גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צים מציגה את הרווח השנתי הגבוה ביותר לחברה ישראלית אי פעם

הרווח של חברת הספנות עמד על 4.65 מיליארד דולר ב-2021 - כמעט פי 9 לעומת השנה הקודמת ● ההכנסות השנתיות זינקו ב-169% והסתכמו ב-10.7 מיליארד דולר ● החברה הכריזה גם על חלוקת הדיבידנד הגבוה ביותר לחברה ישראלית: כ-2 מיליארד דולר ● תעריף ההובלה הממוצע של החברה זינק ב-227% בשנה החולפת

ספינה של צים / צילום: Shutterstock
ספינה של צים / צילום: Shutterstock

חברת התובלה הימית צים  סוגרת שנה יוצאת דופן, עם הרווח הנקי הגבוה ביותר של חברה ישראלית אי פעם - 4.64 מיליארד דולר - פי 9 מהרווח ב-2020. בד בבד דיווחה צים, שכרבע ממניותיה מוחזקות על ידי חברת קנון  של עידן עופר, כי תחלק דיבידנד חריג בסכום של 2.04 מיליארד דולר - הגבוה ב-36% מהשווי לפיו הונפקה החברה בוול סטריט אשתקד.

החלוקה הנוכחית מגדילה את היקף הדיבידנדים שחילקה צים מאז שהפכה לציבורית לרמה של 2.6 מיליארד דולר. צים, בניהולו של אלי גליקמן, הונפקה בבורסת ניו יורק בינואר 2021 ומנייתה זינקה מאז ב-371%, לשווי חברה נוכחי של 8.4 מיליארד דולר.

 

צים נהנית מהביקוש העצום לתובלה ימית וגם משיבושים בשרשרת האספקה, שהחלו להיווצר לאחר פרוץ מגפת הקורונה ב-2020 ואשר מקשים על היענות לביקושים הגוברים. כתוצאה מכך, מחירי התובלה הימית שגובות חברות הספנות מזנקים לשיאים וצים היא אחת מהחברות שנהנות מהמגמה. בחברה מדגישים כי הצמיחה שלה לא נובעת רק מגורמים חיצוניים שלא ניתן לייחס אליה, ומצביעים על כך ששיעורי הצמיחה שלה גבוהים יותר משל המתחרות בשוק.

מספר המכולות שהובילה החברה ב-2021 הסתכם בכמעט 3.5 מיליון, צמיחה של 22.5%. תעריף ההובלה הממוצע זינק ב-227% ל-2,786 דולר בממוצע שנתי, כאשר ברבעון הרביעי התעריף הממוצע היה 3,630 דולר למכולה.

צמיחה תלת-ספרתית בהכנסות, זינוק ברווח הנקי

הדוחות של צים מלמדים על צמיחה תלת-ספרתית בהכנסות שהסתכמו אשתקד ב-10.7 מיליארד דולר, זינוק של 169% בהשוואה ל-2020. הרבעון הרביעי ב-2021 לבדו תרם לשורת ההכנסות 3.47 מיליארד דולר, בהשוואה ל-4 מיליארד דולר ב-2020 כולה.

הרווח הנקי ברבעון הרביעי עמד על מעל 1.7 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לרווח של 518 מיליון דולר ב-2020 כולה. בכך צים עקפה את תחזיות האנליסטים עם רווח של 14.17 דולר למניה ברבעון, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-13.2 דולר.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ברבעון הרביעי ל-2.36 מיליארד דולר ובשנה כולה ל-6.6 מיליארד דולר - גבוה מתחזית החברה, ובהשוואה ל-EBITDA של כמיליארד דולר ב-2020. שיעור ה-EBITDA מההכנסות היה 61% ברמה השנתית, לעומת 26% בלבד בשנה הקודמת. צים ייצרה ב-2021 קרוב ל-6 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, כמעט פי 7 בהשוואה ל-2020.

"הובלת התעשייה היא לא רק תוצאה של תנאי השוק"

"שנת 2021 הייתה שנה פנומנלית", אמר המנכ"ל אלי גליקמן. "אודה ואתוודה, לא חשבנו ולא חלמנו שנגיע לרווחיות כזאת. אני גאה לומר שבכל המדדים התפעוליים שלנו אנחנו מובילים את תעשיית ספנות המכולות - זה לא משהו שהוא תוצאה של מצב השוק בלבד. אנחנו משתמשים ומיישמים הרבה מאוד כלים דיגיטליים כדי להצליח ולהשיג תוצאות מקסימליות. נכון, יש השפעה גדולה מאוד למחירי המכולות בעולם על התוצאות שלנו, אבל אנחנו עושים טוב יותר מהחברות האחרות. גדלנו השנה ב-23% מבחינת כמות המכולות שהעברנו, משמעותית מעל הממוצע בענף שהוא 7%".

על הדיבידנד הנדיב שחילקה צים אמר: "אנחנו מחלקים לבעלי המניות שלנו דיבידנד מאוד גבוה, של 50% מהרווח הנקי, וביחד עם הדיבידנד המיוחד שחילקנו ב-2021 מגיעים לחלוקה של 2.6 מיליארד דולר שזה קרוב ל-55% מהרווחים - סכומים מאוד יפים.

"צים הונפקה לפני כשנה ומה שהספקנו לעשות מאז זה פשוט חלום. צים של היום חזקה הרבה יותר, חילקנו דיבידנד שגבוה ב-50% משווי החברה ביום ההנפקה. גייסנו בהנפקה 225 מיליון דולר ברוטו וכבר חילקנו יותר מפי 10 ממה שגייסנו, בזמן ששווי החברה זינק".

גליקמן סבור, כי "אחת ההצלחות הכי גדולות שלנו זה תזמון היציאה לבורסה. לא יכולנו לתכנן את זה טוב יותר, כאילו שידענו מה הולך להיות בעתיד. היינו ההנפקה השנייה הכי מוצלחת בארה"ב ב-2021. היעד הבא שלנו הוא לשמור על התוצאות".

"הבעיה היא בצד הביקוש. צוואר הבקבוק הוא בנמלי ארה"ב"

איך משפיעה עליכם המלחמה באוקראינה?
"לא תהיה השפעה משמעותית על תוצאות צים. הפסקנו לשרת את הים השחור ואנחנו לא לוקחים כמובן צד במלחמה הזאת, ליבנו על מה שקורה באוקראינה, אבל מבחינה עסקית ההשפעה מינורית. יכולה להיות השפעה ברמה העולמית על הסחר בעולם, אך זה עדיין מוקדם לומר. מלבד הים השחור הפסקנו לעבוד גם בנמל ולדיווסטוק במזרח רוסיה, יש שם עדיין פעילות שיורית שקשורה להפסקת הפעילות ויש עובדים, אבל בעיקרון אנחנו לא מקבלים יותר הזמנות מרוסיה בכלל".

מתי להערכתך העניינים בתחום התובלה יחזרו לפרופורציות הגיוניות?
"הבעיה היא לא בצד ההיצע אלא בצד הביקוש. חברות הספנות הגדילו משמעותית את כמות האוניות והמכולות שמשרתות את הטריגר הכי גדול למשבר, ארה"ב. יש 100 אוניות שמחכות רק בנמל לוס אנג'לס, צוואר הבקבוק הוא בנמלי ארה"ב. כך שעוד מכולות ואוניות לא יפתרו את הבעיה. הפתרון יכול להיות בצד הביקוש, אם נראה ירידה משמעותית בצריכה בארה"ב, ואת זה אני לא יודע לצפות. מניתוחים שלנו עולה שרמת המלאים שם עדיין נמוכה. במקביל אנחנו בתקופת מו"מ לחוזים ארוכי-טווח, המחירים עלו משמעותית והלקוחות הגדולים הקדימו לחתום איתנו השנה - רמת הביקוש מאוד גבוהה, מה שמכתיב זה המקום ולא המחיר".

ההכנסות ב-2022 יהיו דומות ל-2021 אך תחזית ה-EBITDA היא לגידול נוסף, ל-7.1-7.5 מיליארד דולר. לדברי גליקמן, הסיבה היא שינוי תקן חשבונאי שנוגע להסכם צ'רטר לאוניות. "אנחנו רוצים להיות שמרניים ואנחנו אומרים שהתוצאות יהיו דומות ל-2021, אם נדע לשמור על זה - זה פנומנלי", הוא אומר. לדבריו, "שוק הספנות תמיד היה תנודתי והרבה הרימו גבה כשיצאנו להנפקה. לולא התמיכה בדירקטוריון ומצד בעלי המניות, זה לא היה קורה. האחריות שלנו עכשיו היא להציג תוצאות".

יו"ר הדירקטוריון יאיר סרוסי הוסיף: "הרבה מהלכים שקורים פה הם מהלכי החלטה, לא רק דברים חיצוניים. יש פה הקפדה תפעולית, ורווחיות גבוהה ביחס למתחרים. צים לא מהחברות הגדולות בתחום אך בהחלט מובילה ביעילות ובקצב ההתרחבות. כולם מרוויחים עכשיו, אבל צים עשתה מהלכי קפיצה הרבה יותר נחשוניים מאחרים".

בין בעלי המניות שהזכיר גליקמן נמצא כאמור עידן עופר, בעל המניות הגדול בחברה (כ-25%) באמצעות חברת קנון. עופר תמך בחברה גם בתקופה הקשה של הסדרי החוב. מקורבים מוסרים כי עופר ראה את הפוטנציאל האדיר הטמון בה וכי "צים היא חברת מופת שמשחקת במגרש של חברות הספנות הגדולות בעולם. תקופת הקורונה העצימה את הצורך במשלוחים בינלאומיים אך גם לולא הקורונה העולם היה הולך לכיוון זה, ועופר צפה זאת".

התאוששה מהנפקה פושרת והסדרי חוב עצומים

צים, חברת ספנות העוסקת בהובלת מכולות ימית, הוקמה בישראל בשנת 1945. הנפקת החברה בניו יורק בשנה שעברה הגיעה רק מספר שנים אחרי שהחברה ביצעה שני הסדרי חוב עצומים, ולאחר שנים ארוכות שבהן רשמה הפסדים כבדים. בשנת 2009 החברה פרסה מחדש חוב של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 היא ביצעה "תספורת" ענק של כ-50% לחוב בסך כ-3.4 מיליארד דולר.

גליקמן הצטרף לחברה ביולי 2017 לאחר שכיהן כמנכ"ל חברת החשמל ומשנה למנכ"ל אורנג'. ההימור שלו על החברה שסבלה מקשיים השתלם בגדול, גם בזכות תגמול הוני שקיבל של 1.3% ממניות צים בשווי נוכחי של 107 מיליון דולר.

אגב, ההנפקה של צים בוול סטריט התחילה ברגל שמאל, כשהחברה נאלצה בתחילה להסתפק במחיר נמוך יותר מהמחיר שאליו היא כיוונה - 15 דולר למניה לעומת 16-19 דולר, וכבר ביום המסחר הראשון שלה היא איבדה כרבע משוויה.

עם זאת, בהמשך היא החלה להתאושש ולזנק לשיאים, לדווח על חכירת אוניות חדשות, על החזר מלוא החוב שלה למחזיקי אג"ח בישראל ובעיקר על רווחיות גבוהה על רקע המצב בשוק הספנות.

עוד כתבות

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

יש תאריך: "זה המועד שבו תושלם בניית הרציף בעזה"

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן