי מכונת תפירה תעשייתית והתחלתי לעבוד בבית".

ב-2017 חזרה המשפחה לארץ, ובן חיים הבינה שהיא מעוניינת להפוך את התחביב לעסק של ממש. היום היא מוכרת בעיקר טליתות, תיקי טליתות ותיקי תפילין, כיסויי חלה וכיפות בשילוב יציקות מכסף טהור וחיתוכי לייז, תחת המותג BH - Crafted Judaica.

גם בניהול עסק לא היה לך ניסיון קודם.
"לא ידעתי לתמחר מוצר, אבל נעזרתי באנשי מקצוע שעזרו לי לבנות אסטרטגיית שיווק, ולקחתי קורסים. בהתחלה זה הפחיד אותי, כי העסק דרש השקעה כספית גדולה, אבל ראיתי את המטרה בעיניים".

היה רגע של משבר?
"נפלנו עם מישהו שהיה אמור לייצר לנו סחורה, השקענו כסף, ולא יצא מזה כלום. הייתי בהריון של הבת הקטנה שלי, ונפשית לקחתי את זה מאוד קשה".

מה הקושי הכי גדול בלהיות עצמאית?
"הזמן. עברה כמעט שנה מהרגע שראיתי בויז'ן שלי את הדבר המוגמר, ועד שזה קרה. כבר אחרי כמה חודשים היו לי סקיצות, לוגו, שם ואריזה, הכול נראה לי כל כך ברור, אבל אז הייתה המתנה מורטת עצבים. רדפתי אחרי משהו שאני כל כך רוצה, עד שהחלטתי שאעשה זאת בכוחות עצמי - עדיף למצוא את האנשים הנכונים לעבוד איתם, ולא לחכות שמישהו אחר יגשים לי את החלום.

"כיתתי רגליים כדי לחפש חומרים ועורות, ומצאתי מתפרה בנתניה שעד היום אני עובדת איתה. זה יקר, אבל זה נגיש לי. לא התאים לי לצאת לנסיעות לחו"ל, מה גם שהסחורה בסין לא מגיעה לרמה שאני רוצה, ופה יש לי שליטה על התפירה ועל האיכות שלה. אני גם לא צריכה לייצר בכמויות גדולות, שאני עלולה להיתקע איתן".

איך השפיעה עלייך הקורונה?
"עבדתי ומכרתי בבית, וזה יצר לחץ ובלגן. היה איזה רגע שלא ידעתי מה יהיה עם כל הסחורה שהתארגנתי איתה, אבל לא לקח הרבה זמן עד שאנשים פנו אליי, כי זה היה ערב פסח ואנשים רצו להעניק מתנות ליקרים להם. בזכות העובדה שאנחנו עובדים אונליין, נרשמה קפיצה משמעותית. לכן גם השקענו באתר, ושדרגנו אותו.

"שנה לפני הקורונה התחלתי לעבוד עם משפיענית בארה"ב, וזה עבד מאוד טוב. לפני פסח שלחתי לה תמונות של מוצרים, היא ביקשה שאשלח לה 80 סטים לקערת ליל הסדר ואפיקומן, ותוך שלושה ימים היא מכרה את הכול.

"מה שכן, היה מחסור גדול באביזרים שאני עובדת איתם. לא יכולתי לייבא מחו"ל, והייתי צריכה לחפש חלופות. למרות שאין כמעט ייצור בארץ בתחום הזה, הצלחתי למצוא דברים איכותיים ויפים, והיום אני רוכשת כמעט הכול בישראל. ללקוחות בחו"ל זה מאוד משמעותי".

נעזרת במנטור שיעזור לך בנבכי עולם העסקים?

"לאורך כל הדרך, אני תמיד מתייעצת - גם עסקית, וגם בשביל התמיכה הנפשית. בחצי השנה האחרונה יש לי מנטורית מדהימה שמלווה אותי בכל התהליכים - איך לבנות תוכנית, מה שווה לייצר ומה כדאי לעשות, איך לפקח על כל המערכת מלמעלה. לחברות שחושבות לפתוח עסק, אני תמיד אומרת לקחת מנטורית שמתחברים אליה ברמה האישית, לפרוס בפניה את כל החלומות, ושהיא תגיד איך לעשות את זה ובמה להתמקד".

איזו טעות עשית בדרך, ומה למדת ממנה?

"בעבר רציתי שהכול יקרה מיד, לא בדקתי את העלויות של המוצר שעליו חשבתי בלילה. למשל, היה לי ויז'ן שהמילים על תיקי התפילין והטלית יהיו עשויות מכסף טהור. זו עלות מטורפת. כשהגעתי למתפרה, אמרו לי 'את סתם עושה את זה, אנשים לא ישלמו את הסכום'. בהתחלה הייתי מתעקשת על דברים כאלה, אבל היום למדתי להקשיב לבעלי המקצוע ולהתייחס לחלופות שהם מציעים.

"קרה גם שלא שיתפתי מספיק את היועץ או המנטורית שליוו אותי כי אמרתי לעצמי 'זה זניח, אני אפתור ואני אסדר' - היום אני מבינה שעדיף לי לשים הכול על השולחן. זה מוריד את המעמסה ממני, וחשוב לקבל עצה קרה ממישהו שרואה את הדברים בצורה שונה".

באוגוסט האחרון היא פתחה סטודיו בבני ברק, גם לצורך מכירה וגם לצרכי לוגיסטיקה. "עד לפני כמה חודשים עשיתי הכול לבד, וכיום יש לי עובדת שאחראית על הצד הלוגיסטי וקצת על המדיה החברתית", היא מספרת.

"היה לי מאוד קשה לשחרר. קרה שהבאתי עובדת לחודש ולא הצלחתי לשחרר, כי אני אוהבת שהכול נעשה בדיוק כמו שאני רוצה. אבל אחרי שמצאתי עצמי עובדת ימים ולילות ללא שינה, הבנתי שאני לא יכולה לשלוט על הכול, ולמדתי לסמוך ולהאציל סמכויות. הבנתי גם שאם אעשה הכול לבד, העסק לא יגדל. מצד אחד אתה חושב 'איך אשלם משכורת לעוד אדם', ומצד שני כדי לעשות קפיצה אתה חייב להוציא את ההוצאה הזו, שבסופו של דבר תניב לך פירות".

לאן היית רוצה לקחת את העסק?
"אני רוצה לפתוח חנויות בוטיק בכל מיני מקומות נחשבים בארץ ובעולם. החלום שלי זה לפתוח חנות בנתב"ג כי עוברים שם המון אנשים ביום, ואני מאמינה שזה יקרה באיזשהו שלב. המהות של העסק שלי זו הפרשנות המודרנית שנתתי לפריטים מאוד מסורתיים. אני בודקת בכל עונה מהם הצבעים החזקים, ומה במודה.

"הוויז'ן שלי הוא שיותר ויותר אנשים יבינו שגם המוצרים האלה, שהם כביכול בעלי מסורת רבת-שנים, יכולים לקבל פרשנות עכשווית. בזכות הפרשנות הזו הלקוחות שלי הם לאו דווקא מהמגזר הדתי, וכיף לראות את זה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים