גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העלויות תפחו ללא בקרה, הפרויקט התעכב בגלל דרישות לעיצוב פנים: מבקר המדינה בביקורת על מטוס רה"מ

מבקר המדינה מפרט על הסיבות לכך שההשקעה במטוס "כנף ציון" האמירה לכ-600 מיליון שקל: תהליכי קבלת החלטות פגומים, עבודת מטה ומחקר לקויה וחסרה, הצגות חסר של עלויות, שינויים תכופים שנעשו לאחר אישור המכרז לרבות בתחומים שוליים כמו עיצוב פנים ● משרד רה"מ: מטוס "כנף ציון" השלים באחרונה את הליכי הרישוי; נבצע הפקת לקחים

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל המריאו הבוקר בטיסת ישראייר למפגש פסגה היסטורי / צילום: יוסי זלינגר
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל המריאו הבוקר בטיסת ישראייר למפגש פסגה היסטורי / צילום: יוסי זלינגר

נשיא המדינה יצחק הרצוג המריא היום לביקור היסטורי בטורקיה. הנשיא יצא מישראל במטוס מסחרי של ישראייר ולא במטוס שאמור לשרת את ראשי המדינה, "כנף ציון". למעשה הטיסה היום לביקור ההיסטורי יכלה להיות טיסת הבכורה של המטוס הממשלתי ולהוציא מהפלונטר את הסוגיה שמתחוללת מאחורי הקלעים והיא מי יחנוך את המטוס שעומד בחניון תע"א מזה שנים וצובר לעצמו יחסי ציבור גרועים - האם הזכות תיפול בידי ראש הממשלה בנט או הנשיא הרצוג. בינתיים דוחים את הקץ אם כי צילום של המטוס הזה בנמל התעופה באיסטנבול יכול היה להיכנס לספרי ההיסטוריה - אבל זה לא יקרה. לפחות מטוס ישראייר קושט לרגל המאורע והוא יככב בתמונות.

מטוס ''כנף ציון''. דוח מבקר המדינה: תהליכי קבלת החלטות פגומים / צילום: יואב וויס, תע''א

בתזמון מקרי מתפרסם היום (ד') דוח מבקר המדינה המתייחס לסאגת מטוס ראשי המדינה והוא מעלה תהליכי קבלת החלטות פגומים, עבודת מטה ומחקר לקויה וחסרה, הצגות חסר של עלויות, שינויים תכופים שנעשו לאחר אישור המכרז לרבות בתחומים שוליים כמו עיצוב פנים, ועוד. חלק מליקויים היוו את הסיבות לכך שההשקעה במטוס ראש הממשלה "כנף ציון" האמירה לכ-600 מיליון שקל, כך קובע הדוח שמציין כי עלות כל טיסה בו גבוהה מהחכרת מטוס אזרחי כש"כנף ציון" שוכב בחוסר מעש בהאנגר של התעשייה האווירית במקום להטיס את ראשי המדינה לרחבי העולם.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קובע כי תהליך קבלת ההחלטות על רכישת מטוס להטסת ראשי המדינה התאפיין בהצגת מידע חסר על-ידי כמה מהגורמים המעורבים, ובהם המועצה לביטחון לאומי, משרד הביטחון וגם השב"כ; וכי הסכומים והנתונים שהוצגו לוועדת גולדברג שהמליצה על רכישת המטוס, לא היו מדויקים ובהפרשים של מאות מיליוני שקלים.

הקבינט אישר ב-2015 תקציב של 729 מיליון שקל, אף שלוועדת גולדברג הוצגה עלות של 590 מיליון בלבד, וגם היא בהמלצתה קבעה כי יש לפעול לצמצום התקציב הזה. המבקר קובע כי לא ברור מדוע נקבע סכום התוספת הזה, וכי לא הייתה להחלטה בסיס נתונים ומידע. המצגת של המל"ל לקבינט לקתה בחסר ונמנעה מלהראות את הפער הזה בין הסכום שאישרה ועדת גולדברג לסכום שהוא לאישור הקבינט. זאת ועוד, מסירת המטוס התעכבה בכמעט שלוש שנים, זאת בין השאר בשל שינוי אפיונים של עיצוב פנים של המטוס שהגיעו ממשרד ראש הממשלה ועיכובים בקבלת החלטות במשרד ראש הממשלה, לרבות בנוגע לחומרי הגימור והגוונים במטוס.

בנוסף, העיכוב נגרם בשל התחייבות התעשייה האווירית, שזכתה במכרז ללוחות זמנים קצרים מדי למסירת המטוס, הערכות חסר של תע"א להתקנת ציוד במטוס ועיכובים שלה בהעברת חומרים ודוחות לצורך רישוי ואי-עמידתה בצמצום הפערים בלוחות הזמנים. עוד סיבה לעיכוב היא מימוש דרישות ביטחון מחמירות עקב העברת האחריות לאבטחת המטוס וסביבתו לאגף הביטחון במשרד ראש הממשלה. הדרישות הללו, כך נודע לגלובס, מולאו רק לאחרונה ובטיסה שהתקיימה בשבועות האחרונים אושרו על-ידי אגף הביטחון. עוד עיכוב נגרם בשל השלכות מגפת הקורונה.

כיום, כשראש הממשלה או נשיא המדינה טסים לביקור רשמי בחו"ל, סוכנות הנסיעות הממשלתית ענבל מוציאה מכרז בין החברות הישראליות לטובת הפעלת הטיסה. במכרז מוצגים התנאים שנדרשים ובכללם מערכת המיגון שהמטוס מצויד בה, דרישה לתצורת מושבים מסוימת והמחיר שהחברות יגבו עבור הטיסות. האפשרות שכנף ציון יבצע את הטיסה אפילו לא מוזכרת ב"תחרות" שטומן בחובו המכרז. העובדה שראשי המדינה טסים במטוסים מסחריים חוסכת לכיס הציבורי: הדוח מתייחס לעלות הטיסה הממוצעת במטוס ראשי המדינה (ובכלל זה עלות ההקמה, ההסבה, ההפעלה ועלות ההון) שצפויה להיות גבוהה בכ-108% מהעלות של טיסה ממוצעת במצב הקיים של חכירת מטוס אזרחי (כ-5.2 מיליון שקל לעומת כ-2.5 מיליון שקל). יצוין כי אומדן העלות הממוצעת של טיסה במטוס ראשי המדינה בהתחשב בעלויות ההפעלה בלבד העלה כי העלות תסתכם בכ-2.74 מיליון שקל, עלות הגבוהה בכ-10% מעלות טיסה ממוצעת בשנים 2015 עד 2019. אך אין השוואה לטיסות של ראשי המדינה בשנתיים האחרונות.

נשיא המדינה יצחק בוז״י הרצוג  ורעייתו מיכל הבוקר / צילום: יוסי זלינגר

איך הכול התחיל:

הרעיון לרכישת מטוס נהגה ב-2014, על פי המלצת ועדת גולדברג לרכישת מטוס ייעודי להטסת נשיא המדינה ורה"מ (ראשי המדינה) במסגרת תפקידם. המלצתה אומצה בהחלטת ממשלה. באוגוסט 2015 החליט הקבינט המדיני-ביטחוני כי לאחר אפיון המטוס הנדרש, הוא יירכש במכרז באמצעות משרד הביטחון. עוד אושרה הערכת התקציב עבור רכש המטוס, הסבתו, תחזוקתו והפעלתו למשך חמש שנים. ההחלטה קבעה כי הבעלות על המטוס תהיה של משרד רה"מ וכי חיל האוויר יטיס אותו. לימים גם נבנה האנגר מיוחד שאמור לקלוט את המטוס שבינתיים מאוחסן בתעשייה אווירית עימה חתם משהב"ט הסכם ב-2016, לרכש מטוס, ביצוע התקנות בו, תפעולו ותחזוקתו.

מהביקורת המצוינת בדוח המתפרסם היום עולה כי במשרד רה"מ לא נמצא תיעוד לעבודת המטה שנעשתה בשנת 2010 לצורך קביעת הדרישות המרכזיות בפרויקט כגון טווח הטיסה הישירה, דגם המטוס וגילו. בין השאר נמתחת ביקורת על הצורך בכמות המושבים שיכיל המטוס הגבוה פי כמה מהצורך בפועל על פי מספר הנוסעים המרבי שהצטרפו לטיסות רה"ב בין השנים 2010 ל-2013 ושמספרם עמד על 61 נוסעים בממוצע. הצורך שהעלה המל"ל בפני ועדת גולדברג כיוון ל-150-200 נוסעים "זאת מבלי להבהיר לוועדה את הסיבות לפערים האמורים", כך הביקורת שלא נעצרת פה. "משרד רה"מ לא ביצע בחינה של החלופות האפשריות בנוגע לבעלות על המטוס ולגורם שיטיס אותו לפני קביעתו משנת 2012 כי המטוס יהיה בבעלות המדינה ויוטס על ידי טייסי חה"א".

אחת מנקודות התורפה של המטוס מתייחסת ולא במקרה לעלותו הגבוהה משמעותית בפועל מזו שהוערכה מראש: על פי הדוח, משהב"ט הציג בפני ועדת גולדברג הערכת עלות רכש המטוס והסבתו (ללא עלויות הפעלה) בהיקף של כ-70 מיליון דולר. הערכה זו לא כללה את רכיב מע"מ ואת עלות ההשקעה הראשונית הנדרשת אם המטוס יופעל על ידי חה"א והיקפה כ-6.5 מיליון דולר. "נמצא כי אף שוועדת גולדברג המליצה על רכש של מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה, תוך המלצה לצמצום העלויות שהוצגו בסיכום צוות משהב"ט, העלויות שאישר הקבינט בסופו של דבר, כ-729 מיליון שקל, היו גבוהות בכ-137 מיליון שקל מהעלויות של צוות משהב"ט שהוצגו לוועדה. המל"ל לא הדגיש עובדה זו בפני הקבינט".

הביקורת על המידע שהציג המל"ל לקבינט ממשיכה גם בנושא הערכת העלות הכוללת של המטוס "הנתונים שצוינו בה ובהצעת ההחלטה שהעביר המל"ל לקבינט עבור רכש המטוס לא היו על אותו בסיס השוואתי - במצגת העלויות הוצגו בדולרים ולא כללו מע"מ, ואילו בהצעת ההחלטה העלויות הוצגו בשקלים וכללו מע"מ".

בביקורת עלה כי המל"ל הציג לקבינט המדיני-ביטחוני בעיקר את החשיבות הביטחונית שברכש מטוס ייעודי עבור ראשי המדינה, הן מבחינת הצורך בהגנה על המטוס והן מבחינת הצורך בקשר לווייני מאובטח ורצוף במהלך הטיסות, נושאים שבהם דנה ועדת גולדברג והצביעה על פערים מסוימים שהצדיקו את הרכש של מטוס ייעודי.

"עם זאת, המל"ל לא פירט בקבינט לגבי כמה היבטים ביטחוניים מהותיים, וחברי הקבינט לא דנו בהיבטים אלו: המענה שניתן לאיומים הביטחוניים שהיו ידועים באותה עת, פערים ויכולות בהיבט ביטחוני מסוים והאחריות הביטחונית לשלב ההסבה בפרויקט. כמו כן לא הוצגו בקבינט נושאים נוספים, כגון תצורת המטוס, המשמעויות של רכש מטוס בן 20 שנים לעומת מטוס חדש יותר, החלופות האפשריות הנוגעות לבעלות על המטוס, לגורם שיטיס אותו ולאתר חניית הקבע שלו, משמעויותיהן ועלותן".

וכך העלות של המטוס תפחה: חלק מהדרישות הביטחוניות הוערך בכ-92 מיליון שקל בשלב שבו ההליך המכרזי כבר החל. דרישות נוספות לאמצעי הגנה שנדרשו למטוס כללו למשל את תחום ההגנה מפני איומי סייבר וזאת אף מבלי שנציגי חטיבת הטכנולוגיות בשב"כ " שהם בעלי הידע בתחום זה, לא היו מעורבים בפרויקט לפני אישורו בקבינט, ומעורבותם החלה לאחר השלב המכרזי, בתחילת 2017".

הערכת העלויות שהוצגה בוועדת גולדברג בשנת 2014 בחישוב לחמש שנות הפעלה הייתה כ-592 מיליון שקל אולם באוגוסט 2015 אושרה עלות של כ-729 מיליון שקל ובהחלטת הממשלה מאוגוסט 2016 אושרה עלות בסך של 590 מיליון שקל "משרד רה"מ לא הגדיר באופן מפורט את השינויים בתצורת המטוס ובעיצוב הפנים ולא בחן את עלותם לעומת תועלתם ונחיצותם".

שינויים בעלות של 47 מיליון שקל, כך לפי הדוח "היו בהיבטים של תצורה ועיצוב, זאת על אף שהיבטים אלה הוגדרו במסגרת המכרז, שינויים נוספים בעלות של 13 מיליון שקל שולבו בהמשך למרות שניתן היה לשלבם בתחילה ולייעל את התהליך.

במרץ 2021, יותר מעשור לאחר שעלתה היוזמה לרכש מטוס לראשי מדינה ויותר מחמש שנים לאחר שהמטוס נרכש, כידוע עדיין לא בוצעו בו טיסות. גם פיגור במסירת המטוס לחיל האוויר נכלל בדוח והוא נגרם בין היתר "שינויים רבים בעיצוב הפנים של המטוס ועיכובים בקבלת החלטות במשרד רה"מ לרבות בנוגע לחומרי הגימור והגוונים במטוס, נושאים שהיו בנתיב הקריטי של הפרויקט וגררו עיכובים בתכנון, בייצור ובאספקת פריטי ציוד".

התייחסות כלכלית אחרת מתייחסת לכיסוי הביטוחי של המטוס שעל פי הדוח הכיסוי הזה נמוך מעלות הקמת המטוס: הכיסוי הביטוחי עומד על כ-200 מיליון שקל, בעוד שעלות המטוס הכוללת את עלות ההקמה ע"י תע"א ואת עלות המערכות השונות מוערכת בכ-382 מיליון שקל.

עלויות נוספות שניצבות בקנה כוללות תקציב של כ-2.4 מיליון שקל עבור הוצאות בלתי צפויות להפעלת המטוס במשך חמש שנים, תוספת של כ-8 מיליון שקל להוצאות נוספות מעבר "וכן קיים פוטנציאל לעלות נוספת עקב תביעה כספית של תע"א בעקבות הקפאת הפרויקט בשל מגפת הקורונה מאמצע מרץ 2020 ועד סוף אוגוסט 2020".

ויש נקודת אור: "במטוס ראשי המדינה קיים שיפור ניכר לעומת המצב הקיים (חכירה של מטוסים אזרחיים) ברמת הביטחון, לרבות בהיבטים של ההגנה על המטוס ואבטחת המידע בו, התקשורת, השליטה, התנאים במטוס, השירות שניתן בו וכן הזמינות שלו".

נקודה אחרת מתייחסת להליך המכרזי כהליך תחרותי שביטא

הפחתה של כ-268 מיליון שקל בחלק של תע"א בפרויקט (ספק) "התקציב הכולל שנקבע לפרויקט ביולי 2016 (550 מיליון שקל), ביטא הפחתה של כ-180 מיליון שקל בהשוואה להערכת התקציב שאישר הקבינט (729 מיליון שקל), בין היתר בעקבות תוצאות ההליך המכרזי".

המלצות מבקר המדינה אנגלמן הן כי משרד רה"מ, המל"ל ומשהב"ט יפיקו לקחים מפרויקט שנמשך יותר מעשור מעת ייזומו וכחמש וחצי שנים משלב היציאה למכרז ויוודאו כי פרויקטים עתידיים בעלי חשיבות ציבורית וביטחונית ימומשו בזמן הקצר האפשרי. עוד מומלץ כי הגופים האמורים יוודאו כי לפרויקטים עתידיים ייקבע לוח זמנים ריאלי לביצועם.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "בפרויקט 'מטוס ראשי המדינה' משרד הביטחון פעל ופועל כקבלן ביצוע של משרד ראש הממשלה, בהתאם לדרישותיו, לאפיון שקבע ולתקציב שהעמיד לביצוע המשימה. חלקו של צה"ל בפרויקט נקבע גם הוא בהתאם לדרישות משרד ראש הממשלה".

משרד ראש הממשלה: נבצע הפקת לקחים

רמז מלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט כי אולי כן ייעשה שימוש במטוס ראשי המדינה "כנף ציון": בתגובת המשרד לדוח מבקר המדינה בנושא נאמר כי "דוח המבקר מאיר היבטים שונים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקט 'מטוס ראשי המדינה', אשר מצריכים תיקון והתייעלות. הדברים יילמדו ביסודיות, ויתבצע תהליך הפקת לקחים בהתאם.

"יצוין כי כתיבת הדוח הושלמה בשנת 2021, והוא מתייחס לתהליכים ולהחלטות שהתקבלו על-ידי ממשלות קודמות והחלו לפני עשר שנים ויותר, כמו גם על-ידי נושאי משרות אשר רובם אינם מכהנים בתפקידם כיום.

"מטוס 'כנף ציון' השלים בעת האחרונה את הליכי הרישוי, לאחר שהותקנו בו מערכות ייחודיות ברמות סיווג שונות שהותאמו לחפ"ק האווירי של ראשי הממשלות והנשיאים. לצד זה, מתבצעת במשרד ראש הממשלה עבודת מטה בנושא שבוחנת את כלל היבטי הפרויקט, וזו תביא בחשבון גם את הנאמר בדוח המבקר.

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית